;
coinex

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ ؛ آموزش تصویری خالی کردن کش گوشی سامسونگ

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به افزایش سرعت عملکرد گوشی سامسونگ منجر شود، پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ است. اما چطور باید حافظه پنهان گوشی را پاک کرد؟

احتمالا همه کاربران گوشی سامسونگ چند ماه بعد از استفاده از گوشی جدیدی که خریداری کرده‌اند متوجه کند شدن گوشی یا هنگ‌کردن گاه به گاه آن می‌شوند. عجیب اینجاست که عموم افراد در این مواقع تصور می‌کنند گوشی‌شان قدیمی شده و کارایی خود را از دست داده، پس باید به فکر خرید گوشی جدیدی باشند.

واقعیت اما این است که فارغ از موارد فنی و سخت‌افزاری که طبیعتا بر عملکرد و کیفیت کار گوشی موثر است، در موارد بسیاری شما با پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ می‌توانید عملکرد کلی گوشی را بهبود بخشیده و سرعت روزهای اول را بار دیگر تجربه کنید.

اما اگر می‌پرسید پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ چگونه است؟ اصلا حافظه پنهان چیست و کجا قرار دارد و پاک کردن آن چه اهمیتی دارد؟ با ما باشید تا در ادامه به تمام این موارد بپردازیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

اساسا خالی کردن حافظه گوشی سامسونگ می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر عملکرد کلی دستگاه بگذارد و بهترین کاری که برای کاهش لگ، کندی و هنگ‌کردن برنامه‌‌ها می‌توان انجام داد نیز همین پاک کردن حافظه پنهان کش در سامسونگ است. اما اگر می‌پرسید چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم ؟ در ادامه با ما باشید تا همه روش‌های ممکن برای پاک کردن حافظه گوشی سامسونگ را به شما آموزش دهیم.

حافظه کش (Cache) چیست؟

پیش از رسیدن به بحث خالی کردن حافظه پنهان در گوشی های سامسونگ اجازه دهید به طور مختصر در مقدمه به این بپردازیم که اصلا این حافظه کش چیست؟

حافظه کش یا حافظه پنهان در گوشی سامسونگ در واقع بخشی از حافظه داخلی گوشی است که فایل‌های کش در آن ذخیره می‌شود. اگر می‌پرسید فایل کش چیست؟ هم باید گفت فایل کش نوعی فایل موقتی است که بسیاری از نرم‌افزارها در سیستم‌های مختلف مانند ویندوز و اندروید بعد از اولین دفعات اجرا شدن ایجاد می‌کنند تا بعدا سریعتر اجرا شوند و سرعت و عملکرد بالاتری در اجرای فرامین کاربران داشته باشند.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ
پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

حافظه کش یا پنهان را بعضا حافظه موقت نیز می‌نامند چراکه هر برنامه‌ای به مرور فایل‌های کش خود را بروزرسانی هم می‌کند. بسیاری از نرم‌افزارها مانند مرورگرها، بازی‌ها و پلیرها فایل کش دارند اما برای درک بهتر مفهوم کش شاید یک مثال از مرورگرها بد نباشد.

مرورگرهای وب چون کروم و موزیلا یا در گوشی سامسونگ، سامسونگ اینترنت، بعد از هر بازدید شما از هر صفحه‌ای در وب، برخی مولفه‌های آن را مانند تصاویر، مولفه‌های گرافیکی، کوکی‌ها و مواردی دیگر را به شکل فایل کش در حافظه گوشی سامسونگ شما ذخیره می‌کنند تا در بازدیدهای بعدی، آن صفحه با سرعت بالاتری برای شما بارگذاری شود.

این مسئله نه فقط تجربه کار با مرورگر را بهبود می‌بخشد بلکه حجم اینترنت کمتری برای بارگذاری‌های بعدی صفحه مصرف می‌کند. اما وقتی استفاده شما از برنامه‌ها زیاد باشد و برنامه‌های پرکاربرد زیادی هم روی گوشی داشته باشید، حجم فایل‌های کش بسیار زیاد می‌شود و این فایل‌ها بخشی از حافظه دستگاه شما را اشغال می‌کنند.

همین مسئله سبب کند شدن عملکرد گوشی و بعضا ارور و هنگ کردن آن می‌شود. پس شما باید هر از چندگاهی نسبت به پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ اقدام کنید.

نکته قابل ذکر در اینجا اینکه برخی افراد به اشتباه گمان می‌کنند که با پاک کردن حافظه کش، تصاویر و مدیای مرتبط با آن برنامه نیز حذف می‌شوند. مثلا اگر حافظه کش تلگرام حذف شود، تصاویر تلگرام نیز حذف می‌شود. اما واقعیت اینطور نیست و این موارد در بخش App Data ذخیره می‌شوند نه حافظه پنهان. پس با پاک کردن حافظه پنهان هیچ یک از اطلاعات مهم و حساس برنامه از دست نمی‌رود.

چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم ؟

شما قبل از پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ باید بدانید که این حافظه پنهان و فایل‌های کش در چه بخشی از حافظه داخلی گوشی ذخیره شده‌اند. برای دسترسی به حافظه پنهان شما می‌توانید به دو طریق عمده اقدام کنید:

دسترسی به کل حافظه کش گوشی در بخش تنظیمات یا حالت ریکاوری: با باز کردن تنظیمات گوشی و ورود به بخش Device Care می‌توانید به کل داده‌های کش ذخیره شده در گوشی خود دسترسی داشته باشید و نسبت به پاک کردن حافظه گوشی سامسونگ اقدام کنید. روش دیگری برای دسترسی به کل حافظه پنهان گوشی با عنوان دسترسی در حالت ریکاوری نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دسترسی به حافظه کش هر برنامه در تنظیمات گوشی: با ورود به بخش تنظیمات گوشی سامسونگ باز کردن بخش برنامه‌ها یا Apps می‌توانید با انتخاب هر اپلیکیشن و سپس ورود به بخش Storage آن، نسبت به پاک کردن داده‌های کش آن برنامه خاص اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

مخفی کردن شماره در تلگرام

آموزش ساخت نظرسنجی در تلگرام

روش کلی خالی کردن حافظه پنهان در گوشی های سامسونگ

در نخستین روش پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ شیوه کلی پاک کردن کش را به شما آموزش می‌دهیم که در آن می‌توانید تمام فایل‌های کش را به طور یکجا پاک کنید.

برای این کار ابتدا وارد تنظیمات گوشی شده و به منوی باتری و مراقبت از دستگاه یا Battery and device care بروید. در اینجا گزینه Memory یا حافظه را انتخاب کنید و سپس گزینه حالا پاک کنید یا Clean now را بزنید.

 

عددی که پیش از انتخاب این گزینه مشاهده می‌کنید حاکی از مقدار فضای ذخیره‌سازی است که بعد از پاک کردن حافظه پنهان کش در سامسونگ آن را بازیابی خواهید کرد.

در این روش پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ کل کش گوشی پاک می‌شود. اما اگر قصد دارید فایل‌های کش یک برنامه خاص را حذف یا فایل‌های چند برنامه را حفظ کنید، نباید از این روش استفاده کنید. روش بعدی در این مورد بیشتر به کار شما خواهد آمد.

روش پاک کردن حافظه پنهان هر برنامه در گوشی سامسونگ

اگر قصد نداشتید همه فایل‌های کش را یکجا حذف کنید یا فقط می‌خواهید حافظه پنهان چند برنامه خاص را پاک کنید وارد بخش تنظیمات شده و به بخش باتری و مراقبت از دستگاه (Battery and device care) بروید. در اینجا گزینه فضای ذخیره‌سازی یا Storage را بزنید و در قسمت بعدی، روی برنامه یا Apps تپ کنید.

حالا برای پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ برنامه مدنظر خود را یافته و روی آن تپ کنید. در ادامه و در صفحه‌ای که اطلاعات آن برنامه نمایش داده می‌شود‌، گزینه Storage را بزنید.

در ادامه صفحه جدیدی شامل اطلاعاتی درباره حجم اشغال شده توسط فایل نصبی برنامه، حجم داده‌های برنامه، حجم حافظه پنهان آن و مجموع حجم اشغالی توسط برنامه به نمایش درمی‌آید. در اینجا برای خالی کردن حافظه گوشی سامسونگ کافی است عبارت پاک کردن کش (Clear Cache) در پایین صفحه، سمت راست را انتخاب کنید.

مراقب باشید که در این بخش اشتباها گزینه پاک کردن داده‌ها یا Clear Data را انتخاب نکنید. این بخش به داده‌های اساسی برنامه و اطلاعات شخصی شما در آن برنامه مانند نام کاربری، رمز عبور و ایمیلی که با آن در برنامه ثبت‌نام کرده‌اید اشاره دارد و پاک کردن داده‌ها، برنامه را به حالت نصب اولیه بازمی‌گرداند.

پاک کردن حافظه پنهان کش در سامسونگ از بخش recovery

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از روش‌های قبلی استفاده کنید و ناگزیر به پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ هستید می‌توانید برای خالی کردن حافظه گوشی سامسونگ از بخش recovery اقدام کنید. اما تاکید می‌کنیم که اگر با این بخش آشنا نیستید یا از کاربران حرفه‌ای گوشی‌های سامسونگ نیستید، کلا این بخش را نادیده بگیرید یا کار با آن را به متخصصان بسپارید.

اگر سرعت گوشی شما مرتب و در بازه‌های زمانی کوتاه کاهش می‌یابد و هنگ‌کردن آن در برنامه‌ها به شکل دیوانه‌واری شما را آزاد می‌دهد می‌توانید برای پاک کردن حافظه پنهان کش در سامسونگ از بخش ریکاوری اقدام کنید.

برای این منظور شما باید ابتدا دکمه پاور و دکمه کاهش صدا را به طور همزمان فشار داده و برای چند ثانیه نگهدارید تا وارد بخش ریکاوری شوید.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

وقتی مطابق تصویر بالا وارد این بخش شدید، باید بدانید که در اینجا تاچ گوشی کارکردی ندارد و برای پیمایش بین گزینه‌ها باید از کلیدهای افزایش و کاهش صدا استفاده کنید که در حکم بالا و پایین عمل می‌کنند. دکمه پاور نیز برای تایید کردن کاربرد دارد.

برای خالی کردن حافظه پنهان در گوشی های سامسونگ به این روش ابتدا در بخش ریکاوری با کلید کاهش صدا به پایین اسکرول کنید تا به گزینه wipe cache partition برسید. بعد از انتخاب این گزینه، حالا باید با فشار دادن دکمه پاور برای چند قانیه گزینه راه‌اندازی مجدد را انتخاب کنید و گوشی را از نو راه‌اندازی کنید. با این کار می‌توانید به سادگی نسبت به پاک کردن حافظه گوشی سامسونگ اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

پیدا کردن مخاطبین در اینستاگرام با شماره موبایل

خالی کردن حافظه گوشی سامسونگ با برنامه

علاوه بر روش‌هایی که برای پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ معرفی کردیم شما می‌توانید این کار را با استفاده از برخی برنامه‌های مخصوص نیز انجام دهید.

بهترین پاک کننده حافظه پنهان گوشی سامسونگ می‌تواند ضمن حذف کش گوشی، شارژدهی باتری را افزایش داده و حافظه و رم دستگاه را نیز سبک کند. از طرحی این برنامه‌ها می‌توانند برنامه‌ها و فایل‌های بلااستفاده و ناخواسته را به کاربر معرفی و با یک اشاره حذف کنند.

اپلیکیشن Files گوگل

از جمله بهترین پاک کننده حافظه پنهان گوشی سامسونگ می‌توان به برنامه Files by Google اشاره کرد. این برنامه اساسا از بهترین برنامه‌های پاکسازی حافظه پنهان گوشی در اندروید است که برای پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ هم کاربرد دارد.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

این برنامه علاوه بر پاک کردن حافظه گوشی سامسونگ به شما کمک می‌کند تا فایل‌های ناخواسته و بلااستفاده، موارد تکراری، تصاویر پشتیبان گرفته گرفته شده و بسیاری موارد دیگر را که حافظه گوشی را اشغال کرده‌اند پاک کنید. این برنامه همچنین مرتبا به شما اطلاع می‌دهد که فایل‌های ناخواسته یا موقت را حذف کنید تا گوشی‌تان بدون مشکل کار کند.

اپلیکیشن CCleaner

اپلیکیشن CCleaner از جمله بهترین برنامه‌ها برای خالی کردن حافظه پنهان در گوشی های سامسونگ است که با آن می‌توانید به طور عمیق گوشی خود را تمیز کنید.

این برنامه اساسا یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای پاک کننده دنیا برای سیستم‌عامل‌های کامپیوتری چون ویندوز و مک محسوب می‌شود اما یک نسخه اندرویدی بسیار قدرتمند نیز دارد که می‌توان از آن برای پاک کردن حافظه گوشی سامسونگ استفاده کرد.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

در این برنامه برای پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ کافی است برنامه را دانلود و نصب کنید و بعد از وارد شدن به آن دکمه پاک کردن سریع یا Quick Clean را بزنید.

با این کار می‌توانید فایل‌های ناخواسته را به راحتی حذف کنید و فضای کاربردی حافظه و رم گوشی سامسونگ خود را آزاد کنید. علاوه بر این، این برنامه و امکانات آن رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به روت کردن گوشی نیست.

بیشتر بخوانید:

فعال و غیرفعال کردن Sensitive content در اینستاگرام

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

اپلیکیشن AVG Cleaner

اپلیکیشن AVG Cleaner نیز یک ابزار مناسب برای پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ است. این برنامه با حذف کردن فایل‌های کش، بلااستفاده، ناخواسته و برخی موارد دیگر فضای مهمی از گوشی شما را آزاد می‌کند.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

AVG Cleaner  به عنوان بهترین پاک کننده حافظه پنهان گوشی سامسونگ می‌تواند منجر به بهینه‌سازی عملکرد گوشی و افزایش عمر باتری آن شود.

اگر فراموش می‌کنید که در بازه‌های زمانی مشخص و مناسب فایل‌های اضافی گوشی را پاک کنید، AVG Cleaner به شما امکان می‌دهد تا یک یادآور برای اینکار تنظیم کنید. با این ابزار شما می‌توانید فایل‌های ذخیره‌شده مخفی یا موارد بلااستفاده را در گوشی خود یافته و حذف کنید. از دیگر ویژگی‌های این این برنامه نیز می‌توان به گزینه‌های برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باتری اشاره کرد.

اپلیکیشن SD Maid

اگر هنوز هم به جواب سوال چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم ؟ نرسیده‌اید باید شما را با برنامه SD Maid آشنا کنیم که در نوع خود بهترین پاک کننده حافظه پنهان گوشی سامسونگ محسوب می‌شود.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

با استفاده از این برنامه می‌توانید به قابلیت‌هایی چون بهینه‌سازی پایگاه داده، فایل اکسپلور، پاک‌کننده حافظه پنهان، ابزار اجرا، نوار جستجو و بسیار ابزارهای دیگر دسترسی داشته باشید. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده است و یک مبتدی می‌تواند به سادگی بعد از نصب و اجرای آن با آن کار کند.

کاربران در این برنامه می‌توانند حتی به شکل دستی به جستجوی فایل‌های غیرضروری گوشی بپردازند و آن‌ها را پاک کنند همچنین جهت حذف دسته‌جمعی برنامه‌ها در این برنامه قابلیتی تعبیه شده است.

برنامه All-In-One Toolbox

برنامه All-In-One Toolbox نیز از جمله بهترین برنامه‌های موجود برای پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ است که می‌توان از آن برای یک پاکسازی عمیق استفاده کرد. این برنامه یک تمیزکننده چندمنظوره گوشی است که با آن همه ابزارهای لازم برای بهبود عملکرد گوشی اندرویدی را دریافت خواهید کرد.

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

اما با All-In-One Toolbox چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم ؟ برای این کار، ابتدا برنامه را دانلود و نصب کنید. با باز کردن برنامه گزارشی از وضعیت کلی گوشی برای شما به نمایش درمی‌آید.

در همین صفحه ابزارهایی چون پاک‌کننده حافظه پنهان، پاک‌کننده تاریخچه، پاک‌کننده آشغال‌ها، تقویت‌کننده سرعت، بهینه‌‌ساز حافظه و بهینه‌ساز باتری وجود دارد که با هر یک از این موارد می‌توانید عملکرد کلی دستگاه خود را بهبود ببخشید.

سوالات متداول

حافظه پنهان گوشی‌های سامسونگ کجاست؟

همانطور که در طول این مطلب توضیح دادیم، برای دسترسی به حافظه پنهان دو راه عمده وجود دارد. یکی دسترسی به کش کلی گوشی سامسونگ از بخش Battery and device care و ورود به بخش Memory است و دیگری دسترسی به کش جداگانه هر برنامه که باز هم با ورود به بخش Battery and device care، انتخاب گزینه Storage و نهایتا انتخاب Apps در دسترس است.

چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم؟

برای پاک کردن حافظه پنهان گوشی شما راه‌های مختلفی دارید. علاوه بر روش‌های پاک کردن کلی یا جداگانه کش هر برنامه از بخش تنظیمات، شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مخصوص پاک‌کننده حافظه پنهان برای اینکار اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آموزش پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر