;
coinex

بهبود 60 درصدی عملکرد پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل!

اینتل به زودی از پردازنده‌های نسل سیزدهمی خود رونمایی می‌کند. حال اما افشای بنچمارک‌ها حاکی از بهبود 60 درصدی عملکرد پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل است.

اینتل به زودی از پردازنده‌های نسل سیزدهمی خود موسوم به رپتور لیک (Raptor Lake) رونمایی خواهد کرد. اما دو نمونه مهندسی از این پردازنده‌ها اخیرا مورد آزمایش قرار گرفته است که حاکی از افزایش 60 درصدی عملکرد پردازنده‌ها البته به لطف تجهیز به رم DDR5 دارد.

نتایج آزمایش نمونه‌های مهندسی پردازنده‌های اینتل Core i7-13700K و Core i5-13600K اخیرا در پلتفرم چینی Bilibili منتشر شده است. این پردازنده‌های با رم‌های DDR4-3600 و DDR5-5200 مورد آزمایش قرار گرفتند و در مواردی شاهد پیشرفت چشمگیر پردازنده‌های جدید هستیم.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری سامسونگ در صنعت تراشه سازی

بهبود 60 درصدی عملکرد پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل!

این پردازنده‌های جدید در چند بنچمارک مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و در تمامی آن‌ها عملکردی به مراتب بهتر از نسل قبل خود نشان‌ داده‌اند. اما در یکی از بنچمارک‌ها به نام 7-Zip، عملکرد هردو پردازنده با رم DDR5 افزایش بیش از 160 درصدی عملکرد را نسبت به نسل قبلی پردازنده‌های اینتل یعنی پردازنده‌های آلدرلیک نشان می‌دهد. البته که طبیعتا عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهمی با رم DDR4 هم افزایش پیدا کرده، اما به مراتب کمتر از حالت تجهیز به رم DDR5 است.

در حالت کلی به نظر می‌رسد که پردازنده‌های Core i7-13700K در مقایسه با نسل قبلی‌ خود افزایش عملکرد 30 تا 35 درصدی را تجربه کرده‌اند. برای پردازنده Core i5-13600K ظاهرا این بهبود عملکرد به نزدیکی 40 درصد می‌رسد.

پردازنده‌های رپتور لیک هم مانند آلدر لیک از معماری هیبریدی برخوردار هستند. پردازنده Core i7 مورد آزمایش از 8 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف با حداکثر فرکانس 5.3 گیگاهرتز بهره می‌برد. پردازنده Core i5 هم به 6 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف مجهز شده و حداکثر فرکانس 5.1 گیگاهرتز دارد. این پردازنده‌ها به ترتیب از 24 و 20 رشته بهره می‌برند.

در نهایت اما به نظر می‌رسد که این نتایج کاربران را بیش از هر زمانی به خرید رم‌های DDR5 ترغیب خواهد کرد. البته مشروط بر کاهش قیمت این رم‌ها. نسل جدید پردازنده‌های اینتل با نام رپتور لیک به احتمال زیاد 6 مهر ماه 1401 معرفی و تا 25 مهر روانه بازار خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما پیرامون بهبود 60 درصدی عملکرد پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر