;
coinex

بازیگران سریال شب دهم ؛ بیوگرافی و عکس

شب دهم یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های تلویزیونی در دهه 80 بوده است. در این نوشتار تکراتو به بیوگرافی بازیگران سریال شب دهم ساخته‌ی حسن فتحی می‌پردازیم.

سریال شب دهم در ژانر درام تاریخی یکی از ماندگارترین مجموعه‌های تلویزیون بوده که به مضمونی مذهبی گره خورده است. حسن فتحی در شب دهم، با داستانی جذاب و خاص جریان یک عشق ناب را به تصویر کشیده است.

در این سریال بازیگران مشهور و محبوبی از جمله حسین یاری، کتایون ریاحی، رویا تیموریان، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی و محمود پاک‌نیت به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

شما در این نوشتار تکراتو علاوه بر زندگینامه بازیگران سریال شب دهم ، می‌توانید عکس بازیگران سریال شب دهم را نیز مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال معصومیت از دست رفته ؛ بیوگرافی و عکس

بهترین سریال های تاریخی ایرانی ؛ بر اساس امتیاز IMDb

بازیگران سریال شب دهم

سریال 14 قسمتی شب دهم در سال ۱۳۸۰ به تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه ساخته شد و به مناسبت ماه محرم در نوروز سال ۱۳۸۱ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. این شب‌ها همزمان با ایام سوگواری سید الشهدا (ع) مجموعه شب دهم دوباره از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

حسن فتحی برای نگارش داستان مجموعه شب دهم که یکی از بهترین سریال های ایرانی است، در چهارمین جشنواره سیما (سال 1381) برنده‌ی جایزه بهترین فیلمنامه سریال «الف» شد.

در این سریال علاوه بر بازیگرانی که نام بردیم، اکرم محمدی، پرویز فلاحی‌پور، شهین علیزاده، مظفر مقدم، حسین خانی‌بیک، ابراهیم‌آبادی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، رامسین کبریتی، عرفان سعیدی، شکرخدا گودرزی، حمید افشار، حسین افشار، محمدرضا قاسمی، علاءالدین قاسمی، آتش تقی‌پور، منوچهر آذر، ناصر گیتی‌جاه، محمد ورشوچی و مرحومه صدیقه کیانفر نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کتایون ریاحی در نقش فخرالزمان

بازیگران سریال شب دهم

کتایون ریاحی در دهم دی ماه سال ۱۳۴۰در تهران به دنیا آمد. پدر او اردشیر ریاحی پزشک ارتوپد در بیمارستان چمران شیراز و اصالتا نیز شیرازی بوده و همسرش (مسعود بهبهانی) نیز یکی از سهام داران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا است.

وی با بازی در سریال «پدرسالار» به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. ریاحی با نقش‌آفرینی در مجموعه‌های «روزهای زندگی» و «پس از باران» به شهرت رسید. بازی کتایون ریاحی در سریال شب دهم مورد تحسین بینندگان قرار گرفت.

آخرین نقش آفرینی او در مجموعه مذهبی یوسف پیامبر در نقش زلیخا بود، وی در خرداد ۱۳۸۸ در یادداشتی به سایت سیما فیلم، کناره‌گیری خود از دنیای بازیگری را اعلام کرد.

ریاحی در ۱۳۸۰ برای بازی در شام آخر به کارگردانی فریدون جیرانی، نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر شد.

کتایون ریاحی با بازی درخشان خود در فیلم «این زن حرف نمی‌زند» نامزد جایزه بهترین بازیگر زن از هفتمین جشن خانه سینما شد.

کتایون ریاحی بازیگر محبوب کشورمان، مدیرعامل و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری کمک، کیش مهر کتایون، است.

ریاحی تنها یک پسر به نام پوریا دارد که ثمره‌ی ازدواج اول او با فرشید رحیمیان است. پوریا دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی موسیقی است و نخستین آلبوم بی کلام خود را با نام پژواک سکوت به نفع بنیاد نیکوکاری کیش مهر کتایون روانه‌ی بازار کرد.

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال شب آخر ؛ بیوگرافی و عکس

بازیگران سریال زخم و خنجر ؛ بیوگرافی و عکس

حسین یاری در نقش حیدر خوش مرام

بازیگران سریال شب دهم
عکس بازیگران سریال شب دهم

حسین یاری در شانزدهم دی ماه سال ۱۳۴۶در تهران متولد شد است. او بازیگری را از سال ۱۳۵۸، زمانی که 12 سال داشت با نمایش «گندم‌های خونین» شروع کرد و در سال ۱۳۶۰ کار هنری خود را در گروه تئاتر حوزه اندیشه و هنر اسلامی ادامه داد. یاری در 16 سالگی برای نخستین بار بازیگری جلوی دوربین را با ایفای نقش در فیلم‌های ۱۶ میلیمتری «وارث» و «سرباز کوچک» تجربه کرد.

نقش حیدر خوش مرام در مجموعه «شب دهم» حسین یاری را به اوج محبوبیت و شهرت رساند.

یاری یک دوره‌ی یک ساله را در واحد دوبلاژ صدا و سیما مشغول فعالیت بوده و در این مدت، گفتار متن حدود 20 فیلم مستند را اجرا کرده است.

حسین یاری با نقش‌آفرینی در فیلم‌های دفاع مقدس شناخته شد. وی برای بازی در فیلم «آخرین مرحله» جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

او برای نقش آفرینی در فیلم «بلوغ» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از هجدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

حسین یاری با نقش‌آفرینی درخشان خود در فیلم کتونی سفید به کارگردانی محمد ابراهیم معیریان برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره کشتی نوح روسیه شد.

یاری سال‌هاست ازدواج کرده است و سه فرزند به نام‌های سروش، سارا و علی دارد. او در حال حاضر بازنشسته بانک مرکزی جمهوری اسلامی بوده و ساکن تهران است.

رویا تیموریان در نقش تاج الملوک، عمه فخرالزمان

بازیگران سریال شب دهم

رویا تیموریان در بیست و هفتم اسفند ماه سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد. او دارای مدرک لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر است. تیموریان کار هنری خود را از سال 1358 با بازی در تئاتر «ماهی سیاه کوچولو» آغاز کرد. سپس در سال 1367 با ایفای نقش در سریال رعنا به کارگردانی داوود میرباقری وارد تلویزیون شد.

او در سال ۱۳۷۳ بازیگری در سینما را با بازی در فیلم حسرت دیدار (محرم زینال‌زاده) تجربه و شروع کرد.

رویا تیموریان پس از جدایی از همسر اولش (میر ولی‌الله مدنی، از تهیه‌کنندگان سینما) در سال ۱۳۸۲ با مسعود رایگان (بازیگر) ازدواج کرد. او از ازدواج با آقای مدنی دو دختر به نام‌های دنیا و درنا دارد.

تیموریان در مصاحبه‌ای گفته بود: «هیچ چیز را بیشتر از همسر و فرزندانم دوست ندارم، و در بازیگری، لحظه‌ای که یک پیشنهاد خوب می‌گیرم و با یک گروه خوب کار می‌کنم و یک نقش را خوب از آب در می‌آورم. لحظات خوبی را در آن شرایط تجربه می‌کنم.»

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال روزی روزگاری مریخ [بیوگرافی + خلاصه داستان]

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

پرویز فلاحی پور در نقش یاور

بازیگران سریال شب دهم

بیوگرافی بازیگران سریال شب دهم را با پرویز فلاحی‌پور ادامه می‌دهیم، ایشان در سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. او دانش‌آموخته‌ی رشته زبان انگلیسی است. وی فعالیت هنری‌ خود را با بازی در تئاتر از دوران دبیرستان آغاز کرد. فلاحی پور قبل از انقلاب با یک گروه تئاتر به سرپرستی «قشقایی» همکاری داشته است.

پرویز فلاحی پور در سال ۱۳۸۰ «جایزه بهترین بازیگر مرد» را برای نقش‌آفرینی در نمایش «لابی» از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دریافت کرد. بازی درخشان او در نقش «یاور» در مجموعه «شب دهم» او را به شهرت رساند.

ثریا قاسمی در نقش مرضیه، مادر حیدر

بازیگران سریال شب دهم
عکس بازیگران سریال شب دهم

مولود ملاقاسم نام شناسنامه‌ای ثریا قاسمی بازیگر مشهور کشورمان است. ایشان در بیست‌ و هشتم آذر ماه سال ۱۳۱۹ در رشت متولد شد. مادر وی خانم حمیده خیرآبادی (مادر سینمای ایران) است.

او در سال 1349 زمانی که 30 سال داشت، با رحیم برفراز ازدواج کرد که ثمره‌ی این زندگی دو پسر بنام بابک و بهروز و یک دختر بنام بنفشه است.

او تا مقطع دیپلم تحصیل کرده است و بعد در 21 سالگی فعالیت خود را از گویندگی در رادیو ارتش شاهنشاهی آغاز کرد. پس از رادیو، دوبلور شد و سپس وارد تئاتر و بازی در فیلم کوتاه شد.

قاسمی در سال 1351 در 32 سالگی با نقش‌آفرینی در فیلم آرامش در حضور دیگران، برای نخستین جلوی دوربین رفت و این آغازی شد برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌های موفق بسیاری که با حضور درخشان در آن‌ها نامش در ذهن ببیندگان ماندگار شده است.

ثریا قاسمی برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم مارال و نیز بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره کانزاس سیتی برای نقش‌آفرینی در همین فیلم شد. وی در سال ۱۳۹۵ برای بازی در فیلم ویلایی‌ها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال راز بقا ؛ بیوگرافی و تصاویر

بهترین فیلم ها و سریال های طناز طباطبایی

محمود پاک‌ نیت در نقش سرگرد مبرز

بازیگران سریال شب دهم
زندگینامه بازیگران سریال شب دهم

در ادامه‌ی بیوگرافی بازیگران سریال شب دهم می‌رسیم به محمود پاک‌ نیت، وی در دهم دی ماه سال ۱۳۳۱ در کازرون به دنیا آمد. وی از سال ۱۳۴۸ وارد دنیای بازیگری شد و به اجرای نمایش‌های متفاوت بسیاری در تئاتر پرداخت. پاک نیت در سال ۱۳۵۲ به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد.

ایشان از سال ۱۳۶۷ کارش را با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ادامه داد. او با ایفای نقش در مجموعه پرطرفدار روزی روزگاری به شهرت رسید. پاک نیت با نقش‌آفرینی در مجموعه‌های پدرسالار و پس از باران به بازیگری محبوب و مشهور تبدیل شد.

پاک نیت در سال 1356 با مهوش صبرکن در یک تئاتر هم بازی بوده و این آشنایی باعث علاقه بین آن‌ها شد و دو سال بعد با هم ازدواج کردند. این زوج بازیگر دو فرزند پسر به نام های مسعود و مهرداد دارند.

محمود پاک‌ نیت درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

اکرم محمدی در نقش عفت

بازیگران سریال شب دهم

اکرم محمدی در ششم مرداد ماه سال 1337 در تهران متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده و بازیگری را با شرکت در کلاس‌های آزاد آموخته است. او فعالیت هنری خود را از سال 1364 با نمایش خسیس آغاز کرد و پس از آن با ایفای نقش در فیلم مرغ حق ساخته حسین مختاری در سال 1366 وارد تلویزیون شد.

محمدی در سال 1373 با بازی در نقش زهره، عروس اسدلله خان در سریال پربیننده‌ی «پدرسالار»، مشهور شد. نقش‌آفرینی وی در فیلم «دختری با کفش های کتانی» و فیلم «سام و نرگس» مورد تحسین بینندگان و منتقدان قرار گرفت.

این بازیگر توانمند، در طول دوران کاری خود با بازیگران و کارگردانان صاحب نام زیادی همکاری کرده و آثار ماندگار بسیاری از جمله سریال خانه سبز، اولین شب آرامش، بچه‌های نسبتاً بد، شب دهم و ستایش را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

اکرم محمدی برای ایفای نقش در فیلم مادر که یکی از بهترین فیلم های علی حاتمی است، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن در هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

اکرم محمدی با مجید جعفری (بازیگر و کارگردان)  ازدواج کرد و حاصل زندگی آن‌ها دختری به نام مروارید است. دختر اکرم محمدی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری بوده و در عرصه تئاتر مشغول فعالیت است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکبر عبدی ؛ از مادر تا جنس لطیف

بازیگران سریال آفتاب پرست ؛ بیوگرافی و تصاویر

پرویز پورحسینی

بازیگران سریال شب دهم
عکس بازیگران سریال شب دهم

در پایان نوشتار زندگینامه بازیگران سریال شب دهم ، می‌رسیم به پرویز پورحسینی که در بیستم شهریور ماه سال ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

پورحسینی آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ با شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز نمود و در سال ۱۳۴۰ نمایش «مرد گل بدهی» را به کارگرانی سمندریان در تلویزیون اجرا کرد.

ایشان در مجموعه‌هایی از جمله هزاردستان، ز هر کوی، روزی روزگاری، تصویر یک رویا، همسفر، شب دهم، مختارنامه به ایفای نقش پرداختند.

جاده قدیم، قاتل اهلی، رستاخیز، کمیته مجازات، روز فرشته، رنو تهران – ۲۹، کشتی آنجلیکا، باشو، غریبه کوچک و کمال‌الملک از فیلم‌های هستند که پرویز پورحسینی در آن‌ها نقش آفرینی کرده است.

پرویز پورحسینی در سال ۱۳۵۳ با ناهید ارسباران که او نیز بازیگر بود، ازدواج کرد و حاصل ازدواج آن‌ها یک پسر به نام پورنگ است. ایشان صاحب دو نوه؛ یک پسر به نام سپهر و یک دختر به نام ستاره بودند.

پرویز پورحسینی بازیگر مطرح کشورمان در بیست و چهارم آبان ماه سال ۱۳۹۹ مبتلا به ویروس کرونا شد وی پس از چند روز تحمل و مبارزه با بیماری، در هفتم آذر ماه سال ۱۳۹۹ در بیمارستان فیروزگر تهران، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

خلاصه داستان سریال شب دهم

در سال‌های پایانی حکومت رضاخان در تهران، فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، در یک اتفاق عاشق دختری از تبار قاجار می‌شود و به خواستگاری او می‌رود. اما آن دختر اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم را شرط ازدواج با حیدر قرار می‌دهد.

در زمان حکومت رضاخان تعزیه ممنوع شده بود و حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژان‌ها می‌شود. در این میان دوست حیدر که یاور نام دارد، به کمک او می‌آید و آن‌ها با کمک هم موفق به اجرای تعزیه در ۹ شب اول ماه محرم می‌شوند.

اما در شب دهم اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد. حیدر خوش‌مرام با تمام سختی‌های موجود تعزیه دهم را اجرا می‌کند، اما در پایان تعزیه همراه یاور در صحنه تعزیه جان می‌سپارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های پریناز ایزدیار ؛ از خط ویژه تا ملاقات خصوصی

بهترین فیلم های مریلا زارعی ؛ از زیر سقف دودی تا هناس

حسن فتحی

حسن فتحی، زاده‌ی دهم شهریور ماه سال ۱۳۳۸ در نظام آباد تهران است. او دارای دانش‌نامه کارشناسی روان‌شناسی از دانشگاه شهیدبهشتی تهران و کارشناسی ارشد رشته کارگردانی نمایش از دانشگاه آزاد اسلامی است.

همسر وی اعظم بروجردی نیز کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر است، آن‌ها دو فرزند به نام‌های محمدرضا و امیرحسین دارند.

فتحی فعالیت‌های هنری خود را با بازیگری تئاتر در دوران دانشجویی آغاز کرد ولی به‌طور حرفه‌ای از سال ۱۳۶۸ با نوشتن نقد تئاتر و سینما در مجلاتی از جمله سروش، تماشاخانه، دنیای تصویر و نمایش و همچنین نویسندگی و کارگردانی تئاتر وارد دنیای هنر شد.

وی به عنوان مدرس با برخی دانشگاه‌ها همکاری می‌کند و مدیر آموزشی مؤسسه فرهنگی هنری کارنامه است.

فتحی کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون ایران است که در دهه هفتاد با ساخت چند سریال برای شبکه دو سیما از جمله معمای یک قتل و پهلوانان نمی‌میرند، شناخته شد.

اما اوج محبوبیت و شهرت او در دهه هشتاد با ساخت چند سریال مهم از جمله شب دهم، در مسیر زاینده‌رود، اشک‌ها و لبخندها، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه و شب دهم حاصل شد.

حسن فتحی در این سال‌ها 5 فیلم سینمایی به نام‌های پستچی سه بار در نمی‌زند، ازدواج به سبک ایرانی، کیفر، یک روز دیگر و مست عشق را نیز کارگردانی کرده است و به این ترتیب در سینمای ایران نیز جایگاهی برای خود تعریف کرد.

فتحی در دهه نود از تلویزیون خداحافظی کرد و با پشتوانه اعتباری که در دهه هشتاد به دست آورده بود، وارد شبکه نمایش خانگی شد. او توانست یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین سریال‌های این شبکه یعنی «شهرزاد» را بسازد. آخرین کار حسن فتحی سریال جیران است که از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم ها و سریال های پارسا پیروزفر

بهترین فیلم ها و سریال های پژمان جمشیدی

عوامل سریال شب دهم

  • نویسنده و کارگردان: حسن فتحی
  • تهیه کننده: حسن بشکوفه
  • عکاس: مسعود اشتری
  • عنوان بندی: ابراهیم حقیقی
  • طراح گریم: جلال الدین معیریان
  • مدیر هنری: مجید میر فخرایی
  • موسیقی: فردین خلعتبری
  • خواننده: علیرضا قربانی
  • تدوین: آرش معیریان
  • مدیر صدابرداری: خسرو کیوانمهر
  • مدیر تصویربرداری: کاظم شهبازی
  • محصول: شبکه یک سیما
  • سال تولید:۱۳۸۰

سوالات متداول

بازیگران سریال شب دهم چه کسانی هستند؟

حسین یاری، کتایون ریاحی، رویا تیموریان، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی، محمود پاک‌نیت، اکرم محمدی، پرویز فلاحی‌پور، شهین علیزاده، مظفر مقدم، حسین خانی‌بیک، ابراهیم‌آبادی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، رامسین کبریتی، عرفان سعیدی، شکرخدا گودرزی، حمید افشار، حسین افشار، محمدرضا قاسمی، علاءالدین قاسمی، آتش تقی‌پور، منوچهر آذر، ناصر گیتی‌جاه، محمد ورشوچی و مرحومه صدیقه کیانفر بازیگرانی هستند که در سریال شب دهم نقش‌آفرینی کردند.

مطالب بیشتر در تکراتو:

نظر شما در خصوص بازیگران سریال شب دهم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر