;
coinex

ضرر قطعی اینترنت تا امروز 80 هزار میلیارد تومان ؛ نابودی بیش از 250 میلیون فرصت شغلی [بروزرسانی 9 آبان]

ضرر قطعی اینترنت تا امروز 80 هزار میلیارد تومان است. در این مقاله به تفصیل درباره خسارت فیلترینگ و محدودیت های اینترنت به کسب و کارها و اقتصاد ایران می‌پردازیم.

در روزهای اخیر و با اختلالات اینترنتی، فعالیت بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین مختل شده است. اما ضرر قطعی اینترنت چقدر است؟

بیش از چهل روز است که وضعیت اینترنت در ایران با اختلالات گسترده‌ای مواجه شده و دسترسی کاربران به بسیاری از برنامه‌ها و پلتفرم‌های کاربردی محدود است. گزارش‌ها حاکی از این است که همچنان در برخی مناطق تهران و برخی شهرستان‌ها، اینترنت به طور ساعتی قطع می‌شود و در نتیجه کاربران هیچ اتصالی با دنیای آنلاین ندارند.

اما فارغ از همه دردسرهایی که نبود اینترنت برای ارتباطات آنلاین و عادی دارد، تکلیف کسب و کارهای مجازی چیست؟ بنابر آمارها حدود 11 میلیون ایرانی به طور مستقیم و غیر مستقیم از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند و حال و با توجه به فیلترینگ گسترده این شبکه اجتماعی، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

آماری که اخیرا منتشر شده حاکی از این است که خسارت قطعی اینترنت در ایران در بیش از یکماه اخیر، چیزی بیش از دو سال درآمد نفتی کشور است! اما مبنای این آمار چیست؟ با تکراتو در بررسی ضرر قطعی اینترنت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تمامی اخبار فیلترینگ اینستاگرام ، واتساپ و سایر محدودیت های اینترنتی

ضرر قطعی اینترنت در ایران

بنابر اذعان رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران؛ محدودیت اینترنت 35 هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و 45 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است. این رقم چند برابر فراتر از چیزی است که تا پیش از این تصور می‌شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور چندی پیش در واکنش به این وضعیت اعلام کرده بود به زودی زیرساخت‌هایی برای کسب و کارهای مجازی آماده خواهد کرد، اما این وعده وزیر ارتباطات نهایتا به دعوت مردم و کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی انجامید که خود با انتقاداتی همراه است!

ضرر قطعی اینترنت برابر با 15 هزار میلیارد تومان ؛ چیزی معادل یک سال درآمد نفتی ایران!
خسارت اختلالات اینترنتی برای اقتصاد کشور

فراتر از این، گفته‌های وزیر ارتباطات و سپس دادستان کل کشور در خصوص وضعیت اینترنت بیش از هرچیز، مهری تاییدی زد بر دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ و این بدان معنا است که کسب‌وکارهای آنلاین اینستاگرامی باید فعلا قید دسترسی به این پلتفرم را بزنند.

آیا فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ دائمی است؟

از همان آغاز محدودیت‌های اینترنتی، عیسی‌ زارع‌پور در گفتگوهایی مختلف با رسانه‌ها در موقعیت‌های مختلف اظهاراتی داشت که برآیند آن‌ها بیش از هر چیز بر فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ تاکید داشت. مشکل بسیاری از مردم در حال حاضر این است که به پلتفرم‌های داخلی اعتماد ندارند و معتقدند این ابزارها، جایگزین ایمنی برای اینستاگرام و واتساپ نیستند!

مشکل دیگر این است که با وجود تمایل مسئولین به اجرای طرح اینترنت ملی، مشابه با چین، آن‌ها هرگز در حد چین در این زمینه موفق نبوده‌اند و به جای ارائه پلتفرم‌های مناسب داخلی، بیش از هر چیز مهارت خود را در اجرای فیلترینگ نشان داده‌اند. در واقع و بنابر آماری که اخیرا منتشر شده، ایران از نظر رتبه فیلترینگ در جهان، جزو 3 کشور اول است.

ضرر قطعی اینترنت معادل درآمد نفتی ایران!

نکته جالب اینکه با وجود اذعان مسئولین داخلی به ضرر 80 هزار میلیارد تومانی اختلالات اینترنتی، وب سایت نت بلاکس در بررسی‌های آماری خود در روزهای ابتدایی اعلام کرده بود که به ازای هر روز قطعی اینترنت، هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود و این یعنی با معیار نت‌بلاکس، تا به حال حداقل 40 هزار میلیارد تومان ضرر به اقتصاد کشور وارد شده است.

ضرر قطعی اینترنت برابر با 15 هزار میلیارد تومان ؛ چیزی معادل یک سال درآمد نفتی ایران!
ضرر قطعی اینترنت

تازه این رقم حاصل از عدم فعالیت این کسب و کارها است و اگر بر این مورد، خسارت‌های جانبی مانند بیکار شدن خیل عظیمی از فعالان اقتصادی در فضای آنلاین را نیز بیفزاییم اوضاع بدتر می‌شود. پیش از این انجمن تجارت الکترونیک کشور در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرده بود که با محدودیت‌های اینترنتی فعلی، 400 هزار کسب و کار اینترنتی در ورطه نابودی قرار گرفته‌اند.

بنابر ادعای دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی، درآمد 10 میلیون ایرانی در حال حاضر به شبکه‌های مجازی وابسته است و با قطعی اینترنت معیشت این افراد به خطر افتاده است. از سوی دیگر رشد اقتصادی ایران در یک دهه اخیر صفر بوده و این فاجعه‌ای است که نه تنها جبران شدنی نیست، بلکه با این وضعیت به ابرفاجعه‌ای بدتر می‌انجامد.

معمولا کارشناسان حوزه اشتغال در برآوردهای خود به هزینه مورد نیاز برای ایجاد یک شغل نیز اشاره می‌کنند. در این مورد خاص و سال گذشته بود که گروهی از کارشناسان حوزه اشتغال، از سرمایه 300 میلیونی برای ایجاد یک فرصت شغلی گفتند. با این حساب و برای درک بهتر رقم ضرر قطعی اینترنت باید گفت که حذف این رقم از چرخه اقتصاد این کشور به معنای نابودی 250 میلیون شغل است!

گفتنی است، در شرایطی که با توجه به بحران ناشی از کرونا، کسب‌وکار آنلاین به راه امرار معاش بسیاری از افراد جامعه ایرانی بدل شده بود، بی‌تردید قطعی و اختلالات اینترنتی عواقب فاجعه‌باری در پی دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ضرر قطعی اینترنت چیست؟ آیا شما هم از محدودیت‌های اینترنتی اخیر متضرر شده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (72 نظر)

    من تویه یکی ازگزارش هایه محمد رضا پهلوی دیدم خبرنگار ازش پرسید گفت محمد رضاشاه اگرمملکت پرافتخار ایران به دست آخوندا وآیت الله ها بیفته چه می شود محمدرضاشاه گفت که مملکت به 1400سال قبل برمی گرده واقعا که خداپدرمادرشوبیامرزه من الان ممعنی حرفشو می فهمم

    پاسخ

    جای نگرانی نیست اگر مسئولان از طریق اینترنت حقوق و مزایا می گرفتند اگر هم قطع می کردند بلافاصله وصل میشد اما اینها نه نماینده مردمند نه دغدغه مشکلات مردم را دارند …

    پاسخ

    عقل کل پس چرا خود مسیولین از توییتر و اینستا استفاده میکنم به ما مردم میگن از ریکا و سروش و آرش و تقی و نقی استفاده کنید؟

    پاسخ

    مغز فندقی وقتی اینستاگرام نباشه اسنپ ب چه دردی می خوره نصف درآمد ما که توو اسنپ هستیم بخاطر فروش اینترنتی هست

    پاسخ

    فروش اینترنتی من به نصف رسیده، هر بسته اعتباری که خریداری کرده بودم حیف شد، سفارش خدمات کم‌تری دریافت می‌کنم.
    من شخصا تا امروز با اختلالات اینترنتی ۱۵ میلیون تومن ضرر کردم پول من رو کی باید بده؟
    حالا من مجردم خدا به متأهل ها رحم کنه

    پاسخ

    اگر به برنامه های داخلی مثل روبیکا ، سروش و …اعتمادی ندادیم دلیلش اینه که اینا پیام رسان نیستند و نوعی ابزار نظارتی است که گوشی مردم رو هک و به اطلاعات آن نفوذ میکنند،خودم به شخصه دیدم که چند تایی از دوستانم موبایلشون بخاطر داشتن روبیکا یا درس کرده یا سوخته،خطر داشتن روبیکا از خطر داشتن ۲۰۰ فیلتر شکن بیشتر است.

    پاسخ