;
coinex

ضرر قطعی اینترنت تا امروز 80 هزار میلیارد تومان ؛ نابودی بیش از 250 میلیون فرصت شغلی [بروزرسانی 9 آبان]

ضرر قطعی اینترنت تا امروز 80 هزار میلیارد تومان است. در این مقاله به تفصیل درباره خسارت فیلترینگ و محدودیت های اینترنت به کسب و کارها و اقتصاد ایران می‌پردازیم.

در روزهای اخیر و با اختلالات اینترنتی، فعالیت بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین مختل شده است. اما ضرر قطعی اینترنت چقدر است؟

بیش از چهل روز است که وضعیت اینترنت در ایران با اختلالات گسترده‌ای مواجه شده و دسترسی کاربران به بسیاری از برنامه‌ها و پلتفرم‌های کاربردی محدود است. گزارش‌ها حاکی از این است که همچنان در برخی مناطق تهران و برخی شهرستان‌ها، اینترنت به طور ساعتی قطع می‌شود و در نتیجه کاربران هیچ اتصالی با دنیای آنلاین ندارند.

اما فارغ از همه دردسرهایی که نبود اینترنت برای ارتباطات آنلاین و عادی دارد، تکلیف کسب و کارهای مجازی چیست؟ بنابر آمارها حدود 11 میلیون ایرانی به طور مستقیم و غیر مستقیم از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند و حال و با توجه به فیلترینگ گسترده این شبکه اجتماعی، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

آماری که اخیرا منتشر شده حاکی از این است که خسارت قطعی اینترنت در ایران در بیش از یکماه اخیر، چیزی بیش از دو سال درآمد نفتی کشور است! اما مبنای این آمار چیست؟ با تکراتو در بررسی ضرر قطعی اینترنت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تمامی اخبار فیلترینگ اینستاگرام ، واتساپ و سایر محدودیت های اینترنتی

ضرر قطعی اینترنت در ایران

بنابر اذعان رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران؛ محدودیت اینترنت 35 هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و 45 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است. این رقم چند برابر فراتر از چیزی است که تا پیش از این تصور می‌شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور چندی پیش در واکنش به این وضعیت اعلام کرده بود به زودی زیرساخت‌هایی برای کسب و کارهای مجازی آماده خواهد کرد، اما این وعده وزیر ارتباطات نهایتا به دعوت مردم و کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی انجامید که خود با انتقاداتی همراه است!

ضرر قطعی اینترنت برابر با 15 هزار میلیارد تومان ؛ چیزی معادل یک سال درآمد نفتی ایران!
خسارت اختلالات اینترنتی برای اقتصاد کشور

فراتر از این، گفته‌های وزیر ارتباطات و سپس دادستان کل کشور در خصوص وضعیت اینترنت بیش از هرچیز، مهری تاییدی زد بر دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ و این بدان معنا است که کسب‌وکارهای آنلاین اینستاگرامی باید فعلا قید دسترسی به این پلتفرم را بزنند.

آیا فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ دائمی است؟

از همان آغاز محدودیت‌های اینترنتی، عیسی‌ زارع‌پور در گفتگوهایی مختلف با رسانه‌ها در موقعیت‌های مختلف اظهاراتی داشت که برآیند آن‌ها بیش از هر چیز بر فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ تاکید داشت. مشکل بسیاری از مردم در حال حاضر این است که به پلتفرم‌های داخلی اعتماد ندارند و معتقدند این ابزارها، جایگزین ایمنی برای اینستاگرام و واتساپ نیستند!

مشکل دیگر این است که با وجود تمایل مسئولین به اجرای طرح اینترنت ملی، مشابه با چین، آن‌ها هرگز در حد چین در این زمینه موفق نبوده‌اند و به جای ارائه پلتفرم‌های مناسب داخلی، بیش از هر چیز مهارت خود را در اجرای فیلترینگ نشان داده‌اند. در واقع و بنابر آماری که اخیرا منتشر شده، ایران از نظر رتبه فیلترینگ در جهان، جزو 3 کشور اول است.

ضرر قطعی اینترنت معادل درآمد نفتی ایران!

نکته جالب اینکه با وجود اذعان مسئولین داخلی به ضرر 80 هزار میلیارد تومانی اختلالات اینترنتی، وب سایت نت بلاکس در بررسی‌های آماری خود در روزهای ابتدایی اعلام کرده بود که به ازای هر روز قطعی اینترنت، هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود و این یعنی با معیار نت‌بلاکس، تا به حال حداقل 40 هزار میلیارد تومان ضرر به اقتصاد کشور وارد شده است.

ضرر قطعی اینترنت برابر با 15 هزار میلیارد تومان ؛ چیزی معادل یک سال درآمد نفتی ایران!
ضرر قطعی اینترنت

تازه این رقم حاصل از عدم فعالیت این کسب و کارها است و اگر بر این مورد، خسارت‌های جانبی مانند بیکار شدن خیل عظیمی از فعالان اقتصادی در فضای آنلاین را نیز بیفزاییم اوضاع بدتر می‌شود. پیش از این انجمن تجارت الکترونیک کشور در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرده بود که با محدودیت‌های اینترنتی فعلی، 400 هزار کسب و کار اینترنتی در ورطه نابودی قرار گرفته‌اند.

بنابر ادعای دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی، درآمد 10 میلیون ایرانی در حال حاضر به شبکه‌های مجازی وابسته است و با قطعی اینترنت معیشت این افراد به خطر افتاده است. از سوی دیگر رشد اقتصادی ایران در یک دهه اخیر صفر بوده و این فاجعه‌ای است که نه تنها جبران شدنی نیست، بلکه با این وضعیت به ابرفاجعه‌ای بدتر می‌انجامد.

معمولا کارشناسان حوزه اشتغال در برآوردهای خود به هزینه مورد نیاز برای ایجاد یک شغل نیز اشاره می‌کنند. در این مورد خاص و سال گذشته بود که گروهی از کارشناسان حوزه اشتغال، از سرمایه 300 میلیونی برای ایجاد یک فرصت شغلی گفتند. با این حساب و برای درک بهتر رقم ضرر قطعی اینترنت باید گفت که حذف این رقم از چرخه اقتصاد این کشور به معنای نابودی 250 میلیون شغل است!

گفتنی است، در شرایطی که با توجه به بحران ناشی از کرونا، کسب‌وکار آنلاین به راه امرار معاش بسیاری از افراد جامعه ایرانی بدل شده بود، بی‌تردید قطعی و اختلالات اینترنتی عواقب فاجعه‌باری در پی دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ضرر قطعی اینترنت چیست؟ آیا شما هم از محدودیت‌های اینترنتی اخیر متضرر شده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (72 نظر)

    لحظه ای و مقطعی فکر نکنید مشکل امروز فقط اینستاگرام و واتساپ نیست.
    مشکل اصلی کشور از اون اونجایی شروع میشه که اینترانت ملی یا فیلترنت میلی برای کل ایران سایه میندازه.
    صیانت کامل از رگ گردن به ایرانیان نزدیکه. زیانی که قراره اون زمان به ایرانی بخوره خیلی بیشتر از امروز هست. امروز دارن اذهان رو برای صیانت کامل آماده می کنن

    پاسخ

    با این کار یه مشکل بزرگ تر بوجود مییاد بعضی به سمت اینترنت ماهواره ای میخرن یعنی خریدن آن بد نیست ها اما اقتصاد مملکت را فلج میکند در این وسط دللان وکارخانه های ماهواره ها منفعت میبینند این پول ایران دود میکند میشویم یولچو

    پاسخ

    درآمد ناچیز ما از راه اینترنت بود که همان را هم یزیدانه به رویمان بستند حالا باچندرغاز یارانه زندگی میکنیم.حضرات میگن اروپایی ها در مورد ایران به اشتباه افتادن اینجا خبری نیست.حالا خوبه خبری نیست که اینستا و واتساپ فیلترند.اینترنت قطعه.اگه خبری بود چی میشد؟

    پاسخ

    دروغ هر چه بزرگتر قابل پذیرتر 250( میلیون فرصت شغلی )اونطوری همه باید سر شغلی باشیم ولی الان سر کاریم (به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، سقف کل بودجه کشور در سال آینده بیش از 3600 هزار میلیارد تومان است) به نوشته بالا 80 هزار میلیارد ضرر بوده با این حساب کتاب باید یگ سوم بودجه پر دروغ هر چه بزرگتر باور پذیرتر دروغ حناق نیست که گلوی آدم بگیره خفش کنه لطفا واقعی بنویسید

    پاسخ

    من ۱میلیارد هزینه کردم کارگاه صنایع دستی دایر کردم هدفم جذب مشتری های خارجی بود چون من تولید نماعتیقه میکنم که بسیاری از کشور ها خواهان این مدل کار هستند مخصوصا کشورهایی مثل فرانسه ایتالیا و کشور های حوزه خلیج فارس و بهترین روش جذب مشتری با اینسا گرام هست که ی پلتفرم جهانیه خوب کی الان میاد این ضربه مالی وروحی که بمن وامثال من وارد شده رو پاسخ بده ی روبیکا گذاشتن جلو ما که نتو می‌بلعد و تو ایران هم حتی خواهان نداره منی که میتونستم بهترین ارزآوری رو برای کشور با فروش وبازاریابی بین المللی داشته باشم وحداقل ۱۰نفر اشتغال زایی کنم
    واقعا موندم چی بگم …

    پاسخ

    آنهایی که نمی‌خواهند از نرم افزار های ایرانی استفاده کنند یک جای کارشون میلنگه اگر هدفشون کسب درآمد باشه و ارائه محصولات و خدماتشون به داخل کشوره دیگه معنی ندارد از خارجی استفاده کنند مگر اینکه قصد کلاهبرداری داشته باشند.

    پاسخ

    بیا پایین بابا سرمون رو درد اوردی

    پاسخ

    اینها هیچوقت به فکر مردم نبوده و نیستن
    برای اینها سطل اشغال مهمتر از ضرر 80هزار میلیاردی به مردم یا اختلاس 92هزار میلیاردیه..
    همش در مورد سطل اشغال صحبت میکنن اما وقتی به اختلاس 92 هزار میلیاردی میرسن طوری صحبت میکنن انگار هیچ اتفاق مهمی نیفتاده و یک مسئاله عادیه!

    پاسخ

    خب شلوغ بازی در نیارید تا قطع نکنند.
    وقتی تبلیغ پلیس کشی و کوکتل مولتوف می کنید نباید انتظار داشت طرف بشینه نگاه کنه. اینجا خاورمیانه است. کلی کشور و گروهک تروریستی هستند که منتظر فرصت هستند. اینستاگرام بر خلاف قوانین خودش پست های مرتبط با تبلیغ خشونت رو حذف نمی کرد.
    دوم اینکه این حرف ها 250 میلیون فرصت شغلی و 10 میلیون ایرانی که از اینستا پول در می آورند و … خیلی تابلو بزرگ نماییه.

    پاسخ

    الان کیا دختر کشی و بچه کشی راه انداختن تو کشور داعش و طالبان؟ آمریکا؟
    حرف از تروریست زدی درحالیکه هیچ دشمنی به اندازه ایرانخودرو و ساپیا ایرانی نکشتن
    نتیجه: دشمنون همینجاس دروغ میگن امریکاست.

    پاسخ

    کی شلوغ بازی در میاره شما خودتون ریختین شلوغ میکنین سر سهمتون از فساد ما دیدیم زمانی که فساد سنگین فولاد رو‌ شد روز بعد شر درست کردن تا مبادا اندکی از پول فسادشون کم بشه و دولت فعلا درگیر حرف مفت بشه یه روزم فساد ادامه داشته باشه چند صد میلیارد میبرن. هر لحظه هم بگذره اونا دارن جمع میکنن میبرن خارج خودشون هم شر درست میکنن اذهان همه منحرف بشه . پولش هم از جیب مردم بدبخت می‌ره غذا و مایحتاج اولیه زندگی مردم رو‌ میبرن بعد هم میگن شلوغ نکنید.

    پاسخ

    اولا که حکومت بسیار ضرر میکنه – دوما ایران قادر نیست گوگل رو فیلتر کنه چون نت ایران از اول بر پایه پروتکلهای گوگل بوده و هست و نمیتونه برای گوگل جایگزین بسازه – اگه میتونست کاری کنه جایگزین بدرد بخور اینستا و تلگرام درست می کرد – گوگل پیشکش – معنی این حرف اینه که نمیتونه سیستم وی پی ان رو برای همیشه مختل کنه – وقتی در یک کشور گوگل در دسترس هست پس وی پی ان هم هست – پس فیلترینگ هیچ معنایی جز خودزنی و خود را به خریت زدن نداره – سوما به زودی نت ماهواره ای میاد و همه این حرفها میشه کشک … چهارما تنها نتیجه فیلترینگ میشه عصبانیت مردم – میفهمین ؟؟ قطعا نه

    پاسخ

    ویدیو ماهواره الان هم اینترنت این احمق ها کی میخوان بفهمن با تکنولوژی نمیشه جنگید تا چند وقت دیگه استارلینک یا شاید هم تکنولوژیهای مشابهش میاد و این داستانتموم میشه فقط میمونه یه لجبازی از طرف مردم که حتی اگه اونموقع اینترنت با نصف قیمت هم بهشون بدن کسی نخواد و کلی شرکت داخلی هم ورشکسته بشه و کلی آدم بیکار

    پاسخ

    خب قطع نکنن – صیانت نکنن – خودشونو وکیل وصی مردم جا نزنن مگه کسی مجبورشون کرده اینجوری فیلتر کنن همه چیزو

    پاسخ

    همه فکر میکنن که ما برنامه نویسا با قطعی اینترنت قراره کلی سایت و اپلیکیشن مشابه خارجی ها بزنیم و کار و بارمون سکه بشه ولی واقعیتش اینه ما بدون اینترنت بین الملل و دسترسی به پلتفرمهایی مثل گیت هاب، npm ، جیرا، stack overflow و غیره نمیتونیم حتی یه پروژه ساده رو انجام بدیم. شغل برنامه نویسی با قطع اینترنت نابود خواهد شد

    پاسخ

    خدا پدرت رو بیامرزه حرف درست رو زدی داداش

    پاسخ

    اینستاگرام بستری شده برای ارائه انواع مطالب و محتواهای مستحجن و فیلتر شدن اون با تقویت نرم افزارهای داخلی خیلی از مشکلات رو میتونه حل کنه

    پاسخ

    اینستاگرام و توییتر و یوتیوب بر اساس علاقه مطالب رو نشونت میده
    حتما خودت دنبال مسائل مستهحن بودی که میاره واست
    حتی گوگل و صفحات اجتماعی با اینکه امریکایی هستن اما توش میتونی دنبال مسائل مذهبی بگردی مثلا یک سوره قران با معنی ایه هاش رو جستجو کنی میاره
    پس لطفا چت نگو

    پاسخ

    احمق این پلتفرم ها هرچی سرچ کنی همونو میارن برات خودت چیزای خاک برسری سرچ میکنی خودتو با بقیه یکی نکن

    پاسخ

    حالا 80 هزار میلیارد یه چیزی!
    250 میلیون فرصت شغلی؟!!
    لااقل یه چیزی بگو بگُنجه…

    پاسخ

    سلام دوست عزیز
    80 هزار میلیارد رقمی نیست که ما حساب کرده باشیم و اذعان رسمی مسئولانه. بنابر آمار رسمی وزارت صمت برای سال 1401، هزینه پایه ایجاد هر کسب و کار با تعداد متوسط کارمند هم چیزی برابر 300 میلیون تومان برآورد شده. تقسیم کنید تا به رقم مربوط برسید.

    پاسخ

    افرادی که هوش هیجانی پایین دارند از هر چیز جدید مثل فن آوریهای جدید و یا عقاید و ایده ها و افکارجدید و یا اطلاعات جدید چون حس می کنند به ضررشان هست و جایگاه و قدرت آنها را در معرض خطر جدی می اندازند، وحشت دارند و می ترسند و لذا تا می توانند از آنها جلوگیری می کنند و بصورت یک سیستم بسته عمل می کنند ولی یک سیستم باز و پذیرا و بروز و کارآمد و آینده نگر و منعطف از چیزهای جدید و تغییرات جدید و .. استقبال می کند حتی اگر به ضررشان باشد و خود برتر بین و خودکامه نیستند و همین باعث ماندگاری و نیز پیشرفت و توسعه آنها می گردد.

    پاسخ

    کو گوش شنوا بزرگوار

    پاسخ

    این مطلب کاملا تو خالی هست تو کشوری که سی میلیون نفر نیروی کار فعال هم نداره چطور اینترنت ۲۵۰ میلیون شغل رو از مردم گرفته

    پاسخ

    توی فضای مجازی که حتما نیرو کار لازم نی… هر کسی میتونه برای خودش درامد زایی کنه دیگه اونم نهایت بگیریم ۶۰ میلیون …

    پاسخ

    وقتی دشمن امنیت ایرانو هدف گرفته بود دولت بهترین اقدامو انجام داد حداقل آشوب و فتنه فروکش پیدا کرد وگرنه دشمن داشت از طریق اینستا جوانانو تحریک به شورش میکرد

    پاسخ

    یه دو دقیقه میرفتی تو اینستا حرف جوونا رو می شنیدی بعد تا میتونی بگو فتنه دشمن
    حتی نمیدونی دقیقا چرا جوونا اومدن توی خیابون

    پاسخ

    از طریق ماهواره هم میشه جوانا رو گول زد که بریزن تو خیابون اینکه شبکه های مجازی فقط مشکل دارن درست نیست اینا میخواستن طرح صیانت رو اجرا کنن چه بهونه ای بهتر از این جریانات

    پاسخ

    قیمت پیاز رسیده به مرغ ، مرغ به گوشت ، گوشت به گوشی ، گوشی به خودرو ، خودرو به خونه ، خونه به کارخونه!
    خونه شده یه میلیارد ، یه خودرو اشغال شده 220 میلیون ، یه جوون چند سال باید کار کنه تا بتونه به یه زندگی معمولی که داشتن زن و خونه و یه ماشینه معمولیه برسه؟
    خط فقر رسید به 18 میلیون الان بیشتر مردم زیر خط فقرن
    مردم به این چیزا اعتراض دارن👆
    بعد شماها همه مشکلاتو انداختید گردن دژمن نه عمو همش به خاطر بیعرضگی تونه
    دژمن هیچوقت نمیتونه وادارمون کنه به کاری چون خودمون عقل و شعور داریم
    نمیتونید مردم رو بیشعور فرض کنید و خودتون رو عاقلتر از مردم..
    بستن فضای مجازی نشان از ترسو بودنتونه
    هیچ کشوری به اندازه ایران و کره شمالی فیلترینگ نداره.
    حتی تحمل یه اعتراض ساده مردم رو هم ندارید با اینکه قانون اجازشو داده
    به جای خفه کردن مردم بهتره صدای مردم رو بشنوید وقتی مردم زندگی خوبی داشته باشن نیازی ندارن جونشون رو به خطر بندازن..

    پاسخ

    اشتغال که ایجاد نکردن هیچ جلو اشتغال هم گرفتن
    الان یک ماه هست که درآمدم صفر شده منی که روزی سیصد تومن درآمد داشتم شاید برای خیلی ها سیصدتومن چیزی نباشه ولی به خدا من با این پول فقط برای گذران زندگی خودم و خانواده استفاده میکردم الان من باید چیکار کنم
    خودموبکشم؟چی کنم؟

    پاسخ

    مردم کار و زندگی دارن
    اقتصادتون ک رو هوا ست
    دست از زندگی مردم بردارین
    بی شرفی هم حدی داره

    پاسخ

    کدوم رضا؟ پهلوی؟!

    پاسخ

    نه امام رضا امام هشتم شیعیان:/

    پاسخ

    فقط میتونم بگم متاسفم
    گیر افرادی افتادیم که فکرشون ۱۴۰۰سال از کل دنیا عقب تره

    پاسخ

    خیلی جالبه که جزو ۳ کشور تو فیلترینگ هستیم. چقدر بده که بین اینهمه کشور فقط ما اینجوری زندانی هستیم. چقدر بده که باید یه سری که سرشون از پهن پر شده باید برامون تصمیم بگیرن.

    پاسخ

    قطعی اینترنت؟! 😒
    بنظر شما قطعی اینترنت و فساد تو دربار و اختلاسها و تورم و کلی مشکل دیگه بالاتر از جون ملت هست؟! وقتی جون ملت براشون مهم نیست قطعی اینترنت کیلو چند؟!!!
    خدا به داد ما برسه و الا قدرت و ثروت چشم اینا رو کور کرده و حتی خدا رو قبول ندارن چه برسه بنده خدا…!!!

    پاسخ

    کاملا موافقم تصمیم گیرندگان اصلی اکثرا جاسوس و غیرمسلمان هستند

    پاسخ

    لعنت خدا بر کسی که دشمن مردمه،آخه مگه همه سایت دارن که داخلی کنن؟ خیلیا ماشین و خونه فروختن تبلیغ دادن تو اینستا پیجشون بزرگ شه برای کسب درآمد،بعضی ها وسایلی خریدن برای فروش و تو اینستا تبلیغ دادن،بعضی ها درآمدشون وابسته به سایت های خارجیه،همه مثل تو توی این نظام کار نمیکنه که فرقی نکنه براش، اوایل انقلاب خیلی از کسانی که طرفدار نظام بودن اعدام شدن،کاش یکی از عزیزانت اینطوری بشه تا بفهمی بازی با کسب و کارمردم چه لذتی داره

    پاسخ

    البته خوبه ولی دولت یه کمکی چیزی به این بنده خداها که کارشون با اینیستا بوده بکنه بهتره .بعد مخاطب تو روبینو نیست اصلا همه فیک

    پاسخ

    باش حتما هم میان حرفتو گوش میدن هه

    پاسخ

    نه اصلا .عالیه این کار .هرزنامه برایه همیشه بسته شد 👌👌👌

    پاسخ

    هرزنامه مغزهای کوچک زنگ زده ی شماست که از طبیعیترین حقتون راحت میگذرین و در برابر هر ظلمی کمر خم میکنین

    پاسخ

    شما تو هرزنامه ها میگشتی بقیه باید چوبشو بخورن؟ کسی که نون شبش رو از اینستا و یوتیوب در میآورد را شما میگی هرزنامه ؟ اگه بره دزدی کنه چی میگی؟!! وقتی همچین آدمایی و همچین نظراتی هست هیچی درست نمیشه👎

    پاسخ

    سطح عقل و شعورت در همین حده ، هرزنامه!

    پاسخ

    فقط دروغ بنویس
    من الان دارم با چه چیزی برای شما مینویسم لابد با ماشین تایپ!
    خب این اینترنته دیگه!!
    ده بار گفتن از پلتفرم خارجی بیاید بیرون نفهمیدید حالا بکشید
    دیجکالا و اسنپ و بزرگای این فروش فهمیدن و همه چی شونو داخلی کردن حالا دیجی‌کالا مشکل فروش داره؟ اسنپ چی؟ نه ندارن چون واسه کارشون ارزش قائلن…

    پاسخ

    در فیلترینگ واتساب و اینستاگرام که شکی نیست این اینترنتی هم که شما می گویید به واسطه اش این پیام ها رو می نویسیم برای یه مدتی فیلتر هست و برای یه مدتی هم رفع فیلتر اما وقتی اینترنت میلی بیاد همون یه مدت رفع فیلتر هم نخواهیم داشت در ضمن شما و امثال شما نمی تونید کسی رو مجبور به استفاده از پلتفرم های داخلی کنید مگر اینکه به نهایت دیکتاتوری و خودکامگی رسیده باشید

    پاسخ

    دیکتاتور مگه شاخ دم داره دیکتاتورن که حق مردم که نت باشه رو قطع میکنن

    پاسخ

    نظرات موافقین جالبه : امنیت برقرار میشه
    امنیتی که با ازاد بودن اینستا و واتس اپ و گوگل مخل بشه اون امنیت نیست اسمش چیز دیگه ایه…

    پاسخ

    اخه مسؤلین تصمیم گیرنده ایران ۱۰۰۰ سال از دنیا و زمان و فهم و شعور عقبند اسنا اصلا نمیدانند اینترنت چی هست

    پاسخ

    احسنت پرتاب ماهواره و علوم نانو و تجهیزات پزشکی و دارو سازی پیشرفته رو نظام بدون اینترنت انجام دادن

    پاسخ

    هر جای دنیا بدبختی وفلاکت وجنایت هست نام ایران می درخشد.

    پاسخ

    فکر کنم از اینترنت فقط همین چند تا سایت داخلی بلدید.
    من کارم روی بازی های آنلاین pc میچرخه . که همین الان داره ماهی ۳۰ میلیون تومن بهم ضرر میروسنه. واقعا نمی‌دونم دیگه باید چی کار کنم . الان کی میخواد جواب این بی عدالتی بده. یکم فکر کنید. همینطور رو هوا صحبت کردن درست نیست.

    پاسخ

    پرتاب ماهواره و نانو و … چه ربطی به آقایون داره؟ رییس جمهورت 6 کلاس سواد داره اون کارا رو جوونایی انجام دادند که با بدبختی و کلی هدر رفت زمان انجام دادند هیچ ربطی هم به دولت و دولتیها نداره

    پاسخ

    با این حرفات مشخصه که از کسب و کار هیچی حالیت نیست. پس لطفا نظر نده

    پاسخ

    آخه بیسواد تو از اینترنت فقط وصل شدن رو میدونی و رفتن تو سایت رهخر

    پاسخ

    اخه شما سر پیازین یا ته پیاز که بگی از چی استفاده کنیم یا نکنیم؟!
    به این میگن نهایت دیکتاتوری و خودکامگی و خود برتر پنداری
    مجبور نیستیم هرچی شما دستور میدین بگیم چشم!
    مردم خودشون عقل و شعوری دارن حق انتخابی دارن

    پاسخ

    متاسفانه در ایران همیشه کسانی مسئول شدن که هیچ اشنایی با علم روز دنیا ندارن و فقط به بقا و قدرت خود فکر کردن اخه هر کس بحر کاری ساخته شده این مسئولین ما فقط به در مداحی کر ن و نهایت امام جماعت بودن میخورن از اینترنت و فناوری روز دنیا چه میفهمن !!!!

    پاسخ

    کسی لیاقت مداحی کردن و امام جماعت شدن رو داره که ظالم نباشه و حق دیگران رو رعایت کنه

    پاسخ

    قطع دسترسی به اینترنت بین‌المللی فاجعه بار ه… در وهله نخست مهاجرت استارتاپ ها ارز دیجیتال کارها فارکس کارها..و تمام کسانی که کارشون با اینترنت هست . بعضاً مغزهایی به ارزش فروش نفت!…و نیز در نگاه خردتر آسیب به کسب و کارهای داخلی که زیاد هم هستن…و در وهله دوم این یک خود تحریمی محسوب میشود…و در وهله سوم یک ترور در سطح ملی برای ابتدایی ترین حقوق انسانی در قرن حاضر…و فراموش نمی‌کنیم آقای رییسی در انتخابات خودش گفت من از اینستاگرام استفاده میکنم و قطع نخواهد شد!اگر اینترنت داخلی بشه گمون نکنم کسی بسته خاصی بخره

    پاسخ

    آیا مافکر میکنیم که مسئولین حالیشون نیست که چه ضرری متوجه مردم و کشوره آیا به این مسائل واقف نیستن؟؟؟اشتباه میکنیم اونا خیلی بهترازما میدونن اما برای اونا فقط وفقط وفقط یه چیز مهمه اونم حفظ بقای حکومت…اگه اونا به ضرر مردم و کشور فکرمیکردن که اینقدر بیخیال و راحت ازکنار فساد۹۲هزارمیلیاردی یا اختلاسهای نجومی یا اشتباهات عمدی وسهوی دولتمردان که منجر به دودشدن میلیاردهامیلیارد سرمایه مملکت طی این چهل سال شده نمیگذشتند

    پاسخ

    خب بقای حکومت یعنی بقای نظم و امنیت و تداوم کسب و کارها. حکومت اگر به فکر مردم باشه باید از هر راهی که ممکنه امنیت را برای کسب و کارها دوباره فراهم کنه. فعلا بهترین کار راه اندازی کسبها در اپهای داخلیه تا ببینیم در ادامه چه میشود

    پاسخ

    خدایا ایران و ایرانی رو نجات بده

    پاسخ

    باز تو عقل نداری راحتی

    پاسخ

    حرفتو باید طلاکوب کرد زد سر در شهر👍👍👍

    پاسخ