coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

دور زدن اینترنت ملی بعد از اعمال کامل طرح صیانت ؛ همه روش‌های دور زدن اینترنت ملی!

دور زدن اینترنت ملی در صورت تصویب طرح صیانت امری امکان پذیر است؟ پاسخ به این سوال نیاز به بررسی چند موضوع کلیدی دارد. در ادامه این نوشتار همراه باشید تا موضوع دور زدن اینترنت داخلی را بررسی کنیم.

چند روز پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌هایی به آقایان رئیسی و قالیباف، روسای دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری کشور، انتقادات خود در باب تصویب طرح صیانت را مطرح و از اشکالات آن گفت.

آقای جهرمی در بخشی از گفته های آورده که طرح پیشنهادی مجلس به نحوی است که خود معضلی جدید در اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت و در مواردی می‌تواند معضلات اجتماعی، مدیریتی و حقوقی جدیدی ایجاد کند.

اما اینترنت پساصیانت در ایران قرار است چه شکل و شمایلی داشته باشد؟ آیا اینترنت بین المللی قرار است به طور کامل قطع شود؟ در صورت بروز چنین پدیده‌ای آیا امکان دور زدن اینترنت ملی وجود خواهد داشت؟ در ادامه این نوشتار این سوالات را بیشتر واکاوی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

دور زدن اینترنت ملی در صورت تصویب طرح صیانت ممکن است؟

راهکارهای دور زدن اینترنت ملی

دور زدن اینترنت ملی در صورت اعمال کامل طرح صیانت ؛ راهکارهای دور زدن اینترنت ملی!
دور زدن اینترنت ملی در صورت اعمال کامل طرح صیانت ؛ راهکارهای دور زدن اینترنت ملی!

شبکهٔ ملی اطلاعات که با نام‌های دیگر اینترنت ملی و شبکه ملی اینترنت نیز شناخته می‌شود، اینترانت ملی ایران است. این شبکه پروژه‌ای برای توسعه زیرساخت اطلاعاتی امن و پایدار ملی در ایران است.

طبق تعریف مصوب در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی:

شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

6 مردادماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی با اصل 85 شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی موافقت کردند که فعالات کسب و کارهای آنلاین باور درد که این طرح برخلاف نامش به از دست رفتن حقوق کاربران و وارد آمدن آسیب‌های جدی به کسب و کارها کوچک و خواهد انجامید و مهمتر از آن در دراز مدت اثرات منفی بر کسب و کارهای بزرگ و اقتصاد کشور خواهد داشت.

موافقت مجلس با متن طرح صیانت در حالی است که کارزار مخالفت با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی تاکنون بیش از 750 هزار امضاء جمع کرده است. کارزاری که به گفته بسیاری متن مبهم و منفعلانه‌ای دارد، ولی دیگران می‌گویند برای یک صدا شدن چنین کمپینی پرهیز از جزئیات ضروری است. پرسش مهم‌تر اینجاست که آیا چنین کمپین‌هایی اساسا می‌توانند دردی را دوا کنند و صدایی را به گوش کسی برسانند؟

آذری جهرمی در نامه‌های خود تاکید کرده که در طرح صیانت «تعیین تکلیف قانونی روشن و مشخصی در باره تسهیم و تقسیم مسوولیت‌های قانونی میان خدمات پایه کاربردی، سایر خدمات و کاربران فضای مجازی» وجود ندارد و قانونی شدن آن به «ایجاد دولت موازی به واسطه اعطای اختیارات تنظیم‌گری به نهادی خارج از دولت» خواهد انجامید. وزیر ارتباطات به «هیات ساماندهی و نظارت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» اشاره می‌کند.

دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟
دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟ / دور زدن اینترنت ملی

اعضای این هیات به شرح زیر است:

  • رئیس مرکزی ملی فضای مجازی (به عنوان رئیس هیات)
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت فرهنگ و ارشاد
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت اطلاعات
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار دادستانی کل کشور
  • یک نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان صداوسیما
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار اطلاعات سپاه
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیارسازمان تبلیغات اسلامی
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیارنیروی انتظامی
  • معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان پدافند غیرعامل

گفته‌های مخالفان این طرح در حالی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با حمایت از تصویب این طرح در صفحه شخصی خود نوشت: «عمده ادعاهای مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد. مسدود سازی پلتفرمهای پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتس‌اپ برنامه مجلس نیست ودر طرح مذکور وجود ندارد.»

بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین واتساپ در ایران ؛ برنامه شبیه Whatsapp چی نصب کنیم؟

با این حال حساب کاربری توییتری «آی تی‌ ایران» از قول آقای جهرمی نوشته که طرح صیانت، «احتمال اعمال محدودیت گسترده» و حتی «اعمال فیلترینگ» برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود خواهد داشت. آقای جهرمی در خصوص این طرح می‌نویسد:

به نظر نمی‌رسد در طی چندماهه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند اما مکانیزم این پیش‌نویس و ترکیب کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تعریف‌شده در آن احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیام‌رسان‌ها و حتی اعمال فیلتر را به‌شدت افزایش داده است.

دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟
دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟ / دور زدن اینترنت ملی

چه مشکلات احتمالی برای کسب و کارها پیش می‌آید؟

عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، در گفتگوی با ایسنا در خصوص طرح صیانت گفته است: «در طرح “صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی” کمیسیونی به نام “کمیسیون عالی تنظیم مقررات” تشکیل شده تا از طریق این کمیسیون امکان رخ دادن هر اتفاقی در فضای اینترنت فراهم باشد. در واقع این طرح با یکسری از بندهای مبهم و غیر شفاف، کمیسیونی با قدرت اجرایی، بالاتر از حتی قوای سه گانه تشکیل داده است و این کمیسیون حتی موجودیت فرا قانونی نیز یافته است.»

بیشتر بخوانید:

آینده اینترنت در ایران ؛ اینترنت ملی یعنی اینترنت بین المللی قطع می‌شود؟

آقای طالبی در بخش مهم دیگری از صحبت‌های خود آورده است:

با اصل ۸۵ شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی»، این قانون در پشت درهای بسته به تصویب می‌رسد و به شورای نگهبان برای تایید نهایی ارسال می‌شود و در صورتی که شورای نگهبان این قانون را مغایر با قانون اساسی نداند، عملا قانون محسوب می‌شود و تا ۵ سال آزمایشی اجرایی می‌شود، اینترنت قطع خواهد شد، دسترسی‌های اینترنتی قطع خواهد شد و صدمات غیر قابل جبران و جبران ناپذیری به کسب و کارها وارد خواهد شد.

آیا طرح صیانت مانند دیوار آتش چین است؟

آنچه از ظاهر قضیه در طرح صیانت برمی‌آید چیزی شبیه به «دیوار آتش بزرگ چین» (The Great Firewall of China) است: این سیستمی محدودسازی پیچیده و گسترد‌ه‌ای در چین است. از نظر کاربران چینی اما کارکرد این فایروال اصلا پیچیده نیست؛ هیچ کس نمی‌تواند به محتوایی که دولت چین بلاک کرده (نظیر فیسبوک) دسترسی داشته باشد!

دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟
دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟ / دور زدن اینترنت ملی

دولت چین برای توسعه دیوار آتش بزرگ خود از چندین متد رایج به طور همزمان استفاده کرده است:

  • بلاک کردن آی.پی.آدرس‌ها
  • مسموم کردن کش DNS یا DNS Spoofing
  • فیلترینگ URLها
  • سانسور محتوا به صورت دستی و با هوش مصنوعی
  • بلاک کردن VPNها

آیا راهی برای فرار از دیوار آتش بزرگ چین وجود دارد؟ همانطور که گفتیم بسیاری از VPNهای معروف در این متد به طور کامل بلاک می‌شوند. اما استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی یک راهکار بالقوه است. به زبان ساده شهروندان چینی یا توریست‌هایی که به این کشور می‌روند برای دسترسی به اینترنت بین‌المللی باید از VPNهای خاصی استفاده کنند که البته امکان شناسایی و ردگیری آنها نیز وجود دارد.

از نقطه نظر فنی، VPNها برای شما یک شبکه خصوصی برای استفاده از اینترنت می‌سازند و از دیتاهای ارسالی و دریافتی شما و موقعیت مکانی شما محافظت می‌کنند. مردم چین از این وی.پی.ان‌ها برای مقاصدی نظیر تحقیق و مطالعه، چک کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر فیسبوک و اینستاگرام و پیگیری ترندهای خبری جهانی استفاده می‌کنند. البته که دولت چین از وجود این VPNها آگاه است و تاحدی آنها را تحمل می‌کند.

بهترین راهکارها برای دور زدن اینترنت ملی چین:

  1. مرورگر تور (Tor)
  2. VPNهای غیرمتمرکز (Decentralized): وی.پی.ان.هایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.
  3. پروکسی های اوپن سورس
  4. ابزارهایی نظیر ShadowsSocks
دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟ / دور زدن اینترنت ملی
دور زدن اینترنت داخلی و تبدیل اینترنت ملی به جهانی چگونه است؟ / دور زدن اینترنت ملی

در مجموع آیا دور زدن اینترنت داخلی شدنی است؟ پاسخ ساده و سرراستی برای این سوال وجود ندارد. باید دید آیا طرح صیانت به چیزی مانند دیوار آتش بزرگ تبدیل خواهد شد یا نه؟ اگر چنین شود، راه‌های بالقوه‌ای وجود خواهد داشت که البته برای همه و در همه موقعیت‌ها جواب نخواهد داد. یکی از راهکارهای بالقوه دیگر ظهور اینترنت ماهواره ای نظیر اینترنت استارلینک در ایران خواهد بود.

مطالب بیشتر در تکراتو:

 
 

.

منابع:

نظر شما در خصوص طرح صیانت و دور زدن اینترنت ملی چه خواهد بود؟ نظرات خود را در کامنت‌ها بنویسید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (103 نظر)

    به کره شمالی سلام کنید البته نه از نظر پیشرفت بلکه محدودیت برده داری نوین

    پاسخ

    خیلی از مغز ها و باتجربه های کشور رفتن،با اصویب این طرح خودسرانه هم بی کفایتی خودشون رو نشون میدن هم مغز های بیشتری از کشور میرن،کره ی شمالی نباشیم،اتقلاب نکردیم که حقوقمون نقض بشه،انقلاب کردیم برای آزادی…

    پاسخ

    یعنی با اینهمه ادعا از چی میترسین

    پاسخ

    برنامه نویسی و طراحی سایت که برای خیلی ها یک کسب و کار و خیلی های دیگر یک عشق و علاقه است با این اینترنت باطل بی معنی و مجرمانه صیانت کاملا به رویایی از دست رفته تبدیل شده. و عملا باید بی کار بشینیم و برای مسئولانی که این اقدام را انجام دادند …. بفرستیم.

    پاسخ

    من که به راحتی آب خوردن اینترنت ملی رو دور زدم . حتی زمانی که اینترنت همراه اول و ایرانسل همه راه ها رو بسته بود ، من از فیسبوک به راحتی استفاده کردم.

    پاسخ

    خب یه راهنمایی به هم وطنتم بکن سلطان استفاده کنیم .

    پاسخ

    اینترنت مخابرات رو راحت میشه با آرگو وی پی ان دور زد. کافیه بری تو تنظیمات یه پل ارگو وی پی ان از یه نفر بگیری و کانکت شی. اگه سرعت اومد پایین توی تنظیمات میتونی از خود آرگو درخواست پل بدی…

    از تور هم میشه برای وب گردی استفاده کرد فقط باید اولش بری توی تنظیمات snowflake رو روشن کنی…

    توی تلگرام هم کلی چنل هست که کانفیگ وی پی ان برای http injector میذاره اول http injector رو دانلود کن بعد برو کانال deepfreenet کانفیگ اینجکتور رو باز کن و استفاده کن.

    اگه گوگل پلی بستس به کمک تلگرام با یه پروکسی میتونی هر چیزی که داخل گوگل پلی هست رو با @apkdl_bot دانلود کنی.

    در آخر اگه همه ی اینا کار نکرد میتونی vps بسازی که یکم سخته و باید لینوکس و سرور بلد باشی کمی هم هزینه برداره ولی خب کارتو راه میندازه

    پاسخ

    جناب ریسی بودن اینترنت آزاد بهتر ازنبودن ان است، دراین وضعیت سخت تحریمها مردم و جوانها سرگرم اینترنت بودند اینترنت باعث اعتراضات نیست و فشار وزور بیشتر نتیجه عکس میدهد چرا به مشکلات دامن میزنید،این مدل تصمیمات برای کشور خوب نیست ایران درخاورمیانه باهزاران مشکل هست، چین نیست.

    پاسخ

    چرا در مورد همچین طرحهایی رفراندوم نمیذارن و عین گله گوسفند که چوپون براش تصمیم میگیره رفتار میکنن، خداییش کجای این مملکت آزاد شد و کجای حکومتشون جمهوریه. کاش ایران نه نفت داشت نه گاز نه طلا و…. دیگ انقد براش دندون تیز نمیکردن مام راحت زندگیمونو میکردیم، ای مسلمونایی که عین بختک افتادین رو ملت توی قرآنتون لا اکراه فی دین نخوندین

    پاسخ

    ما ایرانیها به مثل قدیمی داریم که میگه گر خدا بخواهد عدو سبب خیر میشود حالا مسولین ایران با این کارهای احمقانه و فیلتر کردن خودشان دارند راه را برای اینترنت ماهواره ای باز می کنند مسولین ما هنوز به آن اندازه از شعور نرسیده اند که بفهمند علم را نمیشه محدود کرد

    پاسخ

    خدا از دهنت بشنوه هشتگ رفراندومو راه بندازیم خب ، من زبونم یه هفتس مو درآورده جیگرم آتیش میگیره هم سن و سالای پسر و دختر خودمو میبینم تار و مار میشن

    پاسخ

    خدا از دهنت بشنوه هشتگ رفراندومو راه بندازیم خب ، من زبونم یه هفتس مو درآورده جیگرم آتیش میگیره هم سن و سالای پسر و دختر خودمو میبینم تار و مار میشن .

    پاسخ

    برادر مگه امام چهل سال پیش نگفت ملت مثل گوسفندان سرگردان به چوپان نیاز دارن برای هدایت و ما چوپانیم؟!؟ یارو عین همین حرف رو زده فیلمش هست صداش هست همه چیزش هست! دیگه به چه زبانی باید میگفت که بفهمن! شنونده های اون موقع باید فراتر از گوسفند میبودن که متاسفانه نبودن و مرحوم راست میگفت

    پاسخ

    بعضی مواقع عدو سبب خیر میشه.شاید با این کار گوشی ها رو یه عده بزارن زمین بیان وسط میدون.همونطور که گشت ارشاد نتیجه عکس داد.هنوز زنده ایم.

    پاسخ

    این دیگه نهایت بی عدالتی در حق این مردم هستش تاسف برانگیزه ایران

    پاسخ

    یک مدت کاربران اینترنتشون رو تمدید نکنم همه چی درست می شده گشت و گذار در سایت داخلی به چه دردی می خوره

    پاسخ

    یَک یَکیتون

    پاسخ

    زرشک
    اگر بستر اینترانت داخلی از اینترنت یعنی از لحاظ فیبر و sdh و روتر و … جدا باشه
    هیچ جوری نمیشه دسترسی به اینترنت داشته باشید !!!

    پاسخ

    شاید باورتون نشه ولی وقتی طالبان افغانستانو گرفت اینجا خیلی از مسئولین بهم گفتن چرا ما مثل اونا نشیم

    پاسخ

    من خیلی ها الآ گرفتاریم☹️ من تزاحرات میکنم تاکی باید بشینیم صماق بمکیم😮‍💨😡 خودشون گفتن دست ما نیست🤔 خوب دست کی؟😩
    100درصد دست خودشون داران بلوف میزنن میخوان فقط مردوم تحت کنترل خودشون در بیارن چشمشون بستن(هرگز بجوز چیزی که حیا نداشت باشه نگاه نکن) گوشون بستن(فقط از رهبر و دستور آن پیروی کن اگر غیر این باشه تو گناه کاری) حتی دستشون بستن(راسانه جای که فقط حرف خودشون میرسونه نه مردم)مثل اینترنت که اینجوری شود نشون میده کنترل دارن روی هرچی پس اگه گفتن دست خودشون نیست بلوف زدن

    پاسخ

    حالا فکر کنید اگر تونسته بودن تحریمهارو شکست بدن چقدر مغرور میشدن گرچه همین الانم گرفتاره غرور کاذبن و اگر توافق نکنن باید منتظر جنگ باشیم شک نکنید اتفاق میفته

    پاسخ

    روسیه می توانست جلوی استارلینک را بگیرد تا حالا گرفته بود راهی وجود ندارد .
    زمانی ویدیو را ممنوع کردن، ماهواره را ممنوع کردن، آواز و ترانه را ممنوع کردن اما کدام موفق بود؟ این هم یک طرح شکست خورده حساب کنید. فقط هزینه آن از جیب من تو می رود تمام.

    پاسخ

    من به هیچ عنوان قبول ندارم طرح صیانت رو دارید والا رای بگیرید از مردم ببینید اکثرا قبول ندارن

    پاسخ

    داداش فک میکنی رای مردم مهمه ؟

    پاسخ

    بهترین راهکارها برای دور زدن اینترنت ملی چین!!
    مرورگر تور (Tor)
    VPNهای غیرمتمرکز (Decentralized): وی.پی.ان.هایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.
    پروکسی های اوپن سورس
    ابزارهایی نظیر ShadowsSocks
    .
    خب ظاهرا در مورد ایران اشتباهید تقریبا خیییلی از راهکارهای بالا در مورد ایران جواب نداده است

    پاسخ

    نرم افزار تی اِل اس تونلینگ(شکن) کار میکنه . البته خیلی کنده و خیلی هم دیر وصل میشه و فعلا لینکش با نت محدود فعلی هم باز میشه . ازش برای فعال کردن tor استفاده کردم و تقریبا یه ساعت طول کشید تا وصل بشه(tor رو هم میشه از سایت داخلی گرفت) . الان مرورگر tor مثل ساعت کار میکنه و نیازی به شکن نداره و هیچ سانسوری نداره .😉

    پاسخ

    صیانت اجرا بشه مهاجرت می‌کنیم. شوخی نداریم

    پاسخ

    داداش نگران نباش چند وقت دیگه راه خارج شدن از کشور رو هم برمیدارن

    پاسخ

    خیلی شانس داشته باشیم دور ایران دیوار نچینن
    چیزی نمونده تا ایران کشوری مثل کره شمالی بشه

    پاسخ

    بابا کره شمالی بهتر از ایرانه خونه رایگان کار هست در مان تحصیل رایگان

    پاسخ

    بابا کره شمالی بهتر از ایرانه خونه رایگان کار هست در مان تحصیل رایگان
    اینجا ی پیام میخوای بزاری نمیشه😂😂

    پاسخ

    به لطف خدا با نت ماهواره ای از شر شما و صیانتتون خلاص می‌شویم .

    پاسخ

    هر چیزی که سران ما بدنبال آن هستند یعنی راه گریزی در مقابل مطالبه گری ؛خواست عموم ومطالبه و پرسشگری مردود و باطل است.پاسخ ما روشن است:نه به محدودسازی و نه به تحریم و تحریف شبکه بزرگ اطلاعات👎

    پاسخ

    ایلان ماسک و ابرشرکت استارایکس اعلام کرد به زودی کل ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره ای قرار میگیره

    پاسخ

    لامصب ۷۰۰ دلار برا ۲ مگ بر ثانیه کی حاضره خخخخ

    پاسخ

    اینترنت استارلینک کی گفته سرعتش دو مگه؟مگه اینترنت ماهواره ایه؟!سرعتش در ابتدا وصل شدنش تا 60 مگ میره بعد که جایگاهشو پیدا کرد بعد از چند ساعت سرعتش میشه 300 حتی بعضی جاها تا 500 هم میره.جالبه ایلان ماسک گفته در ماه اگه یک ترابایت در ساعات مشخص 7 صبح تا 11 شب(بقیه ساعات بدون محدودیت دانلود)باشه سرعتت پایین میاد و جالبتر اینه که اون سرعتی هم که پایین میاد 50 مگ سرعت داری 20 برابر سرعت نت اینترنت نفتی که این ای سی پی ها میدن اونم بدون افت سرعت و قطعی اونوقت میفهمی که یک اینترنت آزاد چه حالی بهت میده و فهم اینترنت رو تازه متوجه میشی

    پاسخ

    من شنیده بودم ماهی شست دلاره
    احتمالا واس ایران ارزون ترش کنن همیشه برای کشورای دیگه وابسته به واحد پولشون تغییر میدن

    پاسخ

    طرح خیانت.نه صیانت

    پاسخ

    این برنامه ی TOR رو نصب کردم کار نمیکنه شاید نسخه قلابیشه . البته قبلا هم نصبش کردم کار نمیکرد .
    برنامه ی اپرا مینی قدیمی ویرایش شده نسخه 17 هست که همه ی سایت هارو با “وضع فعلی اینترنت ” بارگذاری میکنه ولی امکان دانلود و پخش فیلمش فعلا کار نمیکنه و متاسفانه بعضی سایت هارو نمیاره مثل اینستا . ولی فیسبوک رو راحت میاره . در کل بیشتر برای خوندن مطالب کاربرد داره . #چون قدیمیه توی نشون دادن بعضی سایتها هم یکم مشکل داره .
    اگه لینک بزارم فکر نکنم نظرم تایید بشه .

    پاسخ

    خدابزرگه کمک می کنه ،ایران آزاد می شود

    پاسخ

    خدا اسمش روشه خودآ خوداگاهی خودفراگاهی به خود رسیدن خودا خودتی عزیز وقتی ک به اگاهی کامل رسیدی میشه خدا

    پاسخ

    اها.قران هم حتما حرف های خود انسان هاس منتها خبرندارن!!! لامصب چرا چرت پرت میگی

    پاسخ

    چرت و پرت نمیگه دوست عزیز،ای کیو شما در حدش نمیگنجه که درک کنی

    پاسخ

    ایران رو کره شمال نکنید

    تو دینی دبیرستان نخوندی؟

    پاسخ

    خود آگا هی از کی شده خدا

    پاسخ

    خودآگاهی مقدمه ای برای خداشناسی

    پاسخ

    ایران آزاد میشه و جهان رو آزاد میکنه

    پاسخ

    دیگه ایران جای زندگی نیست

    پاسخ

    ن اتفاقا ایران جای زندگیه
    مثل لباس
    لباس جای بدن انسانه
    و وای ب روزی ک یه زمبور سرخ بیاد تو لباست
    و تو مجبور باشی معایب لخت شدن رو ب مزایای پوشیدن لباست بخاطر وجود زنبور بی شرف ترجیح بدی

    پاسخ

    مخالف هستم همچنین با کالابرگ هم مخالف

    پاسخ

    ان شا ءالله خیر نبینن که این همه ناله و نفرین پشتشون هست

    پاسخ

    از مسولین محترم خواهشمندم از همین الان به فکر برنامه ای برای فیلتر کردن استارلینک باشد
    باید بلافاصله بعد از مرگ مهسا امینی اینترنت را قطع سپس اینستاگرام تلگرام و واتساپ را فیلتر میکردند تا اوباشگری ها در نطفه خفه شود

    پاسخ

    شما نگران نباش سهمیه ساندیست قطع نمیشه

    پاسخ

    حرف های سوخته ارزش نداره داش… زودترحرف جدید پیداکنید تاخودتون نسوختید

    پاسخ

    یعنی امثال تو رو میبینم حالم از این همه عقب ماندگی به هم میخوره.

    پاسخ

    این چیزی که بهش اشاره می کنی تنها چیزی که اسمش نیست اوباشگری است!

    پاسخ

    خوب توارتباطات تو از طریق امدادهای غیبی انجام بده برادرساسان !نیاتوی این محیط ونظر بنویس حیفی بخدا!

    پاسخ

    یعنی نفهمیدی این چ ا این حرف رو میزنه؟! یه عده گرگ صفت پول می‌گیرند بین مردم اختلاف بندازند شما شعورتون کجاست؟! یه چیز قانونی رو خیلی شیک و مجلسی می‌خواستند بهتون بدند و به عنوان آزادی های اجتماعی قدم اول رو بردارند ولی با یه انتحاری کومله قضیه رو برعکس کردند و مردم رو روبروی هم قرار دادند که از مملکت باج بگیرن .لعنت به سیاست. چیزی قرار بود تا آخر سال بدون زحمت مثل ورزشگاه رفتن خانمها توسط دولت تصویب بشه شد یک آشوب و کلی جوان آسیب دیدند.کاش یکم تحلیل می‌کردید.در ضمن اینترنت یک منبع درآمد بزرگ برای دولت هاست پس آگر هم ملی بشه فقط سرعت ها به شدت افزایش پیدا میکنه دوستانی که به فکر دیدن پورنو هستند خیالشون راحت به هیچ عنوان تونل‌ها از بین نمیره و پهنای باند همه اینها حفظ میشه به دلایل کاملا اقتصادی.پس دوباره بازی نخورید.هم نطور که میتونن پهنای باند یک برنامه مثل بیتالک یا واتساپ رو راحت صفر کنند با بقیه اینجکتور ها هم میتونند اینکار رو بکنند ولی صرفه اقتصادی در اینه که باز بمونه.مگه آمریکا و چین و روسیه و ژاپن و کره سوئیس و امارات که اینترنتشون ملیه شده کلی هم قوانین ضد پورن دارن این سایتها رو بستند؟!! نگران نباشید پس.لطفا کمی فکر

    پاسخ

    داداش برو تو غار زندگی کن امن و امان بی خبر از هرجا بشین با خفاشها منچ بازی کن

    پاسخ

    نفرین خدا بر شما خرافه پرستان ما تو قرن بیست ویکم زندگی می کنیم

    پاسخ

    اخ کیف کردم چه جوابی دادی به ادم تندرو بی منطق بایذ گفت تو غار زندگی کنه بدیش اینه برای من مهندس ای تی که نیاز به ارتباط جهانی دارم یه بیسواد نسخه پیچی میکنه مردم طبق قانون اساسی حق استفاده از اطلاعات جهانی برای آموزش علم بازی های ویدیویی حتی امروز حق همه مردم جهان دولتها سرمایه گذاری هفتاد هشتاد میلیارد دلاری رو بازی ها میکنن درامد یک سال در دنیا دویست میلیارد دلار با سه میلیارد مخاطب در جهان بوده مخه ادم سوت می‌کشه اونوقت اینا فقط مردم تو قفس میندازن ببین بلایی سرمون اومده که فقط ارتباط با جهان میخای باید خارج بشی از کشور الان اکثرا دکتر مهندس پرستار کارگر همه حتی یه خونه دارن می‌فروشن میرن حتی ترکیه چقدر ایرانی خونه خریده ایران عراق روسیه در صدر جدول خرید ملک هستن نتیجه محدودیت همینه بحث حجاب نیست بحث تکنولوژی کار درامد ارتباط با جهان اصلا غیر قابل تحمل زندگی بدون ارتباط جهانی اینا رو توجه نکن سایبری هستن برای ریختن بهم روحیه ما مردم کم زجر کشیدن

    پاسخ

    خب اگه موافق قطع شدن اینترنتی الان تو این فضا چه شکری میخوری؟

    پاسخ

    البته شک دارم اسم شما ساسان باشه، اما به هرصورت،سیب زمینی و ساندیس و نوشابه مشخصه به مذاقتون خیلی چسبیده لطفا سیب زمینی رو خام خام نخورید مشخصه مونده رو دلت،اگر کسی هم بخواد خفه بشه اول همه تو هستی ،بپا سیب زمینی گیر نکنه تو گلوت قهرمان کوچه خلوت مجانی باشه کوفت باشه شکم و کاهدانی که از خودته

    پاسخ

    آخه احمق ساندیسی سایبری مگه اینترنت استارلینک رو میشه فیلتر کرد بیسواد

    پاسخ

    زندگی مردم رو برای حاکمیت خود به بازی گرفتید
    لطفا صدای مردم باشید نه مقابل مردم

    پاسخ

    عزیزم میدونی دیگه کجا اینترنتا قطعه؟ کره شمالی
    حالا شما میخوای ایرانو در اون حد پایین بیاری دست خودته

    پاسخ

    الان طراح سایت چه غلطی باید بکنه؟!؟

    پاسخ

    خدا وکیلی حق مردم ایران که در همه برنامه های نظام پای کار هستند را احقاق و رعایت کنید

    پاسخ

    طراح سایت که هیچی من میخوام برم یه چندتا مقاله در مورد اختلالات شخصیتی برا دل خودم بخونم نمیتونم اون انسانیای بدبخت چیکار کنن؟
    تجربی هم همین سایتای انگلیسی کلا باز نمیشن انگشت شمارشون باز میشن

    پاسخ

    فاتحه نیروی انسانی متخصص خوانده خواهد شد، رشد مردم متوقف خواهد شد. فاتحه ایران خوانده شده است

    پاسخ

    مرگ بر صیانت قلابی

    پاسخ

    خداییش دمتون گرم.
    این قسمت اخر مطلبتونو خوندم یکمی ارامش بر اعصاب و روانم نازل شد.

    پاسخ