;
coinex

بازیگران سریال جلال الدین ؛ [+عکس و بیوگرافی]

در این نوشتار به زندگینامه بازیگران سریال جلال الدین پرداخته‌ایم. «جلال الدین» از بهترین مجموعه‌های تاریخی است و علی نصیریان، شبنم مقدمی و آرش مجیدی از بازیگران اصلی آن هستند.

سریال جلال الدین یکی از سریال‌های موفق و پربیننده‌ی دهه‌ی 90 است. این مجموعه تاریخی محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیماست که در سال 93 به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان ساخته شد.

محمدجواد جعفرپور، علی دهکردی، لادن مستوفی، علیرضا خمسه و نیکی نصیریان در این مجموعه نقش آفرینی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال جلال الدین

مجموعه جلال‌ الدین به تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر ساخته شده است و هر روز ساعت 17 از شبکه آی فیلم پخش می‌شود. این سریال تاریخی به دلیل فضا و معماری بلخ در دوران کودکی مولانا که کاملاً ایرانی بوده‌، در روستای وانشان از توابع گلپایگان، خوانسار، اصفهان و کاشان تصویربرداری شده است.

بازیگران سریال جلال الدین
عکس بازیگران سریال جلال الدین

علاوه بر بازیگرانی که در ابتدای این نوشتار نام بردیم، محمد فیلی، رضا بهبودی، مهتاج نجومی، آتش تقی‌پور، داود فتحعلی‌بیگی، اسماعیل خلج، محمود جعفری، لیلا موسوی، فریده سپاه‌منصور، کاظم هژیرآزاد، مهیار پورحسابی، انوش معظمی، ولی‌الله مؤمنی نیز در سریال جلال الدین ایفای نقش کرده‌اند.

در ادامه خلاصه داستان، بیوگرافی کارگردانان، زندگینامه و عکس بازیگران سریال جلال الدین را به شما ارائه می‌دهیم.

علی نصیریان

بازیگران سریال جلال الدین

بیوگرافی بازیگران سریال جلال الدین را با استاد علی نصیریان آغاز می‌کنیم. ایشان در پانزدهم بهمن ماه سال 1313 در تهران به دنیا آمد. وی دارای دیپلم هنرستان هنرپیشگی است که با الگوی درسی کنسرواتوار هنرهای دراماتیک پاریس در ایران دایر شده بود.

این بازیگر توانمند و باتجربه قبل از انقلاب در فیلم‌های موفقی از جمله «گاو»، «آقای هالو»، «ستارخان»، «پستجی»، «دایره مینا»، «مهرگیاه» و «سرایدار» نقش‌آفرینی کرده است.

ایشان دو سال پس از انقلاب، با بازی در سریال محبوب هزاردستان بازیگری را در تلویزیون ادامه دادند. پس از این مجموعه، وی در فیلم‌ها و سریال‌های موفق بسیاری ایفای نقش کرد.

کمال‌الملک، شیر سنگی، بوی پیراهن یوسف، ناخدا خورشید، دیوانه‌ای از قفس پرید، شکارچی شنبه، برج مینو، ایران برگر و خورشید تنها برخی از آثار علی نصیریان بازیگر محبوب و چهره ماندگار کشورمان هستند.

استاد علی نصیریان در 21 سالگی با فاطمه بیات ازدواج کرد. ازدواج آن‌ها به شکل سنتی و با معرفی یکی از اقوام ایشان انجام شد. ثمره زندگی مشترک آن‌ها سه پسر به نام های «برمک»، «باربد» و «بابک» است، که هر سه در خارج از کشور زندگی می‌کنند. فاطمه بیات همسر استاد نصیریان در سال 97 درگذشت.

استاد نصیریان پس از سال‌ها تلاش در دنیای بازیگری، در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشته بازیگری شناخته شد و نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) به ایشان تقدیم شد.

بیشتر بخوانید:

محمدجواد جعفرپور

بازیگران سریال جلال الدین
زندگینامه بازیگران سریال جلال الدین

محمدجواد جعفرپور در شانزدهم مهر ماه سال ۱۳۷۷ در بیمارستان هدایت تهران به دنیا آمد. وی از 9 سالگی با بازی در فیلم به همین سادگی به کارگردانی رضا میرکریمی وارد دنیای بازیگری شد.

وی دو سال پس از نخستین تجربه نقش‌آفرینی خود در سینما، در فیلم شکارچی شنبه به کارگردانی پرویز شیخ طادی نقش یک پسر یهودی را ایفا کرد. این فیلم محصول مشترک ایران و لبنان بود و محمدجواد جعفرپور توانست با بازی درخشان خود جایزه بهترین بازیگری برای فیلم شکارچی شنبه را در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در سال ۱۳۹۰ از آن خود کند.

فقط بیست، نارنجی‌پوش، ۱۲ روز، چوب خط، پدر پسری، روزهای ابدی، خط تماس، محکومین، گشت ویژه، امروز و فردا، کوسه، لامینور و رویای سینما برخی از آثار کارنامه هنری این بازیگر جوان و موفق هستند.

همچنین محمدجواد جعفرپور از بازیگران سریال در حال ساخت سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری است.

نیکی نصیریان

بازیگران سریال جلال الدین

نیکی نصیریان زاده‌‌ی بیستم مرداد ماه سال ۱۳۸۲ در تهران است. نصیریان بازیگری را از سن ۵ سالگی آغاز کرد. او در سال ۱۳۸۷پس از تست برای نقش درسا در سریال بزنگاه به کارگردانی رضا عطاران انتخاب شد و به خوبی از پس نقش برآمد.

وی پس از سریال بزنگاه، در فیلم پری دریایی، تله فیلم لانه، به دنبال خوشبختی و فیلم سینمایی به دنیا آمدن، ساخته محسن عبدالوهاب بازی کرد اما کم‌کم حضورش در عرصه بازیگری کمرنگ شد تا اینکه پس از گذشت چند سال در سن ۱۵ سالگی با ایفای نقش در یک سریال تاریخی دوباره به تلویزیون بازگشت.

بزنگاه، مسافران نقش، گذر از رنج‌ها، جلال الدّین، بانوی عمارت، باغ قرمز، به دنبال خوشبختی، طهران تهران، دونده زمین، میگرن، من و زیبا و به دنیا آمدن آثاری هستند که نیکی نصیریان در آن‌ها به نقش‌آفرینی پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

لادن مستوفی

عکس بازیگران سریال جلال الدین
عکس بازیگران سریال جلال الدین

لادن مستوفی زاده‌ی بیستم اسفند ماه سال 1351 در شهرستان تنکابن است. او تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه‌تمام رها کرد و وارد دنیای بازیگری شد. زهرا، نام اصلی این بازیگر توامند کشورمان است.

ایشان در 22 سالگی با بازی در فیلم فاخر روز واقعه (سال 1373) وارد سینما شد. او پس از بازی در مجموعه تلویزیونی دوران سرکشی به کارگردانی کمال تبریزی، مشهور شد.

لادن مستوفی همسر شهرام اسدی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس صاحب نام، و نیز خواهر لاله مستوفی منشی صحنه سینمای ایران است.

او در فیلم‌ها و سریال‌هایی که اسدی کارگردانی آن را بر عهده داشته به نقش‌آفرینی پرداخته است که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم روز واقعه و مجموعه تلویزیونی شیخ بهایی اشاره کرد.

شبنم مقدمی

بازیگران سریال جلال الدین

در ادامه بیوگرافی بازیگران سریال جلال الدین می‌رسیم به شبنم مقدمی  که متولد سوم فروردین ماه سال 1351 در تهران است. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فارسی بوده و بازیگری را با تئاتر دانشجویی آغاز کرده است. او در 1384 با علیرضا آرا (کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون) ازدواج کرد.

مقدمی در سال 1376 با ایفای نقش در سریال «گل های آفتابگردان» به طور جدی فعالیت هنری خود را ادامه داد و با بازی در سریال زیر تیغ به شهرت رسید.

از آثار کارنامه‌ی هنری ایشان می‌توان به فیلم‌های زخمی، از صمیم قلب، به نام پدر، پاداش سکوت، فرزند خاک، خجالت نکش، تنهایی و شبی که ماه کامل شد اشاره کرد.

شبنم مقدمی به عنوان مجری با برنامه‌های «هفت شنبه»، «خط خطیم»، «کبوتری ناگهان» و «هفت ترانه» همکاری کرده است.

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال بی نشان ؛ بیوگرافی و عکس

بازیگران سریال پوست شیر ؛ بیوگرافی و عکس

علیرضا خمسه

بازیگران سریال جلال الدین
زندگینامه بازیگران سریال جلال الدین

علیرضا خمسه در  نهم بهمن ماه سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی رشته روان‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی است.

وی در سال ۱۳۵۷ برای شرکت در دوره‌های پانتومیم، حرکات بدنی و بازیگری به فرانسه رفت و در مدرسه ون سن، آتلیه اگوستوبوال و آتلیه سیته یونیورسیته پاریس این مهارت‌ها را آموخت.

خمسه در سال ۱۳۶۰ برای اولین بار برای بازی در فیلم مرگ یزدگرد مقابل دوربین سینما رفت و پس از آن در برنامه‌های تلویزیونی مانند «نوروزنامه»، «هوشی و موشی»، «بورزید و بخندید»، «حواستو جمع کن» و «نگاه سوم» به اجرای قطعات نمایشی طنز پرداخت.

ایشان یکی از پرکارترین و موفق‌ترین بازیگران تلویزیون و سینماست. چوب خط، زمین گرم، زندگی از نو، دورهمی، بیمار استاندارد، پایتخت، شهر گربه‌ها، ملاقات با جادوگر، جنجال در عروسی، وروجک‌ها، نیکان و بچه غول، از تهران تا بهشت، عملیات مهد کودک و سلام بر فرشتگان برخی ار آثار علیرضا خمسه در تلویزیون هستند.

علی دهکردی

بازیگران سریال جلال الدین

علی‌ دهکردی در هفدهم آبان ماه سال ۱۳۴۴ در شهرکرد به دنیا آمد. وی بازیگری را از زمان دبیرستان با اجرای تئاتر در اداره ارشاد آغاز کرد. او دانش‌آموخته‌ی رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

ایشان در سال ۱۳۷۰، با بازی در فیلم از کرخه تا راین به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، نخستین تجربه بازیگری در سینما را به دست آورد.

پاییز بلند، روز شیطان، در قلب من، مزد ترس، جوان امروز، شیخ مفید، ماه و خورشید، عبور از خط سرخ، خلبان، سجده بر آب، راز پرواز، گاهی به آسمان نگاه کن، سلام، آن مرد آمد، تاکسی نارنجی و دریاچه ماهی از آثار کارنامه هنری این بازیگر مطرح تلویزیون و سینما هستند.

ایشان در مصاحبه‌ای درباره‌ی اینکه انتخاب اولش کار در تلویزیون است یا سینما؟ گفته بود: «به این سوال اگر بخواهید عادلانه پاسخ دهید کار سختی است. متاسفانه یک قضاوت سطحی محتوایی نسبت به کارهای تلویزیونی وجود دارد. من در یک تعریف واقعی رسانه‌‌ای تفاوت خاصی بین این دو قائل نیستم.»

علی دهکردی در 24 سالگی با آفرین چیت ساز (روزنامه نگار) ازدواج کرد اما زندگی مشترک آن‌ها در سال 1381 به طلاق ختم شد.

فریده‌ سپاه منصور

بازیگران سریال جلال الدین
بیوگرافی بازیگران سریال جلال الدین

زندگینامه بازیگران سریال جلال الدین را با بیوگرافی فریده‌ سپاه منصور ادامه می‌دهیم. وی زاده‌ی پانزدهم فروردین سال ۱۳۲۶ در تهران است. او فعالیت هنری خود را از تئاتر و با بازی در نمایش «پرومته در زنجیر» در سال ۱۳۴۸ شروع کرد. نخستین حضور او در سینما بازی در «ردپایی بر شن» ساخته محمدرضا هنرمند در سال 1366 بوده‌ است.

او همسر هوشنگ توکلی از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون است. از مهم‌ترین فیلم‌های فریده سپاه‌منصور می‌توان به «ساحره»، «مارمولک»، «مهمان مامان» و «کتاب قانون»  اشاره کرد. بازی بسیار خوب سپاه‌منصور در نقش مه‌لقا خانم، در سریال نون خ که یکی از بهترین سریال های ایرانی است، مورد توجه بینندگان مجموعه‌های تلویزیونی قرار گرفت.

فریده‌ سپاه منصور: «من عاشق آشپزی هستم. البته از تمیز کردن و جارو کردن متنفرم، ولی عاشقانه آشپزی را دوست دارم. خودم غیر از رشته پلو و هویج پلو همه غذاها را دوست دارم و برای خوب درست کردن آن‌ ها هم نهایت تلاشم را انجام می‌‌دهم.»

بیشتر بخوانید:

آرش مجیدی

بازیگران سریال جلال الدین

آرش مجیدی، متولد هفتم اردیبهشت ماه سال 1353 در آباده شیراز است. وی دانش‌آموخته‌ی رشته ادبیات نمایشی بوده و بازیگری را با اجرا نمایش در تئاتر آغاز کرد. او در همان ابتدای راه بازیگری چنان قوی و خوب ظاهر شد که توانست به مقام اول بازیگری استان دست یابد.

پدر آرش مجیدی کارمند ذوب آهن و مادرش معلم بوده که در حال حاضر هر دو بازنشسته شده‌اند. با این که خانواده‌اش هنر دوست هستند و به موسیقی و کتاب علاقه دارند، در ابتدا با فعالیت فرزندشان در بازیگری موافق نبودند، اما حالا نظرشان تغییر کرده است.

این بازیگر توانمند در سال 1377 با ایفای نقش در فیلم شوکران بازیگری جلوی دوربین را تجربه کرد. سپس با بازی در نقش یک پلیس، در سریال رستگاران شناخته شد.

مجیدی در سال 1389 با نقش‌آفرینی در مجموعه زیر هشت به کارگردانی سیروس مقدم خوش درخشید و پس از آن با بازی هنرمندانه‌اش در سریال ارمغان تاریکی ساخته‌ی جلیل سامان به اوج شهرت رسید.

آرش مجیدی در سال 1383 (30 سالگی) با خانم میلیشیا مهدی نژاد که او نیز بازیگر است، ازدواج کرده که حاصل زندگی موفق این زوج هنرمند یک فرزند دختر بنام میشا است. مجیدی درباره شغل آینده دخترش گفته است: «من و همسر به این نتیجه رسیدیم اگر دخترمان میشا بخواهد بازیگری را برای شغل آینده‌اش انتخاب کند، باید امکانات را در اختیارش قرار دهیم. ما باید دنیا را تا آنجا که خودمان شناختیم به او بشناسانیم و کمک کنیم که خودش به دید تازه‌ای از دنیای اطرافش برسد و به توانایی خودش آگاه شود.»

خلاصه داستان سریال جلال الدین

بازیگران سریال جلال الدین
عکس بازیگران سریال جلال الدین

پس از بیوگرافی بازیگران سریال جلال الدین می‌رسیم به بیان مختصری از قصه‌ی آن. محمدبن حسین خطیبی (پدر مولانا) معروف به سلطان‌العلما، مردی عارف و از بزرگان صوفیه است که در برابر ظلم و ستم حکومت زمان حودش می‌ایستد؛ و این درحالی‌است‌که جلال الدین (مولانا) نظاره‌گر این وقایع است.

بیشتر بخوانید:

کارگردانان سریال جلال الدین

شهرام اسدی در سال 1332 در سلماس به دنیا آمد. وی اواسط دوره متوسطه تحصیلاتش را در سلماس ادامه داد و سپس به تهران آمد. ایشان در سال ۱۳۵۴ از مدرسه عالی تلویزیون و سینما فارغ‌التحصیل شد. همچنین او دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا است.

این کارگردان مطرح با انجمن جغرافیای ملی و شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی همکاری داشته‌ است. اسدی ساخت فیلم را از سال ۱۳۷۰ با کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی فیلم «اوینار» آغاز کرد.

بازیگران سریال جلال الدین

شهرام اسدی در سال 1368 فیلم روز واقعه را بر اساس فیلمنامه‌ای از بهرام بیضائی ساخت. «روز واقعه» یکی از ماندگارترین فیلم های سینمای ایران به شمار می‌رود. شهرام اسدی سال‌هاست با لادن مستوفی (بازیگر) ازدواج کرده است.

آرش معیریان در 25 / 8 / 1350 در تهران به دنیا آمده است. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی برنامه نویسی کامپیوتر و کارگردانی سینما از دانشگاه هنر است.

همچنین معیریان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است. ایشان از سال ۱۳۷۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در سینما با دستیاری کارگردان، منشی‌گری صحنه و دستیاری تدوین آغاز کرد. وی یکی از فعال‌ترین کارگردانان سینما و تلویزیون است.

بازیگران سریال جلال الدین

معیریان در حوزه ترجمه فعالیت دارد و مؤلف و مترجم متون سینمایی (در حدود ۴۰ عنوان مقاله) در نشریه‌ها، ماهنامه‌ها و فصلنامه‌هایی چون: فارابی، بیدار، بیناب، هنرنامه و نقد سینما است. او همچنین عضو هیئت علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، مدیر گروه سینمای دانشگاه هنر است.

زن‌ها فرشته‌اند ۲ (۱۳۹۸)، آپاچی (۱۳۹۷)، دم‌سرخ‌ها (۱۳۹۶)، خالتور (۱۳۹۶)، فیتیله و ماه پیشونی (۱۳۹۰)، شیر و عسل (۱۳۸۸) و احضار شدگان (۱۳۸۶) برخی از آثار شناخته شده‌ی او هستند.

کارنامه هنری آرش معیریان شامل ۲۵ فیلم سینمایی و سریال، حدود ۱۰ آنونس برای فیلم‌های سینمایی، نگارش کتاب «زیبایی شناسی سینمای تداومی» برای «دفتر پژوهش‌های سیما»، تدوین حدود ۴۰ فیلم سینمایی، سریال و فیلم داستانی برای سینما و تلویزیون، ۱۰ عنوان فیلم کوتاه، مستند و کلیپ، سه فیلم سینمایی است.

بیشتر بخوانید:

عوامل تولید سریال جلال الدین

  • نویسندگان: رضا مقصودی، شهرام اسدی و علی حدادی
  • تهیه کننده: مهدی همایونفر
  • کارگردانان: شهرام اسدی و آرش معیریان
  • عنوان بندی: ارشیا ایوبی و النا ایوبی
  • عکاسان: مهرداد عمرانی، ایران انتظام و حسن ناحی
  • ناظر کیفی: مجید فراهانی
  • انتخاب بازیگران: محسن قرایی
  • منشی صحنه: ندا قائدی
  • دستیار اول کارگردان: حسام نورانی، رضا کشاورز و مهرداد یزدانی
  • جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان
  • طراح چهره پردازی: علیرضا خورشید
  • موسیقی: ستار اورکی
  • تدوین: حسن ایوبی
  • مجری طرح و مدیر تولید: وحید معدنی
  • خواننده: محمد معتمدی
  • مدیر دوبلاژ: ناصر طهماسب

سوالات متداول

کدام بازیگرها در سریال جلال الدین نقش‌آفرینی کرده‌اند؟

محمدجواد جعفرپور، علی دهکردی، علی نصیریان، شبنم مقدمی، نیکی نصیریان، آرش مجیدی، لادن مستوفی، علیرضا خمسه، محمد فیلی، رضا بهبودی، مهتاج نجومی، آتش تقی‌پور، داود فتحعلی‌بیگی، اسماعیل خلج، محمود جعفری، لیلا موسوی، فریده سپاه‌منصور، کاظم هژیرآزاد، مهیار پورحسابی، انوش معظمی و ولی‌الله مؤمنی در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

موضوع سریال تاریخی جلال الدین چیست؟

این سریال به وقایع حکومتی زمان کودکی و نوجوانی جلال‌ الدین محمد بلخی (مولانا) می‌‌پردازد.

مجموعه جلال الدین چند قسمتی است و کارگردان آن کیست؟

سریال تاریخی جلال الدین در 11 قسمت 48 دقیقه‌ای به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان ساخته شده است.

مطالب بیشتر در تکراتو:

نظر شما در خصوص بازیگران سریال جلال الدین چیست؟ آیا نقش‌آفرینی این بازیگران در سریال جلال‌الدین را می‌پسندید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر