;
coinex

توقف توسعه GPT-5 به دلیل نگرانی‌های امنیتی

توقف توسعه GPT-5 به دلیل نگرانی‌های امنیتی ممکن است معرفی این مدل هوش مصنوعی را برای مدت زیادی به تعویق بیندازد.

بنابر اعلام سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، توقف توسعه GPT-5 به دلیل نگرانی‌های امنیتی شکل گرفته است. به گفته وی توسعه این مدل هوش مصنوعی که جدیدترین عضو مدل هوش مصنوعی شرکت OpenAI لقب گرفته است، هنوز آغاز نشده و فعلاً این شرکت برنامه‌های دیگری در زمینه هوش مصنوعی دارد. شاید علت عدم توسعه GPT-5 مربوط به ارسال نامه بزرگان فناوری برای توقف موقتی فناوری هوش مصنوعی باشد.

بیشتر بخوانید: چت بات ChatGPT با پیش‌بینی بازار سهام شما را ثروتمند می‌کند!

توقف توسعه GPT-5 به دلیل نگرانی‌های امنیتی

سم آلتمن در گفت‌وگوی اخیر خود با MIT به نامه‌ای اشاره کرد که ایلان ماسک، استیو وازنیاک و سایر افراد مشهور حوزه‌ فناوری آن را پایان ماه مارس امضا کردند. آلتمن اظهار داشت: «نسخه‌ اولیه‌ نامه‌ سرگشاده‌ این افراد به شروع روند توسعه‌ GPT-5 اشاره داشت اما OpenAI فعلاً برنامه‌ای برای ساخت مدل مذکور ندارد.»

به گزارش CNET، نامه‌ی ایلان‌ ماسک، استیو وازنیاک و بسیاری از چهره‌های حوزه‌ فناوری از آزمایشگاه‌ها درخواست دارد به‌دلیل خطرات مهمی که هوش مصنوعی می‌تواند برای جامعه داشته باشد، روند توسعه‌ این فناوری حداقل به‌مدت ۶ ماه متوقف شود. آلتمن اعلام کرد با بخش‌هایی از این نامه موافق است و اکنون OpenAI تا ۶ ماه پس‌ از پایان یافتن آموزش GPT-4، کار روی GPT-5 را شروع نخواهد کرد.

آلتمن می‌گوید:

به‌ نظر من محتاط بودن و افزایش دقت برای بهبود مسائل مرتبط با امنیت هوش مصنوعی بسیار مهم است. من همچنین موافقم که با بهبود عملکردهای این فناوری، بخش امنیت آن نیز باید تقویت شود. به‌هرحال ما علاوه‌بر توسعه‌ GPT-4 کارهای دیگری انجام می‌دهیم که رسیدگی به امنیت آن‌ها بسیار مهم است.

توقف توسعه GPT-5 به دلیل نگرانی‌های امنیتی

نامه‌ی سرگشاده‌ افراد مشهور حوزه‌ فناوری درمورد توقف موقت توسعه‌ هوش مصنوعی که مؤسسه‌ی غیرانتفاعی Furure of Life آن را منتشر کرد به نگرانی‌های مرتبط با تأثیرات پیش‌بینی‌نشده‌ فناوری مذکور اشاره دارد. در بخشی از این نامه آمده است: «سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند خطرات مهمی برای جامعه و بشر ایجاد کنند؛ موضوعی که تحقیقات گسترده و همچنین آزمایشگاه‌های برتر هوش مصنوعی جهان آن را تأیید کرده‌اند. آیا باید اجازه دهیم ماشین‌ها، کانال‌های ارتباطی ما را با تبلیغات و اطلاعات نادرست، پر کنند؟ آیا باید همه‌ی مشاغل را خودکار کنیم؟ آیا باید کنترل تمدن خود را از دست بدهیم؟»

نامه‌ فوق پس‌ از معرفی GPT-4 در اواسط مارس منتشر شد. طبق اعلام OpenAI مدل GPT-4 نسبت‌ به نسخه‌ قبلی خود، نقص‌های کمتری دارد، نتایج دقیق‌تری تولید می‌کند و امکان انجام وظایف پیچیده‌تر را دارد. ChatGPT از مجموعه داده‌های بسیار زیادی استفاده می‌کند که از آن‌ها برای آموزش GPT-4 نیز استفاده شده است.

OpenAI در وب‌سایت رسمی خود می‌گوید:

شاید در برخی موارد مهم باشد که قبل‌ از شروع آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی آینده، بررسی‌های مستقلی روی آن‌ها داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره توقف توسعه GPT-5 به دلیل نگرانی‌های امنیتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر