;
coinex

جاهای دیدنی شرق مازندران ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های گردشگری

اگر قصد سفر به استان سرسبز مازندران را دارید، این نوشتار به شما کمک می‌کند تا زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران را بهتر بشناسید و با بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای این استان از سفرتان لذت ببرید.

استان مازندران یکی از مقاصد محبوب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی برای سفرهای تفریحی است. این استان زیبا از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران است که ۲۲ شهرستان دارد.

قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه و چشمه‌های باداب سورت که بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در شهر ساری ثبت شده‌اند، در استان مازندران قرار دارند.

هر سال گردشگران زیادی به شهرهای شرق مازندران سفر می‌کنند و از رفتن به جاهای دیدنی ساری و دیگر شهرهای این استان، و نیز بازدید از جاذبه های گردشگری شرق مازندران خاطرات خوشی دارند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های مازندران

جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی شرق مازندران

آب و هوای استان مازندران با توجه به وجود دریا، کوه و جنگل به دو نوع معتدل مرطوب و کوهستانی تقسیم می‌شود. این استان زیباترین شهرهای شمال ایران را دارد و در تمام فصل‌های سال دیدنی است. در هر کدام از شهرهای این استان سرسبز و زیبا، جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند.

جاذبه های گردشگری شرق مازندران
جاهای دیدنی شرق مازندران

گاهی برای مسافران و گردشگران، انتخاب بازدید از مکان های دیدنی شرق مازندران و یا تصمیم‌گیری برای رفتن به زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه سخت می‌شود، چون هر گوشه‌ی مازندران چشم‌اندازی حیرت‌انگیز و جذابیتی منحصربه‌فرد دارد.

ما در این نوشتار به معرفی زیباترین جاهای دیدنی شهرهای شرق مازندران و مکان های بکر این استان سرسبز می‌پردازیم.

خانه کلبادی – ساری

جاهای دیدنی ساری

  • آدرس: استان مازندران، ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو

خانه کلبادی از بناهای به جا مانده از دوران قاجار در ساری است. معماری این خانه‌ی زیبا الهام گرفته از تکایای دوره قاجاریه است و از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل می‌شود. عمده مصالح به کار رفته در این بنا، آجر، چوب و سفال هستند. بام این خانه را نیز به‌طور کامل سفالپوش کرده‌‌‌اند. این خانه تاریخی در نهم آبان ماه سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عمارت کلبادی به دستور «سردار جلیل» یکی امرای ارتش دوران قاجار ساخته شد. وی فرزندی به نام «امیر نصرت شکوه نظام» داشت و به همین دلیل نام این خانه را «امیریه» گذاشت. اما پس از اینکه پسرش در جوانی درگذشت، خانه را به فرزند وی یعنی «منوچهر خان» اهدا کرد.

منوچهر خان کلبادی شخصی تاثیرگذار بود که مدتی نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بوده است. در سال ۱۳۶۲، منوچهر خان کلبادی از دنیا رفت. هشت سال پس از درگذشت ایشان، خانه تاریخی کلبادی در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت و از سال ۱۳۷۰ تاکنون، بنا در اختیار این سازمان است.

در سال ۱۳۸۸ خانه کلبادی تبدیل به موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی شد. خانه کلبادی از زیباترین جاهای دیدنی ساری است که هم‌اکنون ساختمان اصلی موزه تاریخ ساری است. البته موزه تاریخ این شهر در سه عمارت تاریخی جای گرفته و شامل بخش‌های متنوعی از جمله گالری صنایع چوبی، گالری صنایع نساجی، گالری سفال گری و بخش باستان‌شناسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های شمال

جاهای دیدنی رامسر

قلعه کنگلو – سوادکوه

زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران
جاهای دیدنی سوادکوه
  • آدرس: شهرستان سوادکوه، جاده خطیرکوه، 39 کیلومتری شهر پل سفید، روستای کنگلو

قلعه کَنگِلو یکی از قلعه‌های تاریخی ایران و زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران است که در شهرستان سوادکوه، روی صخره‌ای عظیم قرار دارد. قلعه کنگلو به عقاب مازندران شهرت دارد. هسته مرکزی این قلعه دو بازو دارد که همانند بال گسترده شده‌اند و شبیه به یک عقاب در حال پرواز هستند.

این دژ تاریخی یکی از آبادترین قلعه‌های استان مازندران است. ارتفاع این قلعه دیدنی از سطح دریا ۱٬۸۱۱ متر است. نمای خارجی قلعه را یک باروی سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده‌بانی قرار گرفته‌اند.

در قلعه کنگلو نشانه‌هایی مانند اشیایی با علائم میترائیستی یافته‌ شده که نشان می‌دهد این مکان زمانی نیایشگاه مهر (میترا) بوده‌ است. برخی نیز به دلیل چربی که در این مکان یافته شده، بر این باورند این قلعه نیایشگاه آناهیتا (الهه‌ی آب) بوده‌ است.

احمد کسروی تاریخ‌نگار و پژوهشگر ایرانی در بهار نوشته‌ است: «اوایل قرن سوم که دامنه‌ی فتوحات اسلامی در آسیا تا حدود چین و در آفریقا تا سواحل بحر اطلس و در اروپا تا وراء جبل آلپ امتداد یافته بود و در پایتخت‌های اسپانیا و پرتغال به جای ناقوس، صدای اذان مسلمین به اطراف طنین می‌انداخت، در قلل جبال سوادکوه آتشکده‌های دین زرتشت دایر و مشتعل بود و اسپهبدان هنوز کیش نیاکان خود را از دست نداده بودند.»

متأسفانه در سال‌های اخیر فعالیت شرکت‌های شن و ماسه و مافیای معدن خواران، این قلعه باشکوه تاریخی را در معرض تخریب قرار داده‌ است.

چشمه‌های باداب سورت – ساری

جاهای دیدنی ساری

  • آدرس چشمه‌های باداب سورت: جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

یکی از جاهای دیدنی ساری چشمه‌های خاص و بکر باداب سورت است که میان مردم محلی محبوبیت زیادی دارند. چشمه‌های آبگرم باداب سورت طی هزاران سال با جریان آب حالت پلکانی طبیعی به خود گرفته‌اند.

جالب است بدانید حالت پلکانی چشمه‌های باداب سورت از سنگ تراورتن (ماده معدنی که در اثر جریان آب رسوب می‌کند) ساخته شده و رنگ‌های خاص و شگفت‌انگیز خود را مدیون مواد معدنی آب است.

درختچه‌های زرشک وحشی که اطراف این چشمه‌ها را فرا گرفته‌اند، زیبایی آن‌ها را دوچندان کرده است. تماشای زیبایی خیره‌کننده این چشمه‌ها و قدرت شفابخشی آب آن، خاطره‌ی خوشی از سفر به ساری را در ذهنتان ثبت می‌کند.

چشمه‌های دیدنی باداب سورت در دره‌ای بین دو کوه قرار گرفته‌ و درباره اطراف آن افسانه‌های متفاوتی وجود دارد. اگر اهل سفرهای ماجراجویانه هستید، به چشمه‌های باداب سورت بروید و به دنبال کشف راز آن از میان افسانه‌های محلی باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساحل های شمال

جاهای دیدنی شمال

تالاب میانکاله – بهشهر

جاهای دیدنی بهشهر
جاهای دیدنی بهشهر
  • آدرس: ۴۵ کیلومتری بهشهر

اگر به پرندگان علاقه دارید و از تماشای پروازشان لذت می‌برید، تالاب میانکاله که یکی از مهمترین مقاصد پرندگان مهاجر در فصل زمستان است، بهترین جاذبه گردشگری استان مازندران برای شما خواهد بود.

تالاب میانکاله از بهترین جاهای دیدنی بهشهر است که زیستگاه اصلی پرندگانی مانند فلامینگو، پلیکان، قو، عقاب دریایی، دم سفید، چارخو، خوتکا و چرخ‌ریسک‌ها است. همچنین تالاب میانکاله محل پرورش و زادآوری ماهی‌های گوناگون است. پرورش ماهی‌هایی مانند کپور، کفال، سفید، سوف و ماهی‌های خاویاری، از راه‌های امرار معاش مردم منطقه است.

پرنده نگری این تالاب از برجسته‌ترین جاذبه های گردشگری شرق مازندران است که هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان، علاقه‌مندان بسیاری را از شهرهای دور و نزدیک راهی «تالاب میانکاله» می‌کند.

تالاب میانکاله یکی از شگفتی‌های طبیعی و جاهای دیدنی شرق مازندران است که آب‌ شفاف آن اشعه‌ی خورشید را منعکس می‌کند و جلوه‌ای خاص به تالاب می‌بخشد. در میانکاله علاوه بر این تالاب زیبا و دیدنی، جنگل‌های سرسبز با گونه‌های مختلف گیاهی و باغ‌های مملو از انار و تمشک هر بیننده را به وجد می‌آورد.

پل ورسک – سوادکوه

زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران

  • آدرس: ۲۷ کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه

پل ورسک از جاهای دیدنی سوادکوه است. ساخت پل ورسک از آبان سال ۱۳۱۳ آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۳۱۵ ادامه داشت. این پل زیبا و خاص در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید. هدف از ساخت این پل تاریخی که یکی از شاهکارهای مهندسی محسوب می‌شود، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است. شرکت دانمارکی «کامپساکس» مسئولیت ساخت پل ورسک را برعهده داشت.

طراحی زیبای پل ورسک را مهندسی اتریشی به نام «لادیسلاوس فون رابسویچ» انجام داده است. پل ورسک در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال قرار دارد و نقش بسیار مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است. جالب است بدانید در ساخت پل ورسک از سازه‌ فلزی، ‌فولاد و بتن آرمه استفاده نشده، بلکه با مصالحی از جمله سیمان، ملات، آجر و شن شسته‌شده ساخته شده است.

روایت‌های متعددی از نام‌گذاری این پل وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، وجود درختچه‌های ورس در بخش پشتی پل است که سبب شدند این پل به ورسک معروف شود.

بیشتر بخوانید:

خرید بلیط لحظه آخری

بهترین رستوران های بابلسر

مجموعه عباس‌آباد – بهشهر

جاهای دیدنی شرق مازندران
جاهای دیدنی شرق مازندران
  • آدرس: ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر

باغ عباس‌آباد مهمترین باغ غیرکویری ایرانی ثبت شده در یونسکو است. طراحی و معماری خاص مجموعه عباس‌آباد و باغ زیبای کنار این مجموعه حیرت‌انگیز و چشم‌نواز است.

عباس‌آباد یکی از زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران و از مجموعه‌های تاریخی-طبیعی کم‌نظیر در ایران به شمار می‌آید. بنای مجموعه عباس‌آباد به‌دستور شاه‌عباس صفوی و در حدود سه قرن پیش ساخته شده است. در این مجموعه دو برج آجری به قطر هفت متر و به ارتفاع ۱۴ متر وجود دارند که از دوران صفویه به یادگار مانده‌اند. ملات ساروج و آجر، مصالح عمده این دو برج هستند.

بهترین فصل برای رفتن به مجموعه عباس‌آباد، فصل بهار و پاییز است. کافه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه مواد خوراکی و قایق پدالی اجاره‌ای برخی از امکانات مجموعه عباس آباد برای مسافران و بازدیدکنندگان هستند.

دریاچه شورمست – سوادکوه

زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران

  • آدرس: ۵٫۵ کیلومتری شهر پل سفید

دریاچه شورمست، یکی از مکان های دیدنی شرق مازندران و تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است. عرض آن از شمال به جنوب ۷۰ متر بوده و طول آن که از شرق تا غرب گسترده شده ۳۰۰ متر می‌شود.

چشم‌اندار این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و سربه‌فلک کشیده توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین جاهای سوادکوه تبدیل کرده است. در تمام فصول سال مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بازدید می‌کنند.

این مکان جذاب و زیبا به دلیل نزدیکی به تهران، دسترسی آسان و امکانات مناسب، از مقاصد خوب سفرهای کوتاه پایتخت‌نشینان است. از جاذبه های اطراف دریاچه شورمست می‌توان جنگل ارفع ده، قلعه کنگلو، غار اسپهبد خورشید و جنگل درختان راش را نام برد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

بهترین مقاصد مسافرت در تابستان

منطقه حفاظت شده هزار جریب

جاهای دیدنی شرق مازندران
مکان های دیدنی شرق مازندران
  • آدرس: استان مازندران، جنوب شهرستان بهشهر

یکی از جاهای دیدنی بهشهر ، منطقه بکر و زیبای هزار جریب است که دره‌های پرآب، پوشش‌های گیاهی نیمه‌انبوه و چراگاه‌های ییلاقی دارد و مساحت آن به بیش از شش هزار هکتار می‌رسد.

این منطقه کوهستانی، در جنگل‌های سرسبز و بکر هیرکانی جای گرفته‌ و در آن از گونه‌های باارزش جانوری از جمله شوکا، بز، پازن و مرال محافظت می‌شود. از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان خرس قهوه‌ای، شغال، گربه وحشی، گراز، روباه و کبک را نام برد.

هزارجریب به دو بخش دودانگه و چهاردانگه تقسیم شده است. گردشگرانی که به هزار جریب سفر کرده‌اند، انواع گونه‌های گیاهی مانند راش، بلوط، ممرز، شمشاد، سیب وحشی را از نزدیک دیده‌اند و از تماشای جنگل‌های سرسبز هیرکانی، آبشارهای خروشان و رودخانه‌ی نکا لذت برده‌اند.

دریاچه چورت – ساری

جاهای دیدنی شرق مازندران

آدرس: ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت

دریاچه چورت یکی از جاهای دیدنی ساری و از زیباترین دریاچه های ایران است. این دریاچه دیدنی از جاذبه های گردشگری شرق مازندران محسوب می‌شود که در فاصله کمی از روستای چورت ساری جای گرفته و نام اصلی آن میانشه بوده است. اما مسافران و گردشگران به دلیل نزدیک بودن این دریاچه به روستای چورت، آن را به نام همین روستا می‌شناسند.

جالب است بدانید دریاچه چورت بر اثر زلزله‌ای که در سال 1318 رخ داد، به وجود آمد. در حقیقت با بسته شدن مسیر آب، این دریاچه زیبا تشکیل شد. در فصل‌های بهار و تابستان سطح آب دریاچه مقداری پایین‌تر می‌رود و درختانی که از قبل در آن‌ جا روییده بودند، سر از آب بیرون می‌آورند.

اگر از بهترین زمان بازدید از دریاچه چورت بپرسید، باید بگوییم دریاچه چورت در تمام فصول سال زیباست، اما در فصل بهار زیبایی خاصی دارد. اگر در نیمه اول پاییز به دریاچه چورت بروید، جشنواره‌ای از زیباترین رنگ‌ها را در اطراف این دریاچه خواهید دید.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شرق گیلان

بهترین رستوران های رشت

غارهای باستانی هوتو و کمربند

شهرهای شرق مازندران
جاذبه های گردشگری شرق مازندران
  • آدرس: استان مازندران، غرب شهرستان بهشهر

برای کسانی که به سفرهای ماجراجویانه و تاریخ و باستان‌شناسی علاقه دارند، یکی از بهترین جاهای دیدنی شرق مازندران ، غارهای باستانی هوتو و کمربند است. این غارها از جاهای دیدنی بهشهر هستند که در انتهای جاده‌ای با چشم‌اندازی زیبا و امکانات رفاهی کامل واقع شده‌اند.

غار هوتو در روستای تروجن (شهیدآباد)، در دامنه رشته کوه البرز و در فاصله پنجاه متری جفت خود، غار کمربند قرار گرفته و دارای دو درون شو در دو ارتفاع مختلف، و یک سوراخ تهویه در سقف است. این مکان در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

می‌گویند انسان‌های اولیه ساکن این منطقه، در این غارهای مرموز زندگی می‌کرده‌اند. اگر از قدمت غارهای هوتو و کمربند بپرسید، باید بگوییم به هفت‌هزار سال می‌رسد. در غارهای باستانی هوتو و کمربند اسکلت‌های سه انسان و حیواناتی مانند آهو و بز وحشی یافت شده است.

غار باستانی هوتو در سال ۱۴۰۰ توسط یک گروه از دانشگاه تهران، به سرپرستی حسن فاضلی استاد باستان‌شناسی این دانشگاه، دوباره کاوش شد و علاوه بر تکه استخوان‌ها، اشیاء سفالی زیادی نیز از این غار به دست آمد.

آلاشت – سوادکوه

مکان های دیدنی شرق مازندران

آلاشت یکی از زیباترین شهرهای سوادکوه است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. این شهر در فهرست آثار ملی کشور با نام محله قدیمی آلاشت به شماره ۸۶۷ به ثبت رسیده است. آلاشت از شهرهای شرق مازندران است که به خاطر ارتفاع، آسمان پاک و بدون غبار و آلودگی و وجود رصدخانه، بهشت ستاره شناسان است.

آلاشت در ابتدا یکی از روستاهای دیدنی شمال کشور بود که در سال 1352 با تاسیس شهرداری، تبدیل به شهر شد. آلاشت در زبان مازندرانی، آشیانه عقاب معنا می‌شود. عقاب‌های زیادی بر بلندای کوه‌های این شهر آشیانه دارند.

یکی از جاهای دیدنی سوادکوه محوطه تاریخی آلاشت است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دربردارنده‌ی بناهای خشتی قاجاری، مسیرهای سنگ‌فرش شده و موزه معروف آلاشت است.

موزه مردم شناسی آلاشت، زادگاه رضاشاه پهلوی و خانه پدری وی بوده که پس از بازسازی به عنوان موزه مردم شناسی آلاشت به ثبت رسیده است. در این عمارت خشتی دو طبقه، اشیا و آثار مرتبط با زندگی روزمره مردم آلاشت به نمایش گذاشته شده است.

رصدخانه آلاشت (رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی) هم از مکان های دیدنی شرق مازندران است. این رصدخانه زیبا در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار دارد. رصدخانه آلاشت تنها رصدخانه استان‌های شمالی کشور و مرتفع‌ترین رصدخانه ایران بوده که توسط شهرداری آلاشت ساخته شده است. یک تلسکوپ چهارده اینچی، یک تلسکوپ شش اینچی و ترازوی نجومی در این رصدخانه وجود دارند.

مکان های دیدنی شرق مازندران
شهرهای شرق مازندران

مسجد امام حسین (ع) نیز یکی از زیباترین جاهای دیدنی شرق مازندران است. این مسجد منحصربه‌فرد در بین سال‌های 1349  تا 1353 ساخته شده است. زمین این مسجد متعلق به خاندان سرهنگ جمشید مختاریان بوده که در آلاشت به سرهنگ سه‌ برادر معروف هستند. طراحی و معماری این مسجد بی‌نظیر است و گلدسته‌های زیبا و بلند آن در میان درختان سر به فلک کشیده، منظره‌ای چشم‌نواز خلق کرده‌اند.

سوالات متداول

جاهای دیدنی شرق مازندران کدامند؟

تالاب میانکاله، دریاچه شورمست، چشمه‌های باداب سورت، مجموعه عباس‌آباد، پل ورسک، آلاشت، منطقه حفاظت شده هزار جریب، قلعه کنگلو و دریاچه چورت از جاهای دیدنی شرق مازندران هستند.

جاهای دیدنی سوادکوه کدامند؟

پل ورسک، آلاشت، مسجد امام حسین (ع) آلاشت، رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی و دریاچه شورمست از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در جاهای دیدنی شرق مازندران چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    ادمین دریاچه چورت و باداب سورت واسه شهر کیاسره ینی روستاهای کیاسرع
    ساری با کیاسر ۷۰ کیلومتر فاصله دارع
    اطلاعات نداری پست نذار

    پاسخ

    با تشکر از نویسنده جاهای دیدنی شرق مازندران و معرفی آن به گردشگران و دوستداران طبیعت و جاهای دیدنی . فایل ذکر و یادآوری است که به خاطر نزدیکی شهرهای مازندران به دریا در فصل تابستان و گرما و رطوبت بالا اهالی این استان را یجورایی کلافه می‌کنه. یکی از این شهرستان ها که در گیر گرما و رطوبت زیاد در تابستان می‌باشد شهرستان گلوگاه که آخرین شهر شرق می باشد . شهرستان گلوگاه در مجاورت جنگل هیرکانی واقع شده که در بالا دست این شهربا فاصله تقریبا 20گیلومتر منطقه زیبای جنگلی و استراحتگاه و تفریح گاه توسکاه چشمه قرار دارد که در تابستان و اوج گرما اختلاف دمایی تقریبا تا 15درجه با محیط شهر داره و همه روز هفته پذیرای مسافران و اهالی منطقه می‌باشد. .به دوستدران طبعت و گردشگران عزیز توصیه میکنم حتما از تفریحگاه توسکا چشمه گلوگاه دیدن کنند .قابل ذکر است توسکا چشمه در مجاورت جاده جنگلی گلوگاه به دامغان واقع شده است .

    پاسخ

    با تشکر از نویسنده جاهای دیدنی شرق مازندران و معرفی آن به گردشگران و دوستداران طبیعت و جاهای دیدنی . فایل ذکر و یادآوری است که به خاطر نزدیکی شهرهای مازندران به دریا در فصل تابستان و گرما و رطوبت بالا اهالی این استان را یجورایی کلافه می‌کنه. یکی از این شهرستان ها که در گیر گرما و رطوبت زیاد در تابستان می‌باشد شهرستان گلوگاه که آخرین شهر شرق می باشد . شهرستان گلوگاه در مجاورت جنگل هیرکانی واقع شده که در بالا دست این شهربا فاصله تقریبا 20گیلومتر منطقه زیبای جنگلی و استراحتگاه و تفریح گاه توسکاه چشمه قرار دارد که در تابستان و اوج گرما اختلاف دمایی تقریبا تا 15درجه با محیط شهر داره و همه روز هفته پذیرای مسافران و اهالی منطقه می‌باشد. .به دوستدران طبعت و گردشگران عزیز توصیه میکنم حتما از تفریحگاه توسکا چشمه گلوگاه دیدن کنند .قابل ذکر است توسکا چشمه در مجاورت جاده جنگلی گلوگاه به دامغان واقع شده است .

    پاسخ