;
coinex

جاهای دیدنی شمال ؛ معرفی جاذبه های گردشگری شمال ایران

شهرهای شمالی کشور از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری کشور هستند. ما در این نوشتار قصد داریم بهترین جاهای دیدنی شمال را به شما معرفی کنیم تا با بازدید از جاذبه های گردشگری شمال ایران و رفتن به جاهای بکر شمال از سفرتان لذت ببرید. 

سفر بهترین و زیباترین شیوه آموختن درس‌های زندگی است. وقتی برای سفر به شمال کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، اولین سوالی که با آن روبرو می‌شوید این است که شمال کجا بریم ؟ در پاسخ باید گفت مکان های دیدنی شمال کشور زیاد هستند. شهرهای شمال ایران به دلیل قرارگرفتن در کنار دریا‌چه‌ی خزر و کوه‌های جنگلی البرز، چشم‌اندازهای سرسبز، بکر و شگفت‌انگیزی دارند.

در سه استان شمالی کشور، یعنی مازندران، گیلان و گلستان، جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که شمال ایران را به پرگردشگرترین بخش کشور تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های بابلسر

خرید بلیط لحظه آخری

جاهای دیدنی شمال

سفر به شمال یکی از جذاب‌ترین سفر‌هایی است که بیشتر مردم خاطرات خوشی از آن دارند. مکان های گردشگری شمال ایران و طبیعت فوق‌العاده‌اش انگیزه سفر را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر سفر به شمال چنان آسان به نظر می‌رسد که حتی بسیاری از مردم بدون برنامه‌ریزی به شهرهای شمالی سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی شمال
جاهای دیدنی شمال

سفر به شمال برای بسیاری از افراد، به ویژه پایتخت نشینان، یک سفر تفریحی عالی است، چون فاصله‌ی زیادی با تهران ندارد و می‎‌توانند پایان هفته خود را در شمال سپری کنند. اما برای اینکه بتوانیم از سفر لذت ببریم، بهتر است جاهای بکر شمال ، مکان های گردشگری شمال ایران و جاهای قشنگ شمال را بشناسیم و تا وقت خود را در مکان‌هایی که بارها به آنجا رفتیم، سپری نکنیم.

برای پاسخ به این سوال که شمال کجا بریم ؟ و آشنایی با بهترین جای شمال برای مسافرت ، زیباترین شهر شمال ایران ، مکان های گردشگری شمال ایران و جاهای قشنگ شمال با ما همراه شوید.

گنبد کاووس – گلستان

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس برج گنبد کاووس: استان گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی

گنبد کاووس یا گنبد قابوس بلندترین برج تمام آجری جهان است. ساختن برجی ۷۰ متری آن هم با آجر کار آسانی نیست؛ ساخت چنین برجی در ۱۰۰۰ سال قبل یک شاهکار معماری محسوب می‌شود. گنبد کاووس بر فراز تپه‌ای خاکی در استان گلستان واقع شده است. این گنبد در گذشته نوعی آتشگاه بوده و موبدان باید از آتش مراقبت می‌کردند.

شمس‌المعالی قابوس، بزرگ‌ترین پادشاه آل زیار دستور ساخت این برج را در سال ۳۷۵ هجری شمسی صادر کرد. قابوس فردی ادیب و فاضل بود و آثار هنری برای وی گران‌بها بودند. آرامگاه این پادشاه ادیب هم در این شهر قرار دارد که می‌توانید از آن دیدن نمایید.

چشمه گل رامیان – گلستان

جاهای دیدنی شمال
جاهای قشنگ شمال
  • آدرس چشمه گل رامیان: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان

چشمه گل رامیان عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان است که در ۵ کیلومتری شهرستان رامیان قرار دارد. این چشمه دیدنی بیش از ۱۲۰ متر (به اندازه یک ساختمان ۴۰ طبقه) عمق دارد، به دلیل عمق زیاد، آب چشمه به رنگ فیروزه‌ای درآمده و از جاهای قشنگ شمال است.

چشمه گل جزء چشمه‌های آهکی ایران است و ماهی‌های زیادی همچون ماهی سفید، ماهی آبرونوئیدز و سیاه ماهی در این آب زندگی می‌کنند. مردم این منطقه تقدس خاصی برای این چشمه که از جاهای بکر شمال است، قائل می‌شوند.

این چشمه زیبا در دامنه کوهی به نام پنهان‌خانه قرار گرفته است و طول آن به ۹۰ متر  و عرض آن به ۸۰ متر می‌رسد. چشمه گل در حلقه درختان سرسبز چون نگینی می‌درخشد. اگر در فصل گرم تابستان به چشمه گل رامیان بروید از خنکای هوای اطراف آن لذت می‌برید.

بیشتر بخوانید:

مکان های دیدنی شیراز

بهترین بوم گردی قشم

آبشار لوه – گلستان

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس آبشار لوه: استان گلستان، جاده گرگان به مشهد، ۲۰ کیلومتری گالیکش

آبشار لوه یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال است که در گلستان در نزدیکی شهر گالیکش در دل جنگل سرسبز و دیدنی لوه قرار گرفته است. این آبشار زیبا ارتفاعی حدود ۷۵ متر دارد و در اطراف آن چند آبشار کوچک نیز به‌وجود آمده‌اند که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

در پایین این آبشار یک دریاچه‌ی بسیار کوچک وجود دارد که برای آب‌تنی در روزهای گرم سال عالی است. طبیعت‌گردان رفتن به این آبشار دیدنی را به همه‌ی مسافران شمال پیشنهاد می‌کنند.

منطقه حفاظت شده جهان نما – کردکوی، گلستان

جاهای دیدنی شمال
بهترین جای شمال برای مسافرت
  • آدرس منطقه حافظت شده جهان نما: استان گلستان، جنوب شهرستان کردکوی

منطقه جهان نما جنوبی‌ترین بخش جنگل گلستان است که به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعات، به آن بام گلستان نیز می‌گویند. در ارتفاعات این منطقه می‌توانید چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از جنگل‌ را تماشا کنید. گاهی پدیده‌ی اقیانوس ابر در این منطقه ایجاد می‌شود و منظره‌ای رویایی و خیال‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد.

این پناهگاه بکر با مناظر خیره‌کننده و تنوع زیستی فراوان، بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت است. هنگامی که وارد منطقه حفاظت شده جهان نما می‌شوید، رنگ‌ها و رایحه‌های دلچسب، چمنزارهای سرسبز که تا چشم کار می‌کند کشیده شده‌اند، حالتان را دگرگون می‌‎کند. درختان سر به‌ فلک‌ کشیده و شاخه‌هایشان که در نسیم ملایم به زیبایی به رقص درمی‌آیند، سایه و سرپناهی را برای مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران فراهم می‌کنند.

هوای مطبوع منطقه جهان نما با رایحه شیرین گل رز وحشی و اسطوخودوس معطر شده و فضایی پر از آرامش دارد. همچنین این زیستگاه طبیعی پناهگاه گونه‌های در معرض انقراض است.

مدرسه عمادیه – گرگان

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، محله درب نو، بافت قدیم گرگان

مدرسه عمادیه در سال ۹۵۲ هجری قمری در دوره پادشاهی سلیمان صفوی تاسیس شد. عمادیه از مدرسه‌های قدیمی است که در محله استرآباد، خیابان امام خمینی قرار گرفته است.

این بنا از جاهای دیدنی شمال به شمار می‌رود که معماری بی‌نظیر، تزیینات دیوارها و نوع ساخت مدرسه، خبر از هنرمندی استادکاران ایرانی می‌دهد. این بنا پلانی مستطیلی به‌صورت چهار ایوانی با حیاط مرکزی دارد که همه عناصر آن به‌طور قرینه کنار یکدیگر قرار دارند.

مدرسه عمادیه مجموعه‌ای دیدنی از حمام، آب‌انبار و آرامستان را درون خودش جای داده و از دیدنی‌های بی‌نظیر گرگان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فست فود قشم

بهترین رستوران های اصفهان

ناهارخوران – گرگان

جاهای دیدنی شمال
شمال کجا بریم
  • آدرس ناهارخوران: استان گلستان، گرگان، ۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان

ناهارخوران در ۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان است. این جنگل قدمتی طولانی دارد و باستان شناسان می‌گویند قدمت آن به دوره ژوراسیک بر می‌گردد. در منطقه ناهارخوران پارک جنگلی، تفرجگاه خانوادگی، لوازم بازی کودکان، خدمات رفاهی و رستوران‌های متعددی وجود دارند.

این جنگل فاصله کمی با شهر گرگان دارد و یکی از مناطق محبوب برای تفریح، استراحت و گشت و گذار گرگانی‌هاست. بهترین فصل سفر به جنگل ناهارخوران اواسط بهار تا نیمه‌ی فصل پاییز است. البته این منطقه در هر فصل زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

جنگل دوهزار – شهسوار، مازندران

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس جنگل دوهزار: استان مازندران، شهسوار (تنکابن)، بخش خرم آباد، منطقه دوهزار

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار از مکان‌ های دیدنی شمال و وسیع‌ترین جنگل‌های شمال ایران هستند که مسافران و گردشگران را در همه‌ی فصول سال به خود جذب می‌کنند. این جنگل‌ها در دل کوه قرار گرفته‌اند و مناظر بکر و سرسبزی را در دل خود جای داده‌اند.

سراسر جنگل های دو هزار و سه هزار پوشیده از جاذبه‌های طبیعی فرح‌بخش و چشم‌نواز است. چشمه‌ها و آبشارهای روان جنگل‌های بکر دوهزار و سه‌هزار برای شنا در فصل‌های گرم سال مناسب هستند.

استخرهای پرورش ماهی در بخش‌های مختلف این جنگل جذاب، بسیار دیدنی هستند. رودخانه دو هزار یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران به شمار می‌رود که گردشگران زیادی در اطراف آن اقامت و استراحت می‌کنند. آبشار «ماهی‌ورزان» هم در سرچشمه رود دو هزار قرار دارد.

روستای عسل محله و ییلاقات اطراف آن نیز از محبوب‌ترین بخش‌های جنگل دو هزار به ویژه برای گردشگران کوهنورد هستند. مسیر صعود به قله سیالان از این منطقه شروع می‌شود و روستای عسل محله، آخرین جایی است که جاده ماشین رو دارد.

متل قو – سلمان‌شهر، مازندران

جاهای دیدنی شمال
زیباترین شهر شمال ایران مازندران
  • آدرس متل قو: استان مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

اگر قصد سفر به منطقه‌ای ساحلی را دارید که امکانات رفاهی، تفریحی، گردشگری، مراکز خرید و هتل در بهترین شکل خود مهیا باشد، متل قو بهترین گزینه برای شماست.

متل قو زیباترین شهر شمال ایران و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شمال است. این شهر از زمانی که هیچ شهری در این منطقه وجود نداشته به‌جا مانده است که حالا هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و امکانات تفریحی بسیاری را در دل خود جای داده است.

غار آبی دانیال یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین غارهای ایرانی است که در سلمان شهر قرار دارد. پیمایش این غار جذاب قطعا لحظاتی هیجان‌انگیز را برای هر فردی به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های استانبول

بهترین هتل های دبی

پارک جنگلی سی‌ سنگان – نوشهر، مازندران

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس پارک جنگلی سی‌ سنگان: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور

پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از جاذبه های گردشگری شمال ایران است. این پارک به مساحت ۶۰۲ هکتار در مازندران قرار گرفته و تنها چند ساعت با پایتخت فاصله دارد. پارک جنگلی سی‌سنگان مقصدی عالی برای دوست‌داران طبیعت است که گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری در آن وجود دارد.

در این پارک بیش از سیصد گونه درخت، درختچه و گل وجود دارد؛ از جمله درختان زیبای بادام وحشی و پسته که هر بیننده را به وجد می‌آورند.

در پارک جنگلی سی‌سنگان مسیری برای پیاده‌روی با مناظر شگفت‌انگیز وجود دارد که تجربه‌ی آن، خاطره‌ای خوش را برای شما به یادگار می‌گذارد. این پارک به دریا نزدیک است و می‌توانید از تفریحات آبی و آرامش ساحل و دریا نیز بهره‌مند شوید.

نمک آبرود – چالوس، مازندران

جاهای دیدنی شمال
جاذبه های گردشگری شمال ایران
  • آدرس نمک آبرود: استان مازندران، در ۱۲ کیلومتری غرب شهر چالوس

نمک آبرود یکی از هیجان‌انگیزترین مکان های دیدنی شمال ایران است. سورتمه‌سواری و سوارشدن بر تله‌کابین و عبور از فراز کوه‌های مرتفع سرسبز و جنگلی، تنها بخش کوچکی از تفریحات نمک آبرود هستند.

نمک آبرود یک شهرک گردشگری بوده و وجود پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و اقامتگاه‌های لوکس اطراف این شهرک باعث جذب گردشگران بسیاری به نمک آبرود شده است. نمک آبرود مملو از مناظر سرسبز و تماشایی جنگلی است.

مجتمع تفریحی رامسر – رامسر، مازندران

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس مجتمع تفریحی رامسر: استان مازندران، ۵ کیلومتری غرب رامسر

مجتمع تفریحی رامسر از جاهای دیدنی شمال است که شامل تله‌کابین، زیپ‌لاین، شهربازی، پیست کارتینگ، سینمای سه‌بعدی، پینت‌بال، جت‌اسکی، پارک جنگلی هزارپله و رستوران‌های متعدد است.

فاصله بسیار کم دریا با کوه‌های جنگلی رامسر، این شهر را به زیباترین شهر شمال ایران تبدیل کرده که چشم‌اندازهای متمایز با دیگر شهرهای مازندران دارد. پیشنهاد می‌کنیم در مجتمع تفریحی رامسر سوار تله‌کابین شوید و از مناظر شگفت‌انگیز دریا و جنگل لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های قشم

بهترین رستوران های کیش

چشمه‌های باداب سورت – ساری، مازندران

جاهای دیدنی شمال
جاهای بکر شمال
  • آدرس چشمه‌های باداب سورت: جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

باداب سورت یکی از جاهای دیدنی شمال است که از جاذبه گردشگری منحصر‌به‌فرد در مازندران به‌شمار می‌رود. چشمه‌های آبگرم باداب سورت میان مردم محلی محبوبیت زیادی دارند.

باداب سورت طی هزاران سال با جریان آب حالت پلکانی طبیعی به خود گرفته است. حالت پلکانی چشمه‌های باداب سورت از سنگ تراورتن (ماده معدنی که در اثر جریان آب رسوب می‌کند) ساخته شده و رنگ‌های خاص و شگفت‌انگیز خود را مدیون مواد معدنی آب است.

باداب سورت در دره‌ای بین دو کوه قرار گرفته‌ و درباره اطراف آن افسانه‌های متفاوتی وجود دارد. اگر اهل ماجراجویی هستید، به چشمه‌های باداب سورت بروید و در عین‌حال افسانه‌های محلی مرتبط با آن را کشف کنید.

جواهرده – رامسر، مازندران

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس جواهرده: غرب استان مازندران، ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر، دهستان سخت‌سر

روستای سرسبز جواهرده یکی از جاهای دیدنی شمال در رامسر است که برای رسیدن به آن باید تقریبا یک ساعت، از رامسر در مسیری پر پیچ‌وخم و جنگلی عبور کنید. موقعیت جغرافیایی و قرارگیری جواهرده در ارتفاعات البرز، باعث شده آب‌وهوایی بسیار پاک و مطبوع داشته باشد.

جواهرده مکان مناسبی برای فرار از گرمای شرجی تابستان است؛ برای همین ساکنین رامسر در گذشته و در فصل تابستان به جواهرده می‌رفتند و هنگام زمستان به شهر خود برمی‌گشتند.

از جمله تفریحات جواهرده می‌توان به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان از جمله آبشارها، چشمه‌ها و مراتع و همچنین عکاسی، پیک نیک، کوهنوردی و شرکت در جشن‌های محلی اشاره کرد.

دهکده مازیچال – کلاردشت، مازندران

جاهای دیدنی شمال
مکان های گردشگری شمال ایران
  • آدرس دهکده مازیچال: استان مازندران، نزدیک به کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

دهکده رویایی مازیچال جایی بالاتر از ابرها قرار دارد. این دهکده که از جاهای قشنگ شمال است، در ارتفاعات ۲۶۰۰ متری نزدیک کلاردشت واقع شده و مراتع زیبا و مناظر شگفت‌انگیز بسیاری دارد. در گویش محلی، مازی یا مازو درخت بلوط معنا می‌شود و مازیچال همان دشت یا گودالی پر از درختان بلوط معنی می‌دهد.

آب‌وهوای این دهکده محصور شده در ابرها، خنک و مطبوع است و فصل بهار یا تابستان هوای پاک آن لذت سفر را دوچندان می‌کند. در فصل بهار دهکده مازیچال بهشتی پوشیده از دشت‌های پر گل می‌شود و چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی ایجاد می‌کند.

وقتی در این دهکده که از جاهای بکر شمال است، قدم می‌زنید، به دلیل ارتفاع زیاد، حس می‌کنید در آسمان هستید و یا در یک تابلو نقاشی بسیار زیبا رندگی می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فصل سفر به تایلند

بهترین هتل های مشهد

جنگل و ساحل گیسوم – تالش، گیلان

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس جنگل و ساحل گیسوم: استان گیلان، ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی

گیسوم جنگلی زیبا و ۸۰ هکتاری است که می‌توانید در دل جنگل‌های بکر آن به ماجراجویی بپردازید و پس از آن فقط با چند قدم، در کنار سواحل دریاچه‌ی خزر تفریح کنید. گیسوم از جاهای دیدنی شمال و بهترین منطقه‌ برای کسانی است که عاشق دریا و جنگل هستند و انتخاب فقط یکی از آنها برای‌شان سخت است.

مسیر ورود به جنگل گیسوم بسیار زیبا و جذاب است، چون درختان بلند دو طرف جاده را فراگرفته‌اند. دست‌فروشان لباس‌های خوش‌رنگ و کلاه‌های حصیری را آویزان کرده و به فروش می‌رسانند و همین باعث حال‌وهوایی با نشاط و رنگارنگ می‌شود.

بام سبز لاهیجان – لاهیجان، گیلان

جاهای دیدنی شمال
مکان های دیدنی شمال
  • آدرس بام سبز لاهیجان: استان گیلان، لاهیجان، قسمت بالای شیطان‌کوه

لاهیجان که به عروس گیلان مشهور است، از زیباترین شهر شمال ایران به‌شمار می‌رود. آب‌وهوای عالی، مناظر سرسبز، بافت شهری جذاب، مزارع چای و یک استخر بزرگ در نزدیکی شیطان کوه و بام سبز لاهیجان، دلیل تمایز لاهیجان از دیگر شهرهای شمال است.

چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز این منطقه نیز حسی فراموش‌نشدنی برای‌تان به ارمغان خواهد آورد. با رفتن به بام سبز لاهیجان که از جاهای دیدنی شمال است، می‌توانید تمامی زیبایی‌های این شهر را در یک قاب تماشا کنید.

بام سبز لاهیجان در قسمت بالای شیطان‌کوه قرار دارد و هنگامی که به بالای آن می‌رسید، استخر بزرگ لاهیجان، مزارع چای، چشم‌اندازهای سرسبز، بافت شهری شگفت‌انگیز و آسمان پاک و آبی آن را از دریچه‌ای متفاوت و زیبا تماشا می‌کنید.

آکواریوم انزلی – بندر انزلی، گیلان

جاهای دیدنی شمال

  • آدرس آکواریوم انزلی: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، کیلومتر ۵ بلوار شهید فاتحی، فاز تجارت و گردشگری، درب ورودی شماره ۱

آکواریوم انزلی سرزمین عجایب آبی، شما را به دنیایی از رنگ‌های زنده و حیات دریایی منحصر به فرد می‌برد. ماهی‌های استوایی، صخره‌های مرجانی و دیگر موجودات آبزی از ۵ قاره دنیا که در آکواریوم انزلی در کنار هم زندگی می‌کنند، شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

آکواریوم انزلی یکی از جاهای دیدنی شمال است که وقتی وارد تونل ۴۰ متری آن می‌شوید، انگار که پا به اعماق اقیانوس‌ها گذاشته‌اید و با نگاه کردن به اطراف خود ماهی‌های ریز و درشت رنگارنگ جلوی چشمانتان نمایان می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید زندگی اعماق آب‌ها را روی زمین تجربه کنید، به بازدید از آکواریوم انزلی بروید.

سالن خلیج فارس، بخش آرواره، بخش آمازون، غار دریایی، بخش دریای خزر، بخش کوسه ماهی‌ها، تونل، بخش ماهی‌های واتوز، بخش پرندگان و خزندگان و بخش ماهی کوی، قسمت‌های گوناگون آکواریوم انزلی هستند.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

جاهای دیدنی تایلند

 قلعه رودخان – فومن، گیلان

جاهای دیدنی شمال
بهترین جای شمال برای مسافرت
  • آدرس قلعه رودخان: فومن، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن، نزدیک روستای رودخان

قلعه رودخان در کنار چشم‌اندازهای سرسبز، بکر و مسحورکننده، آثار باستانی با قدمت بسیار را در دل خود جای داده است. برای رسیدن به این قلعه‌ی چندهزارساله و قدیمی باید همت کنید و از ۱۶۲۰ پله بالا بروید.

اما نگران نباشید، زیرا قلعه رودخان بهشت مسافران و گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت است و مسیر آنقدر زیبا و رویایی است که شما را غرق تماشای خود می‌کند و بی آنکه احساس خستگی کنید به مقصد می‌رسید.

در مسیر قلعه رودخان صدای دلنشین آب رودخانه و آبشار شما را به وجد می‌آورد. فروشگاه‌های صنایع دستی و خوراکی‌های محلی هم در مسیر وجود دارند.

سوالات متداول

بهترین مکان های گردشگری شمال ایران کدامند؟

قلعه رودخان، متل قو، گنبد کاووس، آکواریوم انزلی، مدرسه عمادیه، مجتمع تفریحی رامسر، جواهرده، نمک آبرود بهترین جاهای دیدنی شمال هستند.

بهترین جای شمال برای مسافرت چه مکان‌هایی هستند؟

دهکده مازیچال، جواهرده، منطقه حفاظت شده جهان نما، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، نمک آبرود، قلعه رودخان و متل قو بهترین جای شمال برای مسافرت به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در جاهای دیدنی شمال چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    متاسفانه زیبا ترین نقطه شمال چابکسر که شما هیچ اسمی از آن نبردید

    پاسخ