coinex
راهنمای خرید تکراتو

جاهای دیدنی رشت ؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری رشت و اطراف آن

رشت را شهر باران‌های نقره‌ای می‌نامند. آوازه‌ی جاهای دیدنی رشت و بازارهای محبوبش همه جا پیچیده و به مقصد محبوب بسیاری از گردشگران شمال کشور تبدیل شده است. برای آشنایی بهتر با جاذبه های گردشگری رشت و مکان های عاشقانه رشت با ما همراه شوید.

کلان‌شهر رشت  یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگ‌ترین سکونت‌گاه سواحل جنوبی دریای خزر به حساب می‌آید.

شهر رشت دارای رتبه‌ی اول میزان بارش مراکز استان‌های ایران را دارد و به شهر باران (شهر باران‌های نقره‌ای) مشهور است. سفر به شهرهای شمالی معمولا با هدف گشت و گذار در طبیعت انجام می‌شود؛ اما در سفر به رشت، از شهری با قدمت، بازاری محبوب و مکان‌های دیدنی و منحصربه‌فرد لذت خواهید برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساحل های شمال

جاهای دیدنی گیلان

جاهای دیدنی رشت

رشت یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که از آن به‌عنوان شهر همیشه‌بیدار یاد می‌شود. برای کسانی که به دنبال سفری برای تجربه‌ی زندگی شهری، معاشرت و همنشینی با اهالی و پرسه زدن در فضاهای سنتی و محلی هستند، رشت بهترین مقصد است.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

اگر به رشت سفر کردید، زمانی را به گذر از خیابان گلسار، میدان شهرداری و بازار محلی، میدان شهرداری، سبزه‌میدان، پیاده‌راه حد فاصل این دو مکان، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های گرم و صمیمی محلات قدیمی مثل بازار، ساغریسازان، خواهر امام و رستوران‌های کم‌نظیر و خوشمزه‌ی این شهر اختصاص دهید.

در ادامه این نوشتار به معرفی مکان های دیدنی رشت ، جاهای دیدنی اطراف رشت ، جاهای دیدنی رشت و بندر انزلی و نیز روستاهای دیدنی رشت می‌پردازیم.

مجموعه میدان شهرداری رشت

جاهای دیدنی رشت

ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد شهر رشت هستند. میدان شهرداری در مرکز رشت قرار دارد و خوشبختانه تردد خودرو در فاصله چند صدمتری آن ممکن نیست؛ چون خیابان‌های منتهی به این میدان زیبا، تا فاصله حدودا چند صد متر سنگ‌فرش شده‌اند. به همین دلیل نیز دسترسی به این میدان از طریق خیابان‌های علم‌‌الهدی، امام و شریعتی امکان‌پذیر است.

مجموعه میدان شهرداری رشت از مکان های عاشقانه رشت است که بناهای زیبایی در آن جای گرفته‌اند. این مکان‌ها شامل کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. در حال حاضر از قدمت این ساختمان بیش از ۹۰ سال گذشته است و این بنا هنوز توانسته زیبایی خود را حفظ کند. البته ساختمان شهرداری هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دید، اما پس از مدتی توسط روبرت واهانیان، به‌شکل سابق بازسازی شد.

یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر میدان شهرداری رشت اجرای روزانه موسیقی زنده در صبح و هنگام مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت، روبه‌روی در شهرداری، داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر است.

عمارت شهرداری از جاهای دیدنی رشت در شب است که هنوز نیز گروه موزیک و ارکستر آن برقرار است و گردشگران شهر رشت می‌توانند از آن دیدن کنند.

روستای اولسبلنگاه

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی اطراف رشت

اولسبلنگاه یکی از روستاهای دیدنی رشت است که از توابع شهرستان ماسال محسوب می‌شود. این روستا به دلیل طبیعت بکر و وحشی‌اش، سال‌هاست که مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

اولَسبِلَنگاه واژه‌ای تالشی است و به محل رویش درخت ممرز معنا می‌شود. از شهر رشت تا ییلاق اولسبلنگاه حدود ۸۰ کیلومتر فاصله است. از مرکز شهر رشت تا روستای اولسبلنگاه، 2 ساعت و 20 دقیقه زمان نیاز است.

روستای اولسبلنگاه از جاهای دیدنی شمال است که در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا و در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار گرفته است و چشم‌اندازی بسیار زیبا و رویایی و دل‌انگیز دارد. مرتع‌های سرسبز، درختان پر پیچ و تاب، کلبه‌هایی چوبی و مه غلیظ گسترده در منطقه، منظره‌ای بس تماشایی و وصف‌ناشدنی دارد که هر بیننده را به وجد می‌آورد.

این روستای بکر تحت نظارت اداره منابع طبیعی قرار دارد و به همین دلیل شرایط خاصی نیز برای آن تعریف شده است. یکی از این شرایط این است که هر نوع ساخت و ساز با مصالحی غیر از چوب در این روستا ممنوع است. همچنین شبکه برق‌رسانی به ییلاق ماسال اولسبلنگاه کشیده نشده است و برق مورد نیاز از طریق موتور برق و پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

این روستا برق ندارد و از نیمه‌های شب غرق در سکوت و تاریکی می‌شود. همچنین اولسبلنگاه فاقد سیستم آب لوله‌کشی است و روستاییان آب مورد نیاز خود را از چشمه‌های اطراف منطقه تامین می‌کنند.

در اولسبلنگاه هنگام گشت و گذار در طبیعت اطراف ییلاق اولسبلنگاه می‌توانید گونه‌های گیاهی مانند راش، ممرز، بلوط، توسکا و شمشاد، انواع آقطی (انگور کولی)، انجیر و تمشک را ببینید. خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، مرال، عقاب، قرقی، کبوتر وحشی، سینه سرخ، چرخ‌ ریسک، سمور، قورباغه درختی و قورباغه تالابی هم از گونه‌های جانوری این منطقه هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های بابلسر

خرید بلیط لحظه آخری

بازار بزرگ رشت‌

جاهای دیدنی رشت

بازار بزرگ رشت‌ از بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان و البته همه‌ی فصول سال است که در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی واقع شده است. در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرا وجود دارند که در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

بازار بزرگ رشت از مکان های دیدنی رشت است که از بخش‌های زیادی تشکیل شده و شامل طاقی بزرگ می‌شود که در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته شده است. طاقی کوچک هم در ضلع شمالی بازار رشت، جنب مسجد حاج مجتهد قرار دارد. طاقی سعادت را نیز می‌توان در محدوده میدان بزرگ پیدا کرد.

کاروانسرای محتشم در سال ۱۳۰۰ ساخته شده است و در ضلع شمال غربی آن، کاروانسرای گلشن و در ضلع غربی آن، بازارچه عطاران قرار گرفته‌اند. کاروانسرای چینی‌چیان در قسمت شمال غرب بازار رشت نزدیک چهار سوق قرار دارد. کاروانسرای ملک دارای بافت بازار درون شهری است و در دوران قاجاریه ساخته شده است. در گذشته در این کاروانسرا برنج به روسیه و ابریشم به کاشان و یزد صادر می‌شد.

محصولات متنوع محلی و مواد خوراکی محلی را می‌توان در بازار مشاهده کرد. از انواع سبزیجات، ماهی، ترشی‌ها و زیتون گرفته تا صنایع دستی در این بازار به فروش می‌رسد.

بازار بزرگ رشت از ساعت ۸ صبح کار خود را آغاز می‌کند و مغازه‌های آن تا ساعت 20 الی 22 فعال هستند. برخی از مغازه‌ها نیز تا ساعت 24 مشغول کار هستند. گفتنی‌است که در روزهای جمعه ممکن است مغازه‌ها دیرتر کار خود را شروع کنند.

دریاچه سراوان

جاهای دیدنی رشت
جاذبه های گردشگری رشت

دریاچه سراوان از بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان و بهار است که در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان جای گرفته است. جنگل سراوان درواقع از جاهای دیدنی اطراف رشت به حساب می‌آید.

دریاچه سراوان با منظره‌ی سبز منحصربه‌فردش می‌تواند بهترین خاطره‌ی قایق سواری را در ذهنتان ثبت کند. هنگام گشت و گذار با قایق، دوربین عکاسی‌تان را با خود ببرید تا زیبایی‌های مرداب سراوان را ثبت کنید و از بهترین لحظات گردش در این دریاچه نهایت استفاده را ببرید. دریاچه سراوان می‌تواند از بهترین مکان های عاشقانه رشت برای علاقه‌مندان طبیعت باشد.

پس از تفریح و قایق‌سواری در دریاچه سراوان، می‌توانید در جنگل‌ قدم بزنید و از تماشای طبیعت اطراف مرداب سراوان که از جاهای بکر و دیدنی گیلان محسوب می‌شود، لذت ببرید.

همچنین جاده‌های پارک جنگلی سراوان بسیار زیبا هستند و می‌توانید با خودرو در جنگل به گشت‌وگذار بپردازید. اگر در جهت شرق پارک جنگلی حرکت کنید، به رودخانه‌های سفیدرود و سیاهرود می‌رسید. اطراف این رودخانه‌های خروشان، برای استراحت و پیک‌نیک یک روزه مناسب هستند.

بیشتر بخوانید:

مکان های دیدنی شیراز

بهترین بوم گردی قشم

خانه ابریشمی

جاهای دیدنی رشت

طبیعت سرسبز و جنگلی، دریا و تمام جاذبه‌های تفریحی‌ استان گیلان و شهر رشت باعث شده در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای برای شاهان داشته باشد و خانه‌های تاریخی این شهر گواه این علاقه‌مندی است.

خانه بزرگ و باصفای ابریشمی یکی از این خانه‌های تاریخی است که از دوران قاجار و ناصرالدین‌شاه به یادگار مانده است و با وجود تغییراتی که در طول زمان به خود دیده، هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده است.

خانه ابریشمی در زمینی به مساحت تقریبی ۲ هزار متر مربع و زیربنای ۶۵۰ متر مربع ساخته شده است و بنای اصلی آن شامل ۲ طبقه می‌شود و هر طبقه ۸ اتاق دارد.

خانه ابریشمی به دلیل معماری تلفیقی و خاصش به عنوان یک بنای تاریخی منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. خانه‌ ابریشمی سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه در رشت در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان (میدان بسیج)، در انتهای کوچه‌ی شاعری قرار گرفته است.

خانه ابریشمی متعلق به خانواده‌ی حاج میر اسماعیل حاکمی، از اهالی پیر بازار رشت است. در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی، حاج میرزا احمد ابریشمی این خانه را خرید و از آن زمان این مکان را با نام خانه‌ی ابریشمی می‌شناسند.

موزه میراث روستایی گیلان

جاهای دیدنی رشت
روستاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت است. این موزه مکانی بی‌نظیر برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی و پوشاک مردم مناطق مختلف شهر رشت و استان گیلان به شمار می‌رود.

۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان و لانه مرغ در آن بازسازی شده‌اند. موزه میراث روستایی گیلان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده رقم می‌زند.

موزه میراث روستایی گیلان، اولین اکوموزه در ایران است که زندگی مردم روستا، صنایع دستی تولیدی خود مردم، خوراکی های محلی و پوشش مردم محلی را به نمایش می گذارد. این موزه در پارک جنگلی سراوان قرار دارد و یکی از جاهای گردشگری نزدیک رشت است.

ساعات بازدید از موزه میراث روستایی گیلان در فصل بهار و تابستان، ۹ الی ۱۸و در فصل پاییز و زمستان، ۹ الی ۱۶:۳۰ است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فست فود قشم

بهترین رستوران های اصفهان

روستای کچا

جاهای دیدنی رشت

شهر رشت جاذبه های طبیعی بسیاری دارد که یکی از آن‌ها روستای کچا است. کچا یکی از روستاهای دیدنی رشت است که در 20 کیلومتری از رشت قرار دارد. روستای کچا هم جاذبه های طبیعی مختلفی در دل خود دارد.

این روستا دیدنی‌های زیادی دارد که می‌توان از میان آنها به چشمه اورجین و آبشار کچا اشاره کرد. چشمه اورجین این روستا دارای آب زلالی است و از دل کوه می‌جوشد و آبی قابل آشامیدن و گوارا دارد.

روستای کچا مردمانی پرتلاش و مهمان نواز و اقامتگاه‌های زیبا دارد که اگر قصد ماندن در این روستا را داشته باشید، می‌توانید در آنها اقامت کنید.

آکواریوم انزلی

جاهای دیدنی رشت
مکان های گردشگری رشت

بزرگترین مجموعه‌ی تفریحی-گردشگری کشور که شامل آکواریوم و باغ خزندگان است به ارزش 30 میلیون یورو در تیرماه سال 97 در انزلی افتتاح شد. این مجموعه که بیش از 10 هزار متر مربع زیربنا دارد و در 4 طبقه احداث شده است، شامل بزرگترین تونل آکواریوم کشور به طول 40 متر می‌شود.

آکواریوم انزلی از مکان های گردشگری اطراف رشت به حساب می‌آید که در منطقه آزاد انزلی واقع شده است. فاصله رشت تا منطقه آزاد انزلی حدود 30 کیلومتر است. آکواریوم فانتستیک در کنار باغ پرندگان و در پشت مجتمع تجاری ونوس قرار دارد.

آکواریوم انزلی سرزمین عجایب آبی، شما را به دنیایی از رنگ‌های زنده و حیات دریایی منحصر به فرد می‌برد. ماهی‌های استوایی، صخره‌های مرجانی و دیگر موجودات آبزی از ۵ قاره دنیا که در آکواریوم انزلی در کنار هم زندگی می‌کنند، شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

سالن خلیج فارس، بخش آرواره، بخش آمازون، غار دریایی، بخش دریای خزر، بخش کوسه ماهی‌ها، تونل، بخش ماهی‌های واتوز، بخش پرندگان و خزندگان و بخش ماهی کوی، قسمت‌های گوناگون آکواریوم انزلی هستند.

آکواریوم انزلی یکی از جاهای دیدنی رشت و بندر انزلی است که وقتی وارد تونل آن می‌شوید، انگار که پا به اعماق اقیانوس‌ها گذاشته‌اید و با نگاه کردن به اطراف خود ماهی‌های ریز و درشت رنگارنگ جلوی چشمان‌تان نمایان می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید زندگی اعماق آب‌ها را روی زمین تجربه کنید، به بازدید از آکواریوم انزلی بروید.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های استانبول

بهترین هتل های دبی

دریاچه سقالکسار

جاهای دیدنی رشت

جاذبه های گردشگری رشت با طبیعت سرسبز و شاداب آن گره خورده‌اند. دریاچه سقالکسار یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان است که در واقع یک سد خاکی است که با نام دریاچه شناخته می شود.

این سد پر آب، باعث شده اطراف دریاچه فضایی سرسبز و پر از دار و درخت داشته باشد و خود به یکی از مکان های گردشگری رشت تبدیل شود. دریاچه سقالکسار محلی خاص و بکر برای عکاسی به خصوص عکاسی مراسم عروسی است.

دریاچه سقالکسار در فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار واقع شده است. این دریاچه از جمله جاهای تفریحی رشت است که از گشت‌و‌گذار در آن خسته نمی‌شوید.

جالب است بدانید واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار، تشکیل شده است و «محل آبخوری لک و سار» معنا می‌شود؛ سقا به‌ معنی محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کند.

تالاب انزلی

جاهای دیدنی رشت
بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان

تالاب انزلی یکی از جاهای دیدنی رشت و بندر انزلی به شمار می‌آید که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست. فاصله این تالاب تا رشت 52 کیلومتر است (یک ساعت رانندگی) است.

تالاب انزلی از اولین تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کشور است که از رسوب گذاری‌ طی زمانی طولانی و پایین رفت سطح دریا به وجود آمده است. عمق تالاب انزلی، بسته به فصل و آب و هوا متغیر است و در پربارش‌ترین زمان سال به ۵٫۲ متر می‌رسد.

تالاب انزلی آبی شیرین دارد و چندین جزیره زیبا را در خود جای داده‌ است. این تالاب محل زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمندی است. گردشگرانی که به تالاب انزلی می‌روند می‌توانند از پرنده نگری، تماشای لاله‌های مردابی و قایقرانی در سطح تالاب لذت ببرند.

لوتوس یا لاله تالابی و لاله مردابی از جمله مشهورترین گیاهی هستند که در تالاب انزلی می‌رویند. بهترین زمان سفر به تالاب انزلی برای عکاسی و تماشای لاله‌های مردابی، اواخر بهار تا اواخر شهریور است؛ اما برای تماشای پرندگان مهاجر بهتر است در فصول سرد سال به این تالاب بروید. در حاشیه‌ی تالاب انزلی کافه رستوران‌هایی با غذای خوش‌طمع وجود دارند که انواع غذای‌های محلی و شمالی را سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های قشم

بهترین رستوران های کیش

پارک جنگلی اشپلا

جاهای دیدنی رشت

پارک جنگلی اشپلا که در روستایی با همین نام قرار گرفته، از بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان است و جزو‌ زیبا‌ترین و بکر‌ترین جاذبه‌های بندرانزلی و رشت به شمار می‌آید. به گفته کارشناسان، عمر بیشتر درختان این پارک به ۴۰۰ سال و طول آنها به ۷۰ متر می‌رسد. این منطقه در ایام مختلف گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این جاذبه مقصدی عالی برای کمپینگ و پیک‌نیک‌های یک‌روزه به حساب می‌آید. این پارک جنگلی به لطف داشتن درختان انبوه و تنومد آزاد و سیاهدار و پوشش گیاهی غنی، چیزی از بهشت کم ندارد.

در انتهای پارک جنگلی اشپلا برکه‌ای کوچک وجود دارد که زیبایی این پارک را دو‌چندان کرده و سبب ایجاد منظره‌ای شگفت‌انگیز و رویایی شده است.

در حال حاضر بوستان روستایی برای استفاده عموم آماده سازی شده است. همچنین رو‌به‌روی این پارک جنگلی مسجدی قرار گرفته است و در آن همیشه به روی مردم باز است.

سوالات متداول

بهترین جاذبه های گردشگری رشت کدامند؟

مجموعه شهرداری رشت، خانه ابریشمی، موزه پست، بازار بزرگ رشت‌، روستای اولسبلنگاه و موزه میراث روستایی گیلان مکان های گردشگری رشت هستند.

جاهای دیدنی اطراف رشت کدامند؟

موزه میراث روستایی، پارک جنگلی اشپلا، روستای اولسبلنگاه، دریاچه سراوان، تالاب انزلی و روستای کچا از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در جاهای دیدنی رشت چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بابا ولمون کنید سر جدّتون! خسته شدیم انقدر مسافر اومد گیلان!

    پاسخ