;
coinex

جاهای دیدنی سوادکوه ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های سوادکوه و اطرافش

سوادکوه یکی از زیباترین شهرستان‌های استان مازندران است که مسافران و گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. اگر قصد سفر به این شهرستان زیبا را دارید، برای آشنایی با جاهای دیدنی سوادکوه با ما همراه شوید.

شهرستان سوادکوه به دلیل قرارگیری در بین مناطق خشک و مرطوب و جنگل و کوهستان، آب و هوا و طبیعتی بسیار خاص و زیبا دارد. دریاچه شورمست، پل ورسک، قلعه کنگلو، مسجد امام حسین (ع) آلاشت و رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی از جاهای دیدنی سوادکوه هستند که هر سال گردشگران بسیاری از آن‌ها بازدید می‌کنند.

در ادامه به معرفی مکان های دیدنی سوادکوه ، مناطق گردشگری زیبا، آثار تاریخی و نیز جاهای دیدنی آلاشت سوادکوه می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های رامسر

زیباترین شهرهای شمال

جاهای دیدنی سوادکوه

سوادکوه یک منطقه زیبا با طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد است که در تمام فصول سال به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان میزبان مسافران زیادی است. البته گردشگران بسیاری برای دیدن مناظر شگفت‌انگیز و زیبا و رنگارنگ پاییزی در فصل پاییز به سوادکوه سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی اطراف سوادکوه
جاهای دیدنی سوادکوه

فاصله سوادکوه تا تهران نسبت به بسیاری از دیگر شهرهای شمال کشور کمتر است. به همین دلیل بسیاری از پایتخت‌نشینان، این منطقه تفریحی را برای سفرهای کوتاه خود انتخاب می‌کنند.

فاصله سوادکوه تا تهران حدود ۲۳۰ کیلومتر است. دو مسیر برای رفتن به سوادکوه وجود دارد که با توجه به اینکه در کدام منطقه‌ی تهران ساکن هستید، می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید.

اگر قصد سفر با خودروی شخصی به سوادکوه را دارید می‌توانید فاصله سوادکوه تا تهران را بدون توقف پیش بروید و تقریبا سه ساعته به مقصد برسید. اما اگر قصد دارید از زیبایی‌های راه هم لذت ببرید، می‌توانید برنامه‌ریزی دیگری داشته باشید.

جنگل ارفع کوه

 جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان

  • آدرس: بخش مرکزی سوادکوه، ارفع کوه

جنگل ارفع کوه یکی جاهای دیدنی اطراف سوادکوه است که در منطقه‌ی البرز قرار دارد. ارفع کوه آب‌وهوای دل‌چسب، آبشارهای زیبا، قله‌های دیدنی و  منظره‌های شگفت‌انگیزی دارد و سالانه مسافران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

جنگل ارفع کوه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های سوادکوه و حتی ایران است که جانورانی مانند گرگ، خرس، گراز و پلنگ در آن زندگی می‌کنند.

ارفع ده بهشت طبیعت دوستان است که با زیبایی و شگفتی روی ارتفاعات بلند نگاه هر بیننده را به خود جلب می‌کند. آسمان آبی ارفع ده با ابرهای سفید به‌ شکل‌های گوناگون شما را غرق تماشای خود خواهد کرد.

درخت‌ها و درختچه‌های منحصر‌به‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، آلاش و لازه به‌همراه گیاهان ریشه‌دار وحشی نظیر ازگل، ولیک، زال زالک، سولس و ته دون جذابیت‌های جنگلی این منطقه را دو چندان می‌کنند.

بهترین زمان رفتن به ارفع ده، فصول بهار و پاییز است. برای اقامت می‌توانید با هماهنگی مسئولان روستا در امامزاده یا حسینیه اقامت کنید. همچنین شرایط مناسب برای برپایی کمپ در جنگل و شب‌ماندن در جان‌پناه سنگی قله وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی رامسر

پل شاپور

 جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان
جاهای دیدنی شیرگاه سوادکوه
  • آدرس: ۵۰ متری بخش شرقی جاده شیرگاه به قائمشهر

پل شاهپور (شاپور) از بهترین جاهای دیدنی شیرگاه سوادکوه است که در دوره صفویان روی رودخانه اوتجون ساخته شده است. مصالح ساخت پل از سنگ، ملات و ساروج است. این پل هم مانند بسیاری از جاذبه‌های تاریخی سوادکوه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شاهپور دارای یک دهانه بزرگ و یک دهانه فرعی است. علاوه‌بر آن، دهانه‌های کوچکی روی پایه‌های پل دیده می‌شود. پایه‌ها در جهت مخالف جریان آب به صورت مثلثی شکل داده شده‌اند. سطح گذر پل شاهپور از بخش تیز طاق بزرگ به طرفین دارای شیب است.

نکته جالب در مورد پل شاهپور این است که شما در فصل برداشت انجیر می‌توانید از درختچه‌ای که از لای آجرها و بتن‌های پل (روی پل) رشد کرده انجیر بچینید.

 جنگل لفور

مکان های دیدنی سوادکوه

  • آدرس: شهرستان سوادکوه، دهستان لفور

جنگل لفور از سرسبزترین جاهای دیدنی سوادکوه است. این جنگل زیبا در مرکز دهستان لفور قرار دارد. گردشگران هنگام بازدید از این جنگل زیبا می‌توانند از شارقلت، یکی از زیباترین روستای سوادکوه هم دیدن نمایند.

البیته روستای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش کلا، میرار کلا و غوزک رودبار به جنگل لفور نزدیک هستند و می‌توانید برای سفری به یادماندنی به این روستاها نیز سر بزنید.

در بخش غربی جنگل لفور که از جاهای دیدنی شیرگاه سوادکوه محسوب می‌شود، هفت آبشار بزرگ و کوچک وجود دارد که به هفت آبشار تیرکن معروف هستند و برای دیدن آن‌ها باید تقریبا دو ساعت جنگل‌نوردی کنید.

در مسیر سه کیلومتری شاهد آبشارهای کوچک و بزرگی خواهید بود که بلندترین آن‌ها، ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد و حوضچه‌ای در پایین دست آن دیده می‌شود. اما نگران خستگی راه نباشید، یه قدری مسیر زیبا و شگفت‌انگیز است که از سفرتان بیشتر لذت می‌برید.

پارک جنگلی آذررود هم که از جاهای دیدنی اطراف سوادکوه است، بخشی از جنگل‌های لفور محسوب می‌شود. از پوشش گیاهی و جانوری این منطقه می‌توان به وجود درختان راش، ممرز، ازگیل، انجیلی، توسکا و جانورانی مانند گراز، مارمولک‌ درختی و شغال اشاره کرد. این پارک امکانات رفاهی چون آلاچیق، سرویس بهداشتی و امکان برپایی چادر دارد.

یکی از مشهورترین دیدنی‌های منطقه جنگلی لفور پلنگ دره است و هر ساله به‌ویژه در اوایل خرداد تا اواخر شهریور ماه، گردشگران زیادی به آنجا می‌روند. در این منطقه رودخانه‌ای وجود دارد که مکان مناسبی برای آب بازی است. در انتهای این رودخانه‌ی زیبا نیز آبشار هشت متری و دیدنی پلنگ‌دره قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شرق مازندران

بهترین هتل های مازندران

سد سنبل رود

جاهای دیدنی سوادکوه
جاهای دیدنی اطراف سوادکوه
  • آدرس: 8 کیلومتری جاده شیرگاه بین سوادکوه و بابل‌کنار

سنبل رود یکی از بزرگترین سدهای استان مازندران و جاهای دیدنی شیرگاه سوادکوه است که در هشت کیلومتری شیرگاه قرار دارد. سد سنبل رود در ورودی مجموعه تفریحی بکر و خاص سنبل رود زیبا است که ۴۰ هکتار از زمین‌های اطراف آن را جنگل فرا گرفته است.

سنبل رود یکی از بزرگترین سدهای خاکی مازندران به شمار می‌رود که طول آن به سه کیلومتر می‌رسد و از نوع خاک رس است. این سد خاکی با مشخصات طول تاج ۸۸۹ متر، ارتفاع ۲۲.۵ متر و عرض ده متر حجم زیادی آب را در مخزن خود ذخیره کرده است. آب ذخیره شده در این سد برای کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود.

در سد سنبل رود امکانات رفاهی و گردشگری از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی و قایق سواری وجود دارد. گفتنی‌است این منطقه زیبا و خوش‌وهوا یک مکان مناسب برای برپایی کمپ در شیرگاه است.

برج لاجیم

جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان

  • آدرس: شهرستان سوادکوه، روستای لاجیم

برج لاجیم از آثار زمان فرمان‌روایی خاندان آل زیار بر طبرستان در فاصله سال‌های ۳۱۶ الی ۴۴۳ هجری قمری است. براساس کتیبه‌ی کوفی این برج، ساخت بنا در سال 413 هجری قمری انجام گرفته است.

آرامگاه کیا ابوالخوارص ابن شهریار از خاندان باوندیان، در داخل برج لاجیم قرار دارد. برج لاجیم که از آثار تاریخی و جاهای دیدنی سوادکوه است، در 18 تیر 1311 به شماره ثبت 185 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برج لاجیم با بدنه‌ای مدور و استوانه‌شکل، حدود 18 متر بلندی دارد. گنبد آن دوپوش است که پوش درونی آن، گرد ساده و پوش بیرونی آن تقریباً رک است. این برج در خارج، از یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده‌ است که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی این بنای تاریخی در سمت شرق است و پایه گنبد با یک ردیف طاق‌نما تزئین شده‌ است.

در کمربند زیر گنبد برج لاجیم دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی بر روی هم قرار گرفته‌ است. این دو کتیبه به صورت زیبایی با آجرهای تراش‌خورده در زمینه‌ای از گچ سفید نصب شده‌اند. کتیبه‌ای که به خط کوفی است، نام کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریار ابن‌عباس، صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد.

دارا بودن کتیبه پهلوی در کنار کتیبه کوفی در برج لاجیم، این بنای آجری را مهم و با ارزش می‌کند. این دو کتیبه نشان می‌دهد که در قرن پنجم هجری قمری در این منطقه از ایران، فرمانروایان وقت علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام، به خط رایج در دوره حکومت شاهان ساسانی نیز اهمیت می‌داده‌اند.

باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان زیبای مازندران، فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید و عکاسی از این جاذبه تاریخی است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی مازندران

بهترین هتل های شمال

دریاچه شورمست

جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان
بهترین جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان
  • آدرس: ۵٫۵ کیلومتری شهر پل سفید

دریاچه شورمست، یکی از بهترین جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان و تنها دریاچه طبیعی این شهرستان است که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است. عرض آن از شمال به جنوب ۷۰ متر بوده و طول آن که از شرق تا غرب گسترده شده، ۳۰۰ متر می‌شود. مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی در تمام فصول سال از این دریاچه بازدید می‌کنند.

این مکان جذاب و زیبا به دلیل نزدیکی به تهران، دسترسی آسان و امکانات مناسب، از مقاصد خوب سفرهای کوتاه پایتخت‌نشینان است. چشم‌انداز این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و سربه‌فلک کشیده توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه تبدیل کرده است.

از جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه شورمست می‌توان به جنگل ارفع ده، قلعه کنگلو، غار اسپهبد خورشید و جنگل درختان راش اشاره کرد.

پل ورسک

جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان

  • آدرس: ۲۷ کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه

پل ورسک از جاهای دیدنی سوادکوه است. ساخت پل ورسک از آبان سال ۱۳۱۳ آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۳۱۵ زمان برد. این پل زیبا و خاص در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید. هدف از ساخت این پل تاریخی که یکی از شاهکارهای مهندسی محسوب می‌شود، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است. شرکت دانمارکی «کامپساکس» مسئولیت ساخت پل ورسک را برعهده داشت.

طراحی زیبای پل ورسک را مهندسی اتریشی به نام «لادیسلاوس فون رابسویچ» انجام داده است. پل ورسک در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال قرار دارد و نقش بسیاری مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است. جالب است بدانید در ساخت پل ورسک از سازه‌ فلزی، ‌فولاد و بتن آرمه استفاده نشده است. پل ورسک با مصالحی از جمله سیمان، ملات، آجر و شن شسته‌شده ساخته شده است.

روایت‌های متعددی از نام‌گذاری این پل وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، وجود درختچه‌های ورس در بخش پشتی پل است که سبب شدند این پل به ورسک معروف شود.

روستای دهکلان

زیباترین روستای سوادکوه
زیباترین روستای سوادکوه
  • آدرس: شهرستان سوادکوه، شیرگاه

دهکلان نام یک روستای زیبا در شیرگاه است. این روستای سرسبز با آب و هوایی بارانی و خنک یکی از بهترین جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان است. دهکلان با پوشش گیاهی سرسبز و درختانی همچون توسکا، چنار، نمدار، افرا و میوه‌های جنگلی از جمله ازگیل و آلوچه جنگلی، خاطره‌ای خوش از سفر به شمال در ذهن شما ثبت می‌کند.

شغل مردم روستای دهکلان دامداری و کشاورزی است. این روستا دارای منظره‌ای چشم‌نواز و زیبا از آب سد لفور و رودخانه و جنگل است.

روستای دهکلان با هوایی دلپذیر و بارانی، طبیعت سرسبز، پوشش درختان جنگلی متنوع و رودخانه‌ای خروشان، هر سال به ویژه در فصل بهار و تابستان میزبان مسافران بسیاری است.

شما با گشت‌وگذار در این روستا و فضای آرامش‌بخش آن لحظات شادی را تجربه خواهید کرد. اگر به دنبال اقامت در یک روستای سرسبز و دنج با مردمان ساده و مهمان‌نواز هستید، ما به شما روستای دهکلان شیرگاه را پیشنهاد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

خرید بلیط لحظه آخری

بهترین ساحل های شمال

قلعه کَنگِلو

 جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان

  • آدرس: شهرستان سوادکوه،جاده خطیرکوه، 39 کیلومتری شهر پل سفید، روستای کنگلو

قلعه کَنگِلو یکی از دژهای تاریخی ایران و زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه است که روی صخره‌ای عظیم قرار دارد. این قلعه یکی از آبادترین قلعه‌های استان مازندران است. ارتفاع این قلعه دیدنی از سطح دریا ۱٬۸۱۱ متر است.

قلعه کنگلو به عقاب مازندران شهرت دارد. هسته مرکزی این قلعه دو بازو دارد که همانند بال گسترده شده‌اند و شبیه به یک عقاب در حال پرواز هستند.

نمای خارجی قلعه را یک باروی سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده‌بانی قرار گرفته‌اند. در قلعه کنگلو نشانه‌هایی مانند اشیایی با علائم میترائیستی یافته‌ شده که نشان می‌دهد این مکان زمانی نیایشگاه مهر (میترا) بوده‌ است. برخی نیز به دلیل چربی که در این مکان یافته شده، بر این باورند این قلعه نیایشگاه آناهیتا (الهه‌ی آب) بوده‌ است.

احمد کسروی تاریخ‌نگار و پژوهشگر ایرانی در بهار نوشته‌ است: «اوایل قرن سوم که دامنه‌ی فتوحات اسلامی در آسیا تا حدود چین و در آفریقا تا سواحل بحر اطلس و در اروپا تا وراء جبل آلپ امتداد یافته بود و در پایتخت‌های اسپانیا و پرتغال به جای ناقوس، صدای اذان مسلمین به اطراف طنین می‌انداخت، در قلل جبال سوادکوه آتشکده‌های دین زرتشت دایر و مشتعل بود و اسپهبدان هنوز کیش نیاکان خود را از دست نداده بودند.»

حفظ و بازسازی آثار تاریخی، نشان فرهنگ غنی و ارج نهادن به میراث نیاکان یک سرزمین است. اما متأسفانه در سال‌های اخیر فعالیت شرکت‌های شن و ماسه و مافیای معدن خواران، این قلعه باشکوه تاریخی را در معرض تخریب قرار داده‌ است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

بهترین رستوران های بابلسر

آلاشت – سوادکوه

زیباترین روستای سوادکوه
مکان های دیدنی سوادکوه آلاشت

آلاشت یکی از جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان است که به خاطر ارتفاع، آسمان پاک و بدون غبار و آلودگی و وجود رصدخانه، بهشت ستاره شناسان به شمار می‌رود. آلاشت در زبان مازندرانی، آشیانه عقاب معنا می‌شود. عقاب‌های زیادی بر بلندای کوه‌های این شهر آشیانه دارند.

یکی از زیباترین شهرهای سوادکوه آلاشت نام دارد که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. این شهر در فهرست آثار ملی کشور با نام محله قدیمی آلاشت به شماره ۸۶۷ به ثبت رسیده است. آلاشت در ابتدا زیباترین روستای سوادکوه بوده که در سال 1352 با تاسیس شهرداری، تبدیل به شهر شد.

رصدخانه آلاشت (رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی) از جاهای دیدنی آلاشت سوادکوه است. این رصدخانه زیبا در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار دارد. رصدخانه منحصربه‌فرد آلاشت تنها رصدخانه استان‌های شمالی کشور و مرتفع‌ترین رصدخانه ایران بوده که توسط شهرداری آلاشت ساخته شده است.

زیباترین روستای سوادکوه
جاهای دیدنی آلاشت سوادکوه

در رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی یک تلسکوپ چهادره اینچی، یک تلسکوپ شش اینچی و ترازوی نجومی وجود دارد.

یکی دیگر از جاهای دیدنی آلاشت سوادکوه محوطه تاریخی آلاشت است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دربردارنده‌ی بناهای خشتی قاجاری، مسیرهای سنگ‌فرش شده و موزه معروف آلاشت است.

موزه مردم شناسی آلاشت، زادگاه رضاشاه پهلوی که خانه پدری وی بوده، پس از بازسازی به عنوان موزه مردم شناسی آلاشت به ثبت رسیده است. در این عمارت خشتی دو طبقه که از جاهای دیدنی آلاشت سوادکوه محسوب می‌شود، اشیا و آثار مرتبط با زندگی روزمره مردم آلاشت به نمایش گذاشته شده است.

مسجد امام حسین (ع) هم یکی دیگر از زیباترین مکان های دیدنی سوادکوه است. این مسجد منحصربه‌فرد در بین سال‌های 1349 تا 1353 ساخته شده است. محمدرضا پهلوی در سفرش به آلاشت از آن بازدید کرد. زمین این مسجد متعلق به خاندان سرهنگ جمشید مختاریان بوده که در آلاشت به سرهنگ سه‌ برادر معروف هستند.

طراحی و معماری مسجد امام حسین (ع) بسیار بی‌نظیر است. گلدسته‌های زیبا و بلند آن در میان درختان سر به فلک کشیده، منظره‌ای چشم‌نواز ساخته‌اند که روح هر بیننده را جلا می‌دهد.

آبشار گزو

 جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان

  • آدرس: شهرستان سوادکوه شمالی، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب

آبشار گزو در منطقه‌ای بکر، در قلب جنگل سرسبز لفور جای گرفته است. این آبشار رویایی در منطقه‌ای دیدنی با آب‌وهوای کوهستانی قرار دارد. مسیر دسترسی به آبشار گزو کمی دشوار است؛ از این رو این آبشار زیبا که در منطقه‌ی بکر و جنگلی قرار دارد، کمتر شناخته شده است.

اما اطمینان داشته باشید از رفتن به آبشار گزو پشیمان نخواهید شد. این آبشار با صفا و اطراف آن سرسبز است. وقتی به گزو برسید تماشای جلوه چشم‌نوار و سحرانگیز آن خستگی راه را از تن می‌برد. آبشار گزو مقصدی رویایی برای طبیعت‌دوستان و طبیعت‌گردان است.

آبشار زیبا و مرتفع گزو از دو آبشار تشکیل شده است. آبشار اول پنج متر ارتفاع و آبشار دوم حدود ۴۳ متر و درمجموع ۴۸ متر ارتفاع دارد. در پایین دست گزو حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که بهترین مکان برای فرار از روزهای گرم بهار و تابستان و آب‌تنی در آب خنک و روح‌بخش آن است.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی سوادکوه کدامند؟

جنگل لفور، برج لاجیم، آبشار گزو، دریاچه شورمست، پل ورسک، قلعه کنگلو، مسجد امام حسین (ع) آلاشت و رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی از جاهای دیدنی سوادکوه هستند که هر سال گردشگران بسیاری از آن‌ها بازدید می‌کنند.

فاصله سوادکوه تا تهران چند کیلومتر است؟

فاصله سوادکوه تا تهران تقریبا ۲۳۰ کیلومتر است. دو مسیر برای رفتن به سوادکوه وجود دارد که با توجه به اینکه در کدام منطقه‌ی تهران ساکن هستید، می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی جاهای دیدنی سوادکوه چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دیگه جایی نمونده که معرفی کنین و ملت بی مسوولیت رو به اونجا گسیل کنین ؟ پدر طبیعت رو در آوردن

    پاسخ