;
coinex

جاهای دیدنی قائمشهر ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی

قائم‌شهر یکی از شهرستان‌های زیبای استان مازندران است که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خاص خود را دارد. ما در این نوشتار به معرفی جاهای دیدنی قائمشهر می‌پردازیم. اگر راهی این شهرستان زیبا هستید، برای آشنایی با جاذبه های گردشگری قائمشهر  با ما همراه شوید.

قائم‌شهر با مساحت ۳۷۱ کیلومتر مربع، ۱/۵۶ درصد کل مساحت استان مازندران را به خود اختصاص داده‌ است. شهرستان قائم‌شهر از شمال با شهرستان جویبار و شهرستان سیمرغ، از جنوب با شهرستان سوادکوه شمالی، از غرب با شهرستان بابل و از شرق با شهرستان ساری هم‌مرز است.

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به سمت خود جذب می‌کند. شهرستان قائم‌شهر ۲ شهر، ۲ بخش، ۶ دهستان، ۱۵۶ آبادی دارای سکنه و ۳ آبادی خالی از سکنه دارد و هر کدام از مکان های دیدنی قائمشهر در یکی این مناطق سرسبز و دیدنی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

زیباترین شهرهای شمال ایران

بهترین ساحل های شمال

جاهای دیدنی قائمشهر

قائم‌شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمال و استان مازندران است؛ کارشناسان می‌گویند سابقه سکونت در قائمشهر به عصر آهن برمی‌گردد. از این رو دور از انتظار نیست که قائمشهر از مهم‌ترین مناطق ترابری، کشاورزی، گردشگری، معدنی و صنعتی ایران و نیز قطب صنعت و صادرات در استان مازندران باشد.

جاهای دیدنی قائمشهر
جاهای دیدنی قائمشهر

از جاذبه های گردشگری قائمشهر می‌توان به جنگل کوتنا، پارک جنگلی تلار، دریاچه گل پل، تپه‌های باستانی گردکوه، مقبره سید ابوصالح، منطقه جنگلی خبیوس و سد زمزم  اشاره کرد.

در ماه‌های گرم سال، گردشگران و مسافران بسیاری برای دیدن جاهای دیدنی قائمشهر در تابستان به این شهر زیبا سفر می‌کنند و از رفتن به جاهای دیدنی اطراف قائمشهر خاطرات خوشی دارند.

مقبره سید ابوصالح

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای مله

امامزاده سید ابوصالح، محل مزار سید ابوصالح از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است که در دوره قاجار بنا شده و در روستای مله قرار دارد. مقبره سید ابوصالح در دهم بهمن ماه ۱۳۸۳به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره سید ابوصالح از جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر به شمار می‌آید که یک بنای آجری و چهارگوش است و معماری ویژه و تزئینات هندسی زیبایی دارد. این آرامگاه با وجود ‌ظرافت و طراحی‌های بی‌نظیر، گچ‌کاری‌های فوق‌العاده زیبا و کنده‌کاری‌هایی که روی بدنه و در ورودی آن انجام گرفته، هنوز هم یک سادگی خاص و شگفت‌انگیز دارد که آن را به اثر ماندگار تبدیل می‌کند.

روی درب ورودی این مقبره حدیثی به همراه نام بانی و نجار آن نوشته شده است. این آرامگاه فضای مذهبی و حال و هوای خاصی دارد.

پارک جنگلی تلار

جاهای دیدنی اطراف قائمشهر
جاهای دیدنی جاده نظامی قائمشهر
  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، کیلومتر ۷ جاده نظامی

پارک جنگلی تلار از جاهای دیدنی جاده نظامی قائمشهر است که در انتهای این جاده‌ی زیبا قرار گرفته است. دریاچه نظامی هم که از جاذبه های گردشگری قائمشهر است در پارک جنگلی تلار قرار دارد.

پارک جنگلی تلار با داشتن درختانی کهنسال و فضایی سرسبز و آرامش‌بخش یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی قائمشهر است که بیشتر اهالی این شهر، تعطیلات و آخر هفته را در آنجا سپری می‌کنند.

این پارک امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی دارد. در پارک جنگلی تلار یک جاده سلامت و تندرستی به طول 5 کیلومتر برای پیاده روی مسافران ساخته شده است. در این پارک امکاناتی همچون صندلی و نیمکت، ست‌های ورزشی، تیرهای روشنایی و پیست موتور برقی در اختیار گردشگران قرار دارد.

از دیگر امکانات تفریحی که در این پارک برای تفریح مسافران مهیا شده است می‌توان 20 عدد موتور چهارچرخ، 30 عدد دوچرخه کوهستان و 20 عدد موتور برقی را نام برد. پله‌های طراوت (300 پله) یکی دیگر از امکانات جذاب پارک جنگلی تلار محسوب می‌شوند که در این راه زیبا و جنگلی قرار گرفته‌اند.

در کنار جاده سلامت و پله‌های طراوت، مجموعه‌ای با نام فود استریت (food street) قرار دارد که دارای 13 مجموعه کامل شامل پذیرایی، سفره خانه سنتی، کافی شاپ، غذاهای بومی و محلی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های مازندران

جاهای دیدنی شمال

دریاچه پل گل

 جاهای دیدنی قائمشهر در تابستان

  • آدرس: قائم‌شهر، جنوب شرقی قائمشهر، 5 کیلومتر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم

روستایی به نام برنجستانک در قسمت جنوبی قائمشهر قرار دارد که در اطراف آن جنگل، سد و دریاچه‌ای زیبا قرار گرفته است. دریاچه گل پل از جاهای دیدنی قائمشهر در تابستان به حساب می‌آید که از دو حوضچه بزرگ تشکیل‌ شده است. وسعت آن حدود ۲/۵ هکتار با عمق بین ۱ تا ۵ متر است .به دلیل آب شیرین این دریاچه ماهیان و پرندگان آبزی زیادی در آن زندگی کنند.

یکی از تفریحاتی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید، کمپینگ در محوطه زیبای اطراف دریاچه است. طبیعت بکر در محوطه دریاچه گل پل، بسیار شبیه به دریاچه الیمالات است و اگر با تجهیزات کامل به این دریاچه سر بزنید، می‌توانید استراحت شبانه و کمپ در محوطه این دریاچه را تجربه نمایید و از آن لذت ببرید.

پیشنهاد می‌شود هنگام بازدید از دریاچه بی نظیر گل پل، حتما چند عکس یادگاری نیز بگیرید و خاطرات به یاد ماندنی را در این دریاچه رویایی ثبت کنید.

دریاچه و جنگل در کنار یکدیگر منظره‌ای شگفت‌انگیز و رویایی را ساخته‌اند. در اطراف دریاچه گل پل اقامتگاه‌های مسافرتی وجود دارد که مسافران و گردشگران می‌توانند برای استراحت از آن‌ها استفاده کنند.

تپه‌های باستانی گردکوه

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر
جاذبه های گردشگری قائمشهر
  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، غرب سیاه رود

گردکوه سه تپه بزرگ و باستانی دارد که از جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر محسوب می‌شوند. ارتفاع بلندترین تپه برابر با ۲۶ متر است. باستان‌شناسان قدمت‌ این تپه‌ها را به عصر آهن نسبت داده‌اند.

کاوش‌ها در این تپه‌های با شکوه دوران کهن تمامی ندارد و حتی ابزار و ظروف‌ قدیمی مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان هم در اطراف این تپه‌ها پیدا شده است. جالب است بدانید گورستانی با پیشینه تاریخی بیش از ۴۵۰۰ سال هم در این مکان پیدا شده که قدمت این مکان را اثبات می‌کند.

تپه‌های گردکوه در دوران ساسانیان و پس از هجوم اعراب، نقش دژ نظامی هم داشته و ایرانیان ساکن این منطقه از آن برای جنگ و دفاع در برابر دشمنان استفاده می‌کردند.

تپه‌های باستانی گردکوه از کهن‌ترین آثار تاریخی ایران هستند که برای علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی، بهترین مقصد گردشگری در شمال کشور و شهرستان قائم‌شهر به حساب می‌آیند.

منطقه حفاظت شده خیبوس

جاهای دیدنی اطراف قائمشهر

  • آدرس: محله‌ی جویبار قائم‌شهر، بلوار کارگر، خیابان صفاری

در قائم‌‌شهر زیبا، جنگلی با درختانی ارزشمند و بلند قامت با گونه‌های جانوری خاص با نام خیبوس وجود دارد که یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه‌ی کوهستانی، پوشیده از جنگل‌های با ارزش هیرکانی و توده‌های کم دست خورده شمشاد است.

در منطقه حفاظت شده خیبوس به دلیل وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های هیرکانی، گونه‌های با ارزش شوکا و مرال و دره‌های پر آب و راه‌های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی و گردشگری فراهم است.

مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، سنجابک، درختی، کبوتر جنگلی، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی، مار آبی و لوس‌ مار، از گونه‌های اصلی جانوری منطقه هستند.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی غرب مازندران

جاهای دیدنی شرق مازندران

آببندان ساروکلا

جاهای دیدنی اطراف قائمشهر
جاهای دیدنی اطراف قائمشهر
  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای ساروکلا

آببندان ساروکلا از جاهای دیدنی اطراف قائمشهر است که وسعت آن ۱۰ هزار متری بوده و در ضلع شرقی روستای کوهساران واقع شده است. این منطقه‌ سرسبز و زیبا یک دریاچه مصنوعی دارد که محل پرورش ماهی‌های سازگار با محیط از جمله کپور و فیتی فات است.

در کنار آبگیر، مزارع شالیزار و چمنزارها به اضافه‌ی باغ‌های مرکبات که از میوه‌های بومی استان مازندران هستند، به وفور مشاهده می‌شود. این دریاچه‌ی مصنوعی با زیبایی‌های منحصربه‌فردش توجه بازدیدکنندگان و دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است.

این آببندان علاوه بر پرورش ماهی برای آبیاری چندین هکتار از شالیزارهای پایین دست خود و همچنین برای ایجاد فضای طبیعی زیبا ساخته شده است. عمق وسط آببندان ساروکلا به حدود ۱٫۵ متر و در کناره‌ها به ۱ متر می‌رسد که برای قایق‌سواری مناسب است.

سد زمزم

جاذبه های گردشگری قائمشهر

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای برنجستانک

سد زمزم (سد برجستانک) از جاهای دیدنی قائمشهر در تابستان است. زمزم سدی از نوع خاکی با هسته رسی است که در روستای برنجستانک قرار دارد. طول این سد 249 متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاعش از کف پی ۳۲ متر بوده و حجم مخزن 3 میلیون متر مکعب است.

سد برجستانک به منظور ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در مواقع کم‌آبی برای تأمین آب در ۱۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزارهای پایین‌دست سد، ساخته شده است و قابلیت تنظیم 9 میلیون مترمکعب آب در سال را دارد.

سد زمزم با طبیعت زیبا و سرسبز روستای برنجستانک، بهترین محل برای تفریح و رفع خستگی سفر است. طبیعت‌گردان برای کمپ زدن، عکاسی و لذت بردن از هوایی آرامش‌بخش به این مکان دیدنی قائم‌شهر سفر می‌کنند.

در این منطقه امکان قایق‌سواری، ماهیگیری، کمپینگ و عکاسی وجود دارد. بسیاری از گردشگران سد زمزم را یکی از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر می‌دانند.

روستای ریکنده

جاهای دیدنی اطراف قائمشهر
جاهای دیدنی قائمشهر در تابستان
  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، ۱۰ کیلومتری شرق قائم‌شهر

در ادامه معرفی جاهای دیدنی قائمشهر می‌رسیم به روستای زیبای ریکنده که در چند سال‌ گذشته به یکی از مقاصد محبوب‌ گردشگری در قائمشهر تبدیل شده است. (روستای ریکنده در گذشته از توابع شهرستان ساری بود.)

این روستا در دهستان کوهساران قرار دارد و طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت آن حدود 1000 نفر (۳۰۰ خانوار) بوده است. کارشناسان می‌گویند با توجه به وجود اتاقک‌هایی به نام سقانفار در روستای ریکنده، سابقه سکونت در این روستای دیدنی به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد.

در کنار بافت روستایی، خانه‌های قدیمی، طبیعت بکر و جنگل چشم‌نواز، مزارع زیبای نیشکر هم جذابیت روستای ریکنده را برای گردشگران دو چندان کرده‌اند. مهمترین و قدیمی‌ترین سوغات این روستا شکرقرمز (به محلی سیوشکر یا به فارسی شکر سرخ یا قهوه ای نیز گفته می‌شود) است.

جالب است بدانید نخستین بار در لغت‌نامه‌ی دهخدا نام روستای ریکنده به عنوان مهد شکرسرخ ایران آورده شده‌ است. نیشکر هزاران سال است در این روستا به بهره‌برداری می‌رسد؛ از این رو عنوان مهد شکر سرخ ایران لقبی شایسته‌ی روستای ریکنده است. شکر قرمز درواقع همان عصاره‌ی نیشکر محلی است که به روش‌های خاصی تبدیل به دو نوع محصول کف قرمز و شکر قرمز می‌شود و امروزه به شکل سنتی و صنعتی در این روستا به بهره‌برداری می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی رامسر

جنگل کوتنا

جاهای دیدنی قائمشهر

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستا کوتنا

کوتنا که «کوه تنها» معنا می‌شود یک روستای کوچک از توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر است که ۷ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد. در سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت روستای کوتنا برابر با ۱۲۲۱ نفر بوده است.

روستای کوتنا، ارتفاع زیاد و درنتیجه چشم‌انداز حیرت‌انگیزی دارد. این منطقه را می‌توان بهشت طبیعت‌گردان دانست. طبیعت این روستا بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. علاوه‌بر‌این، روستاهای اطراف کوتنا، از جمله میان‌رود و قدی‌کلا، پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی هستند. از میان این جاذبه‌های طبیعت‌گردی می‌توان به جنگل کوتنا اشاره کرد.

جنگل کوتنا زیبا و باشکوه است و در موقعیت مناسبی از روستا قرار گرفته که برای رفتن به آن باید از کنار دشت‌ها و شالیزارهای چشم‌نواز و خوش‌منظر عبور کنید. اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی باشید، گشت‌وگذار در روستا و جنگل کوتنا روحتان را جلا می‌دهد.

اگر هدف‌تان از سفر، فاصله‌ گرفتن از هیاهوی شهر و کمی خلوت کردن در یک منطقه آرام و دنج باشد، روستا و جنگل کوتنا بهترین گزینه برای سفر شماست. وجود جنگل، دشت، شالیزار و رودخانه‌ای خروشان در این روستای زیبا، هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

پل شاپور

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر
جاهای دیدنی شیرگاه قائمشهر
  • آدرس: ۵۰ متری بخش شرقی جاده شیرگاه به قائمشهر

پل شاهپور (شاپور) بر روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ واقع شده‌ است. این پل از بهترین جاهای دیدنی شیرگاه قائمشهر است که دارای یک دهانه بزرگ و یک دهانه فرعی است.

علاوه‌بر دهانه بزرگ و یک دهانه فرعی، دهانه‌های کوچکی روی پایه‌های پل دیده می‌شود. پایه‌های پل شاهپور در جهت مخالف جریان آب به صورت مثلثی شکل داده شده‌اند. سطح گذر پل شاهپور از بخش تیز طاق بزرگ به طرفین دارای شیب است.

پل شاهپور هم مانند بسیاری از جاذبه‌های تاریخی قائمشهر در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ، ملات و ساروج هستند.

اگر در اواخر تابستان یا اوایل پاییر به بازدید پل شاپور بروید، می‌توانید از درختچه‌های انجیر که از لای آجرها و بتن‌های پل (روی پل) رشد کرده انجیر بچینید و از طمع خاص آن لذت ببرید.

پل بالاتجن

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای استرآباد

اگر چه بیشتر گردشگران و مسافران برای طبیعت دست‌نخورده و چشم‌نواز قائم‌شهر به این شهرستان زیبای استان مازندران سفر می‌کنند، اما آثار تاریخی گوناگونی هم در قائمشهر وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نیست.

پل آجری بالاتجن یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر است که مربوط به دوره قاجار بوده و در بخش مرکزی روستای استرآباد واقع شده است. پل بالاتجن در تاریخ دهم بهمن ماه سال ۱۳۸۳ با شماره‌ی ثبت ۱۱۳۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل بالاتجن روی رودخانه تجن ساخته شده است و دو بخش روستای استرآباد را به یکدیگر پیوند می‌دهد. نما و شکل ظاهری پل بالاتجن، منظره‌ای زیبا دارد که مناسب عکس گرفتن است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی سوادکوه

خرید بلیط لحظه آخری

موزه قائمشهر

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر
جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر
  • آدرس: مازندران، قائم شهر، ساختمان شهرداری سابق

موزه قائمشهر در ساختمان باشکوه شهرداری با ۸۸ سال قدمت قرار دارد. ساختمان شهرداری قائمشهر در سال 1305 خورشیدی بنا شد و در سال 1356 به عنوان موزه در نظر گرفته شد. این بنا در همین سال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

در این موزه با هدف معرفی هرچه بهتر بخش مردم شناسی، پیکرک‌هایی در حالت‌های متفاوت و فیگورهای مناسب با موضوع پخت نان، دونه هپاتن (تمیز کردن برنج)، کرچال (پارچه بافی) و لاک تراشی (ساخت ظروف چوبی) و بافندگی با دستگاه، ساخته شده است.

تاکنون ۴۰ درصد از ساختمان این موزه که از جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر محسوب می‌شود، مرمت و نوسازی شده‌ است. این موزه متشکل از زیر زمین، همکف و یک طبقه است و بخش‌هایی از جمله مردم‌شناسی، کتابخانه و باستان‌شناسی دارد.

آرامگاه علامه فقیه شیخ طبرسی

جاهای دیدنی و تاریخی قائمشهر

  •  آدرس: پنج کیلومتر خارج قائمشهر، بین روستای افرا و شیخ‌گلی

آرامگاه علامه فقیه شیخ طبرسی (امین الاسلام ابوعلی فضل بن حسن طبرسی) از دیگر جاهای دیدنی قائمشهر به شمار می‌آید. شیخ طبرسی با لقب «امین الاسلام» دانشمند و فقیه شیعه ایرانی است که کتاب‌های مجمع البیان، جوامع البیان، جوامع الجامع با مضامین علوم دینی عصر خود را تالیف کرده‌ است.

طبق اطلاعات موجود، این عالم در سن ۹۹ سالگی در قرن ششم درگذشته است.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی قائمشهر کدامند؟

پارک جنگلی تلار، آببندان ساروکلا، مقبره سید ابوصالح، تپه‌های باستانی گردکوه، موزه قائمشهر، جنگل کوتنا و منطقه حفاظت شده خیبوس از جاهای دیدنی قائمشهر هستند که هر سال گردشگران بسیاری از آن‌ها بازدید می‌کنند.

فاصله قائمشهر تا تهران چند کیلومتر است؟

فاصله قائمشهر تا پایتخت 235 کیلومتر است. با رانندگی بدون توقف، پس از 4 ساعت به قائمشهر می‌رسید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی جاهای دیدنی قائمشهر چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر