coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن خارجی و ایرانی برای اندروید و آیفون

اگر شما هم دربه‌در به دنبال بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن هستید، بیایید این‌ور بازار هم فرنگی‌اش را داریم و هم ایرانی‌اش را.

برای اینکه به شما در یافتن بهترین برنامه های مدیتیشن برای گوشی کمک کنیم، از منابع متعددی بهره گرفتیم از تحریریه‌ی سلامت فوربس بگیرید که داده‌های مربوط به ۴۰ اپلیکیشن را تجزیه و تحلیل کرده تا به مجموعه‌های ایرانی و فرنگی دیگر. معیار ما اغلب برای انتخاب این گزینه‌ها، دسترسی رایگان  و تنوع تمرین‌ها بوده است. بنابراین با خواندن ادامه‌ی مطلب، می‌توانید با برترین انتخاب‌های ما برای بهترین اپلیکیشن برای مدیتیشن آشنا شوید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مقدمه‌ای بر بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن

مدیتیشن تمرینی برای ذهن و بدن است که در آن توجه خود را بر چیزی متمرکز می‌کنید که حتّی ممکن است آن چیز هیچی باشد، تا با این شگرد، افکار یا احساسات استرس‌زا و پریشان‌کننده را کاهش دهید. این کار فراتر از آرامش صرف، فواید قابل توجهی به دنبال دارد که دانستن‌شان خالی از لطف نیست؛ چنان‌که بنابر گفته‌ی مرکز ملی بهداشت برای مکمل‌ها، تمرین مدیتیشن فواید سلامتی متنوعی را نیز به همراه دارد. چه نگران بحرانی باشید که خارج از کنترل شماست، و چه صرفاً نیاز به خلوت ذهنی داشته باشید، مدیتیشن می‌تواند نقطه‌ شروع خوبی برای رهایی باشد. پس نوبتی هم باشد نوبت معرفی بهترین اپلیکیشن ها برای مدیتیشن است!

سمایلینگ مایند یا Smiling Mind گزینه‌ای ساده وکاربرپسند

بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن
بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن

Smiling Mind به دلایل زیادی، جایگاه والایی را در بین بهترین اپلیکیشن ها برای مدیتیشن یا مراقبه پیدا کرده است. این برنامه، که توسط یک سازمان غیرانتفاعی ساخته شده، صدها جلسه مدیتیشن ارائه می‌دهد که به‌اندازه‌ی کافی هم جذاب است و هم در عین حال، انبوه گزینه‌های درون برنامه‌ای سردرگم‌تان نمی‌کند. این جلسات در قالب برنامه‌های ساختاریافته‌ای مانند «بنیادهای ذهن‌آگاهی» (با ۳۵ جلسه)، «خواب» (با ۶ جلسه)، «پاکسازی دیجیتال» (با ۸ جلسه) و «مدیریت استرس» (با ۱۰ جلسه) سازماندهی شده‌اند؛ با این حال، شما می‌توانید به‌صورت انعطاف‌پذیر انتخاب کنید که از کجا آغاز کنید و به‌راحتی بین برنامه‌ها جابه‌جا شوید.

بیشتر مدیتیشن‌ها بین ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشند، با چند تمرین  تا ۴۵ دقیقه‌ای برای افراد باتجربه‌تر. Smiling Mind همچنین مدیتیشن‌های کوتاه بین ۲ تا ۵ دقیقه‌ای را برای لحظاتی که به یک مکث کوتاه ذهن‌آگاه در طول روز نیاز دارید، ارائه می‌دهد. با این روش‌ها، اگر آن را بهترین اپلیکیشن برای مدیتیشن هم ندانیم اقل‌کم باید در ردیف بهترین‌ها قرارش داد.

این نرم‌افزار که بیش از ۵.۵ میلیون بار هم دانلود شده، برنامه‌های تخصصی متنوعی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در سنین مختلف، کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی و مربیان (از جمله برنامه‌های درسی قابل‌استفاده در کلاس) ارائه می‌دهد؛ که همگی با کمک روان‌شناسان و متخصصان سلامت ساخته شده‌اند.

Smiling Mind کاملاً رایگان است؛ بنابراین حواس‌پرتیِ محتوای پولی که به‌عنوان کاربر رایگان به آن دسترسی ندارید، وجود ندارد. این اپلیکیشن می‌خواهد «ردِّ لبخندی را بر ذهن شما جای بگذارد» – و شاید هم موفق شود و به حق با داشتن رابط کاربری خوب در ردیف بهترین برنامه های مدیتیشن برای گوشی قرار می‌گیرد.

  • قابل دسترس: برای iOS، اندروید و وب.
  • گزینه اشترکی: کاملاً رایگان.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های ورزشی

بهترین اپلیکیشن های سفری اندروید

یو‌سی‌ال‌ای مایندفول یا UCLA Mindful: استادی خوب!

بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن

اگر جست و جوهای‌‌تان دربارهٔ اضطراب‌زدایی و آرامش‌بخشی شما را متقاعد کرده که به مدیتیشن نیاز دارید، اپلیکیشن UCLA Mindful می‌تواند محمل خوبی برای آغازَش باشد.

مرکز تحقیقات مدیتیشن در دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس (UCLA) این اپلیکیشن را توسعه داده که حدود دوازده مدیتیشن از انواع مختلف به زبان انگلیسی و اسپانیایی‌ را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید یاد بگیرید که بر تنفس، بدن یا صداهای درونی خود تمرکز کنید و با عواطف سخت‌هضم‌تان کلنجار بروید؛ منظور همان عواطفی نظیر مهربانی و حس محبت است که در جلساتی که از ۳ تا ۱۹ دقیقه طول می‌کشند که می‌توانید بهبودشان ببخشید.

اگر در زمینه‌ی مدیتیشن تازه‌کار هستید، احتمالاً بخواهید از بخش «شروع به کار» استفاده کنید، که در آن اطلاعاتی درباه اینکه مدیتیشن چیست، چگونه انتخابش کنید، کدام حالت برای تمرین شما بهتر است و چه مزایای مبتنی بر تحقیق را ممکن است از آن انتظار داشته باشید، ارائه می‌شود.

به‌عنوان یک امتیاز مثبت، این اپلیکیشن همچنین مدیتیشن‌های طولانی‌تری را ارائه می‌دهد که آن‌ها را «پادکست» می‌نامند. این‌ها ضبط‌های صوتی نیم‌ساعته از مدیتیشن‌هایی هستند که شامل سخنرانی‌هایی، به‌طور معمول توسط دایانا وینستون، مدیر آموزش ذهن‌آگاهی UCLA، قبل و بعد از مدیتیشن و همچنین زمان زیادی برای تمرین در سکوت طراحی شده‌اند.

اگر به دنبال بهترین برنامه های مدیتیشن برای گوشی هستید که بر علم مدیتیشن هم استوار باشد، می‌توانید به UCLA Mindful اعتماد کنید.

  • قابل دسترس: برای iOS و اندروید.
  • گزینه اشتراکی: ندارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر

بهترین برنامه ضبط مکالمه دو طرفه در اندروید

اپِ «برنامه ذهن‌های سالم» یا  Healthy Minds Program ترکیبی از تئوری و کاربرد

بهترین اپلیکیشن ها برای مدیتیشن

اپلیکیشن «برنامه ذهن‌های سالم / Healthy Minds Program» بنا دارد به شما در توسعه‌ی مهارت‌های لازم برای داشتن ذهنی پویا کمک کند؛ چگونه؟ با تقویت تمرکز ذهنی، کاهش استرس و پرورش تاب‌آوری و دل‌سوزی!

دکتر ریچارد دیویدسون، متخصص اعصاب (بنیان‌گذار مؤسسه‌ی تحقیقاتی «مرکز ذهن‌های سالم» در دانشگاه ویسکانسین-مدیسن) این برنامه مدیتیشن را پای‌ریزی کرده است. طبق گفته‌های تیم او، ایناپ، علوم اعصاب و تکنیک‌های روش‌مند آکادمیک را با آموزش مدیتیشن ادغام می‌کند تا به افزایش کلیِ داشتن احساس خوب کمک کند.

چارچوب آموزش ذهن‌آگاهی و سلامت این اپلیکیشن در چهار ستون سازماندهی شده است: آگاهی، ارتباط، بینش و هدف. هر ستون از سه تا پنج بخش تشکیل شده و هر بخش شامل سه زیرمجموعه و چندین جلسه‌ی درون آن است. به عنوان مثال، برای ستون ارتباط، مجموعه‌ی «ارزش ذاتی خود» شامل پنج جلسه است که برای تقویت عزت نفس طراحی شده است (مانند جلساتی با عنوان «تمرین دیدن خوبی‌ها در خود» و «آشنایی با سوگیری منفی»). شما می‌توانید نوع تمرین «نشسته» یا «فعال» را انتخاب کنید؛ تمرین‌های «فعال» شامل راهنمایی برای ذهن‌آگاهی در حین ورزش یا رفت و آمد می‌شوند و همچنین می‌توانید مدت زمان تمرین را (از پنج دقیقه تا ۳۰ دقیقه) سفارشی‌سازی کنید.

این برنامه مجموعه‌ای از ۲۷ مدیتیشن را خارج از چارچوب سلامت چهار ستونی خود ارائه می‌دهد، از جمله «تمرین‌های کوتاه» یک دقیقه‌ای برای زمانی که به استراحت کوتاهی نیاز دارید.

این برنامه که به سبک پادکست است، ممکن است در مقایسه با مدیتیشن‌های هدایت‌شده‌ی معمولی، شما را به فکر کردن بیشتر تشویق کند، اما برای شنونده‌ای که به دنبال مدیتیشن‌های هدایت‌شده با هدف کلی افزایش آگاهی، شناخت و احساس خوب داشتن است، اپِ «برنامه ذهن‌های سالم» از بهترین اپلیکیشن ها برای مدیتیشن است.

  • قابل دسترس: برای iOS و اندروید.
  • گزینه اشتراکی: ندارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین آنتی ویروس رایگان

پردانلودترین اپلیکیشن های سال 2024

آرامیا: رسیدن به آرامش با نسخهٔ وطنی

بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن ایرانی

آرامیا یکی از بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن ایرانی است که بنا دارد با تمرینات ذهن‌آگاهی کاربران خود را به ارتقای آرامش، تمرکز و حس خوب در زندگی کاربران دعوت کند. محتوای ارائه شده در این اپلیکیشن، اعم از مقالات، فایل‌های صوتی و تصویری، بر پایه منابع علمی معتبر و موثق است و صحت و اعتبار آنها توسط متخصصان ذیصلاح تأیید شده است. دست‌کم این چیزی‌ست که سازندگان ادعا می‌کنند. گفتنی است این برنامه مدیتیشن فارسی برای ایفون هم در دسترس است.

بهرامپور، بنیانگذار مجموعه «بیشتر از یک» و خالق اپلیکیشن آرامیا، در مورد ایده شکل‌گیری این اپلیکیشن می‌گوید (با تغییرات):

تجربه حضور در یک جلسه مدیتیشن نامناسب، من را به این باور رساند که مدیتیشن علمی نیست و صرفاً برای فریب مردم و کسب سود مالی به کار می‌رود. اما کنجکاوی من در این زمینه فروکش نکرد و با مطالعه و تحقیق، به فواید و اثرات مثبت مدیتیشن بر سلامت روان و جسم انسان پی بردم. در نهایت، تصمیم گرفتم که اپلیکیشن آرامیا را برای کمک به افرادی که به دنبال یادگیری و تمرین مدیتیشن به صورت اصولی و علمی هستند، راه‌اندازی کنم.

آرامیا، چشم‌انداز خود را ساختن زندگی معنادار، آرام و سالم برای تمام فارسی‌زبانان می‌داند. آن‌ها در تلاشند تا با ارائه ابزارها و راهنمایی‌های لازم، به افراد در مسیر رسیدن به این هدف کمک کنند. هر چند ما اگر بخواهیم این نرم‌افزار را در ردیف بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن ایرانی قرار دهیم، باید به سازندگان پیشنهاد بکنیم که در ایران صرفاً زبان فارسی وجود ندارد و توسعه این نرم‌افزار به دیگر زبان‌های ایرانی و قوم‌های دیگر از اوجب ‌واجبات است. رو همین حساب، آرامیا را باید بیشتر نوعی اپلیکیشن مدیتیشن فارسی بدانیم.

  • قابل دسترس: برای iOS، اندروید و وب.
  • گزینه اشتراکی: دارد.

بیشتر بخوانید:

پردانلودترین اپلیکیشن های سال 2023

بهترین برنامه ضبط تماس برای اندروید، آیفون و کامپیوتر

اپلیکیشن مدیتیشن فارسی جان: همراهی برای سفری امن

اپلیکیشن مدیتیشن فارسی

برنامه‌یِ جان، ابزاری کارآمد برای مدیتیشن و رسیدن به ذهن‌آگاهی است که به کاربران در مسیر رسیدن به آرامش و تمرکز در لحظه حال یاری می‌رساند. این برنامه با ارائه مجموعه‌ای از تمرینات، دوره‌های مدیتیشن و موسیقی‌های آرامش‌بخش، به افراد در رهاسازی ذهن از افکار مزاحم و دستیابی به تعادل ذهنی کمک می‌کند و خود را در زمرهٔ بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن ایرانی نگاه می‌دارد.

دست‌کم روی کاغذ حریم خصوصی کاربران در برنامه جان از اهمیت بالایی برخوردار است و بر خلاف اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی این برنامه فقط اطلاعات شخصی را که برای ارائه خدمات ضروری است، گردآوری کرده و از اقدامات امنیتی برای محافظت از این اطلاعات استفاده می‌کند.

  • قابل دسترس: برای iOS و اندروید.
  • گزینه اشتراکی: دارد

بیشتر بخوانید:

ضبط تماس در آیفون بدون برنامه

بهترین برنامه های ادیت ویدیو در آیفون

مدیتیشن و آرامش با مدیتیو یا Medito: Meditation & Wellness

بهترین اپلیکیشن برای مدیتیشن

مدیتیو یکی از بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن رایگان است که با داشتن گزینه‌های متنوع برای مدیتیشن روزانه، اضطراری، زمان‌دار و خواب‌محور، به نیازهای مختلف افراد در زمینه ذهن‌آگاهی پاسخ می‌دهد. این اپلیکیشن کاملاً رایگان بوده و مدیتیشن‌هایی برای بازگشت به خواب آرام، کل بدن به صورت گام به گام، تجسم ساحل، برنامه مدیتیشن حمام جنگل و موارد دیگر را برای تجربه‌های آرامش‌بخش ارائه می‌دهد.

مدیتیو توسط بنیاد مدیتیو، سازمانی غیرانتفاعی، اداره می‌شود. این بنیاد بر این باور است که هیچ کس نباید برای مدیتیشن هزینه پرداخت کند. شعار خوبی که عملی هم شده با کیفیت خوبی ارائه می‌شود و در ردیف بهترین اپلیکیشن ها برای مدیتیشن قرار می‌گیرد.

  • قابل دسترس: برای iOS و اندروید.
  • گزینه اشتراکی: کاملاً رایگان.

آن‌چه که گفتیم…

هدف کلی مدیتیشن یا مراقبه رسیدن به ذهنی آرام و منظم است که ذهن را از امور استرس‌زا و آلوده نگاه‌داری کند. در این راه ابزارهایی وجود دارد که می‌توانند کمک حال باشند. کلاس رفتن، مراقبه‌های شخصی و یا نصب چهارتا نرم‌افزار درست و حسابی. خودمانیم در عصر دستیاران هوش‌مصنوعی و تکنولوژی و با هزارجور تبلیغاتِ من بهترم و آن بدتر، انتخاب بهترین اپلیکیشن برای مدیتیشن کار دشواری است. ما در این مقاله و موضوع کوشش کردیم تا به دور از هیاهو، جمعی از بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن را گردآوردی کنیم. تنها می‌ماند انتخاب نهایی شما و نیازهای‌تان که کدام یک جفت و جور شماست؟

سوالات متداول

بهترین برنامه مدیتیشن رایگان کدام است؟

بسته به نیازتان تفاوت می‌کند اما به انتخاب ما و معیار تمام رایگان بودن، مدیتو بهترین گزینه است.

بهترین اپلیکیشن مدیتیشن ایرانی کدام است؟

نسخه‌های وطنی داستان خودشان را دارند اما شاید بتوان به ترتیب بهترین اپلیکیشن های ایرانی را جان و آرامیا دانست.

دیدگاه شما دربارهٔ فهرست انتخابی بهترین اپلیکیشن های مدیتیشن چیست؟ گزینه‌های بهتری را امتحان کرده‌اید؟ تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر