coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب و نورکم؛ لذت عکاسی در شب با گوشی

با رعایت این ترفندهای عکاسی با موبایل در شب می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد تصاویری زیبا، باکیفیت و طبیعی ثبت کنید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند.

فلش دوربین لزوماً همیشه قابلیت مفیدی نیست چون ممکن است باعث غیرطبیعی به نظر رسیدن تصاویر و نورپردازی بیش از حد آنها شود. همچنین نور فلش می‌تواند سایه‌هایی ناخواسته و شدید ایجاد کند.

با این وجود، اگر با ترفندهای عکاسی با موبایل در شب آشنا نباشید، عکاسی در شب و محیط‌های تاریک بدون فلش هم کار چالش برانگیزی خواهد بود و منجر به تولید تصاویری تاریک، تار یا دانه دانه می‌شود.

خوشبختانه روش‌ها و ترفندهای مؤثر زیادی برای عکاسی با موبایل در نور کم وجود دارد که در این مطلب با آسان‌ترین و بهترین آنها آشنا می‌شوید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

دنیای بزرگ عکاسی، مملو از اصطلاحات و تکنیک‌های مختلف – و گاهی اوقات مبهم – است که برای دسته‌بندی یا تعریف ژانرهای مختلف استفاده می‌شوند. یکی از این اصطلاحات کلی و عمومی که البته برای عکاسان اهمیت بسیار زیادی هم دارد، عکاسی در محیط‌هایی با نور کم است. عکاسی در نور کم می‌تواند جذابیت بسیار زیادی داشته باشد و در صورت آشنایی با ترفندهای عکاسی برای چنین شرایطی، می‌توانید تصاویری زیبا و کم نظیر خلق کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب
ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

بدون شک، نور یکی از مهم‌ترین عناصر و اجزای عکاسی است. زمانی که دکمه ثبت تصویر را فشار می‌دهید، پرده‌ای که صفحه حسگر را می‌پوشاند کنار می‌رود تا نور عبور کرده و تصویر به خوبی نورپردازی شود. معمولاً عکاسی در شب یا محیط‌هایی با نور کم، به عنوان یک ژانر عکاسی مهم در نظر گرفته می‌شود چون از جنبه‌های مختلف از جمله میزان نور موجود، مدت زمان لازم برای نورپردازی تصویر و غیره با چالش‌های خاصی همراه است که غلبه بر هر کدام نیاز به استفاده از ترفندهای خاصی دارد.

عکاسی در نور کم می‌تواند نشان دهنده قرار داشتن منبع نور در قسمت پایین فریم یا افق دید باشد. اما تعریف متداول‌تر آن، مربوط به میزان نور موجود در صحنه است. با در نظر گرفتن این نکات، در ادامه مطلب با نگاهی به ترفندهای عکاسی با موبایل در شب همراه شما هستیم.

1. ارتقای تنظیمات ISO

یکی از ترفندهای عکاسی در شب، افزایش تنظیمات ISO است. تنظیمات ISO دوربین دیجیتال از جمله موبایل، میزان حساسیت حسگر تصویر دوربین به نور را تعیین می‌کند. مثلاً اگر تنظیمات ISO را به 400 یا 800 افزایش دهید، نوری که به حسگر دوربین می‌رسد نسبت به تنظیمات 100 یا 200 بیشتر است.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

اما چرا همیشه و در همه مواقع از تنظیمات ISO سطح بالا استفاده نمی‌شود؟ واقعیت این است که پایین‌تر بودن ISO باعث ایجاد تصاویری شارپ‌تر شده و هر چقدر عدد ISO بالاتر باشد، نویز تصویر (دانه دانه شدن آن) بیشتر می‌شود. برای عکاسی در شب با موبایل بهتر است ISO را روی 800 تنظیم کرده و سایر تنظیمات را بر این اساس انجام دهید.

اگر تصویر ثبت شده مورد پسندتان بود اما نویز زیادی داشت، می‌توانید آن را روی موادی چاپ کنید که به آن حس و حال هنری و متفاوتی می‌دهند؛ مثل چاپ روی چوب و یا روی صفحات فلزی نقره‌ای کلاسیک.

از آنجایی که در این روش، تصویر مستقیماً روی چوب یا آلومینیوم ساب خورده چاپ می‌شود، مواد خامی که عکس روی آن چاپ شده در قسمت‌های حاوی اشباع کم یا سفید مشخص‌تر می‌شوند و این جلوه به هموارسازی و پوشش نواقص تصویر کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی از نظر دوربین

بهترین گوشی های سامسونگ از نظر دوربین

2. استفاده از سرعت شاتر کم

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی با موبایل در شب، استفاده از سرعت شاتر کمتر است. طولانی‌تر شدن زمان نورپردازی، امکان ورود نور بیشتر را فراهم می‌کند. اما برای ثبت تصاویری واضح و شفاف در محیط‌هایی با نور کم، با استفاده از سرعت شاتر کم و بدون فلش، باید گوشی را تا حد امکان ثابت نگه دارید.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

هر گونه حرکت و جابجایی باعث تار شدن تصویر می‌شود؛ پس حتماً در صورت استفاده از سرعت شارژ کمتر، چهارمین نکته از ترفندهای عکاسی با موبایل در شب را رعایت کنید.

3. تنظیم دیافراگم

تنظیمات ISO مشخص کننده سرعت رسیدن نور به حسگر تصویر دوربین است اما تنظیم دیافراگم، مشخص می‌کند که چه میزان نور امکان عبور را خواهد داشت. به همین دلیل، بازتر بودن دیافراگم (کوچکتر بودن عدد f-stop) برای عکاسی با موبایل در نور کم مفید بوده و امکان ثبت تصاویری زیبا را بدون نیاز به استفاده از فلش فراهم می‌کند.

4. کاهش تکان‌های دوربین

هنگام عکاسی در شب با گوشی با سرعت شاتر کم، برای اینکه تصویری واضح و شارپ داشته باشید، باید تکان‌های دوربین را کاملاً حذف کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک پایه و تایمر گوشی یا از کابل آزادسازی شاتر استفاده کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های لرزشگیری خود دوربین هم تکان‌ها را حذف کنید. بسته به اینکه از چه دوربینی برای عکاسی استفاده می‌کنید، ممکن است این گزینه در لنز دوربین یا بدنه آن قرار داشته باشد.

لازم به ذکر است که قابلیت‌های لرزشگیری تصویر در برندهای مختلف اسامی متفاوتی دارند. مثلاً این فناوری در دوربین‌های نیکون کاهش لرزش (VR)، در کانن لرزشگیر تصویر (IS) در سونی SteadyShot INSIDE نام دارد و غیره.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین سلفی

سایت ساخت عکس با هوش مصنوعی

5. استفاده از سایر منابع نور

عکاسی با موبایل در نور کم به معنای عکاسی در محیط بدون نور و کاملاً تاریک نیست. برای ایجاد واضح‌ترین تصویر ممکن بدون استفاده از فلش، سعی کنید از حداکثر نور در دسترس استفاده کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

اگر سوژه ثابت نیست، آن را نزدیک به منبع نور قرار دهید یا در صورت امکان، نور را به سمت سوژه منتقل کنید.

اما برای عکاسی در شب با گوشی، اگر تنها یک منبع نور دارید، منبع نور را پشت سوژه قرار ندهید؛ مگر اینکه هدف شما ایجاد تصویری به سبک سایه نما باشد.

6. استفاده از یک لنز سریع‌تر

اگر عکاسی را با دوربین DSLR انجام می‌دهید و قصد دارید برای عکاسی در محیط‌های کم نور یک لنز جدید بخرید، توصیه ما به شما خرید یک لنز پرسرعت است که جزء بهترین ترفندهای عکاسی در شب محسوب می‌شود.

لنز سریع، لنزی است که دیافراگم وسیعی – معمولاً f/1.4، f/1.8 یا f/2.8 – دارد و برای عکاسی در نور کم بسیار مناسب است چون به دوربین امکان می‌دهد که نور بیشتری را جذب کند.

همچنین، دیافراگم بازتر امکان استفاده از سرعت شاتر بیشتر را فراهم کرده و در این حالت، تکان‌های دوربین به حداقل رسیده و تصاویر واضح‌تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

نحوه استفاده از DALL E 2 ؛ آموزش کار با بهترین ابزار ساخت عکس با هوش مصنوعی

آموزش ادیت ویدیو در آیفون

7. تنظیم تعادل رنگ سفید

ترفندهای عکاسی با گوشی در شب را با یک تکنیک مهم دیگر ادامه می‌دهیم. عکاسی در محیط‌هایی با نور کم می‌تواند باعث رنگ پریده شدن تصویر یا کاهش جزئیات و رنگ‌ها شود.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

یکی از ترفندهای عکاسی با موبایل در شب این است که تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید که در واقع با این کار به دوربین اعلام می‌کنید رنگ سفید در تصاویر شما چطور به نظر برسد. دوربین هم سعی می‌کند متناسب با این تنظیمات، رنگ‌ها را تا حد ممکن دقیق و نزدیک به واقعیت ثبت کند.

برای پیشگیری از اینکه تصاویر شما سایه‌های زرد، نارنجی را آبی داشته باشند، تعادل سفیدی را متناسب با منبع نور مورد استفاده تنظیم کنید.

8. عکاسی در حالت سیاه و سفید

اگر هنگام عکاسی در شب با موبایل برای ثبت تصاویری زیبا بدون استفاده از فلش، مایل به تغییر تنظیمات سفیدی نیستید، می‌توانید در حالت سیاه و سفید عکاسی کنید که مشکلات مربوط به رنگ را کاملاً از بین می‌برد.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

9. عکاسی در حالت RAW

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی با موبایل در شب استفاده از فرمت RAW است. عکاسی در حالت RAW باعث ایجاد تصاویری باکیفیت‌تر و شارپ‌تر از حالت JPEG می‌شود. بنابراین، اگر امکان عکاسی با فرمت RAW را دارید، حتماً این کار را انجام دهید.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

همچنین، در صورت عکاسی با فرمت RAW، گزینه‌های بیشتری برای پردازش تصویر در اختیار خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

بهترین برنامه های ادیت ویدیو در آیفون

بهترین هوش مصنوعی برای ساخت ویدیو

10. پس-پردازش

به عنوان یکی از ترفندهای عکاسی در نور کم با گوشی می‌توانید از نرم‌افزارهای ادیت استفاده کنید. چنین نرم‌افزارهایی می‌توانند به ارتقای کیفیت تصاویر کمک کنند اما انتظار جادو را نداشته باشید! می‌توانید برای کاهش نویز ناشی از عکاسی با ISO بالا، سیاه و سفید کردن عکس، تنظیم کنتراست، نور، سایه‌ها، هایلایت‌ها، شارپ شدگی تصویر و غیره از روش‌های پردازش پس از عکاسی استفاده کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

برای استفاده از این ترفند جهت عکاسی در شب با موبایل دقت داشته باشید که اگر عکس اصلی کیفیت و زیبایی لازم را نداشته باشد، نمی‌توانید با ادیت و نرم‌افزارهای ویرایشی تصویر چندان خوبی ایجاد کنید.

11. امتحان و تمرین

آموزش ترفندهای عکاسی با موبایل در شب را با یک نکته مهم به پایان می‌بریم. به احتمال زیاد بعید است که از همان ابتدا بتوانید تصاویر خوبی در شب ثبت کنید مگر اینکه استعداد فوق‌العاده و خاصی در این زمینه داشته باشید. عکاسی در شب با گوشی مثل هر کاری نیاز به تمرین و ممارست دارد.

ترفندهای عکاسی با موبایل در شب

برای شروع، می‌توانید از سوژه‌های ثابت استفاده کنید (تا احتمال ایجاد تصاویر تار به حداقل برسد) و همه ترفندهای عکاسی با موبایل در شب بررسی شده در این مطلب را رعایت کنید. اگر تصویر مورد نظر ویژگی‌های مطلوب را نداشت، این کار را دوباره با تنظیمات پیش فرض دوربین امتحان کنید.

قطعاً با مقداری تمرین و امتحان کردن می‌توانید برای عکاسی با موبایل در نور کم به مهارت خوبی برسید و تصاویری واضح و زیبا ثبت کنید.

جمع‌بندی

عکاسی در نور کم کار چندان راحتی نیست. به خصوص اگر برای انجام این کار از گوشی استفاده می‌کنید. ممکن است رسیدن به نتیجه مطلوب مستلزم چندین بار امتحان کردن باشد. هنگام عکاسی در شب احتمال اینکه تصویر بیش از حد تاریک یا پرنویز شود وجود دارد. مسئله بعدی، تار شدن حرکات است چون معمولاً دوربین گوشی‌های هوشمند در چنین مواقعی سرعت شاتر را کاهش می‌دهد تا نورپردازی لازم انجام شود.

امیدواریم که ترفندهای عکاسی با موبایل در شب معرفی شده در این مطلب برای شما مفید بوده باشند.

سوالات پرتکرار

بهترین گوشی برای عکاسی در شب چه مدلی است؟

بهترین گوشی‌های سال 2024 مثل آیفون 15 پرو و گلکسی S24 اولترا سامسونگ حالت‌های Night مخصوصی دارند که حتی در دل شب، تصاویری واضح و روشن ثبت می‌کنند. شیائومی 14 اولترا هم به دلیل مجهز شدن به حسگر بزرگتر، کیفیت خوبی برای عکاسی در شب دارد.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب چیست؟

قرار داشتن دوربین در حالت دستی، استفاده از سرعت شاتر طولانی بین 30 تا 60، دیافراگم حدود f/11، تنظیم سفیدی رنگ روی حالت خودکار و روش‌های دیگری که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، بهترین تنظیمات دوربین‌ها برای عکاسی در شب هستند.

اندازه دیافراگم چه تأثیری برای عکاسی در نور کم دارد؟

تنظیم دیافراگم، مشخص می‌کند که چه میزان نور امکان عبور و رسیدن به حسگر تصویر را خواهد داشت. به همین دلیل، بازتر بودن دیافراگم (کوچکتر بودن عدد f-stop) برای عکاسی با موبایل در نور کم مفید بوده و امکان ثبت تصاویری زیبا را بدون نیاز به استفاده از فلش فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ترفندهای عکاسی با موبایل در شب چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر