coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

کاربردهای هوش مصنوعی که آینده را هیجان‌انگیز می‌کنند؛ ترسناک یا کاربردی؟

در این مطلب با کاربردهای هوش مصنوعی و مفیدترین قابلیت‌های این فناوری آشنا می‌شوید که در شکل دهی به آینده بشریت نقش بسیار مهمی دارند.

هوش مصنوعی با سرعت چشمگیری رو به پیشرفت است. این فناوری همچنان در حال شکل دادن آینده بشریت در صنایع مختلف است و عامل اصلی پیشرفت فناوری‌های نوظهوری مثل داده‌های حجیم، رباتیک و اینترنت اشیاء محسوب می‌شود. توسعه هوش مصنوعی مولد هم باعث افزایش بی‌سابقه محبوبیت و کاربردهای این فناوری شده است.

از نظر بسیاری از افراد، پیشرفت این فناوری می‌تواند خطرناک بوده و آخرالزمانی ترسناک را به همراه داشته باشد. با وجود اینکه بعضی افراد یا گروه‌های سودجو به روش‌هایی ترسناک و مخاطره آمیز از این فناوری استفاده می‌کنند، اما نباید این موضوع باعث نادیده گرفتن مزایای کنونی و آینده این فناوری شود. با توجه به اهمیت و پتانسیل‌های این فناوری، در ادامه مطلب با بررسی کاربردهای هوش مصنوعی همراه شما هستیم تا بیشتر با چشم‌انداز آینده این تکنولوژی مهم آشنا شوید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


کاربردهای هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی می‌تواند کامپیوترها را تبدیل به ربات‌هایی کند که توانایی انجام کارهای مختلف (فیزیکی و غیرفیزیکی) را داشته باشند. این ربات‌ها، طوری طراحی می‌شوند که توانایی انجام کارهای تعیین شده را به شکل دقیق داشته و می‌توانند بر اساس ورودی‌های ارایه شده تصمیم گیری کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که زندگی ما انسان‌ها را متحول کند و می‌تواند تأثیرات مثبتی بر زندگی ما داشته باشد. امروزه از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری، تحلیل داده، پیش‌بینی، شخصی سازی محتوا و کارهای مختلف دیگر استفاده می‌شود.

این فناوری در صنایع مختلف از جمله تجارت الکترونیک، آموزش، رباتیک، مراقبت‌های بهداشتی، شبکه‌های اجتماعی و غیره تأثیرات چشمگیری دارد. در ادامه مهم‌ترین قابلیت های هوش مصنوعی را مرور می‌کنیم؛ اگر شما هم به این فناوری مهم و تأثیرگذار علاقه دارید، با ما همراه باشید.

1. دستیارهای مجازی شخصی مجهز به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در آینده نه چندان دور دستیارهای هوشمند شخصی را در اختیار ما قرار می‌دهد. به زودی می‌توانیم به روش متنی در گوشی یا لپ تاپ با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنیم تا به ما برای انجام کارهایی مثل سازماندهی بهتر امور روزمره، انجام سریع‌تر کارها یا استخراج اطلاعات درباره موضوعات و مسائل مختلف کمک کند. بعلاوه، عینک‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند بعد کاملاً جدیدی را در تعاملات روزمره ما باز کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی

برای آشنایی با طرز کار دستیارهای دیجیتال شخصی مجهز به هوش مصنوعی، می‌توانید نگاهی به GPT-4o از شرکت OpenAI داشته باشید.

جای تردید نیست که این دستیارهای هوشمند بسیار مفید هستند و به ارتقای بهره‌وری افراد کمک زیادی می‌کنند. بعلاوه، با ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی بهتر و کم مصرف‌تر و با پیشرفت سخت‌افزارهای حوزه هوش مصنوعی، امکان اجرای چنین مدل‌هایی به صورت محلی (روی دستگاه) و بدون نیاز به ارسال داده‌ها به ابر فراهم شده و امنیت چنین مدل‌هایی هم بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید

بهترین سایت های هوش مصنوعی

بهترین هوش مصنوعی رایگان

2. حیوانات رباتی برای افراد مبتلا به آلرژی

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی، حیوانات رباتی هستند. پیشرفت هوش مصنوعی چند وجهی – هوش مصنوعی که قابلیت استفاده از منابع ورودی مختلف مثل متن، تصویر، صدا و غیره را دارد – امکان تولید حیوانات رباتی را فراهم کرده است. این ربات‌ها ورودی‌ها را از میکروفون، دوربین و حسگرهای دیگر دریافت می‌کنند. سپس هوش مصنوعی آنها را پردازش کرده و دستورالعمل‌های لازم را برای تعامل با محیط ایجاد می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی

برای آشنایی با آینده هوش مصنوعی در این حوزه، می‌توانید نگاهی به ربات Loona – مجهز به GPT-4o – یا سگ رباتی شرکت بوستون داینامیکز – Sparkles – داشته باشید.

می‌توان لباس دلخواه را تن چنین ربات‌هایی کرد تا شبیه به سگ، گربه یا هر حیوان دیگری به نظر برسند.

اگر مدل‌های هوش مصنوعی کاملاً به صورت محلی اجرا شوند، امنیت این ربات‌ها به حداکثر رسیده و این ربات‌ها تبدیل به یکی از کاربردهای بسیار محبوب هوش مصنوعی در آینده خواهند شد. خیلی از ما با مزایای داشتن حیوانات خانگی آشنا هستیم و ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای افرادی که دچار حساسیت و آلرژی هستند، نقش حیوان خانگی را بازی کنند.

با توجه به پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، چنین ربات‌هایی روز به روز به حیوانات خانگی واقعی نزدیک‌تر شده و بهتر می‌توانند تجربه داشتن حیوان خانگی را شبیه‌سازی کنند.

3. افزایش بهره‌وری و کارایی خانه‌های هوشمند

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی خانه‌های هوشمند هستند که همین حالا هم از این فناوری بهره می‌برند. اما در آینده نزدیک، پس از ترکیب با مدل‌های هوش مصنوعی مجهز به LLM (مدل‌های زبانی بزرگ) و مجهز شدن به آگاهی زمینه‌ای، این فناوری بسیار مفیدتر خواهد شد.

کاربردهای هوش مصنوعی

مفیدترین کاربرد چنین فناوری، بهبود مدیریت انرژی است؛ به خصوص برای افرادی که سقف یا پنل خورشیدی دارند. هوش مصنوعی می‌تواند با دسترسی به قیمت برق محلی و گزارش‌های آب و هوا، زمان بهینه برای ذخیره انرژی در باتری‌ها را کنترل و اتوماسیون کرده و اطلاعات مفید را با شبکه برق به اشتراک بگذارد.

همچنین، پیشرفت این فناوری به ارتقای کیفیت زندگی هم کمک می‌کند. وجود یک قطب خانه هوشمند مجهز به هوش مصنوعی با دسترسی به اطلاعاتی مثل رطوبت، دما و الگوهای قبلی، می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را تأمین کند.

برای مثال، این فناوری می‌تواند با دسترسی به اطلاعات و آمار گذشته تشخیص دهد که مثلاً عملکرد سیستم تهویه مطبوع افت کرده و نیاز به تعمیر دارد. به همین ترتیب، اگر رطوبت بیشتر از سطح مورد انتظار باشد، سیستم می‌تواند وجود مشکلات بالقوه را در زمینه نشت رطوبت شناسایی کند.

در نتیجه، با دسترسی به این قابلیت‌ها و ویژگی های هوش مصنوعی شما یک خانه هوشمند خواهید داشت که علاوه بر امکان واکنش، توانایی پیش‌بینی نیازهای شما و ارایه دیدگاه‌های ارزشمند را دارد؛ دیدگاه‌هایی که می‌توانند کیفیت زندگی شما را ارتقاء دهند.

بیشتر بخوانید

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید متن

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا

4. سرگرمی‌های شخصی سازی شده

موتورهای توصیه مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند تجربیات ما را در حوزه مالتی مدیا شخصی سازی کنند. نمونه‌ای از این کاربردهای هوش مصنوعی در پلتفرم‌هایی مثل اسپاتیفای، نت‌فلیکس و استیم مشاهده می‌شود. اسپاتیفای از هوش مصنوعی برای توصیه آهنگ‌های محبوب کاربران به آنها استفاده می‌کند و نت‌فلیکس و استیم همین کار را به ترتیب برای فیلم و بازی انجام می‌دهند. اما با پیشرفت هر چه بیشتر این قابلیت هوش مصنوعی، قدرت خلاقیت افراد هم بیشتر می‌شود.

کاربردهای هوش مصنوعی

مثلاً می‌توانید یک شعر نوشته و آن را تبدیل به یک آهنگ کنید. یا اینکه حس و حال فعلی خودتان را توصیف کنید تا هوش مصنوعی بر اساس آن برای شما ترانه بنویسد. همین حالا هم ابزارهایی مثل Suno و Udio این قابلیت های هوش مصنوعی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

Sora هم یک هوش مصنوعی مخصوص تبدیل متن به ویدیو است که توانایی ایجاد کلیپ‌های کوتاه را دارد. می‌توانید با ترکیب قابلیت‌های این ابزارها، یک فیلم کوتاه یا بلند بسازید.

Showrunner هم یک شبیه‌سازی از جهان با حضور کاراکترهای هوش مصنوعی تعاملی ایجاد کرده است. می‌توانید این شبیه‌سازی را مثل یک فیلم معمولی ببینید یا اینکه کنترل مسیر داستان و اتفاقاتی که برای آنها رخ می‌دهد را در اختیار بگیرید.

5. رونق تولید بازی

بدون شک کاربردهای هوش مصنوعی به حوزه طراحی و تولید بازی هم سرایت پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه انتظارات کاربران برای افزایش کیفیت بازی‌ها روزبروز بیشتر می‌شود، تولید بازی‌ها هم بیشتر و بیشتر زمان می‌برد. مثلاً تولید رد دد ریدمپشن ۲ حدود 8 سال زمان برده یا چرخه تولید اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ حدود 5 سال طول کشید.

کاربردهای هوش مصنوعی

اما توسعه هوش مصنوعی می‌تواند به کوتاه‌تر شدن این چرخه کمک کند. یکی مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی، تهیه پیش نمونه بازی‌ها است. با طراحی مدل شخصیت‌ها و مراحل بازی‌ها توسط هوش مصنوعی، توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت به ایده‌های جدید رسیده و آنها را امتحان کنند.

اگر بازی روبلاکس را انجام داده باشید، احتمالاً با این گروه خاص از کاربردهای هوش مصنوعی آشنا هستید که در آن می‌توانید با وارد کردن پرامپت‌های متنی ساده، بازی ویدیویی بسازید.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در آینده اجرای بازی‌ها و پیدا کردن باگ‌های آنها برای سرعت بخشیدن به فرایند عیب یابی است. بعلاوه، هوش مصنوعی می‌تواند کاراکترهای NPC (شخصیت‌های غیرقابل بازی) بسازد که دیالوگ‌هایی مرتبط و متناسب با شرایط دارند.

بیشتر بخوانید

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید موسیقی

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی گوگل

6. یادگیری شخصی سازی شده

نگرانی‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از ماشین حساب در کلاس‌ها باعث ضعیف‌تر شدن توانایی‌های محاسباتی دانش‌آموزان می‌شود اما هیچ گونه شواهد علمی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد. به همین ترتیب، نگرانی‌های زیادی درباره کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش وجود دارد اما استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی می‌تواند باعث افزایش تعامل دانش‌آموزان با مطالب آموزشی شود.

کاربردهای هوش مصنوعی

آکادمی Khan که یکی از پلتفرم‌های آموزشی پیشگام است، همین حالا هم ابزارهای هوش مصنوعی را در دوره‌های آموزشی مختلف خودش ادغام کرده تا فرایند یادگیری برای دانش‌آموزان لذت بخش‌تر و تعاملی‌تر شود.

ابزارهایی مثل Perplexity یا ChatGPT هم می‌توانند تجربیات یادگیری را ارتقاء دهند. هوش مصنوعی می‌تواند مفاهیم پیچیده‌تر را ساده سازی کرده و آنها را به بخش‌هایی قابل درک‌تر تقسیم کند.

یک چت بات آموزشی هوش مصنوعی که طراحی قوی و خوبی داشته باشد، توانایی شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را خواهد داشت. چنین چت بات‌هایی می‌توانند از آگاهی وضعیتی برای آموزش دادن مفاهیم جدید با ارتباط دادن آنها به مفاهیم آشنا استفاده کنند. این فناوری منجر به شکل گیری یک تجربه یادگیری جامع و چند رشته‌ای شده و امکان درک بهتر و به خاطر سپردن اطلاعات و آموخته‌ها را فراهم می‌کند.

7. پیشرفت مدل‌های اقلیمی و پیش‌بینی آب و هوا

همین حالا هم استفاده از این قابلیت‌ها و ویژگی های هوش مصنوعی را مشاهده کرده‌ایم. محققان سطح جهان با استفاده از هوش مصنوعی مدل‌های اقلیمی طراحی کرده‌اند که می‌توانند الگوهای آب و هوایی را با دقت بسیار خوبی پیش‌بینی کنند. پروژه‌هایی مثل Earth-2 هم توسط انویدیا راه‌اندازی شده‌اند که شبیه‌سازی‌هایی را در سطح کل سیاره انجام می‌دهند تا داده‌های آب و هوا را به صورت لحظه‌ای مصورسازی کنند.

بر اساس گزارش‌ها، مدل‌های اقلیمی مجهز به هوش مصنوعی امروزی، عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های سنتی دارند. با پیشرفت هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که سرعت و دقت چنین مدل‌هایی بیشتر شود.

یک مدل اقلیمی قوی می‌تواند آب و هوا را از چند ماه یا حتی چند سال قبل پیش‌بینی کند.

این کاربردهای هوش مصنوعی در آینده نه تنها مفید بلکه ضروری هستند. با توجه به اینکه در اثر تغییرات اقلیمی مشکلاتی مثل سیل، طوفان یا سونامی روزبروز بیشتر می‌شود، اهمیت چنین کاربردهایی هم افزایش خواهد یافت. همچنین، تمرکز بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم در رونق این کاربردهای هوش مصنوعی تأثیر زیادی دارد.

جمع‌بندی

در نهایت، نباید فراموش کرد که هوش مصنوعی یک ابزار است. بد یا خوب بودن این فناوری بستگی به شیوه استفاده ما از آن دارد. می‌توان با تنظیم سیاست‌ها و استانداردهای نظارتی، افزایش آگاهی عمومی و توسعه مسئولانه سیستم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، امکان استفاده مخرب از این فناوری را کاهش داده و از آن برای ایجاد آینده‌ای بهتر استفاده کرد. امیدواریم که این مطلب به شما برای آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی و آینده این فناوری مهم کمک کرده باشد.

سوالات پرتکرار

5 مورد از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی چه مواردی هستند؟

هوش مصنوعی در حوزه‌هایی مثل ترجمه زبان، تشخیص تصویر، تصمیم گیری، امتیازدهی اعتباری، تجارت الکترونیک و حوزه‌های مختلف دیگر بسیار کاربرد دارد.

مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی مولد چیست؟

از هوش مصنوعی مولد در حوزه‌هایی مثل تشخیص چهره، تشخیص گفتار، تشخیص تصویر، پردازش زبان‌های طبیعی و سیستم‌های توصیه‌گر استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در چه حوزه‌هایی مفید است؟

پیشرفت در کاربردهای هوش مصنوعی مثل پردازش زبان‌های طبیعی و بینایی کامپیوتری به صنایعی مثل خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی و خودروهای مستقل کمک می‌کند تا تجربیات کاربری را ارتقاء داده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر