coinex
راهنمای خرید تکراتو

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد) ؛ تلفیق بازی‌ های ویدیویی و دنیای واقعی

در این مقاله به نقد فیلم Free Guy به کارگردانی شاون لوی می‌پردازیم. در ادامه، با بررسی و نقد فیلم فری گای با ما همراه باشید.

مرد آزاد یا Free Guy‎، فیلمی آمریکایی محصول سال 2021، در ژانر اکشن، کمدی، علمی و تخیلی در سراسر جهان منتشر شده است. این فیلم بر اساس فیلم‌نامه‌ای به قلم «مت لیبرمن» و «زک پن» و داستانی از لیبرمن ساخته شده است.

داستان این فیلم در مورد فردی به نام گای با بازی «رایان رینولدز» است. این فرد در واقع یک NPC محسوب می‌شود که برای یک بازی کامپیوتری به نام «دنیای آزاد» طراحی و ساخته شده است.

هوش مصنوعی و منحصربه‌فردی که گای دارد او را نسبت به محیط اطراف کنجکاو می‌کند. زندگی گای بسیار یکنواخت پیش می‌رود و دچار روزمرگی شده است، تا زمانی که او با دختر رؤیاهایش روبه‌رو می‌شود و ادامه ماجراها.

نقد فیلم Free Guy اکران 2021

ساخته شاون لوی، تا به امروز، بهترین ورژن تقابل سینما و دنیای بازی‌های ویدئویی در هالیوود محسوب می‌شود. این فیلم تقریباً از هیچ‌یک از بازی‌های ویدئویی موجود اقتباس نشده، اما به نحوی خوب کار شده که با دنیای امروزه گیمرها ارتباط برقرار کرده است.

مرد آزاد را انگار از درون یک بازی پرطرفدار و آنلاین مثل فورتنایت یا GTA بیرون کشیده‌اید. پیشنهاد می‌کنم با ادامه نقد فیلم Free Guy با ما باشید. در واقع، این فیلم قصد دارد، پیامی را بر علیه تک فرهنگ متجاهر جامعه مطرح کند.

شخصیت فرعی در بازی ویدئویی (Open World آنلاین) که ما آن‌ها را به نام NPC می‌شناسیم، مصمم به تغییر است و از انجام روزمرگی‌ها و زندگی روتین خود خسته شده است.

این فرد بدون نام که به نام Guy (آن مرد) شناخته می‌شود در جستجوی برخورداری از هویت است و در همین راستا، عشق، محرک اصلی وی برای دست‌یافتن به این هویت شده است. رفتارهای عجیبی که گای از خود بروز می‌دهد را سازندگان بازی در دنیای واقعی و شخصیت‌های درون بازی درک نمی‌کنند. بر همین اساس قیام هوش مصنوعی آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

بررسی و نقد فیلم مرد آزاد 2021

نقد فیلم Free Guy
فیلم فری گای / نقد و بررسی فیلم فری گای

نکته جالبی که به چشم می‌آید، شباهت نام کمپانی بازی‌سازی کونامی که تقریباً تمام IPهای قدرتمند خود را نابود کرده، با شرکت بازی‌سازی سونامی است. طراح و سازنده این بازی Free City است؛ بازی که گای یک کارمند ساده بانک در آن حضور دارد.

زندگی او در بیدارشدن از خواب، دیدن اخبار تکراری، صرف نمودن صبحانه تکراری و پوشیدن لباس‌های تکراری برای سرکار خلاصه می‌شود. این روتین کسل‌کننده همچنان ادامه دارد تا زمانی که بازیکنان آنلاین، برای سرقت از بانک وارد آن شوند و گای بتواند نقش خود را در ماجرا ایفا کند. در ادامه نقد فیلم مرد آزاد به نکات جالب‌تری از این فیلم می‌پردازیم.

صاحب کمپانی (با هنرنمایی تایکا وایتیتی) با استفاده غیرقانونی از موتور هوش مصنوعی یک کارمند سابق بانک، موجب رشد هوش مصنوعی گای و سایرین می‌شود. بنابراین حوادث فیلم این‌گونه رقم می‌خورد. مخاطبینی که در دنیای بازی‌های ویدئویی سیر نمی‌کنند، نمی‌توانند با این فیلم ارتباط بگیرند.

در ادامه نقد فیلم Free Guy، باید بگویم، رایان رینولدز که سابقه بازی کاراکتر Deadpool را در کارنامه هنری خود دارد، انتخاب بسیار خوبی برای نقش گای محسوب می‌شود.

او کاملاً در نقش خودش فرورفته است و به‌خاطر قدرت طنازی که دارد اکت‌های خوبی را هنگام مطرح نمودن این شوخی‌ها از خود نشان می‌دهد. رایان تقریباً بازی روان و خوبی دارد و طنازی او در دنیای واقعی نیز به ایفای نقش وی بسیار کمک کرده است.

او گای را جوری بازی می‌کند که انگار واقعاً یک شخصیت بازی ویدئویی است، نه یک کاراکتر در دنیای واقعی. برگ برنده فیلم، رینولدز است، اما نباید فراموش کرد که این فیلم، آس‌های بیشتری برای رو کردن دارد. در ادامه، به جزئیات بیشتری در مورد نقد فیلم فری گای خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

ساختاری بر مبنای بازی‌های ویدئویی

نقد فیلم Free Guy
نقد فیلم فری گای / نقد و بررسی فیلم فری گای

مرد آزاد برای دنیای گیمرها تولید شده است؛ این موضوع کاملاً مشخص است، زیرا تمام جزئیات درون فیلم‌نامه نیز در راستای همین امر به رشته تحریر درآمده است.

نکته جالب در نقد فیلم Free Guy، این است که تمام شوخی‌ها و مزه‌های درون دیالوگ‌ها، تحرک بازیگران اصلی و فرعی، همگی به‌طور دقیق با دنیای بازی ارتباط دارند.

حتی از فردی که در پشت‌صحنه دائم با دیوار بر‌خورد می‌کند و دچار گلیچ (مشکلات موقت) می‌شود، تا شوخی‌ها و تکرار یک دیالوگ که از سوی  NPCها شنیده می‌شود.

روند اتفاقات فیلم‌نامه از سرعت بسیار مناسبی برخوردار است و دنیای واقعی و دنیای بازی به‌خوبی از هم جدا و مرزبندی شده‌اند. فیلم، فوکوس اصلی خود را روی قسمت بازی ویدئویی قرار داده و خط داستان در دنیای واقعی بهانه‌ای را برای ادامه داستان زندگی گای به وجود آورده است.

همذات‌پنداری مخاطبین گیمر با فیلم زمانی اوج می‌گیرد که اشاره‌های پی‌درپی به بازی‌های ویدئویی و حضور تعدادی از استریمرهای معروف در فیلم صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

بهترین فیلم های اکشن 2021

خوش‌ساخت و جزئی‌نگر

نقد فیلم Free Guy
نقد فری گای / نقد و بررسی فیلم فری گای / نقد و بررسی Free Guy

پیام اصلی فیلم در قیام کاراکتر گای و علاقه او به تبدیل‌شدن به قهرمان قصه و نه صرفاً مطرح‌شدن به‌عنوان یک شخصیت فرعی، نهفته است. باتوجه‌به ساخت فیلم برای گیمرها، وجود چنین پیامی در فیلمنامه، تحسین‌برانگیز است.

فیلم می‌گوید که با طرز فکر و رفتار متفاوت، می‌توان قهرمان شد. در نقد فیلم Free Guy نکات مثبتی به چشم می‌خورد. برای مثال طبق داستان، حتی یک کارمند ساده نیز با رشد و نمو شخصیتی می‌تواند از یک شخصیت فرعی به قهرمان قصه تبدیل شود. این امکان در زندگی برای همه افراد، فراهم است.

تمام پوسترهای فیلم روی دنیای پر از آشوب گای، مانور می‌دهند. کاراکتر گای به‌عنوان یک فرد بی‌خیال در جامعه‌ای پرهرج‌ومرج و بی‌قانون شناخته می‌شود. پلیس‌ها در این جامعه نقشی ندارند، تبهکاران حرف اول و آخر را می‌زنند و کسی توان مقابله با آن‌ها را ندارد.

در ابتدا، گای نسبت به این دنیا و اتفاقات آن بی‌تفاوت عمل کرده و به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور می‌کند. پس از گذشت مدتی، «عشق» تلنگری به شخصیت او وارد می‌کند. گای مصمم می‌شود که بی‌تفاوت نباشد و به‌خاطر عشقی که پیدا می‌کند، حاضر است هر کاری انجام دهد.

مسیری که گای در آن پا می‌گذارد، از یک حس عاشقانه بسیار فراتر می‌رود. سرانجام او به رهبر یک جنبش بدل می‌شود و علیه بازی‌سازان خود می‌ایستد.

کارهایی که گای برای بهبود اوضاع انجام می‌دهد دقیقاً همان کارهایی است که هر فردی باید در جهان پر از آشوب و هرج‌ومرج خود انجام دهد و نباید نسبت به مسائل اطراف بی‌تفاوت باشد. تمام این موارد نکاتی هستند که در نقد فیلم Free Guy مطرح می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

ترسناک ترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

قیام علیه جهانی پر از آشوب

نقد فیلم Free Guy
Free Guy / نقد فری گای / نقد و بررسی فیلم فری گای / نقد و بررسی فیلم مرد آزاد

گای با زدن یک عینک به چشمش که به قهرمان‌ها تعلق دارد به جهان واقعی پیوند می‌خورد. او ورژن بامزه‌تر «ترومن» در «شوی ترومن» با هنرنمایی «جیم کری» است که در یک جهان پیچیده‌تر زندانی شده است.

این فیلم معتقد است که زندگی واقعی را باید از زندگی در دنیای بازی‌ها جدا کرد. این مفهوم هرگز دنیای جدیدی که نوجوانان امروزی ساختند و طرفدار آن هستند را سرزنش نمی‌کند.

مفهوم تنهایی و عشق نیز در فیلم جریان دارد که می‌توان آن را از موارد مهمی شمرد که برخی گیمرهای امروزی را دچار چالش‌هایی کرده است. مفاهیم دوستی و عشق در جهان گیمرها، باید از هم جدا شوند زیرا در دنیای واقعی نمی‌تواند جایگزین احساسات اطراف ما باشد.

کارگردان این اثر، شاون لوی، سلیقه مخاطبان خود را به‌خوبی می‌شناسد و آثار او معمولاً استانداردها و چارچوب‌های کافی و لازم را دارد.

وی با ساخت سه‌گانه شبی در موزه، سلیقه مخاطبان را تغییر داد و آن‌ها را با فیلم‌هایی روبه‌رو کرد که بی‌ارزش نبودند و درعین‌حال سرگرم‌کننده به‌حساب می‌آمدند.

وی ترجیح می‌دهد در ژانر کمدی باقی بماند. نکته جالبی که در نقد فیلم Free Guy به چشم می‌خورد این است که با وجود اکشن بودن، فیلم شوخی‌های بامزه و فان زیادی را در خود جای‌داده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی 2021

بهترین فیلم های زامبی 2021

ادغام دنیای گیم با فضای استریمر

نقد فیلم Free Guy
نقد فیلم فری گای / نقد Free Guy / نقد فری گای / نقد و بررسی فیلم مرد آزاد

باید اعتراف کنم که ادغام نمودن دنیای گیم‌های آنلاین و فضای استریمرها (نینجا و پوکیمان نیز در این اثر به‌صورت افتخاری حضور دارند) در یک اثر سینمایی، اصلاً ساده نیست.

سازندگان فیلم با استفاده از تیم بازیگری درست و کاربلد و جلوه‌های ویژه عالی، اجازه ندادند ایده‌هایی که برای پیاده‌سازی در فیلم در سر داشتند، خراب شود. همین موارد، حساب این فیلم را از بقیه آثاری که در این حوزه تولید شده است، جدا می‌کند.

فری گای به‌هیچ‌عنوان برای مخاطبینی که دنیای بازی‌های ویدئویی را دنبال نمی‌کنند، جذابیتی که برای گیمرها ایجاد می‌کند را نخواهد داشت.

این افراد نصف فیلم را به طور دقیق متوجه نمی‌شوند اما بااین‌وجود بدون توفیق هم نمی‌مانند و می‌توانند صحنه‌های اکشن جالبی را تماشا کنند. در صحنه‌ای از فیلم، یکی از شخصیت‌های اصلی دیالوگی می‌گوید که دغدغه مهمی را مطرح می‌کند.

او می‌گوید کد زدن ما برنامه‌نویس‌ها مثل طراحی یک اثر هنری یا نوشتن یک کتاب است و کار ما جایی متفاوت می‌شود که به‌جای کلمه‌ها از صفر و یک استفاده می‌کنیم.

در نقد فیلم Free Guy باید این صحبت‌ها را نیز مطرح کنیم زیرا حرف دل شمار زیادی از بازی‌سازها و برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای است.

کسانی که هنر زیبای خود را در جهان عرضه می‌کنند، اما کسی آن‌ها را به‌عنوان یک هنرمند نمی‌شناسد. در این فیلم تحسین‌برانگیز، یک‌بار دیگر مرزهای بین ویدئو گیم و سینما به‌اندازه یک مو باریک شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمیشن های 2021

ساختارشکنی و عبور از هنجارها

نقد فیلم Free Guy
فری گای / نقد Free Guy / نقد فری گای / نقد و بررسی فیلم مرد آزاد

این اتفاق آخرین بار در انیمیشن سینمایی و سه‌بعدی Dragon Quest، اتفاق افتاده بود. مرد آزاد اما مرتب در حال شکستن و جابه‌جایی این مرز است و موضوع فیلم را خیلی خوب پرورش داده است.

بدون آنکه بتوان فیلم را اقتباسی مستقیم از یک بازی برشمرد. درعین‌حال می‌توان آن را بهترین فیلم سینمایی پیرامون بازی‌های ویدئویی به‌شمار آورد.

تایکا واتیتی یکی از بهترین شخصیت‌های منفی تاریخ را به تصویر کشیده است. از نقطه آغازی تا پایان فیلم مخاطبان در حال خندیدن هستند و هنگام تماشای فیلم، حس می‌کنید در یک بازی ویدئویی قرار دارید. کارگردان به‌خوبی به این مسئله اشراف داشته است که فیلم‌ها باید طوری ساخته شوند که در کنار گفته‌ها و پندهای خود، حوصله مخاطب را سر نبرند.

در نقد فیلم Free Guy منتقدان اشاره نمودند که ارجاعات زیاد به دنیای اینترنت، از ستاره‌های توییچ استار (پلتفرم استریم ویدئو) تا یوتیوبرهای معروف همگی در این فیلم خودنمایی کردند.

این اشارات برای در معرض دید قرار دادن مشکلات این عصر است. یکی از مضامینی که می‌توان به این فیلم بسط داد، جمله «به کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود/ به کجا می‌بری آخر ننمایی وطنم است» که می‌گوید زندگی چیزی به جز یک بازی نیست.

ممکن است همه زندگی ما و خود ما بازی رایانه‌ای گروهی از موجوداتی با هوش برتر باشیم؛ این جمله «ایلان ماسک» نیز در کنار سایر مضامین، از این فیلم، برداشت می‌شود. مرد آزاد نباید از جنبه‌های متفاوت سینمایی بررسی شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

هیجان‌انگیز و پر تب‌وتاب

نقد فیلم Free Guy
نقد فری گای / نقد Free Guy / نقد و بررسی فیلم مرد آزاد / نقد و بررسی Free Guy

در روایت کلی داستان، پیچ‌وتاب‌هایی وجود دارد. با وجود این پیچیدگی‌ها، فضاسازی‌هایی در فیلم صورت‌گرفته است که مخاطب متوجه می‌شود، در پایان قرار نیست اتفاق دراماتیکی برای گای رقم بخورد. شخصیت‌پردازی افراد واقعی در فیلم، می‌توانست به نحو بهتری صورت بگیرد اما چون «میلی» نقش مهمی را در داستان ایفا می‌کند، بیشتر روی او فوکوس شده است.

در نقد فیلم Free Guy لازم است بگوییم که اوج فیلم شامل چندین اشاره ناگهانی به سری فیلم‌های کمپانی مارول و دیزنی (استودیوی تولیدکننده فیلم فری گای) می‌شود.

شاید این موضوع بتواند طرفداران این دنیاهای سینمایی را هیجان‌زده و خوشحال کند، اما سایر مخاطبان احتمالاً گیج خواهند شد.

صحنه‌های شلوغ، جلوه‌های بصری و کامپیوتری دقیق و جزئی، حسابی گیمرها را سر ذوق می‌آورد و به هیجان وامی‌دارد. اما این موضوع در مورد افرادی که گیمر نیستند، متفاوت است زیرا با سؤالاتی زیادی در ذهن خود مواجه می‌شوند و حتی بعضی از صحنه‌ها را درک می‌کنند.

در این فیلم اگر کارگردانی نماها ساده‌تر کار می‌شد و تا این حد برای پرکردن صحنه‌ها به‌وسیله جلوه‌های ویژه تلاش نمی‌کردند، طیف بیشتری از مخاطبان معمولی به سمت این فیلم جذب می‌شدند.

در فیلم Free Guy سکانسی وجود دارد که در آن گای (قهرمان داستان)، طی نبردی که با کلون خودش گیر افتاده، کار غیرقابل‌پیش‌بینی انجام می‌دهد. این سکانس، در نوع خودش جالب است و قابلیت سرگرم‌کنندگی برای مخاطبان دارد. هنگامی که با کمی مکث، در مورد این سکانس فکر می‌کنیم، پی می‌بریم که روایت منطقی داستان انگار چیزی را کم دارد.

و در آخرین جنبه نقد فیلم Free Guy باید اعتراف کنم که ما با یک اثر سینمایی اکران شده مواجه هستیم و هنر همیشه باگذشت زمان دچار تغییر شده است. فن سرویس‌ها حالا جایگاه ویژه‌ای در هالیوود پیدا کرده‌اند و در بعضی از موارد مانند سونیک توانستند موفقیت بزرگی کسب کنند.

اگر فری گای به‌عنوان یک اثر فن سرویس محسوب شود، به تمام هنرمندان دنیا (گیمرها و بازی‌سازها) تقدیم شده است. در این مقاله سعی کردیم نکات خوبی را در خصوص نقد Free Guy مطرح کنیم، امیدواریم موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم Free Guy چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    همانطور که اشاره کردین این فیلم رو فقط گیمرها درک میکنن و براشون بسیار جذاب و تامل برنگیز خواهد بود

    پاسخ