;
coinex

بررسی تلگرام نارنجی ؛ خوش‌رنگ‌ترین تلگرام با امکان تماس تصویری

تلگرام نارنجی یک نسخه غیررسمی تلگرام است که پیش از حذف از کافه بازار به دفعات دانلود شده بود. در ادامه این نوشتار به بررسی تلگرام نارنجی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

در چند وقت اخیر که تب و تاب فیلترینگ تلگرام، پیام‌رسان جایگزین آن و این اواخر نسخه‌های غیررسمی این سرویس مسنجرینگ قوت گرفته بود، به دفعات بررسی‌های متعددی از آنها در تکراتو انجام دادیم. از تیشه‌ای که فیلترینگ تلگرام به کسب‌ و کارها زد و جنبش مقاومت دیجیتالی پاول دروف و تلگرام گفتیم. به علاوه بسیاری از پیام‌رسان‌های داخلی نظیر سروش، ایتا، گپ، آی‌گپ و خارجی نظیر تم تم، تله‌پادو، ویسپی، دیالوگ و وایزرچت را مورد بررسی قرار دادیم.

همه این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان کاندیداهای احتمالی جایگزینی تلگرام بودند و هستند. مدتی از داغ بودن مطالب مربوط به پیام‌رسان‌های داخلی نگذشته بود که شایعات بسیاری پیرامون آنها شکل گرفت.

از امنیت بی‌حساب و کتاب پیام‌رسان سروش و عضویت و ثبت نام ناخواسته مردم در آن گرفته تا کپی‌کاری‌های خیرحرفه‌ای پیام‌رسان ایتا از تلگرام، همه را مفصلا یک به یک مورد بررسی قرار دادیم. البته تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نظیر 10 میلیون کاربر سروش نیز جای بحث داشت که در مطالب گوناگون به آن پرداختیم.

اینطور که به نظر می‌رسید تلاش‌ها برای جایگزین‌ کردن یک پیام‌رسان داخلی به جای تلگرام، با وجود تبلیغات‌ها و هزینه‌ها عظیم آنها به در بسته می‌خورد. به نظر می‌آمد راه چاره در نسخه‌های غیررسمی تلگرام بود. تلگرام طلایی در صدر این مجلس بود، طلگرام یا تلگرام طلایی با روند رو به رشدی در جذب کاربر موفق عمل می‌کرد. تا جایی که حتی برخی از 25 میلیون کاربر این نسخه غیررسمی تلگرام خبر دادند.

پس از آنکه وزیر اطلاعات گفت “تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است.” گفتگوها در مورد این اپلیکیشن به سرعت داغ شد. ما نیز در تکراتو از سرور‌های تلگرام طلایی گفتیم، به سراغ نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیرامون این اپلکیشن رفتیم و طلگرام را با تلگرام ایکس مقایسه کردیم.

اما کار نسخه‌های غیررسمی تلگرام به همین جا ختم نشد. هر یک از آنها مطالب پیرامون خود را داشتند. اپلیکیشن موبوگرام که تیم طراحی آن (هانیستا) در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفت. بسیاری از نسخه‌های غیررسمی تلگرام نظیر تلگرام فارسی از کافه بازار حذف شده‌اند. بهتر گفته باشیم؛ همه نسخه‌های غیررسمی تلگرام به غیر از هاتگرام و تلگرام طلایی به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از کافه بازار حذف شده‌اند. بارها در مورد دوگانگی برخورد با نسخه‌های غیررسمی گفته بودیم.

در ادامه این مطلب یک نسخه غیررسمی از تلگرام به نام تلگرام نارنجی را بررسی خواهیم کرد. این اپلیکیشن نیز مانند سایر نسخه‌های غیررسمی از کافه بازار خذف شده است.

بررسی تلگرام نارنجی ؛ هر آنچه از این نسخه غیررسمی تلگرام می‌دانیم!

سرویس پیام‌رسان تلگرام بیش از 200 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. از این تعداد بیش از 40 میلیون، یعنی حدودا نیمی از جمعیت ایران را کاربران ایرانی تشکیل می‌دهد. تلگرام مانند سرویس‌های دیگری نظیر فایرفاکس یا سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس یا سیستم عاملی مانند لینوکس، یک برنامه متن باز (Open Source) است. چنین قابلیتی منجر شده است نسخه‌های غیررسمی زیادی به ویژه در ایران از کنار نسخه اصلی بوجود بیاید. مانند تلگرام نارنجی.

نقطه مشترکی که میان تلگرام نارنجی و سایر نسخه‌های غیررسمی تلگرام وجود دارد، بخش بندی شدن گفتگوهاست. 7 تب یا زبانه در تلگرام طلایی وجود دارد : همه گفتگو‌ها، برگزیده‌ها، چت‌های خصوصی، گروه‌ها، سوپرگروه‌ها، کانال‌ها و روبات‌ها. چیزی که تلگرام نارنجی را از سایرین جدا می‌کند، امکان برقراری تماس تصویری و رابط کاربری پویاتر آن است.

رابط کاربری تلگرام نارنجی ؛ فعال‌تر و پویاتر از نسخه‌های مشابه

در مقایسه با نسخه اصلی تلگرام، تلگرام نارنجی رابط کاربری کاراتر و پویاتری دارد. امکاناتی به تلگرام نارنجی، به عنوان یک نسخه غیررسمی، افزوده شده است که منجر به کاربر پسندتر بودن و سهولت کار با آن شده است. در ادامه امکانات رابط کاربری تلگرام نارنجی را به صورت مفصل شرح می‌دهیم.

حالت روح :‌ حالت روح قابلیتی است که در بسیاری از نسخه‌های غیررسمی دیگر نظر موبوگرام نیز وجود دارد. به طور کلی حالت روح به این صورت است که امکان مشاهده پیام‌های ارسال شده توسط مخاطب وجود دارد، اما تیک دوم پیام خورده نمی‌شود و با این کار مخاطب متوجه دیده شدن پیام خود نمی‌شود.

در بررسی‌های پیشین به این موضوع اشاره کردیم که کاربری که پیام را ارسال کرده است، این حق را دارد که از دلیوری شدن پیام خود آگاهی کسب کند. از این جهت به نظر نگارنده وجود چنین قابلیتی چندان درست نیست.  هرچند در نسخه‌های iOS تلگرام اصلی و نیز تلگرام X با تاچ ممتد بر روی چت کاربر می‌توان پیام‌های ارسالی او را بدون آنکه تیک دوم لحاظ شود، مشاهده کرد.

حالت روح در تلگرام نارنجی
برای استفاده از حالت روح در تلگراگ نارنحی می‌توان از گزینه‌ای که در نوار بالایی اپلیکیشن وجود دارد استفاده کرد. (اعتبار : اسکرین شات)

البته حالت روح دو قابلیت دیگر نیز در اختیار شما قرار می‌‌دهد. نخست آنکه هنگام تایپ پیام، وضعیت کاربرد به صورت “در حال تایپ” (is typing) نمایش داده نمی‌شود. دوم آنکه می‌توان شماره موبایل را در منوی برنامه به حالت مخفی درآورد.

تماس صوتی و تصویری رایگان : تماس صوتی و تصویری قابلیتی است که بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از آن پشتیبانی می‌کنند. هرچند تماس صوتی و تصویری تلگرام حتی قبل از فیلتر شدن آن نیز مسدود بود، اما کاربران ایرانی نسبت به استفاده از تماس صوتی و تصویری در پیام‌رسان واتس‌اپ اقبال نشان دادند. تاس صوتی و تصویری تلگرام نارنجی به صورت اختصاصی است؛ اگر مخاطبین شما نیز تلگرام طلایی را بر روی گوشی خود نصب داشته باشند. در غیر این صورت می توانید از گزینه تماس صوتی تلگرام استفاده کنید.

تماس تصویری تلگرام
تماس تصویری تلگرام نارنجی به دو صورت اختصاصی، برای زمانی که هر دو سمت گفتگو از تلگرام نارنجی استفاده می‌کنند، و تماس صوتی و تصویری تلگرام در حالت معمول وجود دارد. (اعتبار : اسکرین شات)

عملیات چندتایی چت : حذف گفتگو، ترک گفتگو، اضافه کردن به غلاقه‌مندی‌ها، مخفی کردن، میوت یا آنمیوت کردن امکاناتی است که کاربران آشنایی کافی با آن دارند. اما عملیات‌هایی چندتایی قابلیتی است که در تلگرام نارنجی گنجانده شده است تا بتوان بوسیله آن هریک از این عملیات‌ها را به صورت یکجا برای چندین کاربر اعمال کرد. برای اینکار می‌توان از آیکون سه نقطه در نوار بالایی برنامه استفاده کرد.

پشتیبانی از پوسته‌های رنگی، نمایش یا عدم نمایش شمارنده‌ها، تعیین زبانه پیش‌فرض در صفحه اصلی، تعیین نوع فونت و نمایش وضعیت آنلاین بودن مخاطب از دیگر قابلیت‌هایی است که در تلگرام نارنجی به چشم می‌خورد. در خصوص نمایش وضعیت آنلاین بودن مخاطب باید به این نکته اشاره کرد که رنگ سبز به معنای آنلاین، رنگ خاکستری روشن به معنای آخرین بازدید اخیرا (Last Seen Recently)، خاکستری تیره به معنای آخرین بازدید یک هفته (Last Seen a Week Ago) و رنگ مشکی به معنای کاربر بلاک شده، حذف شده و یا بازدید خیلی وقت پیش (Last Seen A Long Time Ago) است.

فیلمچه چیست؟  شبکه اجتماعی فیلم و عکس در تلگرام نارنجی

در تلگرام نارنجی قابلیتی وجود دارد برای دسترسی به تمامی فیلم ها، تصاویر و گیف ها به صورت یک جا. فیلمچه را می‌توان یک شبکه اجتماعی منحصر به فیلم و عکس دانست. با فیلمچه شما می‌توانید در مورد عکس‌ها، فیلم‌ها و گیف‌های دیگران نظر بدهید و از نظرات آنها با خبر شوید. برای دسترسی به فیلمچه می‌توان از آیکون دوربین در صفحه اصلی تلگرام نارنجی استفاده کرد و نیز می‌توان به سایت فیلمچه مراجعه کرد. به طور کلی مزایای استفاده از فیلمچه به شرح زیر است:

  • کانالی تصویری از تمام ارسال های و جمع آوری های خود دارید.
  • دیگران می توانند در مورد عکس و ویدیوهای کانال شما نظر و لایک دهند.
  • چون سرورهای فیلمچه در داخل ایران هستند شما از سرعت بالاتری برخوردارید و کسانی که از اینترانت(اینترنت ملی) استفاده می کنند هم می توانند عکس و ویدیوهای شما را تماشا کنند و هزینه کمتری را در استفاده از اینترنت پرداخت کنند.
  • فراهم سازی مکانی سالم و بسیار شاد و برای تمامی سنین.
  • نمایش دیگر عکس و ویدیوهای شما در کنار هم.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل تلگرام در آینده شما همچنان می توانید به عکس و ویدیوهای خود دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید.
  • اگر صاحب شرکت یا ارائه دهنده خدمات یا کالایی می باشید خیلی راحت می توانید به معرفی آنها بپردازید.

به علاوه برای ثبت نظر درباره فیلم‌ها و عکس‌ها در فیلمچه کافیست در فیلمچه بر روی عکس یا ویدیو مربوطه کلیک کنید و در صفحه آن به پایین رفته و بر روی دکمه ثبت نظر کلیک کنید و همچنین نظرات دیگران را نیز ببینید و یا اگر از تلگرام نارنجی استفاده می‌کنید در چتی که عکس یا ویدیو نمایش داده شده بر روی تصویر آن کلیک کنید در صفحه باز شو در هنگام نمایش فایل مربوطه شما قادر به دیدن نظر دیگران و ارسال نظر نیز هستید.

توجه: فقط عکس و ویدیوهایی که در فیلمچه ارسال شوند این قابلیت را دارند.

فیلمچه
روبات فیلمچه مخصوص تلگرام نارنحی. فیلمچه نوعی شبکه اجتماعی مخصوص تلگرام نارنجی است که کاربران می‌تواند در مورد فیلم‌ها، عکس‌ها و گیف‌ها اظهار نظر کنند. (اعتبار : اسکرین شات)

با استفاده از بات فیلمچه @filmcheh_bot  می‌توان در این سرویس ثبت نام کرد و هنگام کار با تلگرام نارنجی اگر در کانال یا گروهی عکس یا فیلم مورد پسندی دیدید، می‌توانید دکمه کنار آن را بفشارید و محتوای مربوطه را به کانال خود در فیلمچه بفرستید. همچنین اگر از کاربران تلگرام نارنجی نیستید، می‌بایست با استفاده از بات فیلمچه از این قابلیت استفاده کنید.

برخی دیگر از قابلیت‌های موجود در تلگرام نارنجی در نسخه 3.18.1 را می‌توان به صورت خلاصه اینچنین عنوان کرد :

  • امکان تماس تصویری (رایگان و برای اولین بار)
  • امکان شِیک (جستجوی دوستان از طریق موقعیت جغرافیایی)
  • اضافه شدن فروشگاه
  • تغییر قالب تلگرام (تم)
  • تغییر فونت
  • مخفی کردن و رمز گذاشتن بروی چت ها
  • حالت روح پیشرفته
  • امکان انتخاب چندین چت به صورت همزمان
  • امکان عملیات چندگانه گفتگو
  • امکان همه پیام ها خوانده شود
  •  مکان سنجاق کردن چت ها
  • امکان تغییر مکان تب ها به بالا و یا حذف آن
  • امکان پاک کردن فایل های موقت و افزایش سرعت تلگرام نارنجی
  • امکان مسدود کردن تبلیغات
  • راهنمای مشکل ریپورت
  • بهبود در تماس صوتی
  • افزایش سرعت لود پیام ها
  • حل مشکلات گزارش شده
  • افزایش چشم گیر سرعت دانلود فایل ها
  • رفع چند مشکل جزئی
  • حل مشکل گیر کردن صفحه اصلی (هَنگ یا لَگ)

آیا تلگرام نارنجی امن است؟ بررسی امنیت تلگرام نارنجی

در باب امنیت تلگرام نارنجی نخست باید به این نسخه اشاره کرد که سرویس‌های متن باز نظیر تلگرام، همانطور که اشاره شد، امکان ساخت و عرضه نسخه‌های غیررسمی را به عموم به ویژه به برنامه‌نویسان داده‌اند. مزیت چنین کاری برایتلگرام این است که اولا برنامه نویسان مختلف با کدهای این برنامه‌ را مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت وجود باگ و مشکل آن را گزارش می‌کنند و منجر به بهبود کیفیت این برنامه می‌شوند.

در وهله دوم اما ظهور نسخه‌های غیررسمی همراه با ارائه ویژگی‌های جدید و عمدتا کارایی است که توسط برنامه‌نویسان افزوده می‌شود و این به روند ایده‌پردازی برای ارائه نسخه‌های جدید تر به سازندگان اپلکیشین‌هایی نظیر تلگرام کمک می‌کنند.

اما اوضاع همیشه به این خوبی نیست. بسیاری از مواقع پیدا می‌شوند هکر‌ها و افراد سودجویی که با دستکاری برنامه‌های متن باز نظیر تلگرام اقدام به انتشار بدافزارها در میان کاربران می‌کند. با توجه به این موضوع، همانطور که پیش از این نیز گفته شده بود، تکراتو نمی‌تواند امنیت و سلامت نسخه‌های غیررسمی تلگرام را مورد تایید قرار دهد.

امنیت تلگرام نارنجی
بررسی امنیت تلگرام نارنجی

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم عضویت ناخواسته کاربران در برخی کانال‌ها و گروه‌ها در نسخه‌های غیررسمی تلگرام است. برعکس این مورد را در خصوص تلگرام طلایی شاهد بوده‌ایم. به این صورت که دسترسی به بسیاری از کانال‌ها برای کاربران تلگرام طلایی مسدود شده است. در کانال رسمی تلگرام نارنجی در این مورد یک هشدار امنیتی وجود دارد:

به منظور افزایش امنیت خود ( الزامی نیست) نسبت به انجام یک عمل دیگر اقدام کنید . این بار این عمل از طریق بخش تنظیمات امنیتی خود تلگرام انجام می‌شود . (این روش “” فقط “” برای دعوت ناخواسته به گروه کاربرد دارد و برای جلوگیری از دعوت ناخواسته به کانال باید از روش قبلی که خدمتتان توضیح دادیم استفاده نمایید). ابتدا برنامه تلگرام را اجرا کنید . از منوی اصلی و سمت چپ برنامه تلگرام گزینه Settings را انتخاب کنید .پس از مراجعه به منوی Settings باید گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید .سپس باید گزینه Groups را انتخاب کنید .

در بخش فوقانی تنظیمات این بخش ، دو گزینه با عناوین Everybody و My Contacts قرار دارد . اگر به طور پیش فرض گزینه Everybody انتخاب شده ، باید نسبت به انتخاب گزینه My Contacts اقدام کنید . با انتخاب این گزینه ، ارسال دعوت کردن از شما به منظور عضویت در گروه‌های تلگرام تنها برای افرادی مقدور می‌شود که در لیست مخاطبین شما قرار دارند . به بیان دیگر افراد ناشناسی که در لیست مخاطبین شما وجود نداشته باشند ، قادر به دعوت شما به منظور عضویت در گروه‌های تلگرام نخواهند بود .

در مورد تلگرام نارنجی مورد دیگری نیز مطرح است : ارسال لینک‌های تبلیغاتی کانال‌ها به صورت مستقیم به کاربران. این کار برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است. در کانال رسمی تلگرام نارنجی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شده است. در @narenjitelegram در تلگرام آمده است:

متاسفانه برخی برنامه های فارسی اقدام به تبلیغات آزاردهنده و باز کردن مستقیم لینک دعوت به کانال می کنند که در نتیجه برنامه تلگرامی پیش فرض (که ممکن است تلگرام نارنجی باشد) اجرا می شود و پنجره دعوت به کانال نمایش داده می شود.این تبلیغات هیچ ارتباطی به تلگرام نارنجی ندارد و تلگرام نارنجی هرگز اینگونه تبلیغی انجام نمی دهد.

درصورتی که از آخرین نسخه تلگرام نارنجی استفاده میکنید ، جهت مسدود کردن اینگونه تبلیغات، از طریق منوی کشویی سمت چپ -> تنظیمات نارنجی -> سایر تنظیمات -> “مسدود کردن تبلیغات” را فعال کنید.

اخبار اپلیکیشن را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید :

.

اعتبار : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر