;
coinex

بررسی تلگرام فارسی ؛ هرآنچه از این نسخه غیررسمی تلگرام می‌دانیم

تلگرام فارسی یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام است که محبوبیت زیادی در میان کاربران ایرانی دارد. این اپلیکیشن تا قبل از حذف شدن‌ از کافه بازار بیش از 2 میلیون بار دانلود شده بود.

ارتباطات در دنیای امروز سر و شکلی جدید به خود گرفته‌اند و بسیاری از تکنولوژی تاثیر پذیرفته‌اند. خیلی وقت است که دوران رد و بدل کردن نامه به پایان رسیده و ارتباطات آنلاین جای آن را گرفته‌‌ است. امروزه حتی با ظهور پیام‌رسان‌ها، سرویس‌های ایمیل نیز تنها برای امور رسمی به کار گرفته می‌شوند. نخستین ردپاهای مسنجرینگ در ایران را می‌توان در یاهو مسنجر جستجو کرد. شاید این مسنجر سرویس یاهو را بتوان حالت گذاری برای ورود به دنیای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان توصیف کرد.

قابلیت روح که به شکل یک علامت شبح‌ در بالای صفحه دیده می‌شود، به کاربران تلگرام فارسی این امکان را می‌دهد که در چت‌های خصوصی بدون آنکه مخاطب اجازه بدهد و نیز در گروه‌ها، بدون آنکه سایر اعضا متوجه شوند پیام‌ها را مشاهده کنند.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ایران با واتس‌اپ، وایبر و وی‌چت کار خود را شروع کردند. اما با ظهور و گسترش تلگرام، به طور کلی بازی وارد مرحله جدیدی شد. امروزه تلگرام به طور کامل مسنجرینگ ایران را در قبضه گرفته است. بیش از نیمی از ایرانی‌ها، از این سرویس استفاده می‌کنند و حتی فیلترینگ آن هم منجر به کاهش محبوبیت‌ آن نشد.

تلگرام سرویس اوپن سورس (متن باز) است،‌ به طوری که امکان تغییر سورس‌کد‌ها توسط برنامه نویسان برای تولید نسخه‌های غیررسمی وجود دارد. به علاوه این امکان در مرتفع شدن نقاط ضعف این اپلیکیشن نیز تاثیر گذار بوده است. تلگرام طلایی، موبوگرام و هاتگرام از جمله نسخه‌های غیررسمی محبوب تلگرام در میان کاربران ایرانی و فارسی‌زبان است. در  ادامه این نوشتار در تکراتو به بررسی تلگرام فارسی، نسخه‌ای با محبوبیت ۲ میلیونی، خواهیم پرداخت.

تلگرام فارسی ؛ بررسی و ویژگی‌های این نسخه غیررسمی تلگرام

نسخه‌های غیررسمی تلگرام که در ایران توسعه یافته‌اند، تقریبا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. می‌توانید به بررسی‌های قبلی تکراتو در بخش اپلیکیشن نگاهی بیاندازید. اگر تاکنون تلگرام فارسی را دانلود نکرده‌اید، باید گفت امکان دریافت آن از طریق کافه بازار وجود ندارد، چرا که حدود یک هفته پیش این اپلیکیشن پیام رسان به دستور دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از این بازار اپلیکیشن ایرانی، حذف شد.


بیشتر بخوانید : حذف تلگرام  فارسی از کافه بازار ؛ وضعیت نامعلوم هاتگرام و طلگرام


البته این درحالی است که سایر نسخه‌های غیررسمی مانند طلگرام یا هاتگرام همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بررسی رابط کاربری و محیط تلگرام فارسی

مانند سایر نسخه‌های غیررسمی تلگرام امکان انتخاب زبان فارسی برای محیط این اپلیکیشن وجود دارد. برای این کار می‌بایست به به بخش Setting بروید و از قسمت Language زبان فارسی را انتخاب کنید. همچنین امکان انتخاب بسیاری از زبان‌های دیگر نیز وجود دارد.

دسته‌بندی چت‌ها و گفتگو‌ها دیگر قابلیت موجود در تلگرام فارسی است. چت‌های خصوصی (Private Chat)، گروه‌های معمولی، سوپر‌گروه‌ها، کانال‌ها و گفتگوهای مورد علاقه در تب‌های جداگانه‌ای تقسیم شده‌اند. این یکی از ویژگی‌های محبوبی است که برخلاف نسخه اصلی تلگرام، تقریبا در همه نسخه‌های غیررسمی وجود دارد.

قابلیت روح که به شکل یک علامت شبح‌ در بالای صفحه دیده می‌شود، به کاربران تلگرام فارسی این امکان را می‌دهد که در چت‌های خصوصی بدون آنکه مخاطب اجازه بدهد و نیز در گروه‌ها، بدون آنکه سایر اعضا متوجه شوند پیام‌ها را مشاهده کنند. به عبارت دیگر استفاده از قابلیت روح منجر می‌شود که تیک دوم پیام فعال نشده و اصطلاحا پیام سین نگردد.

تلگرام فارسی
دسته‌بندی گفتگو‌ها و انتخاب زبان فارسی برای محیط کاربری از جمله قابلیت‌های محبوب تگرام فارسی و بسیاری دیگر از نسخه‌های غیررسمی تلگرام است. (اعتبار : تکراتو)

در خصوص چت‌ها و گفتگوها نیز باید به چند قابلیت اشاره کرد. امکان رمزگذاری گفتگو‌هایی که نمی‌خواهید دیگران به آنها دسترسی داشته باشد در تلگرام فارسی وجود دارد. رفتن به اولین پیام و حذف تاریخچه گفتگو نیز دو امکان کاربردی هستند که بوسیله منوی بالایی هر چت می‌توان از آنها استفاده کرد.

آیدی‌یاب (ID Finder) ویژگی منحصر به فرد دیگر اپلیکیشن پیام رسان تلگرام فارسی است. بدین وسیله شما می‌توانید با داشتن نام کاربری دوستان، آشنایان و یا هر شخص دیگری و بدون آنکه شماره فرد را داشته باشید، به اکانت او دسترسی پیدا کنید.

تلگرام فارسی
آیدی‌یاب قابلیتی است که به وسطه آب می‌توانید نام کاربری افراد را جستجو کنید. (اعتبار : تکراتو)

در ادامه برخی دیگر از ویژگی‌های تلگرام فارسی را تیتروار مرور می‌کنیم:

  • اضافه کردن کشیدن پیام برای جواب دادن به آن
  • پیش نمایش استیکر و گرفتن تایید شما قبل از ارسال استیکر
  • بازگشت به گروهی که ترک کرده‌اید
  • نمایش گیف و ویدیو در صفحه بزرگ
  • جلو عقب بردن و توقف بر روی گیف، زوم کردن و چرخش گیف و ویدئو
  • فوروارد چند گانه: چند پیام را به چند مخاطب و یا گروه بفرستید
  • تغییر رنگ تلگرام (تم)، ساخت قالب و ارسال آن به دوستانتان
  • تفکیک پیامها: تمامی گروهها، سوپر گروه ها، کانالها، رباتها و مخاطبین در تبهای جدا قرار گرفته اند
  • بوک مارک کردن چت ها و پیام ها
  • نمایش تاریخ خورشیدی
  • نوار بالای چت برای جابجایی و بازگشت سریع بین چت ها
  • انتخاب نمایش یا عدم نمایش نام ارسال کننده در فوروارد
  • عدم نمایش تعداد پیام های خوانده نشده برای گروه های خاص
  • گذاشتن تصویر زمینه برای هر چت خاص
  • امکان نمایش گزینه اشتراک سریع در تمامی چت ها
  • مخاطبین آنلاین : نمایش فهرست مخاطبین آنلاین
  • امکان تغییر ترتیب چت ها در تب ها
  • گرفتن تاییدیه قبل از ارسال پیام صوتی با قابلیت گوش دادن به آن
  • قفل گذاری و یا مخفی کردن کانال ها، گروه ها و یا چت های خاص :
    امکان مخفی کردن چت ها به صورت پیشرفته و امکان تعیین رمز به صورت عددی و متنی برای چت های مخفی
  • تنظیم عکس پروفایل تلگرام کاربران به عنوان عکس مخاطبین گوشی که برای هر کاربر به صورت جداگانه قابل تنظیم است (هنگام تماس گوشی، عکس تلگرامی کاربر را مشاهده خواهید کرد)

آیا تلگرام فارسی امنیت دارد؟

بالاتر به اوپن‌ سورس بودن اپلیکیشن تلگرام اشاره کردیم. این قابلیت به این معناست که تلگرام apiهای اپلیکیشن خود را در اختیار همگان، به ویژه برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا با بررسی و تغییر آن، باگ‌ها و ایرادات برنامه را پیدا کنند. تلگرام فارسی نیز مانند سایر نسخه‌های غیررسمی به همین ترتیب به سرورهای تلگرام متصل است.

البته نمی‌توان این موضوع را به طور کلی یک نکته مثبت در بررسی امنیت قلمداد کرد؛ چراکه هکرها و افراد دارای سوء نیت نیز می‌توانند از تلگرام به عنوان ابزاری برای گسترش بدافزارها و جاسوس‌افزارها استفاده کنند. در مجموع مانند دیگر اپلیکیشن‌های غیررسمی تلگرام که معرفی کردیم، تکراتو قابل اطمینان بودن تلگرام فارسی را رد و یا تایید نمی‌کند.

ذکر دو نکته ضروری است. یک اینکه همانطور که اشاره شد، تلگرام فارسی کمتر از دو هفته قبل از کافه بازار و برخی از وب‌سایت‌های دانلود اپلیکیشن حذف شد، اما این اتفاق برای تلگرام طلایی و هاتگرام رخ نداد. هرچند که چند روز قبل، معاون فرهنگی قوه قضاییه وضعیت این دو اپلیکیشن را نیز ناپایدار توصیف کرد، ولی این حرف دوگانگی در برخورد با این دست اپلیکیشن‌ها را توجیه نمی‌کند.

چند روز پیش گروه برنامه نویسی هانیستا (توسعه دهنده موبوگرام) در کنار 6 شخصیت و 2 نهاد ایرانی دیگر از سوی دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم‌های ثانویه این کشور قرار گرفت. در بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آمده است:

گروه برنامه نویسی هانیستا مسئول تولید و توزیع نسخه های جایگزین اپ پرطرفدار تلگرام است،که به ایران در رصد و رهگیری کاربران ایرانی و بین المللی کمک می کند. گروه برنامه نویسی هانیستا دو اپلیکیشن شبکه های اجتماعی به نامهای موبوگرام و موبوپلاس تولید کرده و بدافزاری را درون آنها قرار داده است که رصد و رهگیری شهروندان ایرانی را تسهیل می کند.


بیشتر بخوانید : موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های آمریکا ؛ تحریم گروه برنامه‌نویسی هانیستا


البته که هیج سندی دال بر مورد گفته شده وجود ندارد. در مجموع همانطور که بارها گفته‌ایم، سعی کنید فقط از نسخه رسمی منتشر شده توسط تلگرام استفاده کنید، مگر آنکه امنیت و هویت یک نسخه‌ غیررسمی برای شما آشکار باشد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام
    من در مورد تلگرام سوالی دارم. من از نسخه رسمی تلگرام استفاده می کنم.در تلگرام زمان اخرین بازدید را در وضعیت اخرین بازدید اخیرا گذاشته ام. ولی یکی از مخاطبین قادر به دیدن زمان اخرین بازدید من است. چطور ممکن است و چگونه می توانم پیشگیری کنم. در صورتی که این مخاطب بلاک هم شده است.

    پاسخ