;
coinex

مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام ؛ دو نسخه غیررسمی محبوب تلگرام

مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام ، دو نسخه غیررسمی تلگرام که پس فیلترینگ آن در اردیبهشت‌ماه سرنوشت‌های متفاوتی داشتند، ضروری به نظر می‌رسد. مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام موضوع این نوشتار در تکراتو خواهد بود.

انگار قرار نیست قائله تلگرام در ایران پایان یابد. از پیام‌رسان‌های متعددی که به عنوان جانشین آن سربرآوردند تا نسخه‌های غیررسمی که این روزها نقل محافل هستند. کمتر از 6 ماه پیش و در هنگام اعتراضات سراسری دی‌ماه 96 انگشت اتهام بسیاری از مسئولین به سوی تلگرام نشانه رفت. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در 10ام اردیبهشت ماه بود که تلگرام برای همیشه فیلتر شد.

تا چند وقت پیش به جرات می‌توانستیم بگوییم پروژه جانشینی تلگرام با شکست سنگینی مواجه شده است. سروش، ایتا، آی‌گپ و بله در داخل کشور و تم‌تم، تله‌پادو و ویسپی در خارج از کشور از جمله کاندیدا‌های احتمالی جایگزینی تلگرام بودند ولی هرگز در حد و اندازه‌های آن ظاهر نشدند. کاربران ترجیح می‌دادند از فلیترشکن‌ها و پروکسی‌ها استفاده کنند ولی از پیام‌رسان محبوب خود دل نکنند.

اما این روزها به نظر می‌رسد اقبال خوبی از یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام به نام تلگرام طلایی شده است. این اپلیکیشن که به نظر می‌رسد جدا از سرورهای اصلی تلگرام از تعداد زیادی سرور در درون ایران نیز بهره می‌برد، کاربران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. تنها بیش از 12 میلیون نفر از مارکت کافه بازار آن را دریافت کرده‌اند و شنیده‌ها از 25 میلیون کاربر برای این نسخه غیررسمی خبر می‌دهد.

اما در سوی دیگر ماجرا امنیت اطلاعات شخصی و حفاظت از حریم خصوصی بسیاری از کابران را از رفتن به سوی پیام‌رسان‌های داخلی و یا نسخه‌های غیررسمی بازداشته‌اند. تلگرام نیز با ارائه پروکسی‌های درون برنامه‌ای MTProto راه را برای این دسته از کاربران‌اش برای دور زدن فیلترینگ تلگرام هموارتر کرده است.


بیشتر بخوانید : پروکسی MTProto تلگرام چیست؟ ؛ مولتی‌پراکسی تلگرام آخرین برگ این بازی است؟


همانطور که اطلاع دارید تلگرام یک سرویس متن باز (OpenSource) است. یعنی برنامه‌نویسان می‌توانند api و سورس‌کدهای تلگرام را تغییر دهند و نسخه‌های غیررسمی از این اپلیکیشن‌ را تولید و منتشر کنند. چنین ترفندی نه تنها به شهرت بیشتر تلگرام کمک می‌کند، بلکه منجر می‌شود برنامه نویسان باگ‌های آن را شناسایی کرده و به بهبود آن کمک کنند. به علاوه، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی که در نسخه‌های غیررسمی گنجانده می‌شوند، در برخی مواقع به نسخه‌های جدید تلگرام نیز افزوده می‌شود.

فیلترینگ تلگرام
آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید حدود 30 درصد از کاربران تلگرام را ایرانی‌ها و کمتر از 7 درصد آنها را روس‌ها شامل می‌شوند. با این وجود تلگرام در هردو کشور شامل محدودیت و فیلترینگ شده است. بسیاری از کاربران در این میان ترجیح می‌دهند از فیلترشکن‌ها استفاده کنند تا به سراغ پیام‌رسان‌های دیگر بروند. (اعتبار : تکراتو)

در این نوشتار تکراتو دو مورد از محبوب‌ترین نسخه‌های غیررسمی تلگرام، یعنی تلگرام طلایی و موبوگرام را با یکدیگر مقایسه خواهد کرد و از این طریق نگاهی خواهد انداخت به بهترین قابلیت‌های نسخه‌های غیررسمی تلگرام که احتمالا در آینده‌ای نزدیک به نسخه اصلی نیز راه خواهند یافت. به علاوه درصدد پاسخ به این پرسش خواهیم بود که با وجود فیلتر شدن تلگرام، چرا تلگرام طلایی کماکان بدون محدودیت به کار خود ادامه می‌دهد. با مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام همراه ما باشید!

مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام ؛ مقایسه دو نسخه غیررسمی تلگرام

تلگرام طلایی یا طلگرام پرکاربرترین نسخه غیررسمی تلگرام است. حدودا دو ماه پیش بود که تلگرام طلایی زیر ذره بین تکراتو رفت، از آن زمان تاکنون تعداد کاربران این اپلیکیشن به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. به طوری که تعداد دریافت‌های این اپلیکیشن در کافه‌بازار از مرز 12 میلیون دانلود نیز گذشته است. رقمی که برای تعدادی از پیام‌رسان‌های ایرانی یک رویا به شمار می‌آید. طلگرام را می‌توانید برای اندروید از کافه‌بازار و برای آی‌او‌اس از سیب‌اپ دانلود کنید.

در سوی دیگر میدان مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام اما اوضاع اینچنین نیست. البته که بررسی موبوگرام در تکراتو را شاهد بودیم، اما این نکته را باید اضافه کنیم که موبوگرام در کنار بیش از 30 نسخه غیررسمی دیگر، به استثناء دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام از مارکت‌هایی نظیر کافه بازار و بسیاری از وب‌سایت‌های دانلود اپلیکیشن حذف شده‌اند. در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد کاربران موبوگرام در دست نیست.

اما این پارادوکس و استاندارد دوگانه زمانی غیرقابل فهم‌تر می‌شود که بدانیم اپلیکیشن موبوگرام و گروه سازنده آن (هانیستا) در فهرست تحریم‌های ثانویه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند. حدودا یک ماه پیش بود که در خبرها داشتیم هانیستا در کنار 6 شخصیت حقیقی و 3 نهاد دیگر ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید :‌ موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های آمریکا ؛ تحریم گروه برنامه‌نویسی هانیستا


دلیل آمریکایی‌ها برای اعمال این تحریم “کمک به ایران برای رصد و رهگیری کاربران ایرانی” عنوان شده است. در چنین حالتی پرسش اینجاست که اگر موبوگرام چنین مسئولیتی داشته، اکنون چرا شامل فیلترینگ و دیگر محدودیت‌ها شده است؟

مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام از نظر رابط کاربری

مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام را با بحث رابط کاربری آغاز می‌کنیم. پس شروع کار با هر دو اپلیکیشن و فعال‌سازی حساب کاربری تلگرام،‌ یک صفحه مشابه برای انتخاب زبان مورد نظر (فارسی و انگلیسی) نمایان خواهد شد. دسته‌بندی چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها در شش تب مختلف نیز قابلیتی است که در هر دو دیده می‌شود.

در بخش پایینی صفحه نخست تلگرام طلایی دو بخش پرکاربرد و محبوب دیده می‌شود. یکی داغ‌ترین‌ها، که کاربران بوسیله آن می‌توانند پربازدیدترین مطالب تلگرام را بررسی کنند و دیگری جستجوی کانال‌ها که بوسیله آن می‌توان در میان پست‌های بیش از یک میلیون کانال، عبارت مورد نظر خود را جستجو کرد. این دو ویژگی برجسته در موبوگرام وجود ندارد.

مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام
داغ‌ترین‌ها و جستجوی کانال‌ها دو قابلیتی است که برخلاف موبوگرام در رابط کاربری تلگرام طلایی دیده می‌شود. (اعتبار : تکراتو)

قالب‌دهی یا Themes بخشی است که هر دو اپلیکیشن از آن سود می برند و کاربران می‌توانند بوسیله آن به شخصی‌سازی رنگ و گرافیک اپلیکیشن خود اقدام کنند. آیدی‌یاب (ID Finder) دیگر قابلیتی است که در هر دوی این نسخه‌های غیررسمی تلگرام وجود دارد و بوسیله آن امکان جستجوی آیدی کاربران امکان‌پذیر است.

رفتن به اولین‌ پیام چت‌ها، حذف کامل گفتگو‌، نمایش گیف و ویدیو در صفحه بزرگ، قابلیت فوروارد چندگانه، بوک‌مارک کردن چت‌ها و قفل کردن گفتگو‌های خصوصی از دیگر ویژگی‌هایی هستند که هم در تلگرام طلایی و هم در موبوگرام دیده می‌شود.نمایش تاریخ خورشیدی، گذاشتن تصویر زمینه برای هر چت خاص و تنظیم عکس پروفایل برای هر کاربر به صورت جداگانه از دیگر قابلیت‌های مشترک این دو اپلیکیشن است.

مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام از دیدگاه امنیت

در مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام از دیدگاه امنیت اولین چیزی که باید به آن پرداخت، متن‌ باز (Open Source) بودن سرویس پیام‌رسان تلگرام است. اساسا سرویس‌های متن باز این امکان را در اختیار کاربران و برنامه نویسان قرار می‌دهند تا با ایجاد تغییرات دلخواه نسخه‌های غیررسمی را عرضه کنند. با این کار هم محبوبیت آن سرویس بالاتر می‌رود و هم مرتفع شدن مشکلات و باگ‌های احتمالی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید : بررسی امنیت تلگرام طلایی ؛ سه پرده از امنیت طلگرام ضد فیلتر


نسخه‌های غیررسمی تلگرام نظیر این دو اپلیکیشن مورد بحث ما، api‌ ها و سورس‌کد‌ها نسخه اصلی از درگاه‌هایی نظیر گیت‌هاب کپی می‌کنند. به علاوه از آنجایی که مسنجرینگ با استفاده از سرور تلگرام انجام می‌شود، مطابق گفته‌ها تفاوتی میان امنیت تلگرام و نسخه‌های غیررسمی آن وجود ندارد.

البته باید در نظر داشت که نسخه غیررسمی توسط چه اشخاصی و با چه اهدافی توسعه یافته است. این امکان وجود دارد که یک هکر کلاه سیاه، نسخه‌ای غیررسمی را همراه با یک یا چند بدافزار و یا حتی جاسوس‌افزار، تولید و منتشر کند.

امنیت تلگرام طلایی
امنیت مهم‌ترین عاملی است که کاربران این روزها به سراغ نسخه‌های غیررسمی تلگرام نمی‌روند.

البته مقصود این نیست که این دو اپلیکیشن مشکل امنیتی دارند، اما بدلیل آنکه هویت توسعه‌دهندگان آنها برای تکراتو مشخص نیست، به جرات نمی‌توانیم بگوییم که استفاده از موبوگرام و یا تلگرام طلایی به اندازه تلگرام امن خواهد بود. به همین ترتیب برای مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام از دید امنیت نیز نمی‌توانیم تفاوتی میان این دو قائل شویم، چراکه سر منشاء هردو یکسان است.

چرا تلگرام طلایی از فیلترینگ مصون مانده است؟

حوالی اردیبهشت ماه سال جاری بود که اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام به دستور دادستانی فیلتر شد. با این وجود که اعتراض‌های فراوانی به این دستور شد، چندی پیش تاکید شد که این دستور قابل بازگشت نیست و تلگرام برای همیشه فیلتر شده است. اما برخلاف تصورات، تلگرام طلایی که برای پیام‌رسانی به سرورهای تلگرام وابسته است، شامل این فیلترینگ نمی‌شود.

به نظر می‌رسد که پاسخ این دوگانگی در اصل و نصب شرکت راهکار سرزمین هوشمند نهفته باشد. شرکتی که بسیاری ادعا می‌کنند مالک حقیقی تلگرام طلایی است. با بررسی بیشتر مشخص شد که این یک شرکت زیر مجموعه پارک و علم و فناوری تهران است، اما چگونه یک شرکت از پارک علم و فناوری تهران می‌تواند شامل فیلترینگ تلگرام نشود؟

به نظر می‌رسد پاسخ ب این پرسش را باید در گفته‌های چند وقت پیش وزیر اطلاعات جستجو کرد. زمانی که در جمعی از مسئولین عنوان کردند “تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است!” به نظر می‌رسد تلگرام طلایی سناریویی برای زمین زدن تلگرام و شکستن انحصار آن بوده است. هرچند برخی دیگر نیز می‌گویند تلگرام طلایی با همان اهدافی طراحی شده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌واسطه آن گروه هانیستا را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر