;
coinex

محقق استنفورد: تغییر اقلیم انسان ها را احمق‌تر می‌کند!

آیا آلودگی روی ادراک و هوش انسان ها اثر می‎گذارد؟ در صورت عدم کنترل آلودگی‎های انسانی، به نقطه‎ای خواهیم رسید که حتی متوجه میزان کندذهن بودن خود نشویم!

این خبر احتمالا برای سوسک‎ها و نژادهای بیگانه‎ای که قصد دارند ما را به بردگی بگیرند، خبر خوبی خواهد بود! یک مقاله تحقیقاتی جدید نشان می‎دهد که افزایش سطح دی‎اکسیدکربن در هوا، به توانایی‎های شناختی ما، یا به عبارتی توانایی‎های تفکر، آسیب خواهد رساند.

فعالیت‎های انسانی در یک قرن گذشته، مانند استفاده از سوخت‎های فسیلی، سطح CO2 را بسیار افزایش داده است. طبق کشفیات محققان دانشگاه‎های کلرادو و پنسیلوانیا، مشخص شده است که رابطه‎ای میان سطح دی‎اکسید کربن و توانایی تفکر وجود دارد. آن‎ها با توجه به این موضوع یک الگوی پیش‎بینی از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد ارائه داده‎اند.

تغییر اقلیم انسان ها را احمق‌تر می‌کند!

به گفته محققان، افزایش سطح کربن دی‎اکسید در محیط‎های مختلف نأثیرات قابل توجهی داشته است؛ برای مثال در مدارس، توجه دانش‎آموزان، هوشیاری و حافظه افراد کاهش یافته است. همچنین در محیط‎های کاری، کاهش قدرت تصمیم‎گیری و توانایی پاسخ به بحران‎ها را شاهد بوده‎ایم.

علاوه بر این مشاهدات، دلایل علمی نیز برای اثبات اینکه سطح بالای CO2 بر تفکر تأثیر می‎گذارد، وجود دارد. آئولول‎های موجود در ریه، اکسیژن موجود در هوا را جایگزین کربن‎دی اکسید موجود در خون می‎کنند. اگر هوایی که تنفس می‎کنید دارای میزان کربن‎دی اکسید بالا و میزان اکسیژن کم باشد، خون شما میزان اکسیژن همیشگی را دریافت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

اکسیژن، به نوبه خود، به عملکرد سلول‎ها، از جمله سلول‎های مغزی کمک می‎کند. اگر سول‎های مغزی میزان اکسیین کافی را دریافت نکنند، عملکرد خوبی نخواهند داشت و همه این‎ها می‎تواند بر عملکرد شناختی شما تأثیر بگذارد.

انسان ها
تغییر اقلیم انسان ها را احمق‌تر می‌کند؟

در مورد موش‎ها نیز این موضوع صدق می‎کند. طبق مطالعه‎ای روی موش‎های صحرایی که سطح بیش‎تری از CO2 را دریافت کرده‎اند، سطح یک عامل رشد محافظت‎کننده عصبی کاهش یافته است؛ که به نوبه خود اختلال در رشد مغز محسوب می‎شود.

آنا پاشیرو، فارغ‌التحصیل استنفورد و استاد روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید:

برخی مطالعات شواهدی را از اختلالات شناختی در نتیجه تغییر اقلیم در انسان‌ها نشان داده‌اند. البته که برای سخن گفتن قطعی در این زمینه به داده‌ها و مطالعات بیشتری نیاز داریم، اما دامنه‌های شناختی سطح بالای انسان نظیر تصمیم‌گیری و برنامه ریزی به اخص تحت تاثیر غلظت کربن جوی است.

محققان از این داده‎ها برای ایجاد یک مدل ریاضی برای پیش‎بینی اینکه در آینده چه اتفاقی می‎افتد، استفاده می‎کنند؛ البته با فرض اینکه روند فعلی افزایش کربن‎دی اکسید ادامه یابد. نتیجه این بوده است که تا سال 2100، حدود 25 درصد توانایی تصمیم‎گیری و 50 درصد تفکر استراتژیک انسان کاهش خواهد یافت.

این تحقیقات این واقعیت را خاطرنشان می‎کند که محیط ما به راحتی می‎تواند بر توانایی تفکر ما تأثیر بگذارد؛ بنابراین نباید تصور کنیم که توانایی‎های ما از محیط اطراف‎مان جدا هستند و در هر شرایطی می‎توانیم کارهای روزانه خود را انجام دهیم.

اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان آب و هوا قبول دارند که فعالیت انسان در گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی نقش دارد. باید بدانیم که در صورت ادامه این شکل از زندگی و تولید دود و آلودگی، محیط زندگی ما به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. ممکن است انسان‎ها تا زمانی که فاجعه بزرگی رخ ندهد، دست از این روش زندگی مخرب برندارند. مشکل اینجاست که در این صورت، آیا با وجود مشکلاتی که برای توانایی‎ای شناختی ما به وجود خواهد آمد، انسان‎ها متوجه فاجعه‎ای که رخ داده خواهند شد؟

بیشتر بخوانید:‌

.

منبع:‌ iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر