;
coinex

رفع مشکل اپلیکیشن شاد ؛‌ درمان همه دردهای شاد!

اپلیکیشن شاد احتمالا به اندازه حواشی اش کارایی نداشته است. مشکلات اجرایی و فنی شاد بسیارند، در این گفتار به مسئله رفع مشکل اپلیکیشن شاد خواهیم پراخت.

سامانه شاد که مخفف شبکه اجتماعی دانش آموزان می باشد سامانه ای است که برای آموزش از راه دور دانش آموزان در نظر گرفته شده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی ، مدارس با تعطیلی بلند مدت مواجه شد، به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش به خاطر عقب نیفتادن دانش آموزان از تحصیل به فکر ایجاد سامانه ای به منظور آموزش از راه دور افتاد و به همین منظور و البته طی چند مرحله از این سامانه در نسخه های مختلف اندروید ، آیفون و تحت وب رونمایی کرد.

دانش آموزان می بایست با استفاده از یکی از این نسخه ها در این سامانه ، ثبت نام تا بتواند از امکانات آن استفاده نماید. ابتدا در شانزدهم فروردین نسخه اندروید ، سپس نسخه تحت وب در بیست و ششم فروردین آماده بهره برداری شد و در نهایت نسخه iOS این اپلیکیشن ارائه شد.

رفع مشکل اپلیکشن شاد

همانطور که در مقدمه این مقاله بیان کردیم ، سامانه شاد به کمک سیستم آموزش از راه دور در شرایط کرونایی امروز کشور و تعطیلات طولانی مدت ناشی از شیوع این ویروس آمده است.

این اپلیکیشن با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، اپلیکیشن روبیکا ، همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است و سعی شده کمترین خطایی در آن مشاهده نشود ولی مانند هر سامانه یا اپلیکیشن دیگری ، به خصوص در اوایل بهره برداری با مشکلاتی مواجه می شوند که برای کاربران این سامانه ها و اپلیکیشن ها آزار دهنده می باشد.

در همین راستا و در این گفتار ابتدا به دلایل عمومی ایجاد خطای نصب برنامه شاد می پردازیم و سپس به برخی ارورهای مشخص که در مورد شاد رخ داده است خواهیم پرداخت. کاربران در طول نصب ، عضویت ، فعال سازی و احراز هویت در این برنامه با خطای شاد روبرو می شوند که در ادامه این مقاله نحوه رفع خطاهای 401 ، 402 ، 403 ، 405 ، 406 و 417 در اپلیکیشن شاد را شرح میدهیم. به علاوه سعی کردیم مشکلات مختص آیفون را نیز در بخشی جداگانه شرح دهیم. با تکراتو  در رفع مشکل اپلیکیشن شاد همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

رفع مشکل اپلیکیشن شاد ؛ چرا شاد نصب نمیشود؟

عدم نصب برنامه شاد آموزش پرورش ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، اما عمدتا یکی از 6 دلیل زیر باعث نصب نشدن برنامه شاد آموزش پرورش می‌شود.

ناکافی بودن حافظه تلفن همراه

همه در جریان هستیم که تلفن‌های همراه دو نوع حافظه دارند.

  • حافظه داخلی Internal storage
  • حافظه رم SD card

خیلی از تلفن همراه‌ها بعد از استفاده چند ماهه، حافظه داخلی آن‌ها پر می‌شود. در نتیجه زمانی که کاربران بالقوه اقدام بهنصب برنامه شاد آموزش پرورش می‌کنند؛ اپلیکیشن شاد نصب نمی‌شود.

علت کاملا مشخص است؛ کارت حافظه داخلی جای کافی برای نصب برنامه شاد آموزش پرورش را ندارد. اما برخی از کاربران بالقوه با مشاهده حافظه رم کافی [ SD card ] و در دسترس فک می‌کند مشکل این نیست.

درحالی که مشکل دقیقا همین است؛ چون همه برنامه‌ها برای نصب ابتدایی نیاز به حافظه داخلی دارند. پس زیاد بودن جای خالی SD card دلیل بر این نمی‌شود که گوشی شما فضای کافی برای نصب برنامه شاد آموزش پرورش دارد.

فایل نصبی شاد ناقص است یا مشکل دارد

به ندرت پیش می‌آید که فایل نصبی برنامه شاد آموزش پرورش خراب باشد. معمولا هم موارد زیر ممکن است دلیلی بر خراب بودن برنامه شاد معلمان باشد:

  • ناقص دانلود شدن اپلیکیشن شاد آموزش پرورش
  • تهیه فایل نصبی برنامه شاد از منابع غیر رسمی

به هر حال اگر با عدم نصب برنامه شاد آموزش پرورش روبه‌رو شدید؛ پیشنهاد می‌کنیم از سالم بودن فایل نصبی اپلیکیشن شاد آموزش پرورش اطمینان حاصل نمایید. تنها راه آن هم دانلود از منابع رسمی و معتبر است.

مشکل منبع ناشناخته

شایع‌ترین دلیل نصب نشدن اپلیکیشن شاد آموزش پرورش نداشتن مجوز نصب برنامه‌ از منابع ناشناخته است. تلفن‌های همراه معمولا برای جلوگیری از نصب برنامه‌های آلوده به هر منبعی اجازه نصب اپلیکیشن نمی‌دهند. به طور مثال گوشی‌های اندرویدی گوگل پلی استور را به عنوان منبع ایمن میشناسند.

رفع مشکل اپلیکیشن شاد
رفع مشکل اپلیکیشن شاد

در نتیجه و از آنجا که اپلیکیشن شاد آموزش و پرورش در گوگل پلی وجود ندارد، گوشی اندرویدی شما اجازه نصب آنرا نمیدهد. بنابراین هر شخصی که بخواهد اپلیکیشن شاد را نصب کند باید از بخش Setting منابع ناامن [ از دیده تلفن همراه شما ] را فعال کند.

بیشتر بخوانید:

نسخه اندروید دستگاه شما قدیمی است

این موضوع به نوبه خود میتواند در نصب نشدن اپلیکیشن شاد موثر باشد. اگر گوشی اندرویدی شما یک دستگاه قدیمی با اندروید پایین باشد، شما کاری جز تهیه گوشی جدید  و به روز نمیتوانید انجام دهید.

اما اگر به فکر تهیه گوشی جدید نیستید، شاید راهکار در استفاده از اپلیکیشن شاد برای ویندوز و روی کامپیوتر باشد که کار شما را ساده تر میکند. چرا که استفاده از شاد روی کامپیوتر بستگی چندانی به سیستم عامل دستگاه شما ندارد.

ریست کردن تنظیمات نصب

در برخی موارد ما با تنظیمات مجدد توانستیم اپلیکیشن شاد رو روی موبایل نصیب کنیم. این کار خیلی ساده است؛ لازم است که به بخش Apps  بروید و تنظیمات را Reset کنید.

رفع مشکل اپلیکیشن شاد
رفع مشکل اپلیکیشن شاد

لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد settings شوید
  2. روی Apps تپ کنید
  3. در صفحه باز شده روی گزینه سه نقطه بالا راست صفحه تپ کنید
  4. گزینه Reset app preferences را انتخاب کنید

ناشناخته بودن SD کارت

یکی دیگر از دلایل نصب نشدن برنامه ، ارور App not installed اندروید شناسایی نشدن مموری کارت گوشی است . برای رفع مشکل نصب نشدن برنامه در اندروید شما می بایست کارت حافظه خود را Mount کنید. لازم به ذکر است که بسیاری از گوشی های هوشمند جدید به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهند اما اگر SD card شما Mount نشده می توانید وارد Settings گوشی شده و به بخش Storage مراجعه کنید. بر روی SD card اشاره کرده و mount را تاچ کنید.

بیشتر بخوانید:

رفع مشکل اپلیکیشن شاد ؛ خطای احراز هویت و سایر ارورها

همانطوری که توضیح داده شد بعد از نصب و فعال سازی برنامه شاد اولین کار دانش آموزان ، معلمان و مدیران احراز هویت به منظور عضویت در کانال ها و گروه های درسی مربوط به کلاس و مدرسه خود می باشد . اما در حین انجام موارد ذکر شده امکان بروز خطا به دلایل مختلف وجود دارد که در ادامه به معرفی این خطاهای برنامه شاد پرداخته و راهکار رفع هر یک از موارد خطا توضیح داده شده است .

خطای عدم انطباق اطلاعات شناسنامه‌ای در برنامه شاد : اطلاعات دانش آموزان قبل از ثبت نام توسط مدیر مدرسه در سامانه سناد ثبت می شود . برای احراز هویت در سامانه شاد از اطلاعات این سامانه سناد استفاده می شود .

باید توجه شود که ممکن است دلیل بروز این ارور در برنامه شاد ، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانش آموز در سامانه سناد باشد . برای رفع این خطا ابتدا با مراجعه به سامانه همگام اطلاعات دانش آموز چک شود و در صورتی وجود ایراد در اطلاعات شناسنامه ای با مدیر مدرسه تماس گرفته تا اطلاعات دانش آموز در سامانه سناد ثبت شود. توجه شود که پس از اصلاح اطلاعات در سامانه سناد احتمالا تا 24 ساعت بعد احتمال دارد با این خطا مواجه شوید. پس بهتر است مدتی صبر کنید.

خطای 401 و 402 برنامه شاد : در صورتی که بعد از ثبت مشخصات دانش آموز در برنامه شاد خطای 401 و یا 402 رخ دهد باید به یک مرحله عقب برگشته و مراحل ثبت مشخصات دانش آموز مجدداً انجام شود . همچنین در صورتی که بعد از مرحله احراز هویت خطای 401 و یا 402 نمایش داده شود ، باید به قسمت دانش آموز سپس قسمت لیست دانش آموزان رفته و نام دانش آموز مجددا انتخاب شود .

حل مشکل اپلیکیشن شاد
رفع مشکل اپلیکیشن شاد

خطای 403 برنامه شاد : این شاد امکان دارد در هنگام احراز هویت دانش آموز رخ دهد و به جای ورود به صفحه ثبت اطلاعات شناسنامه ‌ای ( کد ملی و سریال شناسنامه و …) خطای 403 نشان داده شود . بروز این خطا امکان دارد به دلایل مختلف باشد که در ادامه نحوه رفع مشکل توضیح داده شده است :

  • راهکار اول : هنگام کار با شاد و احراز هویت در گوشی ، فیلترشکن خود را خاموش کنید .
  • راهکار دوم : زبان صفحه‌ کلید گوشی یا کامپیوتر روی انگلیسی قرار داده و اعداد را به انگلیسی وارد کنید .
  • راهکار سوم : صحت مشخصات شناسنامه ای دانش آموز توسط مدیر مدرسه در سامانه سناد چک شود . دقت شود که اصلاح اطلاعات در سناد حداکثر تا 24 ساعت در سامانه شاد اعمال خواهد شد .
  • راهکار چهارم : لینک صفحه اینترنتی احراز هویت را کپی کرده و با مرورگر دیگری در گوشی یا کامپیوتر همان صفحه را باز کرده و احراز هویت را ادامه دهید .
رفع مشکل اپلیکیشن شاد
رفع مشکل اپلیکیشن شاد
  • راهکار پنجم : معمولا مشکل از ترافیک و سرعت اینترنت شما یا خود برنامه است . مراحل احراز هویت را مجدداً و در زمان ‌های مختلف انجام دهید .
  • راهکار ششم : احتمال دارد نسخه گوشی یا مرورگر اینترنت پایین باشد . در صورت آشنایی با بروزرسانی برنامه‌ها ، مرورگر خود را از بازار یا فروشگاه گوگل آپدیت نموده و یا یک مرورگر دیگر مثل گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس نصب نمایید .
  • راهکار هفتم : در صورتی که با این روش ها موفق به انجام احراز هویت نشدید ، آسانترین راه این است که روی یک گوشی دیگر و با همین شماره موبایل، برنامه را نصب و اجرا و مراحل احراز هویت را انجام دهید . پس از اتمام کار در گوشی دوم ، در گوشی اول نیز دانش آموز به کلاس اضافه شده  و می‌ توانید برنامه را از گوشی دومی حذف نمایید .
  • راهکار هشتم : حاصل جمع دو عدد را هم در جای مشخص شده بنویسید.

ارور 404 (خطا 404 برنامه شاد) :زمانی رخ می دهد که سرور قادر به پیدا کردن صفحه درخواست شده کاربر نباشد. در این حالت قطعا ادرس سامانه شاد را اشتباه وارد کرده اید.

ارور 405 (خطا 405 برنامه شاد) : ارور 405 در این سامانه نشان دهنده این است که اطلاعات دانش آموز در سامانه سناد اشکال دارد. سامانه دانش آموزی سناد که از سال ۱۳۹۰ و به منظور طرح تحول آموزش و پرورش راه اندازی شد ، ماموریت جمع آوری اطلاعات دانش آموزان در ۳۱ استان کشور را دارد.

سامانه سناد از طریق این لینک قابل دسترس می باشد و برای هر دوره تحصیلی آدرس های متفاوتی خواهد داشت که در صفحه اصلی سناد قابل دسترس می باشند.  بنابراین برای حل این مشکل ، دانش آموز یا مدیر مدرسه باید سامانه سناد را بررسی کنند و اطلاعات اشتباه را تصحیح نمایند.

خطای 406 برنامه شاد : برای افزایش امنیت اپلیکیشن شاد هر دانش آموز برای ثبت مشخصات شناسنامه ای 5 دقیقه زمان دارد . چنانچه ثبت اطلاعات دانش در 5 دقیقه انجام نشود خطای 406 نمایش داده می شود که در این صورت باید مجددا اقدام به ثبت مشخصات شود .

خطای 417 برنامه شاد : این خطا بسیار شبیه به خطای 403 برنامه شاد می باشد لی با این تفاوت که خطای 417 فقط زمانی رخ می دهد که IP اینترنت شما برای ایران نباشد . همانطوری که شرح شد نرم افزار شاد محیط ایمن برای دانش آموزان می باشد و وزارت آموزش و پرورش برای آنکه بتواند این محیط را فراهم کند فقط اجازه دسترسی با IP و اینترنت کشور به اپلیکیشن شاد را می دهد .

رفع مشکل اپلیکیشن شاد
رفع مشکل اپلیکیشن شاد

به همین دلیل در صورتی که زمان احراز هویت در سامانه شاد و یا استفاده از اپلیکیشن شاد با خطای 417 شاد روبرو شدید فیلتر شکن خود را خاموش نمایید . برای اطمینان از اینکه با خاموش شدن فیلتر شکن آی پی گوشی شما عوض شده می توانید با نرم افزار های آی پی یاب ، چک کنید که آی پی گوشی شما به ایران تغییر داده شده است.

بیشتر بخوانید:

رفع مشکل اپلیکیشن شاد در iOS

در صورتی که اپلیکیشن های آیفون از اپ استور دانلود نشوند، آیفون به اندازه سایر گوشی های هوشمند کارایی نخواهد داشت. با توجه به تحریم ها خیلی از برنامه ها از جمله اپلیکیشن شاد امکان بارگزاری در اپ استور را ندارند، بنابراین به صورت مستقیم دانلود و نصب انجام خواهد پذیرفت ، برای استفاده از اپلیکیشن های ناشناس که از اپ استور دانلود نمی شوند نیز باید آن را اصطلاحا Trust کنید.

رفع مشکل اپلیکیشن شاد
رفع مشکل اپلیکیشن شاد

گرچه هنوز نسخه iOS شاد ارائه نشده است، اما پس از دانلود اپلیکیشن نسخه ایفون شاد که به زودی ارائه خواهد شد می بایست به بخش تنظیمات یا Settings گوشی مراجعه و وارد گزینه General شوید و Device Management را انتخاب و گزینه این برنامه را فعال یا Trust کنید.

مانند گوشی های اندرویدی عدم وجود فضای کافی می تواند موجب نصب نشدن برنامه در آیفون شود. در چنین شرایطی برنامه هایی که حجم بالایی را به خود اختصاص می دهند یا اپلیکیشن های اضافی را پاک کنید، پس از آزاد شدن فضای گوشی مجددا می توانید برای نصب برنامه اقدام نمایید.

به علاوه تا زمانی که نسخه iOS شاد ارائه شود میتوانید از اپلیکیشن شاد برای ویندوز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

.

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر