;
coinex

اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر ؛ نیما رسول زاده کیست؟

اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر وارد شده و کاربری در توئیتر با وارد کردن این اتهام جنجال بزرگی به پا کرده است. با ادامه این خبر با تکراتو همراه باشید.

چندی است موجی از اتهام آزار، تعرض و تجاوز جنسی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده و برخی کاربران حقیقی و ناشناس به بازگو کردن روایت‌هایی پرداخته‌اند که افرادی را در مظان اتهام آزار و تعرض جنسی قرار می‌دهد. پیشتر در تکراتو به دو مورد از آنها پرداخته بودیم: اتهام آزار جنسی علیه نقاش معروف آیدین آغداشلو و اتهام تجاوز علیه دانشجوی سابق دانشگاه تهران، کامران امام وردی که منجر به دستگیری وی شد.

اعتبار سنجی هر دوی این اتهامات برای تکراتو ممکن نیست و در نوشتارها تنها به روایت آنچه گفته شده، اهتمام ورزیده شده است. اگر این اتهامات واقعیت داشته باشند، این «موج افشاگری» را می‌توان با جنبش «من هم» (MeToo) مقایسه کرد. این جنبش هشتگی به صورت #MeToo در فضای مجازی انگلیسی‌زبان بود که در حدود اکتبر 2017 بارها به اشتراک گذاشته شد. هدف از ترند شدن این هشتگ نشان دادن شیوع گسترده تجاوز و آزار جنسی، به ویژه در محیط کار و محکوم کردن آن بود.

اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر

نیما رسول زاده کیست و چگونه او را به آزار جنسی متهم کرده‌اند؟

ماجرای اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر از این قرار است که کاربری در توئیتر با اکانت @_nadja_nadja صحبت‌هایی را علیه شخصی به نام نیما رسول زاده مطرح کرده است. این صحبت‌ها برای تکراتو قابل اعتبارسنجی نیست و ما نمی‌توانیم درستی یا نادرستی آنها را مشخص کنیم. در رشته توئیتی که در این لینک قابل مشاهده است، نیما رسول زاده مدیر ارشد محتوا سابق دیجی‌کالا معرفی شده و روایت به چهار سال پیش ارجاع داده شده است.

در این رشته توئیت که تا لحظه نگارش بیش از 12 هزار بار مورد پسند واقع شده آمده است:

#نیما_رسول_زاده بیشتر از چهار سال مدیر ارشد واحد محتوای #دیجی_کالا بود. کسی که از هر موقعیتی برای آزارهای جنسی کلامی استفاده ‌می‌کرد. محال بود بخوای باهاش حرف بزنی و معذب نباشی. محال بود باهات شوخی جنسی نکنه. یک مرد متاهل که فرزند هم داره اما همیشه این موضوع برای من عجیب بود که چرا اخراجش نمی‌کنن. #آزار_جنسی

کسی که همیشه مثل بیمارهای جنسی تشنه‌ست. انگار هیچ چیزی جز سکس از مغزش نمیگذشت. بارها به خنده و‌ مثلا شوخی به خود من می‌گفت بیا فلانی (دوست‌پسرم) رو بپیچونیم بریم خونه تو بارها و بارها بهم گفت یه بار من رو دعوت نکردیا.

بارها گفت دخترایی که مثل تو کوچ‌سرفینگ می‌کنن و مهمون خارجی دعوت می‌کنن حتما با مهمونشون می‌خوابن. تاکید داشت که بگه حتما تو فاحشه‌ای. #آزار_کلامی

توئیت مربوط به اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا.

بیشتر بخوانید:

در ادامه این رشته توئیت آمده است:

یه بار یکی از همکارهای خانوم که وضع مالی خوبی نداشت، چند روزی نیومد سر کار. بهمون زنگ زد گفت نیما رسولزاده من رو آزار داده و نامزدم پیام‌هاش رو توی گوشی من دیده و بهش زنگ زده تهدیدش کرده. رسولزاده یکی دو هفته نیومد سر کار (تیر۹۵) چون میترسید.

بعدش یه روز اومد به دختره هم گفت بیاد، بردش توی استودیو که اتاق شیشه‌ای بود ولی پرده داشت. گوشیش رو ازش گرفت و ریست فکتوری کرد و بهش گفت برو و به حراست گفت دیگه اجازه ندید بیاد تو. اخراجش کرد به همین سادگی.

اون دختر حتی به مدیر منابع انسانی داستان رو گفت ولی متاسفانه همه به جای حمایت از کارمند بی‌گناهشون از یک آزارگر جنسی حمایت کردن. یک مورد دیگه یک دختر زیبا و خوش قد و هیکل تازه استخدام شده بود. من می‌دونستم که دوست‌دختر یکی از پسرهای واحدمونه.

توئیت مربوط به اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا.

در ادامه این روایت که تکراتو در مقام رد یا تکذیب آن نیست، آمده است:

ولی جز‌ من و یه نفر دیگه کسی نمی‌دونست این قضیه رو. رسولزاده از همون روز مصاحبه به این دختر گیر داده بود. و از روز اولی که اومد هی دختر رو صدا می‌زد و می‌برد توی اتاق جلسه که خوشبختانه تماما شیشه‌ای بود و هی لاس می‌زد باهاش. #آزار_جنسی

تا اینکه یه روز بهش پیام میده میگه عکس لخت از خودت بفرست و اندازه‌هایی که میگم رو روی بدنت بگیر (اندازه دور سینه و باسن و …) و واسم بفرست. طبق معمول اون حقه‌ی همیشگی که بیا خودم ازت عکس بگیرم و این عکسا که تو گرفتی خوب نیست و این داستانا رو هم به کار برد.

دختره هم به دوست‌پسرش که همکارمون بود داستان رو گفت. پیام‌ها رو به منابع انسانی نشون دادن ولی خب طبق معمول به جای مقصر اصلی، اون دختر اخراج شد و نیما رسولزاده همچنان به فعالیتش در دیجی‌کالا ادامه داد.

توئیت مربوط به اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا.

در پایان این رشته توئیت می‌خوانیم:‌

خود نیما رسولزاده میدونه که دخترهایی که به همین دلیل از کار بیکارشون کرده خیلی زیادن. مدیری که این قدر هول و مریض سکس بود که یه شب خانومش خونه نبود، از صبح به چند نفر پیشنهاد داده بود شب برن پیشش. همه هم باید یه جور که ناراحت نشه می‌پیچوندن.

به هر حال به رییس نباید بگی من نمیخوام با تو بخوابم. چون سرنوشت تلخی در انتظارت بود. روایت‌های زیادی هست که اگه لازم شد بقیه رو هم میگم. متاسفانه هر دختری که حتی یک هفته با نیما رسولزاده کار کرده باشه، از این آزارها بی‌نصیب نمونده.

متاسفم که این حرف‌ها رو زدم. خودم از خودم بسیار ناراحتم که مدت زیادی این مسائل رو می‌دونستم و ساکت موندم. روزها بهش فکر کردم و در نهایت این چیزها رو از روی عذاب وجدان نوشتم. امیدوارم تاثیر مثبتی داشته باشه. #آزار_جنسی #آزار_کلامی

توئیت مربوط به اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا.

پس از نگارش این رشتو کاربران بسیاری به آن واکنش نشان دادند. مهمترین واکنش از سوی «حمید محمدی» هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این گروه بود که در پاسخ به آنچه مطرح شده، در رشته توئیتی بیان داشت:

1. سلام اتفاقی از گذشته مطرح شده. ما مسئولیتمون در طول زمان از بین نمیره. سپاس‌گزاریم که باهامون به اشتراک گذاشتید، شهامت شما رو ستایش می کنیم و بسیار متاسفیم. هیج یک از افراد اشاره شده، امروز در دیجی‌کالا مشغول به کار نیستند و ایشون بیشتر از یک سال هست که از ما جدا شدن.

2. اما با وجود این، تمام تلاشمون رو برای روشن شدن موضوع انجام می‌دیم و مطمئن باشید که حمایت تمام قد ما رو در این مسیر به همراه دارید. چنین موضوعاتی، یکی از مهم‌ترین خطوط قرمز ماست و به هیچ وجه برامون قابل تحمل نیست.

3. همینطور به طور آشکار با آیین‌نامه اصول اخلاقی دیجی‌کالا در تعارضه و در صورت اثبات، قرارداد استخدامی با همکاری که مرتکب چنین تخلفی شده، در هر رده‌ای که باشه، فسخ می‌شه و موضوع در صورت نیاز به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شه.

پاسخ حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دی‌جی‌کالا در خصوص اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا.

آقای محمدی در ادامه آورده است:

4. موضوع شفافیت و برخورد با تخلفات احتمالی در هر سطحی، برای دیجی‌کالا بی‌نهایت اهمیت داره و سامانه گزارش‌گری تخلف یا سوت‌زنی به همین منظور راه اندازی شده و خط مشی دیجی‌کالا برای افشاگری به صورت ناشناس در این سامانه توضیح داده شده.{لینک}

5. بهتون اطمینان می‌دیم که خودم و همکارانم در بخش منابع انسانی دیجی‌کالا برای روشن شدن ابعاد موضوع به طور کامل پشتیبان شما هستیم و باهاتون در تماس خواهیم بود. همه تیم دیجی‌کالا در این مسیر با شماست.

پاسخ حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دی‌جی‌کالا در خصوص اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا.

واکنش سایر کاربران به اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر

واکنش‌ها نسبت به آنچه مطرح شد به شدت ادامه داشت و نظرات گوناگونی در این خصوص مطرح شد. مثلا برخی خواستار تحریم دیجی‌کالا تا روشن شدن کامل ابعاد مختلف این اتفاق شدند و حتی یک اکانت توئیتری به این منظور نیز ساخته شد. در ادامه مهمترین واکنش‌ها نسبت به این موضوع را آورده‌ایم. نظرات و واکنش‌های بیشتر را می‌توانید در توئیتر با هشتگ‌های مرتبط دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

کاربری به نام Anis Hamidi با کوت کردن توئیت فوق نوشته: «خوشحالم که دارن از تجربیات توی شرکتا میگن، دفعه بعدی وقتی کارمند میره از همچین رفتاری شکایت کنه اگر خودشون هیچ غلطی نمیکنن حداقل دیگه جرات ندارن کسی که اعتراض کرده رو مقصر بدونن و نشون بدن خلاصه که انتظار داریم بیشتر حواستون باشه آقایون و خانمان کادر مدیریت خیلی ها ساکت نمیمونن.»

کاربر دیگر به نام Farzaneh از تجربه خود از آزار کلامی گفت و حتی چت‌هایی را نیز با آقای رسول زاده منتشر کرده است. در رشته توئیت این کاربر می‌خوانیم:

از صبح که این توییتو دیدم قلبم داره تندتند میزنه! من میخوام تجربه خودمو از #نیما_رسول_زاده بگم به خاطر تمام کسایی که به خاطر این آدم کارشونو و آرامش‌شون رو از دست دادن. من ۲۳ سالم بود. از موقعی که خبرنگار یه خبرگزاری کوچیک IT بودم رسول زاده رو میشناختم اونموقع عکاس خبری بود.

تازه رفته بود #دیجی_کالا. رو حساب همکاری یه بار تو چت بهم گفت من دنبال نیرو میگردم. منم مشتاق شدم و گفتم رزومه رو میفرستم. ولی بحث رفت یجای دیگه. خلاصه حرفاش این بود که من استخدامت میکنم ولی بیا با من باش. از من انکار و از اون اصرار. من میدونستم دوست‌دختر داره. اینم به روش آوردم.

بهم گفت رابطه من اونطور که تو فکر میکنی نیست، تو نگران نباش! چندروز بعد از همین چت عکسای عقدش رو دیدم و خشکم زد. تا هفته ها دودل بودم که آیا باید به اون دختر بگم با کی ازدواج کرده یا نه. من فقط ۲۳ سالم بود. کار درست به نظرم فقط این بود که فاصله بگیرم و دیگه هرگز جوابشو ندم.

ولی بار سنگینش هنوز تو دلم مونده. اینکه یه آدمی که مسئولیت و قدرت داره تو کانتکست کار به آدمای پیشنهاد سکس بده متاسفانه چیز کمیابی نیست. تجربه من با #نیما_رسول_زاده فراتر از #آزار_کلامی نرفت ولی اینارو مینویسم که بچه‌هایی که تجربه‌های تلخ‌تر داشتن و آسیب بیشتر دیدن تنها نمونن.

در ضمیمه توئیت بالا تصاویر زیر از چت‌های توئیتری منتشر شده‌اند:‌

اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا
اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر رخ داد و پس از آن کاربران بسیاری به آن واکنش نشان دادند.

آخرین توئیتی که بررسی می‌کنیم از اکانتی است به نام دختر شاه پریون که با کوت کردن توئیت nadja نوشته است:

به عنوان سردبیرسابق مگ در #دیجیکالا وسالها شناخت #نیما_رسول_زاده صحت این رشتورو کاملا تائیدمی‌کنم ضمن اینکه از #آزار_کلامی این آدم بی نصیب نبودم هم من هم دختران زیاددیگه‌ای دردیجیکالا و #دیجیکالا برخلاف تصورهمه و شلوغ بازی بامنابع انسانیش تنهاچیزی که براش مهم نیس حرمت انسان‌هاست.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص اتهام آزار جنسی علیه مدیر سابق دیجی کالا در توئیتر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    الان خیلی مهمه که مدیران دیجی‌کالا بررسی کنن که بخش منابع انسانی‌شون چرا درست کار نکرده، خیلی جاها این موارد گزارش نمیشه حالا که مشخصه لااقل تو 2 مورد این اتفاق گزارش شده و احتمالا بیشتر هم بوده یعنی سیستم مشکل جدی داره

    پاسخ