;
coinex

اگر از استامینوفن استفاده می‌کنید باید از این خطر آگاه باشید!

استامینوفن شایع‌ترین داروی مسکن در سراسر جهان است. دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که مصرف زیاد این دارو می‌تواند عوارض قابل توجه‌ای داشته باشد. نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

براساس نتایج مطالعه‌ای که تغییر در رفتار افراد را تحت اثر داروی بدون نسخه‌ی رایج استامینوفن مورد سنجش قرار داده است، این دارو باعث افزایش ریسک‌پذیری می‌شود. استامینوفن با نام پاراستامول نیز شناخته می‌شود و تحت نام‌های تجاری تیلنول و پانادول به فروش می‌رسد. از استامینوفن برای درمان دردهای خفیف و متوسط (سردرد، درد دوران قاعدگی، دندان‌درد، کمردرد، آرتروز، دردهای زمان سرماخوردگی و آنفولانزا) و کاهش تب استفاده می‌شود.

بالدوین وی، دانشمند عصب‌شناس دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد استامینوفن موجب می‌شود افراد هنگام فعالیت‌های پرخطر، احساسات منفی کمتری داشته باشند. باتوجه‌به این مسئله که تقریبا ۲۵ درصد مردم آمریکا هر هفته استامینوفن مصرف می‌کنند، کاهش درک خطر و افزایش ریسک‌پذیری می‌تواند اثرات مهمی بر جامعه داشته باشد.»

اگر از استامینوفن استفاده می‌کنید باید از این خطر آگاه باشید!

متخصصان هشدار می‌دهند که برای مصرف صحیح استامینوفن لازم است از اطلاعات روی بسته‌ی محصول پیروی کنید. این دارو در فرم‌ها و برندهای مختلف در دسترس است، بنابراین لازم است توضیحات راجع به دوز دارو را به‌دقت مطالعه کنید، زیرا ممکن است مقدار استامینوفن موجود در محصولات مختلف با هم متفاوت باشد.

یافته‌های مطالعه‌ی جدید به شواهد موجود می‌افزاید که نشان می‌دهد اثرات استامینوفن روی کاهش درد به فرایندهای روانشناختی مختلف نیز کشیده می‌شود و باعث کاهش قدرت پذیرش احساسات آسیب، تجربه‌ی همدلی کمتر و حتی تضعیف عملکردهای شناختی می‌شود.

پژوهش جدید نشان می‌دهد هنگام مصرف استامینوفن توانایی عاطفی فرد در درک و ارزیابی خطر می‌تواند دچار اختلال شود. گرچه این اثرات ممکن است ناچیز باشد، باتوجه‌به اینکه استامینوفن، رایج‌ترین ترکیب دارویی در آمریکا است که در بیش از ۶۰۰ نوع مختلف از داروهای بدون نسخه و با نسخه وجود دارد، قطعا ارزش توجه کردن را دارد.

وی و گروهش در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها که شامل بیش از ۵۰۰ دانشجو به‌عنوان شرکت‌کننده می‌شد، به مطالعه‌ی این موضوع پرداختند که چگونه یک دوز ۱۰۰۰ میلی‌گرمی از استامینوفن روی رفتار ریسک‌پذیری اثر می‌گذارد. در این مطالعه شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند.

بهترین راه درمان افسردگی

یک گروه استامینوفن دریافت کردند و به گروه دیگر دارونما داده شد (شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند کدام‌یک را دریافت کرده‌اند). در هر یک از آزمایش‌ها، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا بالون بی‌بادی را روی صفحه‌ی کامپیوتر باد کنند و با هر باد پولی خیالی به‌دست آورند. دستورالعمل آن‌ها به دست آوردن پول بیشتر با باد کردن بالون تا بیشترین حد ممکن بود؛ اما درعین‌حال باید مراقب می‌بودند که بالون نترکد وگرنه تمام پول آن‌ها از دست می رفت. نتایج نشان داد دانشجویانی که استامینوفن مصرف کرده بودند، درمقایسه‌با گروه دارونما که محتاط‌تر و محافظه‌کارتر بودند، در جریان تمرین ریسک‌پذیری بالاتری داشتند.

اگر قصد دارید از این دارو برای درمان کودکان استفاده کنید، لازم است محصولات مناسب کودک را تهیه کنید. برای پیدا کردن دوز مناسب کودکتان توضیحات روی بسته‌ی دارو در مورد میزان دوز مصرفی مناسب برای وزن‌های مختلف را مطالعه کنید. اگر وزن کودکتان را نمی‌دانید، جدول مربوط به سن را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص خطرات استامینوفن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر