coinex
راهنمای خرید تکراتو

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search) ؛ جستجوی آهنگ تنها با ریتم و زمزمه کردن

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search) به تازگی در اپلیکیشن گوگل در اندروید اضافه شده و با استفاده از آن می‌توانید آهنگ‌هایی که گوشه ذهن‌تان خاک می‌خورند را پیدا کنید. در ادامه این نوشتار با آموزش هام تو سرچ گوگل همراه باشید.

تقریبا هیچ چیز آزاردهنده‌تر از آن نیست که یک آهنگ گوشه ذهن‌تان مانده و نمی‌توانید آن را به خاطر بیاورید. باز هم تکنولوژی و باز هم گوگل این بار هم به داد ما می‌رسد. اگر تنها بتواند ریتم آهنگ را به خاطر بیاورید و یا آن را تاحدودی زمزمه کنید، سرچ گوگل می‌تواند آهنگ مورد نطرتان را پیدا کند. البته جستجوی آهنگ در گوگل پیش از این نیز وجود داشت اما نه با این دقت و البته رسمی بودن.

قابلیت هام تو سرچ گوگل (The Hum To Search) بر روی اپلیکیشن گوگل (Google)در اندروید افزوده شده و با زمزمه کردن، تقلید کردن نوا و ریتم آهنگ و حتی سوت زدن کار می‌کند. نتیجه جستجوی همیشه دقیق نیست، اما شروع خوبی است و ارزش امتحان کردن‌اش را دارد، به ویژه اگر آهنگی مدت‌هاست گوشه ذهن‌تان خاک می‌خورد و نمی‌تواند آن را به خاطر بیاورید. در این نوشتار آموزش استفاده از قابلیت جستجوی موسیقی گوگل را آموزش می‌دهیم. با تکراتو همراه باشید.

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)

جستجوی آهنگ در گوگل تنها با ریتم و زمزمه کردن

برای این منظور در ابتدا اپلکیشن گوگل را در دستگاه اندرویدی‌ یا آیپد یا آیفون‌تان باز کنید و آیکون Microphone در سرچ بار را لمس کنید. این گزینه در دستگاه‌های اندرویدی در ویجت گوگل سرچ در هوم اسکرین نیز وجود دارد.

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)
قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)

حالا صفحه‌ای باز می‌شود که در آن دکمه Search A Song را می توانید مشاهده کنید. بر روی این دکمه کلیک کنید.

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)
قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)

پس از کلیک بر روی این دکمه آهنگی را که به خاطر نمی‌آورید را زمزمه کنید، ریتم را تقلید کنید یا با سوت بنوازید. همچنین این ابزار قادر است آهنگ‌هایی را که در حال پخش هستند ولی نام آن را نمی‌دانید را نیز شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:

مثلا در یک جشن حضور دارید و آهنگی در حال پخش است که نامش را نمی‌دانید ولی دوست دارید بعدا آن را مجدد گوش کنید. اینجاست که قابلیت هام تو سرچ گوگل به کارتان می‌آید.

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)
قابلیت جستجوی آهنگ گوگل (Hum to Search)

گوگل در ادامه مانند شکل زیر نتایج را برای شما نمایش می‌دهد. همچنین مشخص می‌کند که آنچه شما زمزمه کردید چقدر با نتیجه مذکور مطابقت دارد. در واقع در کنار هر نتیجه جستجو لیبلی قرار داده شده که به درصد میزان مچ بودن را اعلام می‌کند. حالا اگر آهنگ مد نظر شما در نتایج نیز می‌توانید بر روی گزینه More Results کلیک کنید.

قابلیت هام تو سرچ گوگل (Hum to Search)
قابلیت جستجوی آهنگ گوگل (Hum to Search)

همچنین اگر گوگل نتواند آهنگ مدنظر شما را پیدا کند، پیامی تحت عنوان «Unable To Find Match» به نمایش درمی‌آید. تحت چنین شرایطی می‌توانید بر روی Try Again لمس کنید و مجددا به طرز صحیح‌تر فرآیندهای گفته شده را تکرار کنید.

قابلیت هام تو سرچ گوگل چگونه کار می‌کند؟

جستجوی آهنگ در گوگل به کمک این قابلیت جدید به چه نحوی انجام می‌شود. یک راه آسان برای توضیح آن وجود دارد. توجه داشته باشید که ملودی و آهنگ چیزی مانند اثر انگشت است. هر کدام از ملودی‌ها هویتی منحصر به فرد دارند. یادگیری ماشینیِ گوگل می‌تواند با صدای سوت، زمزمه یا تقلید ریتم شما مانند یک اثر انگشت ناشناس رفتار کند و آن را با دیتابیسی از اثر انگشت‌ها مطابقت دهد.

تحت چنین شرایطی وقتی یک ملودی را صدای خود به موتور جستجوی هوشمد گوگل می‌دهید. الگوریتم‌های هوش مصنوعی صدای تولید شده را به یک توالی مبتنی بر عدد تبدیل می‌کنند که نماینده آن ملودی باشند. در سوی دیگر این امکان را دارند که صدای ضبط شده را بر اساس نوع، به آواز، سوت، زمزمه انسان و همچنین صداهای استودیویی و ماشینی دسته بندی کند.

بهترین فیلم های موزیکال جهان ؛ برترین ترکیب های موسیقی و فیلم دنیای سینما
قابلیت جستجوی آهنگ گوگل

نکته دیگر آنکه ما با یک هوش مصنوعی طرف هستیم، بنابراین هرچه بیشتر از شروع به کار جستجوی آهنگ می‌گذرد، بیشتر تِرین شده و نتایج جستجوی دقیق‌تری را نشان خواهد داد. همچنین این الگوریتم‌های گوگل، برای تبدیل یک ملودی به جزئیات، صداها و نویزهای بیرونی را به همراه لحن صدا و سازهای همراه از بین می‌برد و حاصل را به الگوهای عددی تبدیل می‌کند و این همان «اثر انگشت آهنگ» خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

هام تو سرچ گوگل در ادامه این توالی‌های عددی به دست آمده را با دیتابیس‌های آهنگ‌های خود مقایسه می‌کند و در آن واحد میزان مچ بودن را به دست آورده و در نهایت در نتایج جستجوی نمایش می‌دهد. همچنین مدل های یادگیری ماشینی ملودی نسخه ضبط شده توسط استودیو را تشخیص می دهند، که می توانیم از آن برای مطابقت با صدای آرام شخص استفاده کنیم.

توسعه قابلیت هام تو سرچ گوگل برای جستجوی موسیقی در گوگل بر مبنای زمزمه و ریتم آهنگ حاصل طی شدن مراحل تحقیق و توسعه توسط تیم هوش مصنوعی (AI) آلفابت است. این تیم با استفاده از شبکه های عصبی عمیق برای به رسمیت شناختن موسیقی در حالت کم مصرف در دستگاه های تلفن همراه، در حال حاضر Now Playing روی Pixel 2 را راه اندازی شده است.

این تیم مطالعاتی در سال 2018 حاصل مطالعات خود را به قابلیت SoundSearch در اپلیکیشن گوگل اضافه کرده است و دسترسی به آن را برای میلیون‌ها نفر باز کرده بود. حالا با این تجربه جدید آنها کار خود را یک گام جلوتر می‌برند چرا که حالا الگوریتم‌ها قادرند آهنگ‌های فاقد متن با ملودی خالی را تشخیص دهند. حالا تنها چیزی که لازم است تنها زمزمه‌ی کاربر است.

احتمال به زودی فراموش کردن یک آهنگ و به خاطر نباوردن آزاردهنده آن برای مدت‌ها از جریان زندگی ما حذف خواهد شد. همه این‌ها را به لطف پیشرفت تکنولوژی داریم. البته این فناوری می‌تواند در عرصه های خطرناک نظیر جاسوسی‌ها نیز مورد استفاده قرار دیگر؛ مانند هر پیشرفت دیگری در جهان تکنولوژی.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: HowToGeek

نظر شما در خصوص قابلیت هام تو سرچ گوگل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر