;
coinex

مراحل چالش مومو (Momo) ؛ مومو چگونه قربانیان را به خودکشی مجبور می‌کند؟‌

مراحل چالش مومو (Momo Challenge) به موضوعی داغ در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تبدیل شده است. در ادامه این نوشته به مراحل بازی مومو می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید.

چالش مومو (Momo Challenge Hoax) موضوع فراگیر و وایرال جدیدی است که گفته می‌شود در پیام‌رسان‌هایی نظیر واتساپ و فیسبوک با کودکان ارتباط برقرار کرده و آنها را به کارهای خشونت‌بار و حتی خودکشی ترغیب می‌کند. البته این چالش حدود 2 سال پیش نیز وایرال شده بود و بسیاری در مورد آن حرف و حدیث‌هایی را مطرح می‌کردند. حتی در آرژانتین عده‌ای خودکشی یک دختر 12 ساله را به این بازی نسبت داده‌اند.

بنابر ادعاها این در جریان مراحل بازی خودکشی مومو یک اکانت واتساپ که تصویر یک عروسک ترسناک در پروفایل آن است با کودکان ارتباط برقرار می‌کند و در ابتدا به آرامی و دوستانه با آنها گفتگو می‌کند. در ادامه اما گفته شده اکانت واتساپ مومو با ایجاد ترس و وحشت در کودکان آنها را انجام کارهای هراس‌آور، آسیب رساندن به خود و ودیگران و در نهایت به خودکشی مجبور می‌کند. عده‌ای مدعی هستند در جریان مراحل بازی مومو عدم اطاعت از فرامین باعث می‌شود پیام‌های تهدیدکننده برای قربانی ارسال شود.

مراحل چالش مومو (Momo)

مومو چگونه قربانیان را به خودکشی مجبور می‌کند؟‌

البته مراحل چالش مومو در واتساپ و بازی مومو سابقه‌ای طولانی‌تر از این چند هفته‌ای دارد که صحبت کردن در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها وایرال شده است. پیشتر در سال 2018، برای نخستین بار شاهد ظهور جهانی این چالش خودکشی در واتساپ بودیم. در طول چند روز گذشته به نطر می‌رسد بنابر ادعاها این بازی در کشورهای مختلف در سراسر جهان مجددا فعالیت خود را از سر گرفته است.

در ایران نیز زمزمه‌هایی در خصوص این بازی به گوش می‌رسد. پلیس فتا به والدین توصیه می‌کند که مراقب فعالیت‌های فرزندانشان در فصای مجازی باشند و هرگونه مشکلی را با این نهاد در میان بگذارند. با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا مدارس آموزش از راه دور با استفاده از اپلیکیشن شاد و در مواردی واتساپ را در دستور کار خود قرار داده است. برگزاری آنلاین کلاس‌ها در یپام‌رسان‌های مختلف نگرانی‌ها در مورد امنیت کودکان در فضای مجازی را زیر سوال برده است و حالا با ظاهر شدن چالش Momo بیش از همیشه به نقل محافل تبدیل شده است.

مراحل چالش مومو
مراحل بازی MOMO

البته پلیس ایران گفته که پیگیری‌های لازم را انجام داده و همه‌چیز تحت کنترل است. در ادامه این نوشتار به سراغ مراحل چالش Momo ، خطرات چالش مومو و چگونگی فراگیر شدن آن در کشورهای مختلف و در نهایت نحوه مقابله با مومو را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

مراحل چالش مومو چیست؟

آنچه در ادامه در خصوص مراحل چالش مومو گفته می‌شود صرفا ادعاها و گفته‌های مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی است و برای تکراتو درستی یا نادرستی آنها قابل اعتبار سنجی نیست. بازی مومو به صورت یک اکانت در واتساپ با تصویر یک عروسک دختر ترسناک ظاهر می‌شود و برای موبایل قربانیانش پیام ارسال می‌کند.

این پیام‌های مضامین مختلفی دارند؛ گاهی به صورت تبلیغات و متن حاوی برنده شدن در قرعه‌کشی و گاهی به قصد آغاز رابطه دوستانه و با بیان عبارات زیبا است. مومو به کاربران خود هشدار می‌دهد که اگر به پیام ارسالی‌اش بی‌توجه باشند و به آن پاسخی ندهند، هنگام شب به قربانی و خانواده‌اش حمله خواهد کرد و آنها را به قتل خواهد رساند. در نتیجه این گفتگو کودک قانع می‌شود تا مراحل چالش مومو را آغاز کند و از دستورات مومو پیروی.

دستورات چالش مومو مشتمل بر انجام کارهای خشونت‌آمیز است که به آسیب رساندن به خود و دیگران و حتی خودکشی می‌تواند منجر شود. هنگامی انجام دستورات این امکان وجود دارد که قربانی دچار حملات پانیک شود، سطح استرس و اضطراب به طور ناگهانی در او افزایش یابد و در نهایت این موضوع منجر به افزایش خطر حمله و ایست قلبی در قربانی ختم خواهد شد.

در جریان مراحل چالش Momo به منظور انتقال دستورات به قربانی ممکن است مومو عکس یا طرح گرافیکی همراه با متن ارسال کند تا نحوه صحیح انجام دستورات را به وی یادآور شود. همچنین پس از انجام صحیح هر مرحله نیز پاداشی برای قربانی در نظر گرفته می‌شود. در مرحله پایانی چالش جایزه قربانی ملاقات نهایی با مومو خواهد بود. این موضوع از آن نظر جایزه محسوب می‌شود که به قربانی گفته می‌‌شود پس از ملاقات با مومو دیگر این کابوس تمام شده و مراحل چالش Momo به پایان می‌رسد.

به عنوان نمونه حتی ادعا شده مومو به یک کودک انگلیسی پیام ارسال کرده و از او خواسته چاقویی را روی گردنش بگذارد. همچنین گفته شده دو نوجوان در هند نیز قربانی این چالش شده‌اند و دست به خودکشی زده‌اند. با این حال پلیس این کشور خودکشی این دو نفر را بی‌ارتباط با بازی مومو عنوان می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مراحل بازی مومو شباهت زیادی به بازی نهنگ آبی می‌تواند داشته باشد. حداقل هدف هر دو بازی یکی است. گفته شده یکی از قربانیان مراحل چالش Momo از خودش حین انجام تمامی مراحل فیلم گرفته و در آخر کار نیز اقدام به خودکشی کرده است. این ویدیوها در فضای اینترنت پاک شده است و مقامات ارتباط این خودکشی را با بازی مومو رد کرده‌اند با این حال گزارش‌هایی از نقاط مختلف جهان در خصوص خطرات این بازی کماکان به گوش می‌رسد.

مومو چگونه با قربانیان ارتباط می‌گیرد؟

تصویری که منتسب به بازی مومو است و در عکس پروفایل این اکانت واتساپ نیز به چشم می‌خورد تحت عنوان «پرنده مادر» شناخته می‌شود. این نام یک مجسمه است که در سال 2016 در ژاپن به نمایش درآمده است و پس از مدتی کمپانی سازنده‌ی آن دست به تغییراتی زد که ظاهر آن را ترسناک‌تر کند. این عروسک دختر پاهای پرنده دارد و با لبخندی که بی‌شباهت به لبخند معروف جوکر نیست، ظاهر ترسناک برای ایجاد ترس و وحشت در قربانی پدید آورده است.

مراحل چالش مومو
مراحل چالش مومو

گفته می‌شود پس از رد و بدل شدن پیام‌هایی در واتساپ، شماره مومو در واتساپ با کودک تماس می‌گیرد و این کابوس را وخیم‌تر از همیشه می‌کند. یکی از اتفاقات ناخوشایندی که این روزها شاهد آن هستیم این است که برخی تصویر پروفایل خود را به این عکس تغییر داده و با دوستان و آشنایان خود «شوخی» می‌کنند و منجر به ایجاد ترس و وحشت در آنان می‌شوند. این هم موضوعی است که باید توجه لازم را به آن داشته باشید.

چالش مومو خطری برای بزرگسالان ندارد؟

احتمالا شما خواننده این مطلب گمان کنید این چالش تنها برای کودکان خطرناک است و کاری با بزرگسالان نمی‌تواند داشته باشد. واقعیت اما جز این است. بزرگسالان نیز قطعا نباید با اکانت‌های ناشناس و ناامن نظیر این اکانت مومو به قصد سرگرمی، پر کردن اوقات فراقت یا موارد دیگر ارتباط برقرار کنند. این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت است. مهمترین نکته رعایت حریم خصوصی و امنیت داده‌ها و اطلاعات گوشی شماست. حتما در نظر داشته باشید که کلاه‌برداران و شیادان در این جور مواقع همیشه در کمین‌اند.

از جمله خطراتی که مراحل چالش مومو می‌تواند برای بزرگسالان به دنبال داشته باشد می‌توان به «ااحتمال سرقت اطلاعات گوشی»، «ایجاد مزاحمت تلفنی»، «دریافت مداوم پیام‌ها و تصاویر خشونت‌آمیز و آزاردهنده» و «اخاذی و باج‌خواهی» اشاره کرد. در نتیجه توجه داشته باشید که اگر اکانتی ناشناس به قصد آشنایی یا با هر نیت دیگری به شما پیام داد، از ایجاد هرگونه رابطه با آن جدا خودداری کنید و مراتب را هرچه سریع‌تر به پلیس گزارش کنید.

همانگونه که بالاتر اشاره کردیم، بازی مومو برای نخستین بار در سال 2018 و در فیسبوک مورد شناسایی قرار گرفت. کاربری که این چالش را کشف کرده بود، تبلیغات مرتبط با مومو را در ویدیوهایی دید و آن را در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشت. پس از آن نیز یکی از کاربران توئتر در مورد مراحل چالش Momo اطلاع رسانی و توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرد.

مراحل چالش مومو
مراحل بازی MOMO

پیشتر در تکراتو از اظهار نظر کیم کارداشیان بازیگر و سوپرمدل آمریکایی در مورد چالش مومو در استوری اینستاگرامش خواندیم. همه این‌ها باعث شد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از خطرات مراحل Momo Challenge با خبر شوند. مدل آمریکایی در اینستاگرامش از فالوورهایش خواسته بود که از گوگل بخواهند ویدیوهای مرتبط با چالش Momo را از پلتفرم یوتیوب خود پاک کند.

در نهایت نیز یوتیوب واکنش نشان داد و گفت حتی اکانت‌هایی که عکس آواتارشان شباهت به مومو دارد نیز حذف می‌شوند و برای ویدیوهایی که در خصوص این بازی اطلاع‌رسانی می‌کنند بتگ خشونت‌آمیز نمایش داده خواهد شد. موضوع حریم خصوصی در فضای مجازی برای مردم جهان اهمیت بالایی دارد و کمپانی‌ها در این خصوص خط مشی‌های بسیار واضحی ترسیم می‌کنند.

تاکنون بازی Momo در کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده، کانادا، انگلیس، ایرلند، هند، پاکستان، اسپانیا، بلژیک، فیلیپین، فرانسه، پرتغال، برخی کشورهای آمریکای جنوبی و متاسفانه در کشورمان ایران جنجال‌برانگیز شده است. برخی از خودکشی‌های صورت گرفته در طول چند روز گذشته در این کشورها به این بازی نسبت داده شده است. با این حال مقاما انتظامی این کشورها این موضوع را رد کرده‌اند. مثلا یک مورد در آرژانتین در سال 2018 و دو مورد همین اخیرا در هند بود که هر دو توسط پلیس این کشورها رد شد.

چالش‌های خطرناک و آسیب‌رسان در فضای وب کم نیستند. در طول سال‌های گذشته موارد پرشماری از این دست چالش‌های خطرناک مشاهده کرده‌ایم که هر از چندی اخبار حول آن وایرال می‌شوند. در کشورهای مختلف در سراسر جهان حکایت‌هایی از انجام رفتارهای خشونت‌آمیز توسط کودکان و نوجوانان شنیده می‌شود که به چالش‌ها و بازی‌های آنلاین نسبت داده می‌شوند. همه این موارد نسبت به اهمیت بالای کنترل کودکان در فضای مجازی و حفظ حریم شخصی شدار می‌دهند.

چگونه از چالش MOMO در امان باشیم؟

احتمالا شما نیز مانند بسیاری دیگر هنوز اسیر چنین مسائلی نشده‌اید. اما باید خطر آن را همواره در نظر داشته باشید و برای مقابله با آن نکات اساسی را بدانید. در درجه اول اگر پیام ناشناسی در واتساپ یا هر پلتفرم دیگری دریافت کردید که مثلا مراحل چالش مومو (Momo Challenge Hoax) را توضیح می‌دهد، سریعا شماره مذکور را بلاک کرده و مراتب را به پلیس فتا گزارش دهید. برای این کار می‌توانید با شماره 110 تماس بگیرید.

مراحل بازی MOMO
مراحل بازی MOMO

نکته دوم آنکه به هیچ عنوان تماس‌های واتساپ با پیش شماره‌های خارج از کشور را پاسخ ندهید، مگر آنکه از سوی دوستان و آشنایان‌تان باشد. با این کارها خطرات این چالش‌ها را می‌توانید از خود دور کنید.احتمالا می‌دانید که پلیس فتا به ماجرای مراحل چالش Momo واکنش نشان داده و اعلام کرده این چالش امکان هک گوشی شما را ندارد. با این حال مسئولان از کاربران خواسته‌اند آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و مراتب را به پلیس گزارش دهند. همچنین پلیس فتا هرگونه خودکشی کودکان یا نوجوانان در ایران به دلیل بازی مومو را تکذیب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر