coinex
راهنمای خرید تکراتو

ماهواره تس نخستین سیاره شبه زمین در ناحیه‌ای زیست‌پذیر کشف کرد

تلاش‌ها برای کشف سیاراتی مشابه زمین همچنان ادامه دارد. به تازگی ماهواره تس نخستین سیاره شبه زمین در ناحیه‌ای زیست پذیر را کشف کرد.

ستاره شناسان قبلا سیارات مشابه زمین رصد کرده اند. اما این سیارات بیشتر اطراف ستاره های سرخ کوتوله وجود دارند. این چالشی بزرگ به حساب می آید، زیرا اشعه ها و گرمای ستاره سبب می شود سیاره مشابه زمین غیرقابل سکونت باشد. اکنون به نظر می رسد سیاره مشابه زمین با ویژگی های بهتری رصد شده است.

TESS (ماهواره‌ی نقشه‌بردار فراخورشیدی گذرا) در سال ۲۰۱۸ با هدف کشف سیاره‌های کوچک در اطراف نزدیک‌ترین همسایه‌های خورشید پرتاب شد. این ستاره‌ها به اندازه‌ی کافی درخشان هستند و می‌توان ویژگی‌های جرمی و جوی سیاره‌هایشان را بررسی کرد.

ماهواره تس نخستین سیاره شبه زمین در ناحیه‌ای زیست‌پذیر کشف کرد

TESSدر اطراف یازده ستاره‌ی نزدیک موسوم به کوتوله‌های M، تاکنون هفده سیاره‌ی کوچک کشف کرده است. این ستاره‌ها نسبت به خورشید کوچک‌تر (کمتر از ۶۰ درصد از جرم خورشید) و سردتر (دمای سطح آن‌ها تقریبا ۳۶۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است) هستند.

ستاره‌شناس‌ها در مجموعه‌ای از مقاله‌ها از سیاره‌ای موسوم به TOI-700d خبر دادند. این سیاره هم‌اندازه با زمین است و در محدوده‌ی قابل سکونت ستاره‌ی خود قرار دارد؛ به گفته‌ی پژوهشگرها، این سیاره احتمالا دارای اقلیم است.

نخستین سیاره شبه زمین

ستاره‌شناسان مرکز اخترفیزیک، ژوزف رودریگز، لاورا کریدبرگ، کارن کالینز، ساموئل کوین، دیو لاتهام، راین کلوتیر، جنیفر وینترز، جیسون ایستمن و دیوید چاربونیو از اعضای تیم پژوهش TOD-700d، یکی از سه سیاره‌ی کوچک ستاره‌ی کوتوله‌ی M بودند (جرم این ستاره ۰/۴۱۵ جرم خورشیدی است)؛ این ستاره در فاصله‌ی ۱۰۲ سال نوری از زمین قرار دارد.

پژوهشگرها با تحلیل داده‌های TESS متوجه شدند سیاره‌ها تقریبا هم‌اندازه با زمین هستند و دوره‌ی مداری آن‌ها به ترتیب برابر با ۹/۹۸، ۱۶/۰۵ و ۳۷/۴۲ روز زمینی است.

در منظومه‌ی شمسی، عطارد در مدت ۸۸ روز مدار خورشید را کامل می‌کند؛ این سیاره بسیار به خورشید نزدیک است و دمای سطح آن به بیش از ۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد؛ اما ستاره‌ی کوتوله‌ی M نسبت به خورشید سردتر است؛ به همین دلیل مدار سومین سیاره‌اش به شکل چشمگیری به آن نزدیک است و در محدوده‌ی قابل سکونت قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کشف نخستین سیاره شبه زمین توسط ماهواره تس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر