;
coinex

 نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago) ؛ دادگاهی برای جرم هایی آشنا

آرون سورکین با فیلم دادگاه شیکاگو 7 خیز بلندش را برای نامزدی در چند بخش جدی اسکار نشان داد. در ادامه با نقد  فیلم دادگاه شیکاگو 7 با سایت تکراتو همراه ما باشید.

فیلم دادگاه شیکاگو 7 در بستر سیاسی اجتماعی مهمی از تاریخ معاصر آمریکا رخ می دهد. یعنی جنگ ویتنام. جایی که هشت (7+1) نفر از لیدرهای جنبشهای مخالف جنگ ایالات متحده آمریکا علیه ویتنام که خودشان هم شهروند آمریکا هستند به اتهام عبور از مرزهای ایالتی به قصد شورش و ایجاد هرج و مرج و اغتشاش و بر هم زدن نظم عمومی و توهین و تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی دادگاهی میشوند.

نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)

آخرین دادگاه برای جرم هایی آشنا

فکر میکنم جرم هایی که در بالا ذکر کردم برایتان آشنا بنظر برسد. البته من با چاشنی اغراق اینها را عرض کردم. اما تمام این جرمها که به هفت شیکاگویی نسبت داده شده بود در بستری دموکراتیک در حال وقوع بود. حتی دادگاه ناعادلانه‌شان هم عادلانه‌تر از خیلی از دادگاه‌هایی بود که در همین نزدیکی‌ها و در تاریخ معاصر شاهدش بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی فیلم 5 هم خون 2020

نقد و بررسی فیلم یهودا و مسح سیاه 2021

حتی وقتی قاضی دست و پا و دهان آن سیاه‌پوست را می‌بندد هم آن بستن دست و پا و دهان در بستری دموکراتیک اتفاق می‌افتاد. مخاطب عزیر به من حق بدهید که اتفاقات سیاسی اجتماعی حقوقی ایالات متحده آمریکا را در سال 1968 (یعنی بیشتر از نیم قرن قبل) با اتفاقات معاصر همین نزدیکی مقایسه کنم و حسرت بخورم که چگونه است که غرب استعمارگر اینگونه دولت حقوقی و دموکرات (نه به معنای اسم حزب) دارد ما در همین نزدیکی و غیره.

نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)
نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)

 شروع فیلم با تصاویر مستند ؛ نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7

فیلم با تصاویری مستند از اتفاقات سال 1968 و تظاهرات و اوج و فرودهای سیاسی اجتماعی آمریکا شروع می‌شود. فیلم‌های این چنینی (بر اساس مستند تاریخی و سیاسی) یا بی‌نظیر از آب در می‌آیند یا به شدت ضعیف. این فیلم با ریتمی بی‌نظیر و استادانه به واسطه کات‌ها و خلاصه گویی‌ها و ایجاز فیلمساز در روایت سوار بر تمپویی مثال زدنی و اسکارپسند شد (مقصودی کنایی ازین واژه ندارم).

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

موزیک این فیلم توسط دانیل پمبرتن آهنگساز و موسیقیدان اهل بریتانیا طراحی و ساخته شده است. موسیقی که توسط ایشان طراحی شده بود نه تنها در خدمت فیلم بود بل که شاید در حالت اغراق‌آمیزی می‌توانم بگویم فیلم در خدمت موسیقی ایشان بوده است. تلفیق هارمونیک مستند و فیلمنامه هم در خدمت تمام عیار به ویسکوزیته زیبایی شناسانه فیلم بود.

درامی سیاسی اجتماعی با رگه های کمدیِ ساشا بارون کوهنی ؛ نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7

دیدن نام ساشا بارون کوهن در میان کست این فیلم به خودیِ خود دلیل مناسبی برای دیدن این فیلم است. ایشان را با فیلم‌هایی همچون بورات، هوگو، دیکتاتور، بینوایان و سریال بی‌نظیر تجربی و آرتیستیکِ آمریکا کیست؟ به خوبی می‌شناسم. ایشان یکی از آوانگارد‌ترین آرتیست‌هایی هستن که به عمرم شناختم و حضورش درین فیلم به غایت بجا و با رگه‌های درام کمدی (کمدی سیاه منحصر به فرد خودش) ایفای نقش کرد.

آرون سورکین ؛ هدایتگری قهار برای یک پروژه شلوغ و پر بازیگر

آرون سورکین فیلمنامه‌نویس، تهیه کننده، نمایشنامه‌نویس و فیلمساز اهل ایالات متحده است. او با فیلم‌هایی مانند شبکه اجتماعی، استیو جابز خود را به عنوان نویسنده و با فیلم بازی مالی (اولین کارگردانی) خود را مطرح کرده بود اما فیلم دادگاه شیکاگو 7 قطعا بهترین و جدی‌ترین اثر هنری او تاکنون است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

او با در خدمت گرفتن موسیقی، دکوپاژ‌های درست هالیوودی (هالیوود دهه 90 و 2000) رنگ‌های چشم‌نواز (و با تدوین اصلاح رنگ با کنتراست‌های زیبایی‌شناسانه) و استفاده‌اش از نور به مانند عکاسی که در آژانس مگنوم کار می‌کند داستانی به ظاهر کسل‌کننده را به نحوی جذاب ساخته که از ابتدا تا به انتهای فیلم که حدود 2 ساعت و 10 دقیقه است مخاطب را پای پرده سینما (مخاطب غربی را) و یا پای تلوزیون میخکوب می‌نشاند.

نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)
نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)

سینمای روایتگر همینه همینه ؛ نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7

نحوه روایت فوق‌العاده این فیلم تا جایی پیش می‌رود که در اواسط کار روایت از سه جنبه دنبال می‌شود.  ابی هافمن (با بازی ساشا بارون کوهن) در استندآپی سیاسی، روایت کلی فیلم و فلش بک‌هایش و پاسخ‌هایی که متهمین در دادگاه می‌دهند. از سه جهت روایت موازی صورت می‌گیرد بدون اینکه کوچکترین تداخلی در روند فیلم ایجاد شود. این هنر، هنر کارگردان و تمام عوامل پروژه است.

آمریکا مهد دموکراسی؟ ایران دانشگاه دموکراسی؟ ؛ نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7

در مهد دموکراسی شاهد اتفاقاتی بودیم و هستیم که برا به یاد مهدکودک دموکراسی می‌اندازد. ما با جامعه‌ای ضد زن و ضد سیاهپوست و امپریالیست طرف هستیم که در ویترین خود را مدعی شماره یک دموکراسی مطرح می‌کند. این فیلم هم در زیر متن نمونه بارزی از این شوآف است. تا اینجای کار بجز مدح فیلم چیزی ننوشتم ولی حالا می‌خواهم به سراغ توهینی بروم که سیستمِ هالیوود به شعور مخاطب کرده و می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

این توهین درین فیلم در یک سکانس رو باز می‌کند و خود را نشان می‌دهد: موقع پخش سرود ملی آمریکا همه معترضین سرپا می‌ایستند و احترام می‌گذراند. فیلمساز سعی در نشان دادن این را دارد که هرچقدر هم مخالف دولت باشید نمی‌توانید با حکومت و قانون اساسی و اساسِ قوانین ایالات متحده آمریکا مخالف باشید.

نکته دوم این است که وقایعی را روایت می‌کند که در سال 1968 رخ داده و روی این منطق می‌خوابد که قبلا بد بودیم الآن خوب هستیم که نیستند و نمی‌گذراند هیچ کجای دنیا خوب باشد.

جنگ ویتنام

نام مجموعه عملیات و درگیری‌های نظامی‌ای است که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ بین نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادی‌بخش ویتنام جنوبی از یک سو، و نیروهای ویتنام جنوبی و متحدانش به ویژه ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر رخ داد.

همزمان و مرتبط با این جنگ، جنگ‌های نیابتی در لائوس و کامبوج بین نیروهای آمریکایی‌ در برابر نیروهای کمونیستی برقرار شد. در پایان، با خروج آمریکا، جنگ داخلی لائوس، جنگ داخلی کامبوج و جنگ ویتنام همه این کشورها حکومتهای کمونیستی پیدا کردند.

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ژنرال (ایزنهاور) حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک ویتنام را به عنوان راهی برای جلوگیری از گسترش نفوذ و کنترل کمونیسم در ویتنام جنوبی پیرو نظریه دومینو می‌دانست. با توجه به اصل ریزش دومینو اگر یک منطقه کمونیستی می‌شد مناطق اطراف را هم به دنبال خودش پایین می‌کشید و در کام کمونیسم و زیر نظر اتحاد جماهیر شوروی یا جمهوری خلق چین قرار می‌داد و به گسترش قلمرو کمونیسم کمک و از قلمرو دولت‌های سرمایه‌داری می‌کاست.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

(بعد از اتحاد جماهیر شوروی، چین، کره شمالی، ویتنام، لائوس) دولت ویتنام شمالی برای اتحاد تحت حکومت کمونیستی می‌جنگید، آن‌ها اختلاف را ابتدا جنگ مستعمراتی فقط علیه نیروی‌های استعماری فرانسوی می‌دانستند اما وقتی آمریکا به ویتنام جنوبی پیوست اختلاف را به جنگ علیه کل دولت ویتنام جنوبی که آن را دولت دست نشانده آمریکا می‌خواندند، تغییر دادند.

چرا این فیلم نامزد محکمی برای اسکار 2021 است؟ ؛ نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7

بجز نکاتی که در بالا ذکر کردم باید اذعان کرد درین فیلم بازیگران درجه یک و مطرحی چون ساشا بارون کوهن، ادی ردمین، یحیی عبدالمتین دوم، جرمی استرانگ، جوزف گوردون لویت، توماس میدلتیچ، فرانک لانگلا، ویلیام هرت، مایکل کیتون و مارک رایلنس به ایفای نقش پرداخته‌اند و این اثر توانسته با عملکرد عالی خود نمره ۷.۹ در IMDb را کسب نموده و همچنین نظر ۹۱ درصد از منتقدان راتن تومیتوز را به خود جلب

چقدر از فیلم واقعی است؟ ؛ نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7

به نظر بنده یک فیلمساز می‌تواند با نگاه منحصر به فرد خود در فیلمی تاریخی دخل و تصرف کند به شرطی که به کلیت حقیقت تاریخی ضربه وارد نکند. اگر بجز این بود این فیلم باید مستند می‌شد نه سینمایی.

در بخش بعدی به حقایق تاریخی‌ای می‌پردازم که برخی از آن‌ها در فیلم با نگاه کارگردان تغییر پییدا کرده است. منبعی که از آن درین بخش استفاده شده سایت معتبر   History vs. Hollywood است.

در ابتدا باید اشاره کرد که در کنار این هشت نفر، شانزده نفر دیگر نیز در دادگاه نام برده شدند اما خب هیچ‌گاه مورد پیگرد قانونی قرار نگرفتند.

بیشتر بخوانید:‌

نقد و بررسی سه گانه ماتریکس ؛ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 2020

قسمت اعظمی از این دادگاه طویل و پرتنش در فیلم دادگاه شیکاگو 7 به تصویر کشیده نمی‌شود و دلیل آن هم مشخصا محدودیت زمان یک فیلم است. این دادگاه در اصل به مدت ۵ ماه به طول انجامید؛ یعنی از سپتامبر ۱۹۶۹ تا فوریه ۱۹۷۰. رای نهایی دادگاه – که بعدها طی اعتراض تغییر کرد  – در تاریخ ۲۰ فوریه ۱۷۹۰ اعلام شد.

گفته می‌شود گروه‌های معترض حتی قانون منبع رفت و آمد از ساعت ۱۱ شب را زیر پا گذاشتند و پلیس در ابتدا برای اجرای این محدودیت پا به عرصه گذاشت. اما خب مشکل اینجا بود که هزاران معترض در مقابل چند صد پلیس قرار داشتند. در ضمن اکثر این معترضان به خاطر پر بودن هتل‌ها جایی برای ماندن نداشتند و تنها گزینه‌شان ماندن در پارک شهر بود.

نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)
نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)

داستان فیلم اینگونه روایت می‌شود که پلیس دور مجسمه ژنرال جان لوگان جمع شده بودند و سپس معترضان آن‌ها را کنار زده و به مجسمه نزدیک می‌شوند. اما بر اساس شواهد تاریخی این اتفاق دقیقا برعکس بوده؛ بدان معنا که معترضان پیش از ورود پلیس به محل تپه را تسخیر کردند و پرچم‌هایشان را بالا بردند.
پس از این اتفاق، نیروهای پلیس وارد میدان می‌شوند تا معترضان را متفرق کرده و از مجسمه دور نمایند. این مسئله به درستی در مستند Chicago 10 به نمایش درآمده است.

در فیلم مشاهده می‌کنیم که چند معترض پس از دیدن یک زن با پرچم آمریکا خشمگین می‌شوند و قصد تجاوز به او را دارند. هنگامی که این افراد به زن نزدیک می‌شوند، جری روبین مداخله کرده و تلاش می‌کند زن را از پارک بیرون ببرد. در همین نقطه یک پلیس روی سر او اسلحه می‌گذارد و وی را دستگیر می‌کند.
اما خب نحوه دستگیری واقعی روبین به این شکل نبوده است. مهم‌تر اینکه هیچ سندی به به نجات یک زن توسط روبین اشاره نکرده. روبین در واقع پس از خروج از پارک هنگامی که در خیابان است توسط پلیس بازداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

مامور مخفی فیلم دادگاه شیکاگو 7 با بازی کیتلین فیتزجرالد به طور کلی ساختگی است. جری روبینِ واقعی هیچ‌گاه توسط یک مامور مخفی زن فریب داده نشد. شخصیت فیتزجرالد احتمالا با هدف عمیق‌تر کردنِ داستان جری به فیلم اضافه شده است.

در حقیقت سه مامور مخفی به جمع معترضان نفوذ کردند و یکی از آن‌ها با نام رابرت پیرسون نقش بادیگارد جری را برعهده گرفت. او خود را به عنوان یکی از اعضای گنگ موتورسواران جا زده بود.

در حقیقت هر دو گروه مسئول افزایش خشونت در اعتراضات بودند. فیلم The Trial of the Chicago 7 به طور کلی پلیس را منبع خشونت و رفتارهای نابه‌جا می‌داند و معترضان را انسان‌هایی بی‌خطر و قربانی خطاب می‌کند. در نتیجه، بخش‌های مهمی از این فیلم به شکل یک‌طرفه روایت شده است.

در فیلم دادگاه شیکاگو ۷ بیشترین تهدیدی که از سوی معترضان می‌بینیم، پرتاب چند تکه سنگ به نزدیکی پای ماموران پلیس است! اما باید در جریان باشید طی این اعتراضات گسترده که اغلب بالای ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شدند،‌ معترضان کلوخ، سنگ، آجر، شیشه بطری، کیسه‌های پر از ادرار و مدفوع و توپ‌های گلف میخ‌دار را به سوی ماموران پرتاب می‌کردند.

نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)
نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago)

در کنار این موارد معترضان حتی درگیری فیزیکی هم با نیروهای پلیس داشتند و بسیاری از اموال عمومی و شخصی را ویران نمودند. این‌ها مواردی است که فیلم The Trial of the Chicago 7 به کلی نادیده گرفته است.

بابی سیل به خاطر عدم حضور وکیلش در دادگاه درخواست تعویق آن را داشت که با موافقت قاضی همراه نشده بود. قاضی مدعی بود ویلیام کانستلر می‌تواند نماینده و وکیل او در دادگاه باشد اما بابی سیل به این مورد معترض بود.

در همین راستا وقتی دادگاه ادامه یافت، بابی سیل مدام فرآیند کار را قطع می‌کرد و قاضی را «خوک»، «فاشیست»، «نژادپرست» و بسیاری موارد دیگر خطاب نمود. پس از آن قاضی دستور داد ماموران جلوی این رفتارهای سیل را بگیرند و آن‌ها نیز با بستن متهم به صندلی، دهان او را بستند.

در حالی که فیلم The Trial of the Chicago 7 بابی سیل را مدت کوتاهی به این شکل نشان می‌دهد، طبق شواهد او به مدت سه روز به همین شکل در دادگاه حضور می‌یافته است. وکیل سیل در آن زمان دادگاه را یک «محل شکنجه قرون وسطایی» خواند. با این حال عده‌ای هم می‌گفتند تنها راه ادامه دادگاه و کنترل بابی سیل همین بوده است.

پس از روز سوم قاضی اجازه ورود بابی سیل به دادگاه را به حالت عادی داد اما ظاهرا این معترض بازهم به رفتارهای نامناسب خود ادامه داد. در همین راستا، قاضی بابی سیل را به خاطر این رفتار و تمام قانون‌شکنی‌های دیگرش به ۴ سال زندان محکوم کرد.

پس از خروج سیل از دادگاه، گروه «شیکاگو ۸» به «شیکاگو ۷» تغییر نام داد. گرچه احکام قاضی دادگاه نسبت به سیل غیرقانونی محسوب می‌شد و بعدها دادگاه عالی ایالتی حکم زندان او را تغییر داد و قرار بود او به صورت مجزا محاکمه شود؛ البته دادگاه مجزا هیچ‌گاه برپا نشد.

ریچارد شولتز یکی از سخت‌گیرترین اعضای دادگاه بود که در هر فرصتی به سوی متهمان و وکلایشان می‌تاخت. در واقع هدف مسئولان ایالتی از انتخاب او دقیقا چنین خوی و رویکردی بود. در نتیجه، صحنه ابتدایی فیلم و بسیاری دیگری از صحنه‌ها مربوط به شولتز واقعیت تاریخی ندارند.

هیئت منصفه هیچ‌یک از افراد شیکاگو هفت را به «توطئه» متهم نکردند. پنج تا از هفت مرد (تام هایدن، ابی هافمن، رنی دیویس، دیوید دلینگر و جری روبین) به خاطر جرم‌های دیگر به پنج سال زندان محکوم شدند.
اما خب همه هفت نفر به علاوه وکلایشان به خاطر درگیری‌ها و نحوه برخوردشان در دادگاه به نوعی مجازات شدند.
در مورد بابی سیل هم همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، قاضی در ابتدا یک حکم ۴ ساله زندان برای او برید اما پس از دو سال دادگاه عالی فدرال رای را برگرداند و وی از زندان آزاد شد. طبق شواهدی که موجود است، سیل پس از آزادی بعدها در دو قتل شریک جرم بود اما خب دیگر هیچ‌گاه کارش به دادگاه کشیده نشد.

جالب است بدانید ۸ نفر اصلی گروه شیکاگو همیشه مدعی بودند سیستم عدالتی در ایالات متحده فاسد و غیرمنصفانه است اما خب پس از مدتی تقریبا تمام احکام قاضی دادگاه توسط دادگاه عالی فدرال برگردانده شد؛ این موضوع هم از جمله مسائلی است که فیلم به آن توجهی ندارد.

استفانی زاکارک منتقد تایم درباره‌ی این فیلم نوشته است:

دادگاه شیکاگو هفت The Trial of the Chicago 7 برای ما یادآور شعارهایی است که معترضان زیر باتوم و مشت و لگد پلیس سر دادند: ” تمام دنیا در حال تماشا است”. کی رویتان را برمی‌گردانید؟ دادگاه شیکاگو هفت The Trial of the Chicago 7 با جزییات داستان اتفاقی که بیش از ۵۰ سال پیش افتاده است را روایت می‌کند. هیچ وقت زمان مناسبی برای برگرداندن رویتان وجود ندارد.

بیلی گودی‌کونتز منتقد آریزونا ریپابلیک نقد خود را از این فیلم این‌طور تمام کرده است:

دادگاه شیکاگو هفت The Trial of the Chicago 7 که برای فیلمی با موضوعی جدی، سبک و روان است، فیلمی غیرمنتظره و جالب است. سورکین به غریضه‌اش اعتماد کرده است. شاید زندگی واقعی جوری شده است که دیگر باور هر چیزی برایمان راحت شده و هیچ چیز دیگر عجیب به نظر نمی‌رسد. به هر حال، این فیلم کاملا به موقع و در بهترین زمان ممکن پخش شده است.

 نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 (7 The Trial of the Chicago) ؛ عوامل فیلم

  • کارگردان: آرون سورکین
  • تهیه‌کننده: مارک پلت، مت جکسون، استوارت بسر، تایلر تامپسون
  • نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: ساشا بارون کوهن، ادی ردمین، یحیی عبدالمتین دوم، جرمی استرانگ، جوزف گوردون لویت، الکس شارپ، توماس میدلتیچ، فرانک لانگلا، ویلیام هرت
  • مایکل کیتون، مارک رایلنس، دانیل فلاهرتی
  • فیلم‌بردار: فدون پاپامیکائیل
  • تدوین‌گر: الن بام‌گارتن
  • شرکت تولید: دریم‌ورکس، کراس کریک پیکچرز، مارک پلت پروداکشنز و امبلین پارتنرز
  • توزیع‌کننده: پارامونت پیکچرز (آمریکا)
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر