;
coinex

نقد فیلم Da 5 Bloods 2020 (پنج هم‌خون) ؛ شعار زدگی بیداد می کند

فیلم Da 5 Bloods فیلمی‌ست که می‌شود از آن به عنوان نمونه‌ی باهوش بودن کارگردانش لی اشاره کرد. در ادامه با سایت تکراتو و نقد فیلم Da 5 bloods همراه باشید.

فیلمی که به موقع ساخته و به نمایش گذاشته شد. زمانی که اعتراضات برای عدالت و برابری نژادی، بولد است. یک فیلم جنگیسیاسی با مضمون ضد نژادپرستی که با حواشی این ‌روزهای کشور آمریکا و دنیا هم‌خوانی دارد. این فیلم از پر هزینه‌ترین فیلم‌های اسپایک لی (35 تا 45 میلیون دلار) بوده است.

فیلم پنج هم‌خون در سبک درام جنگی و به کارگردانی اسپایک لی یکی از نامزدهای احتمالی اسکار 2021 محسوب می‌شود. این فیلم که در پلتفرم نتفلیکس اکران شد را اسپایک لی با همکاری کنار جان کیلیک، بیتریز لوین و لوید لوین ساخته‌است.

فیلم Da 5 Bloods داستان چهار جانباز سیاه‌پوست به نام‌های ادی (با بازی نرم لویس، بازیگر تئاتر برادوی)، مالوین (ایسایا ویتلک جونیور)، اوتیس (کلارک پیترز) و پاول (با بازی لیندو) که در جنگ ویتنام حضور داشته‌اند را دنبال می‌کند که در جستجوی بقایای یکی از رهبران خود و همچنین گنجینه‌ای که حین خدمت در آنجا دفن کرده‌اند به ویتنام بازمی‌گردند.

نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون) ؛ شعار زدگی بیداد می کند

مالکوم ایکس:

وقتی 20 میلیون سیاه‌پوست را مجبور می‌کنید که در همه‌ی جنگ‌هایتان برای شما بجنگند و تمام پنبه‌هایتان را کشت کنند و هیچ غرامتی به آن‌ها نپردازید، دیر یا زود وفاداریشان نسبت به شما کم‌تر و کم‌تر می‌شود. باید هوای آن‌ها را داشته باشید.

جنگ ویتنام ؛ نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون)

وسعت اتفاق خشونت‌باری که در ویتنام اتفاق افتاد و هزینه‌ای که آمریکا و شوروی برای آنها کردند بهیچ‌وجه در تاریخ تکرار نشده است. میزان بمبارانی که در این جنگ اتفاق افتاد رکوردهای جنگ جهانی را جا به جا کرد. آمریکا متوجه شد که در جبهه ویتنام در حال جنگ با ابرقدرت دیگری به نام اتحاد جماهیر شوروی است. ابرقدرتی که در آن زمان به روایتی ابرقدرت اول جهان و به روایتی دومین ابرقدرت جهان بود.

پوستر فیلم ؛ نقد فیلم Da 5 Bloods 2020 (پنج هم‌خون)
پوستر فیلم ؛ نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون)

ویتنام هیچ گاه با استعدادهای خود نمی‌توانست در برابر آمریکا مقاومت کند. اما شوروی هم که در همان سال‌ها به خاطر شکست اعراب (که مورد حمایت شوروی بودند) از اسرائیل (که مورد حمایت همیشگی آمریکا بود) تحت فشار قرار گرفته بود, تصمیم گرفت که جبهه ویتنام را برای آمریکائی‌ها بدل به جهنمی کند که تا آن روز برایشان اتفاق نیفتاده بود. ایالات متحده که تا آن زمان در هیچ جنگی شکست نخورده بود، متوجه شد که ویتنام محلی است برای تسویه حساب‌های قدیمی دو ابرقدرت.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2021 

جدیدترین و بهترین سریال های عاشقانه 2021

در پایان باید بگویم که آمریکا آسیب‌های مالی و جانی بسیاری در این نبرد دید. ریختن میلون‌ها تن بمب بر سر مردم ویتنام و از دست دادن هزاران هواپیما (بنا به آمار پنتاگون نزدیک به 6 هزار هواپیما و بالگرد)، کشته شدن بیش از 75 هزار سرباز آمریکائی و معلول شدن بیش از 350 هزار آمریکائی در حالی که اجساد هزاران خلبان آمریکائی هیچ‌گاه در ویتنام پیدا نشد و از طرفی هزینه‌های چند ده میلیارد دلاری برای این جنگ، سبب شد که شکست آمریکا در این جنگ بسیار بسیار بزرگ‌تر به نظر برسد.

نقد فیلم Da 5 Bloods 2020
نقد فیلم Da 5 Bloods

اما این کل مسئله نبود. آسیب‌های روانی‌ای که در طول ده هزار روز جنگ گریبان‌گیر سربازان آمریکائی شد هیچ گاه از خاطرها نرفت. در فیلم Da 5 Bloods هم شخصیت پاول (با بازی دلروی لیندو) نمونه‌ی یک کهنه سرباز بازمانده از جنگ ویتنام است.

خونی مالی شدن هدفِ فیلم Da 5 Bloods

همانند سایر آثار اسپایک لی، دغدغه‌ی تبعیض نژادی در این فیلم هم دست‌مایه‌ی او شده است. او غالبا عادت به جستار در تاریخ دارد. حقیقتا اسپایک لی نتوانسته فیلمی با رگه‌های ضد نژادپرستانه بسازد. برعکس من با دیدن این فیلم هر لحظه خشونت و بی‌محابایی یک سیاه‌پوستِ متوقع را می‌دیدم که به بهانه‌ی ظلمی که به آن‌ها شده است، علی‌الخصوص پاول که از نظر روحی، جنگ تاثیر بدی بر روی او گذاشته است؛ و او با گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته است خاطرات جنگ را پشت سر بگذارد، به هر کَسی با ناسزا و خشونت برخورد می‌کرد.

به عنوان مثال شخصیت پاول (با بازی دلروی لیندو) روی آن قایق با کلمات تحقیرآمیز و به مردمان ویتنام اتمام حجت می‌کند تا با دیدن چنین رفتارهای اگزجره و زننده‌ای هدف احتمالی فیلم پنج هم‌خون را خونی مالی می‌کند.

بیشتر بخوانید: نامزدهای احتمالی اسکار 2021

پیرامون جنگ ویتنام فیلم‌هایی درخشان و بی‌نظیری ساخته شده است که این فیلم را از حیث انتفاء ساقط می‌کند. از جمله‌ی این فیلم‌ها می‌توان به فیلمی با بازی مارلون براندو و کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بنام اینک آخرالزمان اشاره کرد. فیلمی که به طور واضح و مشخص فضای واقعی و حس و حال و جنس اصلی ویتنام را به تصویر کشیده است.

پاول:

ما در جنگ غیراخلاقی‌ای گیر افتادیم که اصلا جنگ ما نبود برای ارزش‌هایی جنگیدیم که ارزش‌های ما نبودند.

شخصیت‌پردازی ؛ نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون)

فیلم بهیچوجه نتوانسته ما را در راستای شناختن و همراه شدن با چهار کهنه‌سرباز سیاه پوست و پیر همراه کند. اسپاک لی با این فیلم فقط به فکر اکران کردنش در دورانی‌ست که در آمریکا وضعیت بر وفق او و موضوع نخ‌نما شده‌اش است. موضوعی که هیچ ایده‌ی تازه‌ای ندارد بل با دیالوگ‌های شعار ‌زده‌ی خارج از ساختار روایی اش و به زور اضافه شده به فیلم ما را از فیلم جدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 2020

جدیدترین و بهترین فیلم های زامبی 2021 

اما برخلاف نظر من که این فیلم با موضوعی نخ‌نما شده هیچ مسئله‌ا‌ی با ایده‌ای جدید برای مطرح کردن ندارد پیتر دبروگ در سایت ورایتی با دادن امتیاز 70 از 100 به نکته‌ای اشاره دارد که قابل تامل است:

پیتر دبروگ به علت برگشتن سیاه‌پوستان به دل جنگ ویتنام اشاره می‌کند. او می‌گوید که دولت آمریکا با وجود به خطر انداختن جان آن‌ها جهت آوردن شمش‌های طلا دستور فرستادن را داده است.این اتفاق نشان می‌دهد که جایگاه سربازان سیاه‌پوست کجای جنگ است.

و در ادامه دیوید سیمز منتقد سایت آتلانتیک با امتیاز 90 از 100 هم نظری مشابه با پیتر دبروگ ارائه می‌دهد:

آثار زیادی در رابطه با جنگ ویتنام ساخته شده است. اما حضور سربازان سیاه‌پوست در طول جنگ ویتنام در آن‌ها موضوع اصلی نبوده. از مهم‌ترین آثار در این زمینه می‌توان به فیلم روسای جمهور مرده به کارگردانی برادران هیوز اشاره کرد. یک فیلم جنایی و هیجان‌انگیز که به مسائل اساسی کهنه سربازان سیاه‌پوست آمریکایی بعد از جنگ ویتنام پرداخته است. اما 5 هم‌خون دید گسترده‌تری دارد و تلاشش بر این است که نشان دهد برای سیاه‌پوستانی که جانشان را برای کشورشان فدا کرده‌اند هیچ ارزشی قائل نیستند.

کافی است بخشی از قسمت پایانی فیلم پنج هم‌خون را بیاد بیاورید، شخصیت پاول (با بازی دلروی لیندو) بعد از جر و بحث از دوستانش جدا می‌شود، در همین حین که او در تعقیب است و ریتم و تمپوی فیلم بالاست، او در نمایی کلوزآپ سعی در گفتن حرف‌های سیاسی – جامعه‌شناختی دارد که نه تنها ما همراه این شعارها نمی‌شویم بل آن‌ها را باور هم نمی‌کنیم و دروغی بیش برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب از سوی کارگردان فیلم آقای اسپایک لی، نمی‌پنداریم. البته از همان ابتدای فیلم باید متوجه می‌شدیم که مثل فیلم Blackkklansman‌ با نشان دادن تصاویر آرشیوی، هدف اسپایک لی یادآوری تاریخ است. اما این‌بار چیزی به جز شعار زدگی خارج از ساختار به فیلم اضافه نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های چینی ؛ آپدیت فوریه 2021

اینبار منتقد سایت گاردین آقای پیتر برادشاو با امتیاز 100 از 100 برداشت و حس متفاوتی از بخش پایانی فیلم Da 5 Bloods دارد. او در نقد فیلم Da 5 Bloods نوشته است:

اسپایک لی لحن و حالت را با هم مخلوط می‌کند، و با دانستن تکنیک سینمایی و روش‌هایی که آگاهانه بکار می‌برد، احساس بیگانگی، حس سردرگمی و غم و اندوهی طاقت‌فرسا را به خوبی انتقال می‌دهد. این نکته در 10 دقیقه‌ی پایانی فیلم به خوبی به تصویر کشیده می‌شود.

این فیلم بی‌خود و بی‌جهت بازیگر را بکار گرفته است. اگر هرکدام از آن‌ کهنه سربازها را از فیلم حذف کنیم نه تنها چیزی از بار دراماتیکی فیلم کم نمی‌شود بلکه فیلم با ریتم بهتر و تمپوی مناسب‌تری ما را با خود همراه می‌کند. کافی است صحنه ی روی بمب رفتن یکی از کهنه سربازهای سیاه پوست را بیاد بیاورید. بعد از متلاشی شدنش هیچ حس ناراحتی خاصی جز دل سوزاندن سطحی از اینکه پایش روی مین رفته و به مرگ نزدیک شده است، نداریم. و با حذف او هیچ مشکلی در ساختار روایی فیلم پیش نمی آید. چون شخصیت پردازی خاصی اتفاق نمی افتد.

بیشتر بخوانید:

بهترین رمان های عاشقانه جهان

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

کادر مربعی در فلاش‌بک‌هایی بدون چهره‌پردازی

اگر دقت هم نکنیم متوجه می‌شویم که شخصیت‌ها در دوران جنگ ویتنام و زمان حال که فیلم در آن در جریان است با چهره‌ای یکسان به نمایش درمی‌آیند! آیا این اتفاق تعمدی‌ست؟ اگر تعمدی باشد من تنها علتی که برای این تعمد آقای اسپایک لی پیدا می‌کنم این است که می‌توان با این شیوه‌ی نمایشی بهمراه کادر‌های کوچک‌تر و مربعی که بهنگام فلاش‌بک‌ها اتفاق می‌افتد نشان دهد که این چهار سرباز در گذشته‌ی خود به شکل فشرده‌ای گیر کرده‌اند و آن‌ها از این خاطرات رنج می‌برند و نه تنها راه فراری را پیدا نمی‌کنند بل هر لحظه آن‌ها را به درد بیشتری دچار می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم زن جوان نویددهنده 2020 ؛ زن کلاسیک‌ در پی اغوا

اگر تعمدی نباشد و این برداشت زیباشناسانه انگاره‌ای بیش نباشد، باید بگویم که آقای کارگردان به دلیل پر خرج بودن فیلم آخرش و کم آوردن هزینه‌ ساخت و برای پایین آوردن خرج و مخارج فیلم توجیه اقتصادی و بهانه ی خوبی را پیش گرفته است. یاد نکته‌ی بسیار مهمی می افتادم که همیشه در تنگناها، تحریم‌ها و در فشار بودن‌هاست که ایده‌های جذاب، کاربردی و نوینی به ذهن انسان می‌رسد.

نورمن:

ما نباید اجازه دهیم کسی از خشم ما دربرابر ما استفاده کند. ما باید خشممان را کنترل ‌کنیم. ما همیشه جان خود را برای کشورمان به خطر انداخته‌ایم و امیدوار بودیم که روزی کشورمان جواب این کار ما را بدهد.

روایتی بی‌رمق

سربازان سیاه‌پوستی که برای بار دوم به ویتنام برگشته‌اند تا شمش‌هایی را به بهانه‌ی حقشان پیدا کنند و با خود ببرند باز هم درگیر اوضاع آشفته‌ی مشابه با جنگ می‌شوند. فشار‌های روانی از جنس درگیری‌های آن‌ها با مردم ویتنام و ترکیدن مین آشفتگی آن‌ها را دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم 2020 Little Fish ؛ شیوع ویروسی جدید 

اما این مسائل که کشش دراماتیک را با خود به همراه می‌آورد تا نیمه‌ی فیلم خودنمایی می‌کند. نیمه‌ی دوم پر از شعارهای بی خود و دیالوگ‌هایی که هیچ‌گونه چاره‌جویی‌ای نه بین شخصیت‌های فیلم و نه برای بیننده وجود ندارد.

منتقد سایت سانفرانسیسکو، مایک لاسال که امتیاز 25 از 100 را به این فیلم داده، با من موافق است و نظر خود را در این خصوص این طور بیان می‌کند:

یکی از مشکلات اصلی فیلم دیالوگ‌ها هستند. درواقع دیالوگی بین شخصیت‌ها رد و بدل نمی‌شود. بل این شخصیت پاول است که با شعارهایی که می‌دهد با فیلم کاری می‌کند که نتواند مخاطب را همراه خود کند.

و در ادامه یکی از خرده‌هایی که مایک لاسال به فیلم می‌گیرد این است که چطور می‌شود میلیون‌ها دلار طلا 20 سال دفن شده بمانند و در طول این سال‌ها به فکر برداشتن  آنها نیفتید؟ آیا واقعاً صبر می‌کنید تا آنقدر پیر شوید؟

دیوید روونی منتقد سایت هالیوود ریپورتر به فیلم پنج هم‌خون به کارگردانی اسپایک لی اشتیاق نشان می‌دهد و با امتیاز 80 از 100 می‌گوید:

لی علاوه بر اینکه جزو بی‌پروا‌ترین فیلمسازان سیاسی ما محسوب می‌شود، در قصه‌های خود به ارتباط مخاطب و شخصیت‌های داستان تسلط بسیاری دارد. حتی در نیمه‌ی دوم فیلم که داستان تغییر لحن می‌دهد بازهم مخاطب از فیلم کنده نمی‌شود.

نقد فیلم Da 5 Bloods 2020 (پنج هم‌خون)
نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون)

نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون) ؛ عوامل فیلم

  • کارگردان: اسپایک لی
  • تهیه‌کننده: جان کیلیک، اسپایک لی، بیتریز لوین و لوید لوین
  • نویسنده: اسپایک لی، پاول د میو، دنی بیلسون و کوین ویلموت
  • بازیگران: دلروی لیندو، جاناتان میجورز، کلارک پیترس، نورم لوییس، ایسایا ویتلک جونیور، میلانی تیری، پاول والتر هوزر، یاشپر پاکونن، ژان رنو و چادویک بوزمن
  • موسیقی: ترنس بلنچرد
  • فیلم‌بردار: نیوتون توماس سیگل
  • توزیع‌کننده: نتفلیکس
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

درباره اسپایک لی

اسپایک لی (Shelton Jackson “Spike” Lee) کارگردان برنده جایزه امی و برنده جایزه اسکار می‌باشد.وی با نام اصلی شلتون جکسون لی، در ۲۰ مارس ۱۹۵۷ در آتلانتا، جورجیا به دنیا آمد. پدر او نوازنده جاز و مادرش معلم هنر سیاه‌پوستان بود. در سنین جوانی، خانواده او به بروکلین نیویورک نقل مکان کردند. اسپایک نامی است که در دوران کودکی، مادرش او را با این نام صدا می‌زد. او در بروکلین به دبیرستان «جان دیویی» رفت.

نقد فیلم Da 5 Bloods 2020 (پنج هم‌خون) ؛ اسپایک لی
نقد فیلم Da 5 Bloods (پنج هم‌خون) ؛ اسپایک لی

پس از آن در کالج «مور هاوس» به تحصیل پرداخت و مبانی رشته فیلم‌سازی را در آنجا یاد گرفت. اسپایک لی پس از پایان تحصیلاتش در «مورهاوس»، به دانشگاه هنرهای زیبا رفت و در رشته فیلم‌سازی مشغول به تحصیل شد. او شرکت 40 Acres and a Mule Filmworks را در سال ۱۹۸۶ تأسیس کرد.

لی، در ۱۹۹۰، برای فیلم کار درست را بکن نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و در سال ۱۹۹۸، برای ۴ دختر کوچک در بخش بهترین مستند بلند نامزد بود. او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۹، با فیلم بلکلنزمن، برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. او رئیس هیات داوران جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

بخشی از فیلم‌های مهم او عبارت‌اند از:

  • می‌خواهد به دستش بیاورد (۱۹۸۶)
  • گیجی مدرسه (۱۹۸۸)
  • کار درست را بکن (۱۹۸۹)
  • بهترین بلوز (۱۹۹۰)
  • تب جنگل (۱۹۹۱)
  • مالکوم ایکس (۱۹۹۲)
  • کروکلین (۱۹۹۴)
  • لومیر و شرکا (۱۹۹۵)
  • دختر ۶ (۱۹۹۵)
  • تابستان سام (۱۹۹۹)
  • گول خورده (۲۰۰۰)
  • سلطان‌های کمدی اورژینال (۲۰۰۰)
  • ده دقیقه بزرگ‌تر (۲۰۰۲)
  • بیست‌وپنجمین ساعت (۲۰۰۲)
  • او از من متنفر است (۲۰۰۴)
  • مرد نفوذی (۲۰۰۶)
  • بد ۲۵ (۲۰۱۲ مستند)
  • اولدبوی (۲۰۱۳)
  • بلکککلنزمن (۲۰۱۸)
  • ۵ هم خون (۲۰۲۰)

فیلمشناسی دلروی لیندو

دلروی لیندو (Delroy Lindo) بازیگر انگلیسی و متولد ۱۸ نوامبر ۱۹۵۲ است. از فیلم‌های معروف او عبارت‌اند از:

  • یکه‌تاز
  • سرقت در ۶۰ ثانیه
  • بالا
  • پیکان‌های شکسته
  • شورتی را بگیرید
  • کلاکرز
  • کروکلین
  • مالکوم ایکس
  • صحرا
  • باور
  • آخرین قلعه
  • دومینو
  • رومئو باید بمیرد
  • خون‌بها
  • یک زندگی کمتر معمولی
  • قوانین خانه سایدر
  • نقطه فروپاشی
  • هسته
  • کنگو
  • آقای جونز

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم Da 5 Bloods چیست؟ نظرات خود را درباره نقد فیلم Da 5 Bloods با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر