coinex
otetmarket
propification.com

ساعت کاری ماه رمضان 1400 چگونه است؟

همواره در ماه مبارک رمضان ساعت کاری ادارات دولتی با تغییراتی مواجه می شود. این جستار به آخرین اخبار ساعت کاری ماه رمضان 1400 اختصاص دارد.

ماه مبارک رمضان همواره یکی از مهمترین رویدادها در تقویم مذهبی کشور است که هرساله مردم ایران با شکوه خاصی مراسم مربوط به آنرا برگزار می کنند.

همواره به مناسبت ایام مبارک ماه رمضان، بسیاری از فعالیت ها و برنامه های رسمی با تغییراتی اساسی مواجه می شوند. همانطور که رسانه ملی در این ایام با ویژه برنامه ها و سریال های خاص به استقبال رمضان می آید، ساعات کاری رسمی نیز با تغییراتی جزئی مواجه می شود که در ادامه قصد پرداختن به آنرا داریم.

ساعت کاری ماه رمضان 1400 چگونه است؟

با نزدیک شدن به ماه رمضان در سال 1400، سوالاتی در ارتباط با این ایام مانند ساعت کار ادارات دولتی و یا جدول ساعت کاری ادارات از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین برای برخی روزهای خاص این ماه از جمله برگزاری مراسم شب قدر در ماه رمضان، همواره نهادهای دولتی با ساعات کاری متفاوتی مشغول به کار می شوند تا این مراسم با شکوه هرچه تمام تر برگزار شود.

بر همین اساس در جستار پیش رو تصمیم گرفتیم تا همزمان با نزدیک شدن به ماه مهمانی خدا و همانطور که پیش از این به برخی اطلاعات مرتبط با ماه مبارک پرداخته بودیم به ارائه ساعت کاری ماه رمضان 1400 بپردازیم.

بیشتر بخوانید: سریال های ماه رمضان 1400

از جمله مسائلی هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان و شب های قدر در نظر میگیرد، تغییر ساعت کاری ماه رمضان 1400 برای سهولت کار عموم مردم و حضور پررنگ در مراسم های شب قدر است . بر همین اساس اطلاع از این تغییرات برای همه مردم اهمیت زیادی دارد.

ساعت کاری ماه رمضان 1400

کاهش ساعت کاری ادارات دولتی در ماه رمضان که از دولت دهم اجرایی شد، در دولت یازدهم اجرایی نشد. در سال گذشته نیز دولت تنها به تغییر ساعات کاری ادارات در شب های قدر بسنده کرد.

با این وجود و با توجه به زمان ماه مبارک رمضان در فصل گرما و البته شیوع پاندمی کرونا، بسیاری از کارمندان معتقدند دولت باید تسهیلاتی را برای رفاه حال کارکنان خود در نظر بگیرد.

ساعت کاری ماه رمضان 1400 چگونه است؟
ساعت کاری در ماه رمضان 1400

معمولا و مطابق با روال سال های پیش فارغ از این که در ایام ماه رمضان برای رعایت حال روزه داران، کار ادارات دولتی زودتر از حالت معمول تعطیل می شود، در ایام شب های قدر نیز که نیاز به شب زنده داری طولانی دارد نیز کار ادارات دولتی با دو ساعت تاخیر آغاز می شود تا کارمندان دغدغه زود بیدار شدن را نداشته باشند.

بر اساس داده های موجود در پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت و بر اساس مصوبه هیئت وزیران، هر ساله زمان شروع کار وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت ها و موسسات دولتی در روزهای بعد از شب قدر، با دو ساعت تاخیر تعیین شده و کارمندان مجاز به حضور در محل کار 2 ساعت پس از ساعت تعیین شده هستند.

در سال جاری و با شیوع پاندمی کرونا، بدون شک برگزاری مراسم شب های قدر و تجمعات مربوط به آن نیز با محدودیت های زیادی مواجه خواهد بود که می تواند وضعیت آنرا تحت تاثیر فرار دهد. معاون توسعه و منابع انسانی استانداری تهران در ارتباط با ساعت کاری ماه رمضان 1400 گفت:

در صورت تأیید مصوبه هیئت وزیران به ویژه در لیالی قدر، تغییر ساعات اداری را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

ساعت کاری ماه رمضان 1400 چگونه است؟
ساعت کاری در ماه رمضان 1400

همچنین معمولا در شب های قدر مترو تهران نیز با تغییراتی در برنامه سرویس دهی خود دارد و به صورت 24 ساعته اقدام به جابجایی مسافران می کند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت:

متروی تهران در شب های قدر در خطوط، یک، 2، سه، چهار، شش و هفت متروی تهران، از ساعت ۲۳ تا ۵:۳۰ صبح روز بعد، در فاصله های 30 دقیقه ای، به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

تغییر ساعت کاری ماه رمضان 1400 برای کارگران

همانطور که کارمندان نهادهای دولتی درگیر ماه رمضان و شرایط ویژه شب های قدر می شوند، کارگران کارخانه ها و کارگاه های صنعتی نیز بدون شک با وضعیت ماه رمضان درگیر هستند و ای بسا که دلیل تفاوت نوع کار با فشار بیشتری مواجه هستند.

ساعت کاری ماه رمضان 1400 چگونه است؟
ساعت کاری در ماه رمضان 1400

فارغ از مسئله تفاوت حقوق کارمندان و کارگران که مباحث زیادی را به همراه داشت و در حداقل حقوق در سال 1400 به آن پرداختیم. مسئله کاهش و تغییر ساعت کار ماه رمضان 1400 نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که گرچه مشمول کارمندان دولتی می شود، اما در مورد کارگران معمولا رعایت نمی شود. بر اساس ماده 150 قانون کار اما هم کارگران و کارمندان در ایام ماه مبارک رمضان از حقوق خاصی برخودار هستند، ولی گویا تبعیض ها در جامعه کارگری قرار نیست پایان یابد. بر اساس ماده 150 قانون کار:

کلیه کارفرمایان مشمول این قانون مکلفند در کارگاه، محل مناسب برای ادای فریضه نماز ایجاد نمایند و نیز در ایام ماه مبارک رمضان برای تعظیم شعایر مذهبی و رعایت حال روزه داران باید شرایط و ساعات کار را با همکاری انجمن اسلامی و شورای اسلامی کار و یا سایر نمایندگان قانونی کارگران طوری تنظیم  نمایند که اوقات کار مانع فریضه روزه نباشد. همچنین مدتی از اوقات کار را برای ادای فریضه نماز و صرف افطار یا سحری ، اختصاص دهند.

در حال حاضر در کشور نزدیک به 14 میلیون نیروی کار مشمول قانون کار وجود دارد، اما رعایت قانون کار در حالت کلی و ماده 150 این قانون که مربوط به ساعت کاری ماه رمضان 1400 است معمولا از سوی کارگران زیاد جدی گرفته نمی شود.

ساعت کاری ماه رمضان 1400 چگونه است؟
ساعت کاری در ماه رمضان 1400

دلیل اصلی این موضوع شاید نبود نظارت بر کارفرمایان و نبود نهادی برا احقاق حق کارگران است. این در حالی است که طبق ماده یک قانون کار هم کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از قانون کار می‌باشند.

ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره ماده 150 قانون کار گفته است: اگرچه در برخی از بنگاه‌ها شاهد کاهش ساعت کارگران در ماه رمضان بوده‌ایم اما برخی از بنگاه‌ها نیز بدون توجه به این موضوع، تغییری در ساعت کار کارگران خود ایجاد نمی‌کنند.

فلسفه شب قدر چیست؟

شب قدر در باورهای اسلامی، شبی است که اولین آیات قرآن بر پیامبر اسلام، حضرت محمد نازل شده است. این شب از جمله شب های ماه رمضان است. نه قرآن و نه احادیث جمع آوری شده از پیامبر اسلام، روز دقیقی که شب قدر باید برگزار شود را تعیین نمی کند.

روایات های موجود این شب را یکی از شب های با شماره فرد از ثلث پایانی رمضان شناخته اند. اهل سنت آنرا در 27 ام رمضان و تشیع در 23 ام رمضان برگزار می کنند. مسلمانان در شب قدر به مساجد می روند و آنرا به عبادت و گوش دادن به قرائت قرآن می پردازند.

شب قدر در سوره ۹۷ قرآن، سوره قدر، مورد اشاره قرار گرفته است:

  1. ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم
  2. و چه تو را به عظمت این شب قدر آگاه تواند کرد؟
  3. شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است
  4. در آن [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان برای هر کاری [که مقرر شده است] فرود آیند
  5. [آن شب] تا دم صبح صلح و سلام است

این واژه در ریشه عربی خود هم می تواند به معنای سرنوشت باشد و هم به معنای نیرو و توانایی. مفسران اما بر سر تعیین یک معنی واحد اختلاف نظر دارند. اولین آیه در این سوره بیان می کند که ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم  شب قدر بهتر از هزار ماه.

این مطلب از قرآن همچنین با دریافت کتاب مقدس مسلمانان توسط پیامبر گره زده شده است. و برخی آن چه ذکر شده را به عنوان توصیفی از این که پیامبر کل قرآن را در یک زمان از فرشتگان تحویل می‌گیرد، برداشت کرده اند. این اعتقاد به نظر می‌رسد که روایات اولیه را نقض می‌کند، و با روایاتی که حضرت محمد (ص) قرآن را به طور تدریجی در طول ۲۳ سال آخر زندگی ‌اش دریافت می‌کند هم‌ نوا نیست.

برای آشتی دادن این دو دیدگاه مفسران مسلمان این طرح را پیشنهاد کرده اند که فرشتگان ابتدا آن را در یک شب از لوح محفوظ (کتاب آسمانی خداوند) به پایین‌ترین سطح آسمان فرود آورده‌اند و آن را جبرئیل از آن جا به طور تدریجی به محمد در مکه و مدینه وحی کرد.

با این حال باقی همچنان می گویند که این رویداد فقط به اولین وحی محمد در غار حرا اشاره دارد. محققان مطالعات اسلامی اروپایی-آمریکایی خاطر نشان کرده اند که بزرگداشت یک لحظه از وحی، می‌ تواند از سنت‌های پیش ‌از اسلامی وحی یهودی و مسیحی الهام گرفته شده باشد، همچون وحی تورات در کوه سینا و تولد عیسی.

شیعیان سطح دیگری از معنا را نیز به این شب اضافه کرده اند. برای اینکه آنها معتقدند که این شب همچنین شبی است که حضرت فاطمه، دختر پیامبر و مادر ائمه اطهار نیز متولد شده است. فارغ از این شب شهادت حضرت علی یکی از شب های قدر دانسته شده است.

در پایان و در ارتباط با سال پیش رو توصیه می کنمی که اطلاعات خود در حوزه عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 را با اضافه کاری در سال 1400، دستمزد روزانه در سال 1400 و میزان یارانه در سال 1400 نیز افزایش دهید.

همچنین برای شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 و مشغول شدن به یکی از بهترین مشاغل سال 1400 حتما باید بسیاری از حوزه های مهم سرمایه گذاری را در نظر داشته باشید. بر این اساس می توانید پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400 و پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 را زیرنظر داشته باشید. همچنین در این حوزه می توانید پیش بینی قیمت گوشی 1400، عرضه اولیه های 1400 و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 را ببینید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ساعت کاری در ماه رمضان 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر