;
coinex

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می‌شود؟

صرافی بایننس اخیرا اعلام کرده توکن دیجیتالی سهام عرضه خواهد کرد. اما توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می شود؟

اخیرا صرافی بایننس اعلام کرده که توکن قابل معامله سهام تسلا را عرضه خواهد کرد. به این ترتیب افراد بیشتری می توانند بازده حقوق سهام شامل سودهای بالقوه را بدون الزام به خرید کامل سنتی سهام دریافت کنند. در حال حاضر ارزش هر سهم تسلا 700 دلار است.

بر این اساس افراد به جای شیوه های سنتی خرید سهام کامل و ارائه گواهی و مدارک فیزیکی، می توانند بخش های کوچکی از سهام تسلا را خریده و در قالب توکن دیجیتالی ثبت کنند. اما شاید برای فعالان دنیای رمزارز و افراد عادی این سوال پیش بیاید که توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه معامله می شود؟ در این جستار ضمن تعریف چیستی این نوع توکن به شیوه های خرید و فروش توکن سهام قابل معامله خواهیم پرداخت.

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می شود؟

مدیرعامل بایننس معتقد است توکن های دیجیتالی سهام پلی میان بازارهای سنتی و بازارهای رمزارز ایجاد و دسترسی به بازارهای سرمایه را گسترده تر می کنند تا آینده مالی فراگیری در انتظارمان باشد. این اظهار نظر نطفه شکل گیری این سوال بود که توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست ؟

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط بایننس، هر توکن دیجیتالی نشانگر یک سهم از دارایی است و خزانه اوراق بهادار از آن پشتیبانی می کند. بر این اساس کاربران می توانند توکن های تقسیم شده را معامله کنند و هر یک صدم توکن سهام نشانگر همان میزان از سهام تسلا است.

به همان اندازه که از سهام سنتی متمایز است، یک توکن سهام می‌تواند به واحدهای کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر تبدیل شود، به این معنی که کاربران بیشتری می توانند از بازده سرمایه سهام خود بهره مند شوند.

قیمت سهام در قالب بایننس USD که نوعی استیبل کوین وابسته به دلار آمریکاست تعیین خواهد شد. توکن های یاد شده برای سهام بازخریدنی نیستند. معامله توکن های دیجیتالی سهام مشمول کمیسیون نمی شود و سرویس چدید در همکاری با یک سرمایه گذار آلمانی و پلتفرم توکنیزه کردن دارایی سوئدی، توسعه داده شده است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

مشارکت در معاملات آن ها برای مناطقی مانند چین، آمریکا و ترکیه که حوزه قضایی محدود دارند ممکن نیست. به علاوه برای واجد شرایط معامله بودن در صرافی باید فرایند احراز هویت مشتری را کامل کرد.

خب به نظر می رسد این توضیحات تا حدی ما را در مقصودمان راهنمایی می کند. اما درواقع هنوز تعریف دقیقی از توکن سهام قابل معامله ارائه نشده است. برای این مقصود اما ناگزیر باید توضیحاتی درباره توکن سازی و انواع توکن ارائه کنیم تا به مقصود نهایی برسیم. پس در ادامه با ما باشید تا شما را با معنای توکنیزه کردن سهام، انواع توکن و شیوه های خرید و فروش توکن سهام قابل معامله آشنا کنیم.

توکن‌سازی و توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست ؟

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می‌شود؟
خرید و فروش توکن سهام قابل معامله

به فرایند تبدیل دارایی های فیزیکی به دارایی دیجیتال، توکن سازی یا Tokenization گفته می شود. تصور کنید که شما یک ساختمان مسکونی چند طبقه به ارزش یک میلیون دلار دارید. ناگهان نیاز مالی شدیدی پیدا می کنید و اولین راهکاری که به ذهنتان می رسد مراجعه به دفتر مشاور املاک و پر کردن فرم ها لازم است تا منتظر پیشنهادات معامله باشید.

اما اگر نیاز مالی شما کمتر از ارزش کل ساختمان باشد و شما بخواهید بخش عمده ای از ملک خود را حفظ کنید چه باید کرد؟ یکی از راهکارهای پیش روی شما ارائه توکن دیجیتالی به هر نمادی که دوست دارید به نشانه برابری با دارایی شماست. مثلا می تواند 1 میلیون توکن منتشر کنید و مثلا هر توکن برابر با یک درصد یا هر مقدار مشخصی از دارایی شما باشد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030

در این شرایط درواقع شما الگوریتمی پیاده کرده اید که می تواند به عنوان یک قرارداد هوشمند روی بلاک چین اجرا شود. این الگوریتم تمام ویژگی های توکن های آینده شما از جمله ارزش، تعداد و اسم را تعریف می کند. حالا برای خروج این توکن ها از اینجا و قابلیت خرید و فروش در صرافی ها، شما نیاز به پلتفرمی دارید که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. یکی از بهترین انتخاب ها می تواند پلتفرم اتریوم باشد.

شباهت اوراق بهادار با توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست ؟

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می‌شود؟
خرید و فروش توکن سهام قابل معامله

الگوی کلی توکن سازی چیز عجیب و متفاوتی نیست، اما به تناسب معیارهای دیجیتال، یک روش امروزی محسوب می شود. پیش از پیدایش رمزارزها، مفهوم کلی تری به نام بهادارسازی به معنای تبدیل دارایی به اوراق بهادار وجود و رواج داشت و دارد.

بهادارسازی یعنی ادغام انواع تعهدات بدهی قراردادی، همانند وام های مسکن، خودرو یا بدهی کارت اعتباری که جریانات نقدی مربوط به آن در قالب اوراق به سرمایه گذاران شخص ثالث فروخته خواهد شد. عمدتا این اوراق را اوراق قرضه یا اوراق بهادار تضمینی می نامند.

بحران اقتصادی سال 2008 وال استریت مبتنی بر همین اوراق قرضه بود. در آن دوره این اورق قرضه مانند صندوق هایی که اقساط ماهیانه وام ها را برای وال استریت جمع آوری می کنند به یکی از اصول پیشفرض قراردادها بدل شدند. این اوراق اصطلاحا نوعی اوراق بهادار با پشتوانه دارایی بودند. بنابراین ایده اصلی این فرایند تبدیل دارایی های مختلف به اوراق بهادار است. در ادامه به این موضوع می پردازیم که تفاوت بهادارسازی با توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست ؟

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 

تفاوت بهادار سازی و توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست ؟

خیلی خلاصه اگر بخواهم بگویم، تفاوت توکن سازی این است که بر روی شبکه بلاک چین انجام می شود. اما بررسی جزئی تر مفهوم توکن و پرداختن به جزئیات بی فایده نخواهد بود. به مانند بسیازی از مفاهیم دنیای رمزارز، درباره توکن ها نیز اتفاق نظری وجود ندارد که به یک تعریف یکسان و پذیرفته شده قائل باشیم. در ساده ترین حالت باید گفت هر توکن نشانگر یک دارایی با کاربرد خاص است. در ادامه و ذیل بحث از توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست به انواع توکن خواهیم پرداخت.

توکن‌های ارزی (Currency Tokens)

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می‌شود؟
خرید و فروش توکن سهام قابل معامله

متداول ترین نوع توکن ها هستند که شاید بهترین نمونه قابل ذکر و شناسایی بیت کوین پادشاه دنیای رمزارزها باشد. توکن های ارزی معمولا بر روی بلاک چین اختصاصی خود ساخته و طراحی می شوند. این توکن ها مبتنی بر دارای نیستند، بلکه ارزش آن ها مستقیما با مکانیزم توزیع آن ها در ارتباط سات.

همان طور که از نام شان مشخص است، توکن های ارزی درست مانند ارز و واحدهای پولی مرسوم هر کشور برای معامله، خرج یا دریافت کرردن استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت ترون در سال 2021

توکن‌های کاربردی (Utility Tokens)

توکن های کاربری یک بخش کم تر شناخته شده در دنیای رمزارزها هستند. شاید از نام شان در درجه اول چیزی دستگیرتان نشود. درواقع باید گفت توکن های کاربری دسترسی لازم به یک محصول یا خدمت در آینده را فراهم می کنند و پولی که از بابت آن پرداخت می کنید به استارتاپ ها کمک می کند که سرمایه لازم برای توسعه محصول را به دست آورند.

از جمله بهترین مثال ها در این زمینه توکن BAT می باشد. این توکن برای توسعه تبلیغات دیجیتال ساخته شده است. تبلیغ کنندگان با این توکن ها تبلیغات را خریداری می کنند و سپس سود حاصل را بین منتشرکنندگان تبلیغات برای جبران هزینه میزبانی و همچنین بین کاربرانی که آن را به عنوان تبلیغ مشاهده می کنند توزیع می شود.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021

البته توکن های کاربردی با هدف سرمایه گذاری تولید و طراحی نمی شوند، با این حال عموم مردم این توکن ها را به عنوان یک شیوه سرمایه گذاری و با امید به اینک ارزش آن ها متناسب با تقاضا برای محصولات و خدمات افزایش یابد خریداری می کنند.

توکن‌های اوراق بهادار (Security Tokens)

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست و چگونه خرید و فروش می‌شود؟
خرید و فروش توکن سهام قابل معامله

اما موضوع بحث ما یا توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست ؟ توکن های اوراق بهادار درواقع بر خلاف توکن های کاربردی به معنای سرمایه گذاری مستقیم است. تعریف و کاربرد این توکن ها بسیار ساده است. خصوصا با مراجعه به ماجرای تست هاوی می توانید مفهوم این توکن ها را به خوبی درک کنید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از سال 1946 تاکنون از این تست استفاده می کند و جالب اینکه این تست هنوز در مورد بسیاری از رمزارزها نیز استفاده می شود. برای تشخیص یک توکن اوراق بهادار باید این سه سوال را بپرسید:

آیا این توکن به عنوان یک سرمایه‌گذاری فروخته می‌شود؟ آیا می‌توان از این توکن‌ انتظار بازدهی داشت؟ آیا این بازدهی صرفاً به تلاش‌های توسعه‌دهنده این توکن‌ که معاملات را ترتیب می‌دهند بستگی دارد یا به شخص ثالث دیگری؟

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021

اگر پاسخ هر سه سوال مثبت باشد، در آن صورت این توکن از نوع اوراق بهادار است. توکن فرضی که در بخش های پیشین در ارتباط با فروش ملک از آن یاد کردیم رای به یاد دارید؟ اجازه بدهید برای امتحان تست هاوی را روی آن ایده اجرا کنیم. خب در پاسخ سوال اول باید گفت بله این توکن به عنوان یک سرمایه گذاری فروخته می شود. سرمایه گذاران به شما به عنوان مالک ملک و تلاش شما در جهت سودآوری و پیشرفت آن اعتماد می کنند.

آیا می توان از این توکن انتظار بازدهی داشت؟ بله قطعا، در غیر این صورت چرا سرمایه گذاران باید چنین توکنی را خریداری کنند؟ درواقع توکن های اوراق بهادار می توانند نشانگر هرگونه دارایی قابل معاوضه و معامله باشند. این توکن ها توسط وایت پیپرهایی با توضیحات فنی زیاد پشتیبانی نمی شوند ولی اوراق بهادار دیجیتالی هستند که در بلاک چین به ثبت رسیده اند.

همچنین اگر این روزها درگیر دنیای رمزارزها شده اید، حتما نام توکن NFT را شنیده اید، پس توصیه می کنیم نحوه ساخت توکن NFT را حتما ببینید. به علاوه در پایان برای آشنایی با بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021، توصیه ما بررسی و مطالعه پیش بینی قیمت تتر در سال 2021، پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021 و پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص خرید و فروش توکن سهام قابل معامله چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    یعنی من هر چقدر بگم که بد ترجمه کرده بودی و افتضاح بود این مقاله کم گفتم. عین ترجمه های گوگل ترنسلیت بود و حتا بدتر. اوجایی که کار می کنی کجاست؟ یه جایی که بر اساس تعداد کلمات بهت پول میدن محتوا تحویلشون بدی؟ تولید محتوای اینجوری مفت نمی ارزه. خودت بخون ببین میفهمی چی گفتی؟

    پاسخ