;
coinex

نقد فیلم The Unholy 2021 (نامقدس) : هیولای واقعی چه کسی است؟

فیلم نامقدس درباره دختری است که ادعا می‌کند مریم باکره را دیده و کاتولیک‌های بسیاری را با خود همراه می‌کند. اما آیا واقعا کسی که دیده مریم باکره بوده ‌است؟ با ما همراه باشید تا در این نوشتار از تکراتو به نقد فیلم The Unholy 2021 بپردازیم.

فیلم Unholy آخرین ساخته کارگردان یونانی-آمریکایی، اِوان اسپیلیوتوپولوس (Evan Spiliotopoulos) است که در ژانر وحشت و با تم مذهبی کارگردانی شده است.

بازیگران اصلی این اثر ترسناک جفری دین مورگان (Jeffrey Dean Morgan) بازیگر سریال‌هایی چون مردگان متحرک یا واکینگ دد (The Walking Dead)، آناتومی گری (Grey’s Anatomy) و سوپرنچرال (Supernatural)، مارینا مازپا (Marina Mazepa)، کریکت براون (Cricket Brown)، ویلیام سدلر (William Sadler) بازیگر فیلم ترسناک غرور (The Grudge)، دیوگو مورگادو (Diogo Morgado)، کری الوِز (Cary Elwez) بازیگر اره: آخرین قسمت (Saw: The final Chapter) و کیتی اسلتون (Katie Aselton) بازیگر فیلم ترسناک خزیدن (Creep 2014) هستند. نویسندگی این اثر سینمایی به عهده اسپیلیوتوپولوس و جیمز هربرت بوده است.

تهیه‌کنندگان این فیلم سم رایمی (Sam Raimi) و رابرت تپرت (Rob Tapert) خدایان تهیه فیلم ترسناک هستند که آثاری چون نفس نکش (Don’t Breath)، غرور (The Grudge)، و تسخیر (The Possession) را در کارنامه هنری خود دارند.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ اقتباس از یک رمان

هیولای واقعی چه کسی است؟

در نقد فیلم نامقدس در تکراتو به موضوعات زیر می‌پردازیم:

  • اقتباس از یک رمان – هیولای واقعی چه کسی است؟
  • خلاصه داستان
  • ریشه در واقعیت
  • مقدس یا شیطانی
  • نظر تکراتو
  • فیلم ترسناک کلاسیک هالیوودی
  • نظر منتقدان

این فیلم بر اساس رمانی به نام زیارتگاه (Shrine) نوشته جیمز هربرت (James Herbert) انگلیسی ساخته شده است. هربرت در نویسندگی فیلم Unholy با اسپیلیوتوپولوس همکاری کرده است. این کتاب به مفاهیمی چون سرخوشی مذهبی، هیستریای جمعی، تسخیر توسط شیطان، شفای مذهبی و اصول مذهب کاتولیکی می‌پردازد.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

داستان درباره دختر بچه‌ای به نام آلیس پگت (Alice Pagett) است. آلیس ناشنوا و لال است اما وقتی به دیدن درخت بلوط پیری در پشت کلیسای شهر می‌رود، یک شبه شفا می‌یابد. خبرنگاری به نام گری فن (Gerry Fenn) با او برخورد می‌کند و آلیس داستان را برایش شرح می‌دهد. فن خبر را پخش می‌کند و خبرش شهر را و دنیا را تکان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

خلاصه داستان فیلم نامقدس ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

فیلم نیز همین خط داستانی را دنبال می‌کند. گِری فِن (مورگان) یک خبرنگار ناموفق با سابقه‌ای نه چندان درخشان است که به دنبال فرصتی برای ارتقاء موقعیت شغلی خود است. کارنامه حرفه‌ای فن حاوی داستان‌های ساختگی و اخبار دروغ است و سابقه خوبی ندارد.

او که برای پوشش خبری یک اتفاق مرتبط با مثله شدن گاوها به شهر کوچکی در ماساچوست (Massachusetts) رفته، به طور اتفاقی با یک طعمه چرب و نرم خبری روبرو می‌شود.

در فیلم Unholy آلیس (براون) دختری نوجوان است که خواهرزاده یتیم کشیش هاگان (سدلر) است. او به فن می‌گوید که در تنه درخت بلوط، مریم باکره را دیده است و او بوده که آلیس را شفا داده. فن از این فرصت نهایت استفاده را کرده و با کمک همکارانش در خبرگزاری، آلیس را تبدیل به یک بمب خبری می‌کند. قصه دختر ناشنوا و لالی که توسط مریم باکره شفا یافته بین ساکنین شهر می‌پیچد.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

مردم در حیاط پشتی کلیسا کنار بلوط پیر جمع می‌شوند تا از درستی قضیه اطمینان حاصل کنند و به چشم خود ببینند که این دختر راست می‌گوید یا صرفاً برای اهداف دیگری به خبرنگار دروغ گفته است. در ادامه آلیس اعتماد مردم شهر را از طریق انجام چند معجزه جلب می‌کند. معجزه‌هایی از قبیل شفا دادن یک پسر بچه معلول. این اتفاقات شهر کوچک را در مرکز اخبار جهانی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مورگان فریمن

ریشه در واقعیت ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

جیمز هربرت رمان‌نویس تا اینجای داستان را از اتفاقات واقعی که برای سه کودک در اوایل قرن بیستم رخ داده وام گرفته است. “بانویمان فاطیما” عنوانی است که به مریم مقدس داده شده که بر تنه درختچه‌ای بر سه کودک چوپان ظاهر می‌شود و به آن‌ها دعا کردن یاد داده و از آن‌ها می‌خواهد هر روز دعا کنند تا جنگ جهانی اول به پایان برسد.

از آن‌ها می‌خواهد در آن نزدیکی یک محراب ساخته و مردم زیادی را برای دعا به آنجا بیاورند. آن‌ها همین کار را کردند و در ادامه جمعیت زیادی برای دیدن درخت معجزه‌گر به آنجا آمدند. مقامات مذهبی در نهایت این پدیده را قابل اعتماد خوانده و تایید کردند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال

مقدس یا شیطانی؟ ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

فیلم با توجه جهانی از سوی جامعه کاتولیک به آلیس ادامه می‌یابد. در ادامه با حوادث نامبارکی که اتفاق می‌افتد، کم کم شبهاتی به وجود می‌آید که آیا ادعای این دختر واقعا درست است و مریم مقدس را دیده؟ یا اینکه نیروهای شیطانی و پلید در پس ماجرا هستند و آلیس را آلت دست خود قرار داده‌اند؟

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

یکی از نقل قول‌هایی که چکیده داستان را در خود جای داده از زبان کشیش هاگان ذکر می‌شود:

هر موقع خداوند کلیسایی می‌سازد، شیطان هم در کنارش یک محراب می‌سازد.

مارتین لوتر

فیلم نامقدس (The Unholy 2021) همین ایده را به شیوه نوینی بسط داده است.

موضوعی که برای شخص من جالب توجه بود کاراکتر خبرنگار، فن است که به صرف رسیدن به شهرت، موفقیت شغلی و استطاعت مالی بیشتر، با دستان خود موجب شد نیروهای اهریمنی در سراسر جهان مخاطب میلیونی داشته باشند و وقتی متوجه اشتباهش شد که کار از کار گذشته بود.

اساساً حضور فن در ابتدا و انتهای این ماجرا اتفاقی نبوده است. کارگردان فن را در مسیری قرار می‌دهد که در مواجهه با قدرت‌های معجزه آسای آلیس، به رویکرد خبرنگاری خود شک کرده و برای کمک گرفتن به دکتر ناتالی (اسلتون) روی بیاورد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های هندی 2021

اتفاقا آلیس هنگامی که فن می‌خواهد از او فیلم‌برداری کند به این موضوع اشاره می‌کند: “چند نفر قرار است این را ببینند؟ مریم می‌خواهد پیامش تا جای ممکن به افراد بیشتری برسد.” اما فن آنقدری باهوش نیست که منظور دوپهلوی آلیس را در پس این جملات متوجه شود.

نکته دیگری که در تم محتوایی این فیلم ترسناک به چشم می‌خورد پرداختن به مسئله ایمان است. اینکه آیا اساساً موجودیتی که میلیون‌ها انسان به درگاهش دعا می‌کنند و بی چون و چرا باورش دارند ماهیتی مقدس دارد؟ چه کسی یا چیزی در پس این موجودیت قرار دارد و چرا باید به آن اعتماد کرد؟

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

با انتشار خبر مشاهده شدن مریم باکره در سطح جهانی، مقامات مذهبی از واتیکان به تکاپو افتاده و اقدام به بررسی این مورد جدید می‌کنند. در اداره کلیسا دخالت کرده و دور درخت مذکور محرابی برای تجمع و دعا برپا می‌شود تا افرادی که برای زیارت می‌آیند را مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

نظر تکراتو ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

بازی مورگان، سدلر و اسلتون به عنوان بزرگسالانی که مهمترین دغدغه‌شان سلامت آلیس است باورپذیر است و به خوبی در برابر بازی الوِز در تناقض قرار گرفته که نقش کشیش نه چندان مهربانی را بازی می‌کند. الوِز هرچند از سایر بازیگران بزرگ‌تر و ماهرتر است اما بازی‌اش در ابتدا در حد انتظار نبوده و لهجه ساختگی بوستونی‌اش هم چندان کمکی به نشستن این نقش بر تنش نمی‌کند. البته با پیش رفتن داستان به خوبی یک سیاست‌مدار مذهبی را نمایش می‌دهد که به خوبی می‌داند چطور باید از آلیس و معجزه درخت بلوطش معدن اسکناس بسازد.

شتاب پیش‌برد داستان زیاد است چرا که فیلم از یک رمان اقتباس شده و گنجاندن چند صد صفحه در کمتر دو ساعت کار ساده‌ای نیست.

این مشکل در بسیاری از فیلم‌ها دیده می‌شود و بارها با خودم فکر کردم که اگر فلان فیلم به جای اینکه در فرم سینمایی ساخته شود در قالب مینی سریال در چند اپیزود ارائه می‌شد بهتر بود. در مورد فیلم Unholy هم شاید در این صورت بهتر از پس بازگو کردن داستان خود برمی‌آمد.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

به هر حال اگر از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم که گرفتن بازتاب خبری در سطح جهانی و جلب اعتماد میلیون‌ها نفر کاری زمان‌بر است، از این نظر هم یک ساعت و سی و نه دقیقه برای اینکه مخاطب روند این فاجعه برایش قابل در ک و ملموس باشد زمان بسیار کمی است.

با وجود تمام نقدهایی که به این فیلم وارد است صرف ایده استفاده از آلیس در حکم منبع یا وسیله شر بسیار قابل توجه بود چرا که هیچکس از یک دختر ناشنوا و لالی که یتیم است و با چشمان درشت و براقش کودکان فلج را شفا می‌دهد انتظار دروغ گفتن را ندارد چه رسد به شیطانی بودن.

انتخاب آلیس به عنوان عاملی برای جلب توجه و جمع کردن هزاران نفر توسط اهریمن قصه کار هوشمندانه و خلاقانه‌ای به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های چینی

شاید اینجا عامل شر این اهریمن خیالی نباشد، بلکه شر خود مردم هستند که به سادگی با دیدن چند معجزه گول خورده و به یک دروغ دل می‌بندند و باورش می‌کنند. کاری که مردم در دنیای واقعی در انجامش خبره هستند؛ چه در امور دینی – مثلا پیروان داعش یا طالبان – و چه در حوزه‌های دیگر مانند کرونا که انواع و اقسام تئوری‌های توطئه و راهکارهای عجیب و غریب بین مردم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. این که چقدر راحت می‌توان عده زیادی را با خود همراه کرد بدون اینکه واقعا پرسش‌گر باشند، این ترسناک است. اینکه هزاران نفر صرفاً به خاطر ایمان داشتن به هر پدیده‌ای می‌توانند دست به چه کارهای وحشیانه‌ای بزنند، این وحشتناک است.

در واقع با اندکی پرداخت و تغییر در پایان‌بندی، فیلم نامقدس The Unholy 2021 می‌توانست به یک فیلم ترسناک روانشناسانه بسیار برجسته تبدیل شود.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

همان کاری که میدسامر (Midsommar)  با هنرمندی تمام توانست از پسش بربیاید و هیولاهایی خلق کرد که از افسانه‌های مخوف و اساطیر اهریمنی اقتباس نشده بودند بلکه آدم‌هایی بودند که هر روز در کوچه و خیابان می‌بینیم.

آدم‌هایی که با ما احوال‌پرسی می‌کنند و به ما لبخند می‌زنند اما در عین حال توانایی انجام هولناک‌ترین کارها را دارند. شاید Unholy با تاکید بر آدم‌ها می‌توانست رعب و وحشت بیشتری در دل مخاطبان و منتقدان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

فیلم ترسناک کلاسیک هالیوودی ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

(حاوی اندکی اسپویل) شاید افزایش شور و شوق عمومی و تسلیم شدن در برابر الوهیت آلیس جای بیشتری برای پرداختن داشت اما اسپیلیوتوپولوس آنقدرها هم ماجراجویانه عمل نکرده و اندکی محافظه‌کاری در اثری که تولید کرده دیده می‌شود. القای ترس در قامت یک موجود خبیث شاید برای فیلمی با چنین تم معنوی و انتزاعی‌ای زیاد فکر خوبی نباشد و لازم نبود حتماً فیلم در چارچوب معمول فیلم‌های ترسناک بگنجد.

فیلم از موضوعی کاملاً ذهنی و انسانی یک سوژه وحشت دست و پا کرده بنابراین بهتر بود وحشتی که به مخاطب تزریق می‌کند از همین جنس می‌بود و به قلمروی فیلم ترسناک‌های کلاسیک با موجودات افسانه‌ای و دیو و اجنه قدم نمی‌گذاشت.

مانند بسیاری از فیلم‌های شناخته شده این ژانر، تاوان سنگ‌دلی و بدجنسی گذشتگان را باید مردم حال حاضر پس بدهند. شاید وقتی می‌فهمیم اهریمن فیلم از کجا شکل گرفته دیگر زیاد ترسناک و مخوف نباشد.

در سال 1845 دختر جوانی را به درخت بلوط قدیمی می‌بندند و در حالی که کشیش دعا می‌خواند دختر زنده زنده در آتش می‌سوزد و حضار هیچ کاری برای کمک به او نمی‌کنند. حال وقت انتقام است.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

خبرنگار قبل از رویارویی با آلیس در حالی که در حال تحقیق بر روی پرونده دیگری است کنار درخت بلوط یک عروسک نخ‌نما پیدا می‌کند که روی پلاکش تاریخ 31 فوریه 1845 حک شده؛ تاریخی ناممکن چرا که فوریه در بیشترین حالت 29 روز دارد.

گویا این عروسک‌های مخوف تا آخر تاریخ سینمای وحشت دست از سر ما بر نخواهند داشت و لیست بلند و بالای عروسک‌های نفرین شده سر به فلک خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های 2021

در واقع فیلم نامقدسUnholy  شروع مقبول و مطلوبی دارد اما کم کم کارگردان فیلم را روی auto pilot گذاشته و کمی سرسری به مسائل می‌پردازد و در نهایت فیلم را به وادی قابل پیش‌بینی فیلم‌های ترسناک تکراری می‌برد. تماشای فیلم خالی از لطف نیست اما نسبت به موضوعی که انتخاب کرده و شروعی که دارد می‌توانست بهتر عمل کند.

تکنیک ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

در طراحی هویت بصری مریم، چه هنگامی که در پوشش یک موجود مقدس و خیرخواه است و چه وقتی که روی واقعی خود را نشان می‌دهد، خلاقیت زیادی به خرج داده نشده است و اصالتی در طراحی آن به چشم نمی‌خورد. از آن دسته از موجودات خبیثی نیست که بعد از تمام شدن فیلم هم به آن فکر کنید و در تاریکی افکارتان شما را تنها نگذارد. در واقع از جلوه‌های ویژه (CGI) انتظار بالاتری می‌رفت ولی متاسفانه اهریمن قصه زیاد ترسناک از آب در نیامده است.

آهنگ‌ساز این اثر جوزف بیشارا (Joseph Bishara) است که او هم چیز جدیدی برای ارائه نداشته و برای گوشمان کاملا آشنا و تکراری است. سر و صداهایی که معمولا در اوج حمله موجودات خبیث بلندتر می‌شوند. بیشارا آهنگ‌سازی برای فیلم‌های ترسناک بسیاری را در کارنامه خود دارد از جمله احضار 1 و 2 (The Conjuring)، آنابل: خلق شدن (Annabelle: Creation)، راهبه و سری فیلم‌های موذی (Insidious).

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های کره ای 2021

نظر منتقدان ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

مایک مک گراناگان (Mike McGranaghan) معتقد است فیلم‌های مشابهی که در ژانر ترسناک و سمت و سوی مذهبی ساخته شده‌اند مانند مراسم (The Rite)، راهبه (The Nun) و داغ ننگ (Stigmata)، از مذهب کاتولیک صرفا برای پیش برد داستان بهره برده‌اند و نتوانسته‌اند جدیت لازم را در مقابله با جنبه‌های جدی این ساب ژانر ترسناک داشته باشند؛ اما با وجود تمام ایراداتی که به فیلم نامقدس یاUnholy 2021 وارد است، توانسته با مهارت از پس اشاره به مفاهیم ایمان، معجزه و موذی بودن شر برآمده و از ترکیبشان یک فیلم جدی بسازد، رضایت طرفداران ژانر وحشت را بدست بیاورد و لحظاتی نسبتا ترسناک را رقم بزند. در نهایت فیلم نامقدس The Unholy توانسته به خوبی در مفهوم پدیده ایمان کَند و کاو کند.

نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس
نقد فیلم The Unholy 2021 ؛ نقد فیلم نا مقدس

فیلم The Unholy را ببینیم یا نبینیم؟

در کل این فیلم همان چیزی است که از ان انتظار داریم: متوسط رو به خوب با رده‌بندی سنی مناسب برای بالای سیزده سال. افت و خیزها و حوادث مخوف (گاهی غیر قابل باور) و داستان قابل پیش‌بینی.

کاراکترها تیپ‌های معمول در ژانر وحشت هستند. همان کاری را می‌کنند که از آن‌ها انتظار می‌رود و عمق زیادی برای ارائه نداشته و برای بزرگسالان یادآور کاراکترهای مشابه بسیاری از سایر فیلم‌ها هستند هرچند نوجوانان ممکن است از دیدن فیلم بیشتر لذت برده و تیپ‌های شخصیتی برایشان تازگی بیشتری داشته باشد.

در واقع فیلم The Unholy 2021 کتاب “چطور یک فیلم ترسناک بسازیم؟” را بازنویسی نمی‌کند بلکه در واقع خط به خط دستورالعمل‌های آن را دنبال می‌کند. فیلم بدی نیست ولی ماندگار هم نیست.

بیشتر بخوانید:  بهترین انیمه های 2021

عوامل فیلم نا مقدس ؛ نقد فیلم The Unholy 2021

  • کارگردان: اِوان اسپیلیوتوپولوس
  • تهیه کننده: سم رایمی، رابرت تپرت، اِوان اسپیلیوتوپولوس، آندریا عجمیان، رومل آدام،
  • کارگردان هنری: پاول ریچاردز
  • نویسنده: اِوان اسپیلیوتوپولوس
  • بازیگران: جفری دین مورگان، کریکت براون، ویلیام سدلر
  • موسیقی: جوزف بیشارا
  • فیلم‌بردار: کرگ ربلسکی
  • تدوین‌گر: جیک یورک
  • شرکت تولید: گُست هاوس پیکچرز
  • توزیع‌کننده:  سونی پیکچرز
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • مدت: 1:39

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم The Unholy 2021 چیست؟ نظرات خود را در رابطه با نقد فیلم نا مقدس با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر