;
coinex

ماجرای کلاهبرداری توکن SQUID چیست؟

توکن SQUID یکی از پروژه‌های جدید کریپتوکارنسی بود که یک شبه رشد قیمت بسیار زیادی را تجربه کرد و در نهایت با کلاهبرداری توکن SQUID سر تمامی تریدرها کلاه رفت.

توکن اسکویید (SQUID) یکی از جدیدترین ارزهای کریپتوکارنسی‌ بوده که با الهام گرفتن از سریال محبوب نتفلیکس Squid Game ساخته شده است. این ارز دیجیتال برای اولین بار در تاریخ 20 اکتبر راه اندازی شد و توانست در این بازه زمانی کوتاه طرفدارن بسیار زیادی پیدا کند و رشد قیمتی بسیار زیادی را تجربه کند.

با وجود رشد قیمتی بسیار بالایش در مدتی کوتاه، حال مشخص شد که این پروژه کلاهبرداری بیش نبوده است. از این رو ما قصد داریم در این نوشتار به ماجرای کلاهبرداری توکن SQUID بپردازیم. برای اطلاع از جزئیات کلاهبرداری با ما همراه باشید.

کلاهبرداری توکن SQUID

همانطور که می‌دانید بلاکچین به طوری قانون گذاری شده که در کنار برخی از مزایا معایبی هم دارد که باعث شده تبهکاران از این مشکلات استفاده کنند و راه‌هایی آسان برای دور زدن بلاکچین پیدا کنند.

در بازه زمانی کوتاهی که شبکه‌های بلاکچینی احداث شده‌اند، بارها پروژه‌های مختلف به قصد کلاهبرداری علم شدند و برای خود کیسه دوختند و البته یکی از آنها کلاهبرداری توکن اسکویید (SQUID) بود.

در چند هفته گذشته دو نمونه تازه از این کلاهبرداری‌ها رخ داده است که نشان می‌دهد کلاهبرداران اخیرا به طعنه و کنایه نیت خود را از پیش آشکار کرده‌اند. اما کلاهبرداری توکن SQUID یکی از غم انگیزترین اتفاقات اخیر بوده است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال 2021

پیش بینی قیمت هدرا هش گراف در سال 2021

ماجرای کلاهبرداری توکن اسکویید گیم چیست؟

کلاهبرداری توکن SQUID
کلاهبرداران پروژه اسکویید گیم / کلاهبرداری توکن اسکویید گیم

همانطور که کمی قبل گفتیم توکن بازی مرکب (SQUID) الهام گرفته از سریال محبوب بازی مرکب (Squid Game) بوده که در شبکه نتفلیکس در ماه گذشته پخش و ساخته شده است. این سریال یکی از موفق‌ترین سریال‌های ساخته شده در سال‌های اخیر بود و توانست بیش از ۱۳۰ میلیون مخاطب را پای صفحات نمایش میخکوب کند.

اگر از طرفدارن سریال‌های کره‌ای بوده باشید این سریال دوست داشتنی را دیده‌اید. در این سریال مسابقه‌ای مرموز بین ۴۵۶ شرکت‌کننده در می‌گیرد. برنده نهایی این مسابقه برنده مبلغ هنگفتی به عنوان جایزه شده و دیگر شرکت‌کننده‌ها حذف می‌شوند.

از آنجایی که بازیکنان این بازی از مشکلات مالی شدیدی رنج می‌برند به امید برنده شدن این جایزه رویایی در این رقابت شرکت می‌کنند اما به زودی متوجه می‌شوند که منظور از حذف شدن،‌ مرگ است. این بازی خونین در نهایت با مرگ اکثر نفرات و برنده شدن یک نفر به پایان می‌رسد.

حال با توجه به این سریال پروزه بازی مرکب با قیمت یک سنت راه اندازی شد. با نگاهی به صفحه گیت‌هاب این پروژه می‌توان دید که قدمت توسعه کدهای آن هم چندان بیش از این نیست و به سرعت، احتمالا برای سوار شدن هر چه زودتر بر موج محبوبیت سریال، آماده ورود به بازار شده است.

این بازی ادعا می‌کند که در شش سطح مختلف، بازی ارائه می‌دهد، که برای ورود به این مسابقات به بلیط‌های به فرم توکن بازی مرکب (SQUID) بود و در نهایت ۹۰ درصد ورودی شرکت‌کنندگان به تنها برنده بازی می‌رسید و ده درصد سهم تیم سازنده و پروتکل بود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت پای نتورک در سال 2021

پیش بینی قیمت چیا در سال 2021

کلاهبرداری توکن SQUID
کلاهبرداران پروژه اسکویید گیم / کلاهبرداری توکن اسکویید گیم

قیمت این توکن نوظهور که در شبکه بایننس اسمارت چین منتشر شده بود به طرز عجیبی بالا و بالاتر می‌رفت و تنها 72 ساعت پس از عرضه قیمت این توکن به ۴.۴۲ دلار رسید، یعنی رشدی نزدیک به 44100 درصد، این رشد قیمتی خیره کننده در این بازه زمانی کوتاه توجه برخی از بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان همچون CNBC و BBC را به خود جلب کرد.

طبق گزارش‌هایی که این دو رسانه، بدون اخطار به کاربران در مورد احتمال کلاهبرداری توکن SQUID منتشر کردند، به این پروژه اعتبار مضاعف داد. به خصوص آن که تلاشی صورت نگرفت تا عدم ارتباط این پروژه به سریال شبکه نتفلیکس را آشکار سازد.

اما در همان زمان برخی نشانه‌ها شروع به آشکار شدن کرد؛ برخی از کاربران به سایت کوین مارکت‌کپ گزارش دادند که نمی‌توانند توکن‌های خود را در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ به فروش برسانند.

در دهم آبان ماه قیمت این توکن به 38 دلار رسید و تنها یک ساعت بعد قیمت ارز دیجیتال Squid Game به ۹۰ دلار رسید. در ساعت ۱۱:۳۰، ۱۸۱ دلار شده بود و تنها اندکی  از رشد قیمتی این توکن بود چرا که در ظهر همان روز قیمت دلار به 523 دلار رسید.

تنها سی و پنج دقیقه بعد، در ساعت یک و پنج دقیقه بعد از ظهر، قیمت توکن بازی مرکب (SQUID) به ۲۸۶۱ دلار رسید. افزایش ۷۵۰۰ درصدی در عرض تنها چند ساعت، حتی در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال نیز کم‌سابقه بود.

تنها پنج دقیقه پس از این اوج، اتفاق باورنکردنی رخ داد؛ قیمت این توکن با کاهشی ۹۹.۹۹۹۹ درصدی به ۰.۰۰۰۷۹۲۶ دلار رسید. این اتفاق در زمانی رخ داد که توییتر به دلیل مشکوک خواندن نوع فعالیت، در هنگام نمایش حساب رسمی این پروژه با بیش از ۵۷ هزار دنبال‌کننده، اخطاری برای آنان به نمایش در می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2021

پیش بینی قیمت مونرو 2021

کلاهبرداری توکن اسکویید گیم

کلاهبرداری توکن SQUID
کلاهبرداری توکن SQUID

توسعه‌دهندگان این پروژه، با طراحی مکانیزمی که آن را به عنوان تمهیدی علیه خالی کردن و فروش (Anti-Dumping) معرفی کرده بودند، مانع از فروش توکن‌ها توسط کاربران شدند.

توسعه دهندگان با انتشار خبری دست و پا شکسته در تلگرام اعلام کردند که گروهی از کاربران قصد هک کردن و کلاهبرداری توکن SQUID را دارند به همین علت آن‌‌ها از این وضعیت خسته شده‌اند و این پروژه را ترک خواهند کرد و سرنوشت آن را در اختیار اعضای جامعه کاربری قرار می‌دهند.

هنوز نحوه انجام این کار را ذکر نکرده‌اند ولی در پایان این پیام از هر گونه مزاحمت و ناراحتی پیش آمده عذر خواهی کردند. به دنبال این پیام، سایت و بلاگ مدیوم این پروژه از دسترس خارج شد. به نظر می‌رسید که فرش را به راستی از زیر پای کاربران کشیده‌اند.

بنا بر گزارش سایت گیزمودو،‌ ناراحتی پیش آمده کاربران معادل با سود ۲.۱ میلیون دلاری کلاهبرداران بود. هر چند رقم ضرر و زیان کاربران قطعا بیش از این اندازه است.

بدین ترتیب، آتش تند پروژه بازی مرکب که طی مدت کوتاهی به ارزش بازار میلیارد دلاری رسید، فرونشست و افراد بسیاری سرمایه خود را در این راه از دست دادند. در قسمت آتی با برخی نشانه‌های این پروژه که می‌توانست ما را در تشخیص مشکوک بودن آن یاری کند، آشنا خواهیم شد.

به طور کلی این پروژه از تصاویر و ویدیوهای سریال مرکب استفاده کرده و با توجه به لایحه DMCA (حفاظت از حقوق و مالکیت مادی، معنوی و فکری مولفین و مصنفین) سایت برای بسیاری از مردم غیر قابل دسترس می‌شود. همچنین به جز این مسئله ایرادات نگراشی و تایپی در محتوای این سایت به چشم می‌خورد.

و همچنین ادعای حمایت ایلان ماسک از این پروژه به شکل آشکار جلوی چشم مخاطب قرار می‌گرفت که علاوه بر اینکه ادعای مذکور بنای مستحکمی نداشت، یکی دیگر از نشانه‌های واضح پروژه‌های کلاهبرداری است؛ که سعی دارند با اتصال خود به افراد تاثیرگذار، خود را معتبر جلوه دهند.

ولی با توجه به شرایط ایجاد شده مساله قابل اهمیت دیگر،‌ صفحه مربوط به تیم سازنده پروژه بود. عکس‌ها بی‌روح و شبیه به عکس‌های آماده به نظر می‌رسیدند. همچنین اگر نام هر یک را جستجو می‌کردید به کوچک‌ترین نتیجه‌ مرتبطی دست نمی‌یافتید.

همچنین در گفتار و ادعای تیم سازنده عدم صداقت و ناهماهنگی مشاهده می‌شد؛ در ابتدا صحبت از قفل شدن سه ساله توکن‌های خریداری شده در وایت پیپر این پروژه بود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت شیبا اینو 2021

پیش بینی قیمت کیشو اینو 2021

کلاهبرداری توکن SQUID
کلاهبرداری توکن SQUID

حال با توجه به شرایط برای فروش توکن بازی مرکب (SQUID) کاربران می‌توانستند نسبت مشخصی از توکن‌های خریداری شده را بفروشند. حتی این نسبت‌ها هم چند بار تغییر کرد و از یک به یک به ۱:۲ و بعدها ۱:۵ تغییر یافته است.

با همه این ماجراها سر و کله توکنی به نام ماربل (MARBLE) پیدا شد. این توکن ماربل را تنها با برنده شدن در بازی می‌توانستند به دست آورید و یا آن را از استخر مرتبط در پنکیک سواپ بخرید.

پس برای شرکت در بازی احتیاج به 456 توکن بازی مرکب (SQUID) داشتید و البته تنها یک برنده در بازی وجود داشت. با شرکت در بازی مقداری توکن ماربل به دست می‌آوردید و می‌توانستید توکن‌های اسکویید خود را بفروشید.

با فروختن توکن اسکویید، به میزان فروش شما،‌ توکن‌های ماربل نیز سوزانده می‌شد. هر چند عملا مشخص نیست که تا چه اندازه این ادعا صحت داشته است چرا که بسیاری از کاربران از عدم توانایی در فروش توکن‌های خود علی‌رغم داشتن توکن ماربل و یا رعایت نسبت مشخص شده، شکایت داشتند.

با این وجود کلاهبرداری توکن SQUID را می‌توان یکی از غم انگیز ترین واقع بلاکچین 2021 دانست. همانطور که کمی قبل‌تر گفتیم این پروزه رشد قیمتی به شدت سریعی داشت که گویی خود سازندگان این توکن هم انتظار این چنین رشد قیمتی را نداشته‌اند.

شاید مهم‌ترین درسی که می‌توان از چنین اتفاقاتی گرفت این باشد که در بازار ارزهای دیجیتال هیچ‌گاه دچار فومو یا حرص و طمع نشویم. چرا که در بازار همواره فرصت‌های خوبی برای کسب سود منطقی وجود دارد و می‌توان پروژه خوب بعدی را شناسایی کرد.

همچنین توجه به برخی نکات همچون تیم توسعه‌دهنده، میزان فعالیت در صفحه گیت‌هاب، بررسی شدن قرارداد هوشمند توسط شرکت‌های امنیتی، توجه به سرمایه‌گذاران و نحوه تعامل پروژه با مخاطبان خود، می‌تواند در جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص کلاهبرداری توکن SQUID چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر