;
coinex

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) ؛ غم انگیزترین فیلم کمدی تاریخ

اگر به دنبال خواندن یک نقد فیلم چالش‌برانگیز هستید، مقاله امروز تکراتو را از دست ندهید. با نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) همراه ما باشید.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که نظر بسیاری از افراد علاقه‌مند به فیلم را درگیر کرده است به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم در این مقاله از تکراتو، این فیلم جذاب را موردبحث و بررسی قرار دهیم.

اگر فیلم را دیده‌اید، این نوشتار به شما کمک می‌کند که آن را بهتر از قبل درک کنید. اگر هنوز فیلم را تماشا نکرده‌اید، با کمک مقاله امروز می‌توانید برای تماشای آن ترغیب شده یا حداقل برای دیدن یا ندیدن آن تصمیم بگیرید.

در ماه نوامبر 2019 خبر ساخت این فیلم به گوش همه رسید و بسیاری از افرادی که طرفدار کارگردان و تهیه‌کننده آن بودند، برای تماشای هر چه زودتر فیلم انتظار می‌کشیدند.

این فیلم جذاب را آدام مک‌کی تهیه‌کنندگی کرده است. علاوه بر این، خوب است بدانید که مک‌کی مسئولیت کارگردانی و نویسندگی آن را نیز بر عهده داشته است. این امر نشان می‌دهد که وی تا چه حد به این فیلم تسلط دارد.

با وجود همه‌گیری بیماری کرونا، ساخت بالا را نگاه نکن از نوامبر 2019 تا فوریه 2021 به طور انجامید. این موضوع نشان می‌دهد که طرفداران تا چه اندازه انتظار کشیدند تا این‌که بالاخره در ماه دسامبر 2021 از شبکه نتفلیکس پخش شد و به انتظارها پایان داد. این فیلم با انتقادات زیادی مواجه شد و منتقدان نظرات متفاوتی درباره آن دادند، در ادامه، به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)

همان طور که گفتیم، نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) بسیار موردتوجه منتقدان قرار گرفت و هر یک از آن‌ها نظرات متنوعی برای آن داشتند. برای بررسی بیشتر نقد فیلم به بالا نگاه نکن خوب است با ژانر آن آشنا شوید.

ژانر این فیلم، علمی تخیلی است که با کمدی نیز ترکیب شده است. بسیاری از منتقدان در نقد و بررسی فیلم Don’t Look Up اعتقاد دارند که ژانر کمدی آن چندان جذاب نبوده است. برخی دیگر نیز باور دارند که میزان کمدی بودن آن بی‌نظیر است.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)

علاوه بر بالا را نگاه نکن، فیلم‌های دیگری نیز اکران شده‌اند که بسار زیبا و جذاب هستند. برای دیدن آن‌ها می‌توانید لیست پرفروش‌‌ترین فیلم‌های هفته چهارم سال 2022 آمریکا را مشاهده کنید.

هنمچنین اگر به دنبال فیلم‌هایی با ژانر عاشقانه هستید، لیست بهترین فیلم‌های عاشقانه جهان می‌تواند به شما کمک بسزایی کند. همان طور که گفتیم، فیلم بالا را نگاه نکن ژانری کمدی دارد. اگر فیلم‌های بیشتری در این ژانر می‌خواهید، بهترین فیلم‌های کمدی 2022 را ببینید.

از سوی دیگر، این فیلم جذاب ژانر علمی تخیلی هم دارد. اگر به دنبال فیلم‌هایی با این مضمون می‌گردید، نگاهی به بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما بیندازید. در این لیست، فیلم‌هایی با ژانر علمی تخیلی که طرفداران زیادی داشته و امتیاز آن‌ها نیز بالاست را مشاهده می‌کنید. بهترین فیلم‌های 2022 نیز لیست کاملی از فیلم‌ها با موضوعات جذاب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

داستان فیلم بالا را نگاه نکن

برای این‌که با نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) بهتر آشنا شوید، بهتر است در ابتدا داستان آن را بدانید. ما در این بخش، به‌اختصار داستان این فیلم را برای شما عزیزان بازگو می‌کنیم که اگر هنوز آن را تماشا نکرده‌اید، کمی با آن آشنا شوید.

در این فیلم، با دو ستاره‌شناس روبرو می‌شویم که به دنبال کشف رویداری مهم هستند. کیت دیبایسکی (با بازی جنیفر لارنس) که یک دانشجوی دکتری در دانشگاه میشیگان است، متوجه وجود یک شهاب‌سنگ در فضا می‌شود.

وی به همراه استار خود به نام دکتر میندی (با بازی لئوناردو دیکاپریو) محاسباتی در این زمینه انجام می‌دهند. آن‌ها متوجه می‌‌‌‌شوند که این شهاب‌سنگ در راه کره زمین قرار دارد و امکان برخورد آن با زمین بسیار زیاد است.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)

ازآنجاکه این شهاب بسیار بزرگ بوده و وزن زیادی هم دارد، در صورت برخورد با زمین ممکن است فاجعه عظیمی به بار نشیند و زمین را به‌کل نابود کند. در نقد بالا را نگاه نکن می‌بینیم که بعد از مطمئن شدن از این قضیه، آن‌ها تلاش می‌کنند که با دفتر ریاست‌جمهوری ارتباط برقرار کنند.

رئیس‌جمهور آن‌ها را نادیده گرفت تا این‌که بعداً بسیاری از افراد به دلیل منافع شخصی، به دنبال این قضیه آمدند. آن‌ها سعی می‌کردند که جلوی منحرف کردن شهاب‌سنگ را بگیرند تا بتوانند از این رویداد، به نفع خود استفاده کرده و از آن کسب درآمد کنند. در این خلال، آن‌ها با وقایع زیادی روبرو می‌شوند که در نقد Don’t Look Up به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) 

نقد فیلم کندی من (Candyman)

فیلم Don’t Look Up یک اثر دوقطبی

نکته مهمی که درباره نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) باید بدانید، دوقطبی بودن آن است. لازم به ذکر است که این فیلم در جدول جهانی نتفلیکس، جزء پربیننده‌ترین فیلم‌ها به شمار می‌رود. این امر، موفقیت زیاد فیلم Don’t Look Up را به نمایش می‌گذارد.

این در حالی است که در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن مشاهده می‌کنیم که بسیاری از افراد به آن علاقه‌ای نشان ندادند. به همین دلیل هم منتقدان در بررسی فیلم Don’t Look Up می‌گویند که این فیلم تا حد زیادی دوقطبی است. زیرا برخی از افراد آن را ستایش کرده و برخی دیگر آن را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)

خوب است بدانید که در بررسی فیلم بالا را نگاه نکن گفته می‌شود که این فیلم برای مخاطبان حساس سینما که به دنبال یک اثر هیجان‌انگیز و سیاسی هستند، مناسب نخواهد بود.

این بدان معنی است که شما نمی‌توانید در ژانر اجتماعی‌گونه آن به دنبال موضوعات سیاسی باشید. از سوی دیگر، اگر شما قصد دارید تنها برای سرگرم شدن این فیلم را تماشا کنید، انتخابی فوق‌العاده برای شماست. زیرا بسیار سرگرم‌کننده و حتی خنده‌آور است و می‌تواند به‌راحتی شما را سرگرم کند.

فیلمی پر از ستاره

در نقد فیلم به بالا نگاه نکن گفته می‌شود که شما می‌توانید تعداد بسیاری ستاره در آن مشاهده کنید. نکته جالب‌توجه درباره بالا را نگاه نکن این است که آن را می‌توان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های اخیر به شمار آورد.

در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) می‌بینیم که در آن شمار زیادی بازیگران بسیار عالی وجود دارد. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین روش نتفلیکس برای جذب مخاطب، استفاده از ستارگان مشهوری مانند دیکاپریو است.

منتقدان در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن می‌گویند که بیشترین سرمایه‌گذاری نتفلیکس بر روی بازیگران آن بوده است. مهم‌ترین ستارگان این فیلم جذاب، لئوناردو دیکاپریو، جنیفر لارنس، کیت بلانشیت، مریل استریپ، تیموتی شالامی و آرانا گرانده هستند.

این ستارگان ممکن است هرکسی را وسوسه به دین فیلم کنند. حتی برخی در نقد فیلم بالا را نگاه نکن می‌گویند که بسیاری از افراد، تنها به‌خاطر وجود این بازیگران فیلم را تماشا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

نقد فیلم ونوم 2 (Venom 2)

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)

البته برخی از منتقدان فیلم Don’t Look Up را به‌خاطر وجود بازیگران مشهور زیاد، مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها می‌گویند که اگر از ستارگان کمتری استفاده می‌شد، مخاطب بهتر می‌توانست موضوع فیلم را درک کند.

برای مثال، تیموتی شالامی اصلاً نقش مهمی در فیلم نداشته و در نیمه پایانی فیلم نمایان می‌شود. این در حالی است که با این نقش کم، عکس او در پوستر فیلم هم آمده است.

در نقد بالا را نگاه نکن گفته می‌شود که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف کارگردان، این بوده که با نشان دادن ستارگان، افراد را به سمت خود جذب کند. نظرات نشان می‌دهند که اگر ستارگان مشهور کمتری در این فیلم نشان داده می‌شد، ممکن بود تعداد مخاطبان آن تا حد زیادی افت کند. ازاین‌رو، مهم‌ترین دلیل جذابیت و افزایش شمار مخاطبان را می‌توان وجود بازیگران عالی و حرفه‌ای آن دانست.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد)

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

امتیازات فیلم Don’t Look Up

بعد از این‌که در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) با بازیگران این فیلم آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که اطلاعاتی هم درباره امتیازات آن بدانید. در نقد و بررسی فیلم Don’t Look Up مشاهده می‌کنیم که امتیازات و نظرات متفاوتی برای این فیلم ارائه شده است. در وب‎سایت راتن تومیتوز، به این فیلم امتیاز 56 درصد داده شده است.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)

از سوی دیگر، مخاطبانی که این فیلم را تماشا کردند، به آن امتیاز 78 درصد را دادند. این امر نشان می‌دهد که اکثر مخاطبان این فیلم را دوست داشته و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. البته همان طور که گفتیم، بسیاری از افراد به دلیل وجود بازیگران مشهور به این فیلم جذب شدند.

نکات منفی فیلم به بالا نگاه نکن

درست است که فیلم بالا را نگاه نکن ویژگی‌های مثبت بسیاری دارد، اما اغلب منتقدان آن را مورد انتقاد قرار دادند. حتی برخی از وب‌سایت‌ها به این فیلم تنفر خود را ابراز کردند.

برای مثال، روزنامه‌ها و وب‎سایت‌هایی که بیشتر درگیر صنعت فیلم هستند، در بررسی فیلم بالا را نگاه نکن به نحوی آن را مورد حمله قرار دادند که گویی خطری برای خاندان آن‌ها داشته است. مهم‌ترین این وب‌سایت‌ها می‌توان به Variety و Hollywood Reporter اشاره کرد.

یکی از نکات مهمی در بررسی فیلم Don’t Look Up مشاهده می‌کنیم، موضوعات سیاسی آن است. منتقدان در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) می‌گویند که این فیلم تا حد زیادی به موضوعات سطحی سیاسی می‌پردازد.

به همین دلیل هم باعث می‌شود که از بررسی مسائل عمیق دوری کند. ازاین‌رو، در نقد Don’t Look Up مشاهده می‌کنیم که آن را نمی‌توان یک نمایش تأثیرگذار به شمار آورد.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)

برخی دیگر در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن می‌گویند که این فیلم تنها در تلاش بود که موضوعاتی رایج را توضیح دهد. این بدان معنی است که شما در این فیلم با موضوعاتی روبرو می‌شوید که همه مردم در سراسر کره زمین از آن باخبر هستند.

در نقد بالا را نگاه نکن گفته می‌شود که مهم‌ترین کاری که این فیلم انجام داده، این است که کمی روان مخاطب را آسوده کند و به آن‌ها بگوید که با این مسائل کنار بیاید.

یکی دیگر از موضوعاتی که در نقد فیلم به بالا نگاه نکن مشاهده می‌کنیم، سکانس‌های خنده‌دار و توخالی آن است. منتقدان در نقد و بررسی فیلم Don’t Look Up می‌گویند که در این فیلم، صحنه‌های خنده‌دار هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارد.

کارگردان در تلاش است که با نشان دادن یک موضوع سیاسی، سکانس‌های خنده‌داری بسازد که در انجام این کار چندان موفق نبوده است. شاید برخی گمان کنند که بررسی فیلم Don’t Look Up موضوعات زیرکانه را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که درواقع در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) تنها به مسائلی اشاره می‌کند که برای همگان آشکار است.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال هجوم (Invasion 2021)

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

طنز فاجعه‌بار آدام مک‌کی

بسیاری از منتقدان در بررسی فیلم بالا را نگاه نکن می‌گویند که این فیلم را می‌توان یکی از اثرهای طنزآمیز و فاجعه‌بار آدام مک‌کی دانست. شما موضوعات زیادی را در این فیلم مشاهده می‌کنید. فیلم Don’t Look Up نشان از جامعه پریشان ماست که با یک کمدی ترکیب شده است. همچنین دوقطبی بودن فیلم نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منفی آن به شمار می‌رود.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)
نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)

با این‌که برخی از منتقدان در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن آن را تحسین کرده‌اند، برخی دیگر نیز آن را یک فیلم فاجعه‌بار دانستند. آن‌ها اعتقاد دارند که این فیلم با نشان دادن مسائل سیاسی، قدرت طنز خود را از دست داده است.

چالش نوشتن و ساخت فیلم

نکته دیگری که درباره فیلم بالا را نگاه نکن وجود دارد، چالش نوشتن آن است. این تا حدی است که آدام مک‌کی گفته است که او درباره از بین رفتن سیاره زمین نوشته است. علاوه بر این، در نقد و بررسی فیلم Don’t Look Up مشاهده می‌کنیم که انسان‌ها توانایی مقابله با بسیاری از مشکلات احتمالی را ندارند. همچنین در این فیلم درباره تغییرات آب‌وهوایی سخن می‌گوید.

همان طور که پیش‌ازاین نیز در بررسی فیلم بالا را نگاه نکن گفتیم، ساخت این فیلم برای مدت‌های طولانی به تأخیر افتاد. مهم‌ترین دلیل آن هم شیوع ویروس کرونا بود که تمام جهان را به خود درگیر کرد. بعد از نمایش فیلم، به پربیننده‌ترین فیلم در جهان تبدیل شد که بسیاری در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) وجود بازیگران فوق‌العاده را دلیل اصلی آن می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جوخه انتحار 2 (The Suicide Squad)

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

نظر کلی منتقدان درباره Don’t Look Up

همچنین با بررسی فیلم Don’t Look Up توضیح دادیم که نزدیک به 77 درصد مخاطبان به این فیلم امتیاز مثبت دادند. با این‌که این امتیاز چندان عالی نیست، اما بازهم قابل‌احترام است و نشان از محبوبیت نسبی آن می‌دهد اگر می‌خواهید که نظر کلی منتقدان درباره نقد فیلم به بالا نگاه نکن را بدانید، به این بخش توجه بفرمایید.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)
نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)

به‌طورکلی، منتقدان درباره نقد Don’t Look Up می‌گویند که این فیلم طنزآمیز را می‌توان تحمل کرد و قابل‌احترام دانست. همچنین آن‌ها اعتقاد دارند که سازندگان اصلی این فیلم توانسته‌اند به هدف اصلی خود برسند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این فیلم توانست شش نامزد برای بهترین فیلم شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، بسیاری از منتقدان در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن باور دارند که این فیلم، فیلم‌برداری و تصویربرداری بسیار خوبی داشته است. همچنین لازم به ذکر است که این فیلم یکی از نامزدها و برگزیدگان اسکار به شمار می‌رود. این موضوع با استقبال خیلی خوب مردم قابل‌درک بود و انتظار چنین رویدادی را داشتیم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم انتلرز (Antlers)

نقد فیلم اسپنسر (Spencer)

قیافه زشت جامعه با فیلم بالا را نگاه نکن

نکته مهمی که برخی از افراد در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن اظهار دارند، این است که در این فیلم، شما تنها موضوعات طنزآمیز را مشاهده نمی‌کنید. بلکه با دیدن این فیلم عالی، می‌توانید حقیقت زشت جامعه بشریت را درک کنید.

شما با تماشای این فیلم، تا حدودی متوجه نظام حاکم بر جامعه آمریکا خواهید شد. در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) متوجه می‌شویم که در این کشور، تنها مسائل و منافع شخصی تنها چیزی است که اهمیت دارد. با دیدن این فیلم مشاهده می‌کنیم که منافع شخصی حتی از مسائل سیاسی و حتی کل کره زمین هم مهم‌تر در نظر گرفته می‌شود.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)
نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)

مهم‌ترین موضوعی که در نقد و بررسی Don’t Look Up مشاهده می‌کنیم، کنایه آن به همین نظام است. بالا را نگاه نکن با نگاهی طنزآمیز و کنایه‌آمیز، نظام نفع حزب کشور آمریکا و بسیاری از کشورها را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

با تماشای آن هم شما می‌توانید به‌راحتی این موضوع را درک کنید. البته به طور کاملاً عمقی به این موضوع پرداخته نشده است؛ بااین‎حال، شما می‌توانید به‌سادگی این موضوع را درک کنید.

بیشتر بخوانید:

معرفی سریال The Wheel of Time

نقد فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

تسلط رسانه بر جامعه

موضوع دیگری که در نقد و بررسی فیلم بالا را نگاه نکن موردتوجه افراد قرار گرفت، این است در این فیلم مشاهده می‌کنیم که رسانه چه تأثیر مهمی در جامعه دارد. با تماشای این فیلم، متوجه قدرت فراوان و گسترده رسانه‌های اجتماعی می‌شوید. شما باتوجه‌به نقد فیلم بالا را نگاه نکن درک می‌کنید که رسانه‌های اجتماعی توانایی تسلط جامعه را دارند.

فیلم به‌خوبی به شما نشان می‌دهد که جامعه به طور کامل به اسارت انواع رسانه‌ها درآمده است؛ به حدی که قدرت را از بسیاری از افراد گرفته و در عصر حاضر، بیشترین قدرت در دستان رسانه است.

علاوه بر این، در نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) متوجه می‌شویم که مهم‌ترین موضوعی که برای جامعه و مردم اهمیت دارد، رسانه‌ها بوده و حرف افراد مهم در صورتی تأیید می‌شود که رسانه نیز آن‌ها را تأیید کند.

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don't Look Up)
نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)

همان طور که در بررسی فیلم Don’t Look Up مشاهده کردیم، سخنان دو ستاره‌شناس برای بار اول هیچ تأثیری بر دیگران داشت. تا این‌که این موضوع در رسانه‌ها و تلویزیون پخش شد و بعد از آن، مردم باور کردند که واقعاً وقایعی در حال وقوع است. این موضوع می‌تواند به‌‌وضوح درباره تسلط قدرتمند رسانه بر جامعه و افکار مردم توضیح دهد.

کلام آخر

نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعاتی است که اخیراً در دنیای فیلم و سینما رایج شده است. این فیلم که توسط آدام مک‌کی نگاشته و به نمایش درآمده است، با انواع متفاوتی از نظرات مردم و منتقدان مواجه شد.

بدین ترتیب، برخی از منتقدان این فیلم را مورد تحسین قرار داده و بعضی دیگر هم آن را یک اثر کسل‌کننده دانستند. اما در این مقاله از تکراتو به بررسی نقد بالا را نگاه نکن پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

.

منابع:instyle, artsfuse

نظر شما در خصوص نقد فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر