;
coinex

نقد فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) ؛ جرأت داری خواب ببینی؟

نقد فیلم آخرین شب در سوهو از نقدهای جنجالی این روزهاست که در مقاله امروز به آن می‌پردازیم. اگر شما نیز مشتاق هستید تا نقد Last Night in Soho را بدانید.

این فیلم توسط «ادگار رایت» کارگردانی شده است و ستارگانی همچون «توماسین مکنزی»، «آنا تیلور جوی» ستاره مینی سریال «Queen’s Gambit»، «مت اسمیت»، «ترنس استمپ» و بسیاری دیگر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

چه می‌شود اگر شانس شما برای داشتن یک زندگی رویایی، در عوض به یک کابوس زنده تبدیل شود؟ در همین یک سوال جنجالی می‌توان فیلم آخرین شب در سوهو را تعریف کرد.

در این فیلم، با یک طراح لباس بسیار خوش‌ذوق سروکار داریم که به‌صورت مرموزی قادر است به دهه 1960 سفر کند. او در ورود به این دهه به‌طور اتفاقی با یک خواننده بسیار جذاب و خیره‌کننده روبه‌رو می‌شود و از اینجاست که داستان نقد فیلم آخرین شب در سوهو آغاز می‌شود.

شاید این خواننده مرموز در ابتدا خیره‌کننده به‌نظر برسد، اما زرق و برق او تمام ماجرا نیست. در حقیقت تمام رویاهای خیره‌کننده‌ای که به آن فکر می‌کنیم، کم‌کم ترک برداشته، متلاشی شده و تبدیل به حقیقت داستان می‌شود که چیزی بسیار تاریک است.

اگر شما نیز مشتاق شده‌اید که بیشتر در رابطه با این فیلم هیجان‌انگیز و جذاب بدانید، با ما همراه باشید تا نقد و بررسی فیلم Last Night in Soho را با جزئیات کامل به شما ارائه دهیم.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

همانطور که می‌دانید این مجموعه دیدنی یکی از ترسناک ترین فیلم های 2021 به شمار می‌رود. به همین علت تنها راهی که می‌توان این فیلم جذاب را تعریف کرد این است: ادگار رایت، کارگردان Last Night in Soho، شما را از همان ابتدا و با صحنه آغازین این فیلم، درگیر داستان می‌کند. به همین دلیل نیز بسیار سخت است که بتوان صحنه آغازین این فیلم را به‌طوری نقل کرد که حق مطلب آن ادا شود.

اما اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، مخاطبان در همان صحنه با کاراکتر اصلی فیلم که «الی» با بازی توماسین مکنزی است، آشنا می‌شوند. بازی او نیز از نکات تحسین‌برانگیز در نقد فیلم آخرین شب در سوهو بوده است که در ادامه حتما به آن می‌پردازیم.

الی، تصویر یک دختر روستایی با رویاهای بزرگ شهری است. او یکی از علاقه‌مندان پروپاقرص طراحی لباس به‌شمار می‌رود که مخصوصا شیفته زیبایی‌شناسی‌های مد و فشن دهه 60 است. وی حالا توانسته است فرصتی را به‌دست آورد که زندگی او را به‌طور کلی دستخوش تغییر می‌کند.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو
آخرین شب در سوهو

اما چه فرصتی؟ این فرصت در ابتدا رویایی به‌نظر می‌رسد اما در ادامه بزرگ‌ترین کابوس وی می‌شود. در ادامه نقد و بررسی فیلم Last Night in Soho به این فرصت می‌پردازیم که در حقیقت داستان فیلم نیز از همان نقطه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم کندی من (Candyman)

نقد فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

نقد آخرین شب در سوهو ؛ رویایی که به کابوس تبدیل می‌شود

وی فرصت آن را به‌دست می‌آورد که در لندن به تحصیل بپردازد. به‌صورت تئوری، این داستانی کلیشه‌ای به‌نظر می‌رسد که ممکن است بارها آن را شنیده باشیم. اما زود قضاوت نکنید. آنچه منتقدان نیز در نقد آخرین شب در سوهو به آن اشاره کرده‌اند، کارگردانی فوق‌العاده رایت است.

شاید داستان این فیلم در ابتدا کلیشه‌ای به‌نظر برسد، اما کارگردانی فوق‌العاده رایت موجب ارائه فیلمی جدید و مبتکرانه شده است. او داستان فیلم را همچون شعبده‌ای به شما ارائه می‌دهد که هرگز انتظار آن را ندارید. همچنین بینش کاراکترهای فیلم نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که هم داستان و هم کاراکترها همیشه جالب، جدید و پر از اتفاقاتی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را حدس بزنید.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

از دیگر نکاتی که در نقد فیلم آخرین شب در سوهو باید به آن اشاره کنیم، حس مرموز و عجیبی است که این فیلم از همان ابتدا به شما القا می‌کند. بسیاری از منتقدان در نقد و بررسی فیلم Last Night in Soho به قلم خود، چندین نکته را دلیل این موضوع می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند شاید به‌خاطر علاقه و اشتیاق زیاد الی باشد که با روپوش روزنامه و آهنگ‌های طلایی دهه 60 دور تا دور خانه می‌رقصد. شاید هم به‌خاطر رفتار بسیار خوب او با مادربزرگ خود باشد یا حتی اشتیاق بسیار زیاد او زمانی که نامه قبولی خود در دانشگاه لندن را دریافت می‌کند.

از دیگر دلایلی که در منتقدان در نقد Last Night in Soho به آن اشاره کرده بودند، نوع حرف زدن الی با روح مادر خود در آیینه بود. هزاران دلیل دیگر هم می‌تواند وجود داشته باشد؛ اما هرچه که هست، تمام این‌ها از همان ابتدا به‌نوعی انگار به آن اشاره می‌کنند که این زندگی پایدار و طبیعی، دوام زیادی نخواهد داشت.

اما به شخصه با تمام این تفاسیر باید در نقد فیلم آخرین شب در سوهو بگویم که از همان آغاز فورا شیفته الی و بازی وی شده بودم. همچنین مطمئن بودم که Last Night in Soho مرا ناامید نمی‌کند. اما آیا این فیلم آن‌طور که وعده داده بود، عمل کرد یا در ادامه ضعیف به‌نظر آمد؟

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم ونوم 2 (Venom 2)

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد)

رفتن الی به لندن و شروع ماجرا

همان طور که تا به اینجای نقد آخرین شب در سوهو بررسی کردیم، الی نامه قبولی دانشگاه طراحی لباس لندن را دریافت می‌کند و از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد. سپس او به لندن راهی می‌شود تا زندگی رویایی که انتظار آن را می‌کشید، آغاز کند.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

داستان اصلی نقد Last Night in Soho هم از همین‌جا آغاز می‌شود. در لندن، او باید خوابگاه بگیرد چراکه در این شهر هیچ خانه‌ای ندارد. در ابتدا یکی از دخترهای شرور مدرسه با وی هم‌اتاقی می‌شود و او برای فرار از هم‌اتاق شدن با چنین دختری، به‌دنبال یک اتاق اشتراکی دیگر می‌گردد.

در اولین شب از مکان جدید، الی رویای شگفت‌انگیزی را در خواب می‌بیند. او در رویای خود، «سندی» با بازی آنا تیلور جوی را می‌بیند که یک خواننده علاقه‌مند بوده و در خواب الی، در شرف تحقق بزرگ‌ترین رویاهای خود است. اما چیزی که نقد فیلم آخرین شب در سوهو را جذاب‌تر می‌کند آن است که بدانید الی هرگز در حال دیدن رویای سندی نیست؛ بلکه در حقیقت دارد به گذشته باز می‌گردد.

در واقع، او فقط رویای سندی را نمی‌بیند. الی هربار که چشمان خود را می‌بندد، در حقیقت به زمان گذشته می‌رود و تجربه‌های سندی را در دهه 60 تجربه می‌کند. آن هم به‌گونه‌ای که انگار زندگی و تجربیات خود اوست. جالب شد نه؟ اما هنوز مانده است. با ما در ادامه نقد و بررسی فیلم Last Night in Soho همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

نقد سریال هجوم (Invasion 2021)

رویایی که آنقدرها هم شیرین نیست

شاید تجربه زندگی یک فرد دیگر به‌نظر بسیار شیرین بیاید اما باید گفت که همیشه هم این‌طور نیست. در حقیقت، چنین تجربه‌ای تا زمانی خوب است که سندی اوقات خوشی را بگذراند. در غیر این‌صورت، الی نیز تجربه بدی خواهد داشت.

متأسفانه، زرق‌وبرق زندگی رویایی سندی کم‌کم تاریک و خطرناک می‌شود. هر عصری که می‌رسد، الی به کابوس ترسناک زندگی سندی بازمی‌گردد و نمی‌تواند کاری کند. باید در نقد آخرین شب در سوهو اشاره کنیم که نکته ترسناک داستان آن است که تمام این اتفاقات از کنترل الی خارج هستند.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

بدین ترتیب چه او بخواهد و چه نخواهد، باز هم به زندگی تاریک و خطرناک سندی باز می‌گردد. همین باعث به وجود آوردن صحنه‌های هیجان‌انگیزی در نقد فیلم آخرین شب در سوهو شده است. اما آنچه که این فیلم را هیجان‌انگیزتر نیز می‌کند، آن است که به‌تدریج این کابوس‌ها به زندگی واقعی حال حاضر الی هم سرایت می‌کنند و سروکله آن‌ها در این زندگی نیز پیدا می‌شود. اما چه کسی باور می‌کند که او توسط روح‌های گذشته، تسخیر شده باشد؟

بیشتر بخوانید:

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

نقد فیلم جوخه انتحار 2 (The Suicide Squad)

نقد آخرین شب در سوهو ؛ فیلمی خوش‌ساخت

همان طور که الی از زیبایی‌های دهه 60 لذت می‌برد، فیلم و ما که مخاطبان آن هستیم هم از جلوه‌های بصری و زیبایی‌های این دهه، لذت بسیاری می‌بریم. از آنجایی که این زندگی الی نیست، پس الی در آن از عشقی عالی، رهایی و بی‌پروایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

فیلم به‌گونه‌ای ساخته شده است تا زمانی که الی رویای سندی را می‌بیند، شما هم احساس می‌کنید که به گذشته پرتاب شده‌اید. خوش‌ساختی فیلم در همین صحنه‌ها نمایان می‌شود که در نقد و بررسی فیلم Last Night in Soho از نکات اساسی است و باید بدان اشاره کرد.

در حقیقت، موسیقی، صحنه‌ها، کمد لباس، همه و همه یک تصویر هیپنوتیزم‌کننده و رویایی را به شما ارائه می‌دهد که به شما هم حس رویایی را هدیه می‌کند؛ اما علاوه بر تمام این نکات، اگر نخواهیم به دید نقد فیلم آخرین شب در سوهو هم به این فیلم نگاه کنیم، باز هم یک فیلم کوتاه بسیار زیبا به‌نظر می‌رسد.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

یکی از نکات این فیلم که به‌نظر من بسیار جذاب آمد و می‌خواهم در نقد و بررسی فیلم Last Night in Soho به آن اشاره کنم، استفاده رایت از آیینه‌ها بود. او به‌زیبایی از آیینه‌ها و بازتاب تصویر برای نمایش الی و سندی در یک صحنه، استفاده کرده است.

با به تصویر کشیدن الی و سندی در یک آیینه، رایت قصد دارد که بگوید آن‌ها هر دو هم‌زمان در یک دنیای یکسان و متفاوت زندگی می‌کنند که واقعا هم همین طور است. ویرایش‌ها، نماها و زوایای بسته دوربین، هیجان و درامای حقایق داستان را چندین برابر می‌کند.

اگر بخواهیم به‌طور کلی نقد آخرین شب در سوهو را توصیف کنیم، این فیلم روی هم رفته اثر بسیار دیدنی و خوبی است. با دیدن آخرین شب در سوهو، یک لذت واقعی را تجربه می‌کنید و چند بار دیگر هم به تماشای آن می‌نشینید.

بیشتر بخوانید:

نقد انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزوها 2021)

نقد سریال میراث ژوپیتر (Jupiter’s Legacy)

نقاط ضعف آخرین شب در سوهو

تاکنون از نقاط قوت این فیلم و خوش‌ساخت بودن آن گفتیم اما یکی دیگر از بخش‌های نقد فیلم، نقاط ضعف آن است. پس با ما همراه باشید تا در این بخش به نقاط ضعف نقد فیلم آخرین شب در سوهو بپردازیم و مشکلات آن را هم بررسی کنیم.

آخرین شب در سوهو چه نقاط ضعفی دارد؟ در حقیقت چندین صحنه از فیلم، هدف و داستان را به‌طور کلی از دست می‌دهد که باید در نقد Last Night in Soho بدان اشاره کرد. با وجود این، باید بگویم که همچنان آن نکات هم آنقدرها از لذت من از این فیلم، کم نکردند.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

بزرگ‌ترین نقطه ضعف و مشکل این فیلم از نظر من، روشی است که این فیلم با ظهور مادر الی به پایان می‌رسد. نگران نباشید هرگز چیزی را از پایان آن لو نمی‌دهم، اما من فکر کردم صحنه‌های اولیه، نقش بیشتری در پیشروی داستان فیلم خواهد داشت؛ چراکه مقایسه تجربه الی نه فقط با تجربه سندی، بلکه با مادر خود، یک زمینه مداوم در فیلم آخرین شب در سوهو است.

این‌طور به‌نظر می‌رسد که انگار با ندیدن مادر الی در هیچ کجا در اواسط داستان، فرصت را از دست داده باشیم. این شاید بزرگ‌ترین مشکل فیلم بود که همان طور که گفتم، می‌توان آن را نادیده گرفت؛ اما فیلم از مشکلات کوچک‌تر دیگری هم برخوردار بود.

یک مشکل کوچک‌تر که باید در نقد فیلم آخرین شب در سوهو به آن بپردازیم، خواستگار عاشق و احساساتی الی، «جان» با بازی «میشل آجائو» است. هرچند که گفتن این خود من را ناراحت می‌کند، اما در حقیقت او زیادی خوب بود.

او زیادی آدم خوبی بود و این نوعی بی‌اعتباری برای کاراکتر او به‌نظر می‌آمد. چیزهای بسیاری اتفاق افتاد که به‌وضوح نشان می‌داد که به صلاح جان است که رابطه خود را با الی تمام کند. همچنین این حقیقت هم وجود داشت که او در واقع در هیچ کجا نه به الی و نه حتی به داستان فیلم، هیچ کمکی نکرد.

در حقیقت جان، کاراکتری غیرواقعی به‌نظر می‌آمد؛ درست مانند عناصر ماوراءالطبیعی فیلم. در آخر هم فکر می‌کنم باید به یکی از ایرادات بزرگ دیگر این فیلم اشاره کنم. شما به‌راحتی می‌توانید تغییر ژانر و اصطلاحا لحن فیلم و داستان را در قسمت‌های مختلف آن ببینید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

همین یکی از نکاتی بود که افراد بسیاری را از فیلم ناامید کرد. در واقع فیلم آخرین شب در سوهو، به‌عنوان یک فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز دسته‌بندی می‌شود و از حق نگذریم، به این نقطه نیز می‌رسد. با وجود این، باید بگوییم که فیلم با صحنه‌های کاملا ترسناکی شروع نمی‌شود.

به زبان ساده می‌توان ریتم فیلم و ژانرهای بخش‌های مختلف آن را در نقد فیلم آخرین شب در سوهو بدین صورت در نظر گرفت که فیلم با ژانر درام آغاز می‌شود، سپس به ژانر هیجان‌انگیز تغییر می‌یابد و در آخر هم با ژانر ترسناک تمام عیار به پایان می‌رسد. بدین ترتیب به‌گونه‌ای به‌نظر می‌رسد که انگار تمام ژانرها را در درون خود داشته و در برخی نقاط هم از ژانر اصلی خود، دور می‌شود.

البته برای من، این مسئله کاملا طبیعی به‌نظر می‌آمد و علاقه من همچنان به شکل اول به آن باقی مانده بود. با وجود این، نمی‌توان منکر آن شد که اولین صحنه‌های فیلم و آخرین صحنه‌های آن، حس کاملا متفاوتی به بیننده می‌دهد. همین موضوع، بسیاری از تماشاگران را ناامید کرده و از نظر آنان یک اشکال بزرگ به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

آخرین شب در سوهو؛ فیلمی که باید دید

به‌طور کلی، فیلم آخرین شب در سوهو یکی از فیلم‌های موردعلاقه امسال من است. این فیلم، اثری خوش‌ساخت بوده که از زیبایی‌های بصری متمایزی نسبت به دیگر ساخته‌ها برخوردار است. داستان فیلم، داستانی است که قطعا شما را درگیر خود می‌کند.

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

بدون آنکه چیزی را لو دهیم، باید گفت که داستان این فیلم از پیچ‌وتاب‌های بسیاری برخوردار است که نفس را در سینه شما حبس می‌کند. از همین طریق هم این فیلم به‌طور کلی عناصر ژانری متفاوتی را به روشی خاص به شما ارائه می‌دهد که حائز اهمیت‌ترین نکته در نقد فیلم  است.

نکات بیشتر در رابطه با فیلم آخرین شب در سوهو

همان طور که گفتیم، این فیلم ابتدا با تصاویری از مادر الی شروع می‌شود و دیگر روابط وی را هم کم و بیش به ما نشان می‌دهد؛ اما در ادامه،این فیلم تمام روابط را نامشخص و بدون جزئیات بیشتر باقی می‌گذارد. این فیلم می‌توانست حتی فیلمی در رابطه با طبیعت گذشته، راه‌های رسیدن به آن، ساخت و انتقال افسانه‌ها، آداب و رسومی که در زیر آن افسانه‌ها وجود دارد، نقش آن‌ها در شکل دادن و تغییر شکل دادن اشیاء فرهنگی که ماندگار هستند، باشد.

اما در عوض، به‌جای تمام چیزهایی که می‌توانست باشد، رایت، نه حال و نه گذشته را آن‌طور که باید به تصویر کشیده است. همچنین نه کاراکتری که به‌دنبال یافتن راه خود در گذشته است و نه درک او از ریشه‌های مسئولیت هنری خود، هیچکدام را به‌خوبی مورد بررسی و نمایش، قرار نداده است.

اگر بخواهیم به‌عنوان آخرین حرف‌ها بگوییم، در کنار تمام نکات مثبت فیلم، می‌توان گفت که آخرین شب در سوهو، ثبات فیلم را فدای سبک آن می‌کند که شاید بدبینی تجاری و مارکتی وی را نشان دهد. اما همچنان این فیلم در مارکت نیز خوش درخشیده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

بهترین فیلم های اکشن 2021

جمع‌بندی

نقد فیلم آخرین شب در سوهو

نقد فیلم آخرین شب در سوهو از نقدهای داغ این روزها بود که سرانجام در مقاله امروز به آن پرداختیم و تمام نکات مهم آن را خدمت شما بررسی کردیم. این فیلم به کارگردانی ادگار رایت و با ایفای نقش ستارگانی همچون توماسین مکنزی و آنا تیلور جوی است که شما را تا به انتها پای صفحه، میخکوب می‌کند.

 

داستان این فیلم داستان الی با بازی مکنزی است که یکی از علاقه‌مندان به طراحی لباس بوده و می‌خواهد در رشته خود تحصیل کند. او به دانشگاهی فوق‌العاده می‌رود اما در آنجا کابوس اصلی زندگی وی آغاز می‌شود. او به‌طرز عجیبی می‌تواند به دهه 60 سفر کند و در آنجا با دختری آشنا می‌شود که برای او دردسرساز می‌شود. ما امروز تمام نکات مثبت و منفی این فیلم را خدمت شما بررسی کردیم.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: thathashtagshow.com , newyorker.com

نظر شما در خصوص نقد فیلم آخرین شب در سوهو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر