;
coinex

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) ؛ انسانیت ارزشمند

اگر از دیدن سریال‌های هیجان انگیز لذت می‌برید، بازی مرکب ارزش وقت شما را دارد. در این مقاله قصد داریم به نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) بپردازیم.

اگر این سریال هیجان‌انگیز را تماشا کرده باشید به تمامی پیام‌های آن پی می‌برید. ابتدا اجازه دهید مروری از داستان این سریال داشته باشیم. داستان این سریال درباره گروهی از افراد بی‌پول است که می‌خواهند شانس خود را برای بردن جایزه 45.6 میلیارد وونی معال با 38 میلیون دلار در بازی‌های بچگانه امتحان کنند.

در واقع افرادی که در زندگی خود شکست خورده و فقیر هستند به این بازی جذب می‌شوند اما چیزی که آن‌ها درباره این بازی نمی‌دانند آن است که زمانی که شما به این بازی ورود پیدا کنید، راه خروجی از آن نخواهید داشت، مگر آنکه همه افراد با هم متحد شده و درخواست لغو بازی را دهند.

این بازی شامل 6 مرحله است و به گونه‌ای طراحی شده که فقط یک برنده از بازی کنندگان انتخاب خواهد شد. بازی‌های این مسابقه کودکانه است به طوری که از بازی‌های طناب کشی، لی لی، چراغ قرمز و چراغ سبز در آن استفاده شده.

در نگاه اول شرکت کنندگان با خود فکر می‌کنند که بازی بسیار ساده است اما قسمت تاریک و دلهوره‌آور آن زمانی است که در بازی‌ها شکست می‌خوردند، در آن زمان با شکلیک گلوله به قتل خواهند رسید.

بازی مرکب از نظر بسیاری از مخاطبان سریال شاهکاری است اگر به ژانر آن علاقه‌مند هستید وقت را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر به تماشای آن بنشینید. در ادامه با نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) همراهتان هستیم.

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

در ابتدای سریال شما با صحنه‌ای مواجه می‌شوید که چند پسر بچه در حال بازی بازی مرکب هستند. خود سریال در قسمت اول توضیح می‌دهد که این بازی به دلیل اینکه افراد در نحوه چیدمان شبیه به یک بازی مرکب قرار می‌گیرند، به این اسم نام گذاری شده است.

اگر بخواهیم به طور کلی به نقد سریال اسکویید گیم بپردازیم باید بگوییم که کارگردان این سریال سعی کرده با نگاهی خلاقانه به وضعیت جامعه و بازی‌های زمانه بپردازد. به طوری که در اول سریال نشان داده شده است که افراد به دلیل بدبختی خود تصمیمی را می‌گیرند.

بیشتر بینندگان اعتقاد دارند که داستان این سریال دقیق شبیه به زندگی واقعی است. به طور مثال در سریال هیچکس مجبور به انجام بازی نیست و همه با انتخاب خود بازی را شروع می‌کنند، درست مانند زندگی که در بعضی از مواقع خودمان تصمیمی را می‌گیریم که راه برگشتی برای آن نیست.

به طور کلی این سریال در تمامی قسمت‌هایش این را به شما هر لحظه نشان می‌دهد که افراد در هنگام ترس دست به حرکاتی می‌زنند که خود انتظار ندارند، این مسئله در دنیای واقعی نیز قابل مشاهده است. فردی که در راه خود گمشده باشد تندتر می‌دود.

در تمامی لحظات افراد باید برای نجات زندگی خود در سریال بجنگند به همین دلیل بازی کنندگان باید وقتی پای جان خودشان در میان است، خودخواه باشند. به طوری که در یکی از صحنه‌ها سانگ وو به دوست خود علی که در یکی از بازی‌ها هم تیمی‌اش بود، خیانت می‌کند.

از طرفی کارگردان این سریال به شما می‌خواهد در انتهای سریال بفهماند که اگرچه در راه زندگی خود بی احساسی و سرد بودن مانند شخصیت سانگ وو ممکن است شما را تا انتهای پیروزی ببرد اما فرد مهربان و دلسوز در نهایت برنده است، درست مانند گی هون که در آخرین صحنه با رقیب خود سا بیوک دوست شد و در آخر به او کمک هم کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره ای 2021

بهترین سریال های کره ای 2020

نقد سریال بازی مرکب از نظر اجتماعی

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

در ابتدا سریال بازی مرکب ، زندگی فردی به نام گی‌ هون با بازی لی جونگ جه را به تصویر می‌کشد. گی‌ هون فردی بی‌پول و بی‌کفایت بوده که از همسرش جدا شده و همراه با مادر پیر و سالخوده‌اش زندگی می‌کند.

وی یک دختر کوچک ده ساله دارد که همراه با مادر و نا‌پدری‌اش زندگی می‌کند. او به قدری بی‌پول است که توانایی خرید یک کادوی خوب را برای دخترش ندارد.

زمانی که او در بدبخت‌ترین حالت ممکن است ناگهان برایش معجزه‌ای رخ می‌دهد. فردی نا شناس در مترو ظاهر شده و با او در یک بازی شرط‌بندی می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که گی هون کمی به زندگی امیدوار شود. او تصمیم می‌گیرد خود را در بازی ثبت نام کند.

در مجموع 456 نفر در این بازی شرکت می‌کنند. بند سوم قرارداد این بازی بدین صورت است که افراد می‌توانند با رای آرا بازی را متوقف کنند، این موضوع بیان گر اجتماع است که اگر همه در یک اجتماع با هم متحد باشند می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های چینی 2021

بهترین سریال های کره ای

نقد سریال ماهی مرکب (Squid Game)
نقد بازی مرکب

در تمامی قسمت‌ها به خصوص قسمت‌های میانی سریال نشان داده شده که افراد ضعیف در یک جامعه همگی محکوم به شکست هستند به طور مثال، در یکی از صحنه‌ها به بازی کنان غذا کم می‌رسد و شورشی برپا می‌شود، این موضوع نیز بخشی از بازی است. افراد قوی‌تر به این نتیجه می‌رسند که می‌توانند آدم‌های ضعیف را از میان بردارند.

ما در این باره مطمئن هستیم که اگر شما یک قسمت از این سریال را ببینید تا آخرین قسمت همراه آن خواهید بود زیرا هیجان هر قسمت موجب می‌شود که منتظر قسمت بعدی باشید. اگر نقد سریال بازی مرکب را بخواهیم از نظر اجتماعی بسنجیم باید بگوییم که به طور کلی این سریال تاریک‌ترین بخش جامعه کره جنوبی را به تصویر می‌کشد.

در آخرین صحنه‌های پایانی سریال متوجه خواهید شد که این بازی صرفا به دلیل خوش گذرانی افراد پولدار جامعه برنامه ریزی شده است، به طوری که آن‌ها بازی کنندگان را مانند اسب‌های مسابقه می‌بینند که برای برد می‌دوند. به وضوح بحث فاصله طبقاتی در میان است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره ای مدرسه ای 

بهترین سریال های کره ای نتفلیکس

نقد Squid Game از نظر داستان سریال

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

بسیاری از بینندگان در ابتدا پس از آنکه موضوع سریال را فهمیدند، آن را با سبک هانگر گیم مقایسه کرده‌اند. برخی از افراد نیز گمان می‌کنند که این سریال شبیه به موضوع یک فیلم ژاپنی بوده و از آن تقلید شده است.

به طور کلی در ارتباط با داستان این سریال برخی از بینندگان آن را تکراری خوانده‌اند اما باید گفت که هیچ فیلم یا سریالی به اندازه داستان این سریال پر محتوا نبوده، اگر هم باشد به این وضوح نشان داده نشده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره ای کمدی

بهترین سریال های کره ای تاریخی

 نقد سریال بازی مرکب از دیدگاه هیجان

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) / نقد Squid Game

ژانر سریال بازی مرکب هیجانی و درام است. داستان سریال به خوبی هیجان را برای بینندگان خود ایجاد کرده است. در ابتدا نشان داده می‌شود که افراد به یک جزیره دور و ناشناخته منتقل می‌شوند اما هیجان آن در این است که افراد بدون آنکه بدانند دزدیده می‌شوند.

بینندگان در این صحنه سوال‌های زیادی خواهند داشت که موجب می‌شود برای پیدا کردن جواب تا آخر سریال منتظر بمانند. از طرفی به شرکت کنندگان نوع بازی را نمی‌گویند این موضوع باعث می‌شود که بینندگان مشتاق برای پی بردن به نام بازی بعدی باشند.

بعلاوه، در ابتدای سریال دیدید که پلیسی به نام جون ها به دنبال برادرش است. زمانی که گی هون به اداره پلیس می‌رود کارت دعوت خود را به بازی در آنجا جا می‌گذارد، زمانی که چشم جون ها به آن کارت می‌خورد متوجه می‌شود که برادر گمشده‌اش نیز یکی از آن‌ها را دریافت کرده است به همین دلیل او پیگیر ماجرا می‌شود.

وی با ماشین خود به دنبال ونی که شرکت کنندگان را به جزیره می‌رساند می‌رود. بینندگان پس از دیدن این صحنه هیجان انگیز نگران دیده شدن و شناسایی افسر خواهند شد. این افسر پلیس موفق می‌شود خود را به عنوان یکی از خدمه‌ها یا همان کنترل‌کننده‌های بازی جای بزند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره ای عاشقانه

بهترین سریال های لی جونگ سوک

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) / بررسی سریال Squid Game

در تمامی قسمت‌های سریال به وضوح دیده می‌شود که این افسر با چه خطراتی مواجه شده و چگونه آن‌ها را پشت سر می‌گذارد. بینندگان هیجان خواهند داشت و کنجکاو هستند بدانند چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. علاوه بر آن، هنوز هویت برادر این افسر مشخص نیست این موضوع نیز هیجان سریال را افزایش می‌دهد.

در قسمت پایانی سریال هیچکس انتظارش را نداشت که پشت همه این قضایا پیرمردی باشد که یکی از اعضای شرکت کنندگان بوده. این موضوع موجب شد که بسیاری از بینندگان هیجان زده و غافلگیر شوند، البته باید گفت برخی از افراد حدسش را زده بودند که به نحوی از پیرمرد دفاع می‌شود زیرا در طول سریال هینت‌ها و اشاراتی به آن شده بود.

اگر دقت کنید در آن صحنه که شورشی بین بازیکنان ایجاد شده بود پیرمرد به یکباره به بالای تخت‌ها رفته بود و سعی در متوقف کردن شورش بین شرکت کنندگان را داشت. زمانی که آن مرد نقاب‌دار که با یک مانیتور افراد را کنترل می‌کند پیرمرد را دید فورا لغو بازی را اعلام کرد.

در قسمت‌های پایانی مشخص شد کارکن اصلی آن مجموعه، برادر جون ها، همان افسر پلیس است. زمانی که آن افسر پلیس بالای صخره ایستاد برادر خود را که سعی در نجات جانش داشت را شناسایی کرد اما تردید داشت زیرا فکرش را نمی‌کرد که او برادرش باشد. بینندگان نیز انتظار آن را نداشتند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های جی سانگ

فصل دوم سریال کره ای سرنوشت (Faith)

نقد سریال اسکویید گیم از دیدگاه حکومتی

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال اسکویید گیم / نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

اگر بخواهیم این سریال را به برخی چیزها تشبیه کنیم می‌توانیم کارکنان و خدمه‌های آن مجموعه را افراد مقام دار و بازی کنندگان را افراد عادی و عام در نظر بگیریم. در قسمت‌های اول سریال نشان داده می‌شود که این افراد از قوانین سرپیچی می‌کنند و آن‌ها را دور می‌زنند.

آن‌ها جسد بازی کنندگانی را که هنوز زنده‌اند و به طور کامل نمرده‌اند را می‌دزدند و به کمک یکی از بازیکنان دل و روده و اعضای بدن آن‌ها را می‌فروشند.

آن بازیکن که یک دکتر است در عوض پی بردن به بازی بعدی این کار را انجام می‌دهد. در این قسمت پیامی برای شما وجود دارد و آن این است که به هر کسی نمی‌توان اعتماد کرد.

بیشتر بخوانید:

سریال پاچینکو (Pachinko)

بیشترین فالوور اینستاگرام کره ای

بررسی سریال Squid Game از نظر روان شناختی

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) / نقد و بررسی سریال Squid Game

در این قسمت قصد داریم به نقد سریال اسکویید گیم از دیدگاه روان شناختی بپردازیم. همانطور که دیدید بازیکنان در زندگی خود شرایط عادی‌ای نداشتند. به دلیل نداشتن موقعیت مناسب دست به انتخاب تصمیمات مهمی در زندگی خود زدند. هر کدام از آن‌ها برای بقا می‌جگند.

پس از آنکه آن‌ها وارد بازی شدند افراد مجبور به تغییر برخی از عملکردهای خود می‌شوند. این مسئله اشاره‌ای به زندگی واقعی دارد که انسان‌ها در همه شرایطی که زندگی جلوی آن‌ها بگذارد به آن عادت کرده و خود را با شرایط سازگار می‌کنند.

در سریال Squid Game دیدیم که در ابتدا شخصیت سانگ وو با توجه به توصیفات گی هون فردی درس خوان و باهوش است اما این شخص در این بازی بسیار حریص شد که حتی برخی از دوسان خود را به قتل رساند. او به علی خیانت کرد و او را کشت، همچنین سه بیوک را که رقیب خود بود از میان برداشت.

بیشتر بخوانید:

گروه کیپاپ کارد (KARD)

بهترین بازیگران کره ای زن و مرد در سال 2021

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) / نقد و بررسی سریال Squid Game

مثال دیگر از تغییر اخلاقیات و ذات انسان‌ها برادر جون ها است. جون ها که یک افسر پلیس است برای نجات برادر خود ریسک‌های زیادی را می‌پذیرد و به آن جزیره می‌رود اما بردار خود او را به قتل می‌رساند. وی ابدا انتظار همچین چیزی را نداشت.

هر چند که برخی از افراد در شرایط گوناگون عوض می‌شوند اما افراد دیگری وجود دارند که ذات خود را حفظ می‌کنند و در برابر ناهمواری‌های زندگی رنگ عوض نمی‌کنند، درست مانند شخصیت گی هون که در آخر مسابقه که یک قدم با موفقیت فاصله داشت از پیروزی سر باز زد تا دوست خود را نجات بدهد.

از طرفی سه بیوک که هم رقیب گی هون و هم رقیب سانگ وو حساب می‌شد در تمامی مراحل به گی هون کمک می‌کرد. وی وفاداری خود را حتی در زمان مرگ و زندگی نیز حفظ کرد. او به گی هون یاد آوری کرد که وفاداری در ذات او وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گروه های کیپاپ (K-Pop)

بهترین کانال تلگرام فیلم و سریال کره ای

نقد Squid Game در شخصیت های سریال

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) / نقد و بررسی سریال Squid Game

در ارتباط با شخصیت‌ها و بازیگران سریال بازی مرکب نظرهای متفاوتی وجود دارد. این موضوع که در شخصیت‌ها از افراد با ملیت‌های مختلف استفاده شده قطعا تعداد بینندگان را افزایش می‌دهد. اگر دقت کرده باشید علی، یکی از بازیگران این سریال پاکستانی بود.

سه بیوک نیز از دیگر بازیگران سریال Squid Game نیز فردی است که از کره شمالی به همراه برادر خود فرار کرده و به کره جنوبی آمده است. موضوع دیگر سن شخصیت‌ها است. در این سریال سعی بر آن بوده که از بازیگران با تجربه استفاده شود هر چند که بازیگران با سن‌های پایین نیز در این سریال حضور داشتند. به طور کلی می‌توان گفت کارگردان این سریال از بازیگران خوبی استفاده کرده است.

در این سریال از تمامی افراد با شخصیت‌های مختلف استقاده شده. در برخی مواقع حتی می‌توان گفت که اکثر شخصیت‌ها در تضاد یکدیگر هستند.

به طور مثال جانگ دک سو یک فرد شرور است که از مرگ هیچکس احساس ناراحتی نمی‌کند، حتی چندین نفر را به قتل می‌رساند اما گی هون برعکس او از تمامی مرگ‌ها احساس ناراحتی می‌کند و حتی می‌خواهد جلوی آن‌ها را بگیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای کمدی

بهترین فیلم های چینی

موسیقی سریال

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد و بررسی سریال Squid Game

موسیقی سریال به شکل جالبی انتخاب شده است. در برخی مواقع از سریال موسیقی بچگانه متناسب با بازی‌ها پخش می‌شد. در مواقعی دیگر از موسیقی نسبتا هیجان انگیز متناسب با صحنه‌های غافلگیر کننده اسنفاده می‌شد.

از آهنگ Fly me to the moon نیز چندین مرتبه استفاده شد. نکته قابل توجه در تضاد انتخاب آهنگ‌ها است به طوری که بییشتر آهنگ‌های انتخابی موجب شگفتی بینندگان می‌شود.

پس می‌توان گفت کارگردان این سریال در زمینه انتخاب موسیقی سریال از روش‌های زیرکانه‌ای برای جلب توجه بینندگان استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای تاریخی

بهترین فیلم های کره ای 2021

اشتباهات در هنگام ضبط سریال

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

تا به اینجا با برسی و نقد بازی مرکب همراه شما بودیم و در بیشتر زمینه‌ها آن را برسی کردیم. اگرچه که این سریال سبب متحیر شدن بینندگان خود شده اما در هنگام ضبط خالی از اشتباه نبوده.

می‌توان گفت چندین اشتباه کوچک در این سریال رخ داده است،به طور مثال در یکی از صحنه‌ها گی هون در هنگام خوردن غذا قاشق خود را پر نمی‌کند اما آن را می‌خورد. این اشتباه کوچک در اینستاگرام بسیار مورد توجه بینندگان قرار گرفته است.

از طرفی چندین اشتباه در اعداد و شماره‌های بازیکنان نیز رخ داده است. به طور مثال در مانیتور یک شماره خاص برای یک خانوم است اما در هنگام فیلمبرداری ما آن شماره را که متعلق به یک خانوم بوده، بر روی لباس یک آقا می‌بینیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2020

بهترین فیلم های کره ای

مفهوم دیر شدن در زندگی

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)

تا به اینجا نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) را از دیدگاه‌های متفاوتی برسی کردیم. موضوعی که می‌خواهیم در این قسمت به آن بپردازیم آخر داستان است. همانطور که دیدید گی هون برای اینکه بتواند مادر خود را از دیابت نجات دهد به پول احتیاج داشت و به همین دلیل در این بازی شرکت کرد.

گی هون زمانی که برنده بازی شد به خانه رفت تا مادرش را ببیند. درست زمانی که گی هون پول داشت برای مادرش بسیار دیر شده بود. در یک صحنه ناراحت کننده دیدیم که مادرش در تنهایی مرده بود. گی هون نه تنها مادر خود را درمان نکرد بلکه حتی در زمان مرگش نیز کنارش نبود.

گی هون برنده بازی، از دختر خود نیز دور ماند، وی با آن همه پول درست مثل زمانی که فقیر بود زندگی می‌کند. او نمی‌توانست هیچ جوره این مسائل را باور کند. دقیقا در همینجا می‌توان مفهوم دیر شدن یا دیر کردن در زندگی را به خوبی لمس کرد.

بیشتر بخوانید:

سریال ارباب حلقه ها (Lord of the Rings) ؛ تاریخ پخش، بازیگران و داستان

فصل دوم سریال ویچر (The Witcher) ؛ تاریخ پخش، داستان، بازیگران، نقد و بررسی

فصل دوم سریال Squid Game

نقد سریال بازی مرکب (Squid Game)
نقد سریال اسکویید گیم

اگرچه که هیچ بحثی از فصل دوم سریال بازی مرکب در میان نیست اما گویا آخرین صحنه از فصل اول سریال نشانی از ادامه داشتن داستان سریال را می‌دهد. در آخرین صحنه گی هون به مترو می‌رود و با همان مردی که اولین بار او را به بازی دعوت کرد روبه‌رو می‌شود.

گی هون فکر می‌کرد که با مرگ آن پیرمرد بازی تمام شده و دیگر هیچکس قربانی این بازی و خوش گذرانی پولدارها نخواهد شد اما گویا بازی ادامه دارد. گی هون قطعا به مبارزه با آن‌ها خواهد شتافت. ممکن است فصل دومی با موضوع مبارزه با بازی مرکب ساخته شود، هر چند که درباره زمان آن هیچ نظر قطعی‌ای نمی‌توان داد.

سخن نهایی

سریال Squid Game در 17 سپتامبر 2021 منتشر شد و پس از آن در مدت زمان کوتاهی به یکی از بهترین و پربیننده‌ترین سریال‌های نتفلیکس تبدیل شده است. ژانر این سریال اکشن و هیجان انگیز بوده که به خوبی از آن پیروی کرده است.

اگر هنوز سریال بازی مرکب را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر از این وقت را تلف نکنید زیرا این سریال به موضوعات مختلفی از زندگی اشاره کرده و دید شما را نسبت به مسائل زیادی باز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: vulture

نظر شما در خصوص نقد سریال بازی مرکب (Squid Game) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    کیفیت این نقد و بررسی و‌اقعا در حد و اندازه همون سریال بود
    این چی بود نوشتین اخه
    چون موسیقی های انتخاب شده باهم تضاد داشته یعنی کارگردان با زیرکی‌ زیرکی انتخابشون کرده؟ شاید از روی کم تجربگی‌ کارگردان بوده باشه
    به نظر من تقریبا تمام مواردی که مطرح کردین مثل همین مورد خالی از دلیل منطقی و درستی بود

    پاسخ