coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

جاهای دیدنی شیراز در تابستان [+معرفی مکان‌های تفریحی و جاهای دیدنی اطراف شیراز]

اگر راهی شهر نارنج و ترنج هستید و برای دیدن حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و باغ دلگشا لحظه‌شماری می‌کنید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا جاهای دیدنی شیراز در تابستان را بهتر بشناسید و برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

شیراز یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان فارس است. بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰، جمعیت این کلان‌شهر بالغ بر ۱٬۹۵۵٬۵۰۰ تن بوده‌ است که بر این اساس، شیراز چهارمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب کشور به‌شمار می‌آید.

 شیراز رتبه دوم شهرهای ادبی جهان را دارد و دومین شهر فرهنگی کشور است. این شهر زیبا و خوش‌ آب‌وهوا با وجود جاذبه‌های تاریخی و مذهبی متفاوت و طبیعتی متنوع و رویایی یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور به شمار می‌رود. سالانه مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند و به‌دنبال هتل در شیراز هستند. اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، با معرفی بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل سفر با اتوبوس به شیراز

بهترین شهرهای توریستی ایران

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

شیراز، با عظمت و قدمت بنا‌ها و اشیای باستانی همچون تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد، نقش رستم، شهر باستانی استخر و دروازه قرآن، شما را به وجد خواهد آورد. این شهر بهشتی با وجود باغ‌های سحرانگیز، رودخانه‌های خروشان، تاکستان‌های سرخ و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد، سفر خوشی را برای شما رقم می‌زند.

در این نوشتار قصد داریم شمار را با مکان های دیدنی شیراز در تابستان و جاهای دیدنی اطراف شیراز آشنا کنیم.

حافظیه

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
جاهای دیدنی شیراز در تابستان

حافظیه یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان است. در سال ۸۳۱ خورشیدی به دستور فرماندار تیموریان، میرزا ابوالقاسم بابر، برای اولین بار بنای کوچکی روی مزار حافظ ساخته شد. حدود ۳۰۰ سال پس از ساخت اولین بنا، شاه عباس اول در دوره صفوی و نادرشاه در عصر افشاریه، حافظیه را مرمت و بازسازی کردند.

اما بیشتر تغییرات معماری حافظیه به دستور کریم خان و در دوران زندیه انجام پذیرفت. در سال ۱۱۵۲ در زمان سلطنت کریم خان، بنای یادبودی با چهار ستون سنگی ساختند و روی مزار را با یک تکه سنگ مرمر زیبا که روی آن با خطی خوش غزل‌های حافظ حکاکی شده بود، پوشاندند. تهماسب میرزا مویدالدوله حکمران فارس در سال ۱۲۷۳ این بنا را مرمت کرد.

حافظیه اتفاق‌های بسیاری را از سر گذرانده اما چیزی که ما امروزه به نام حافظیه می‌شناسیم، در دوره پهلوی اول ساخته شده است. در سال ۱۳۱۴ آقای علی اصغر حکمت که در آن زمان وزیر فرهنگ بود، بنای کنونی حافظیه را ساخت. طراحی حافظیه را یک معمار و باستان‌شناس فرانسوی به نام «آندره گدار» انجام داده است.

جالب است بدانید گدار در طراحی این بنا ۸ ستون سنگی به کار برده که نماد قرن هشتم (دوره زندگی حافظ) و ۸ در بهشت است. گنبد این بنا که شبیه کلاه دراویش طراحی شده، به آسمان اشاره دارد. برای تزئین نقش‌های درون این گنبد از رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، سیاه، سفید، قرمز ارغوانی و قهوه‌ای سوخته استفاده شده است.

باغ حافظیه از بهترین مکان های دیدنی شیراز در تابستان است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است و ایوانی به طول ۵۶ و عرض ۷ متر با ۲۰ ستون سنگی ۵ متری، این دو بخش را از هم جدا می‌کند.

استخرهای زیبا در کنار درختان نارنج، به حیاط حافظیه جلوه‌ای خاص بخشیده‌‌اند. حال و هوای معنوی و فرهنگی حافظیه شما را از فضای شلوغ و پر هیاهوی بیرون دور می‌کند.

پاسارگاد

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

پاسارگاد از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که به فرمان کوروش و با نظارت مستقیم او بنا شده و گویای تمدن ایران، هوش، فرهنگ و معماری ایران باستان است که میراثی جهانی به شمار می‌آید. پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد به مرکز سعادت شهر و بخش پاسارگاد، در منطقه‌ای موسوم به دشت مرغاب قرار گرفته است.

پاسارگاد شهری بر فراز دشتی زیباست که آرامگاه کوروش، این پادشاه عدل گستر را در خود جای داده است. پاسارگاد حس غرور و وطن دوستی را در وجود هر ایرانی زنده می‌کند و جانی دوباره به انسان می‌بخشد که گویی رویای کوروش تحقق می‌یابد؛ «من کوروش هخامنشی فرمان دارم که بر مردمان ملال نرود که ملال مردمان ملال من است و شادمانی مردمان شادمانی من.»

پاسارگاد یکی از باارزش‌ترین آثار تاریخی شیراز است که مجموعه‌ای از بناهای گوناگون را شامل می‌شود. آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، آب‌نماهای باغ شاهی، محل عبادت پاسارگاد، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، ساختارهای دفاعی تل تخت و آرامگاه کمبوجیه پادشاه دوم هخامنشیان از بناهای مجموعه پاسارگاد هستند.

ساعت بازدید در بهار و تابستان: ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ و فروش بلیط بازدید از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰ عصر است.
ساعت بازدید از پاسارگاد در فصل پاییز و زمستان: ساعت :۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و فروش بلیط بازدید از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ است.

آبشار مارگون

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
جاهای دیدنی اطراف شیراز

آبشار مارگون با ۷۰ متر ارتفاع و عرض ۱۰۰ متر از باشکوه‌ترین و بلندترین آبشارهای ایران و از مکان های تفریحی شیراز و جاهای دیدنی سپیدان است. گفته می‌شود که مارگون از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان به شمار می‌آید.

آب آبشار مارگون از هیچ رودخانه‌ای تامین نمی‌شود و تعداد زیادی چشمه منبع آب آن هستند؛ از همین رو به آن آبشار چشمه‌ای نیز می‌گویند. محیط باصفا، منظره چشم‌نواز و صدای دلنشین آب، آبشار مارگون را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان تبدیل کرده‌اند.

این آبشار که از جاهای دیدنی اطراف شیراز است، در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شیراز و ۵۵ کیلومتری سپیدان و در نزدیکی روستای مارگون قرار دارد. ساکنان منطقه سپیدان، لرها و قشقایی‌ها هستند. یکی از رسوم زیبای روستای مارگون این است که زمان برگزاری جشن ازدواج، عروس و داماد به‌همراه مهمانان و با لباس‌های زیبای محلی به آبشار می‌روند و مدت زمانی را آنجا سپری می‌کنند و عکس‌هایی به یادگاری می‌گیرند.

آب آبشار مارگون در گرم‌ترین فصل سال، بسیار خنک و زیر ۱۰ درجه است، اما به دلیل جوشش آب چشمه، راه‌رفتن در آن یا نوشیدن آب آبشار هیچ‌گونه عارضه‌ای از جمله پادرد یا سرما خوردگی برای شما به‌دنبال نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران

زیباترین دریاچه های ایران

باغ ارم

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

باغ ارم نمونه‌ای از یک باغ-کوشک به شمار می‌آید که با درختان مرکبات و خیابان طویلی با سروهای باشکوه در دو طرف آن، از محبوب‌ترین مکان های تفریحی شیراز شناخته می‌شود. هسته مرکزی این باغ ارم کوشک اصلی عهد قاجار است که سرونازهای بلند و کهن، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

باغ ارم شیراز یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان و بهار است که در حال حاضر در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و با مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید. در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰، باغ ارم شیراز در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

باغ ارم در خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز واقع شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است که پس از پیاده شدن از قطار می‌توانید با تقزیبا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی و عبور از میدان دانشجو و میدان ارم، به باغ ارم برسید یا با تاکسی به باغ بروید.

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به باغ را دارید و از سمت بخش‌های شمالی شهر به‌طرف باغ ارم می‌روید، بهترین مسیر برای دسترسی، بلوار شهید چمران است. پس از وارد شدن به بلوار شهید چمران باید مسیر بلوار را تا انتها ادامه بدهید و از میدان دانشجو به چپ بپیچید و تا میدان ارم بروید. پس از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید، پس چند دقیقه رانندگی به باغ ارم می‌رسید.

تخت جمشید

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
مکان های دیدنی شیراز در تابستان

یکی از باشکوه‌ترین جاهای باستانی شیراز، تخت جمشید یا پرسپولیس است که مایه فخر و مباهات تاریخ ایران و هر ایرانی است. سرزمین پارسه مقر پادشاهی هخامنشیان و اولین پایتخت ایران بود. تخت جمشید در شهرستان مرودشت (۱۰ کیلومتری شمال مرودشت) قرار دارد.

مجموعه تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال پیش به بهره‌برداری رسیده است و وسعت آن ۱۲۵ هزار متر مربع است. داریوش اول که بعد از کوروش و کمبوجیه سومین پادشاه هخامنشیان است، دستور ابتدایی ساخت بنایی در این محل را داد. اما، ساخت بنا بسیار زمان‌بر بود و در چندین مرحله و توسط دیگر پادشاهان هخامنشی تکمیل شد.

این بنای باعظمت، تاریخ شکوهمند ایران را به تصویر می‌کشد و روایتگر عدالت پادشاهان است. تخت جمشید دارای چندین کاخ است که برپایه اصول مهندسی ساخته شده‌اند. از عجایب تخت جمشید، رعایت بعضی نکات در ساخت بنا و شیوه انجام این کار است که جزئیات آن را در کتیبه‌ها یافته‌اند.

تصور داشتن یک سیستم مجهز در این بنای با عظمت از جمله ناودان‌های آجری و سفالی قیرگونی شده و کوتاه در سقف‌ها و میان دیوارها، کانال‌های روباز، چاه سنگی، فاضلاب بسیار پیشرفته و لوله کشی آب، بسیار شگفت‌انگیز و چیزی فراتر از آن دوران است.

در زمان ساخت کاخ‌های عظیم و باشکوه در تخت جمشید، در دیگر امپراتوری‌های بزرگ جهان، برده‌داری رواج داشت و کارهای مربوط به ساخت‌وساز و کارهای سخت و سنگین، بخشی از وظایف برده‌ها بود؛ اما در ایران و در دوران هخامنشیان، نه‌تنها زنان و مردان در برابر کار حقوق دریافت می‌کردند، بلکه با توجه به مدارک به جا مانده در کتیبه‌ها، کارگران بیمه می‌شدند و از مزایای گوناگونی نیز بهره‌مند بودند.

معماران و طراحان خلاق آن زمان در طراحی و ساخت ستون‌های تخت جمشید از قانون طلای هندسی استفاده نموده‌اند و داخل ستون‌ها را با سرب داغ به هم متصل کرده‌اند. به همین دلیل ستون‌های به جا مانده از آتش سوزی تخت جمشید تا کنون در برابر زلزله‌ها و بلایای طبیعی استوار ماندند.

ستون‌های چوبی با دو سر سنگی از دیگر طراحی‌های خاص، عجیب و  شگفت‌انگیر در معماری تخت جمشید به شمار می‌رود. کاخ آپادانا روی ۷۲ ستون‌ ۲۰ تنی قرار گرفته بود که با توجه به وسعت کاخ و وزن و فاصله ستون‌ها، چگونگی تحمل وزن کاخ توسط این ستون‌ها از عجایب حیرت‌آور است.

بر روی هر ستون نیز مجسمه شیر دو سر با وزن بیشتر از یک و نیم تن قرار گرفته است. در دو سمت کاخ آپادانا دو ردیف پلکان وجود دارد که در سراسر آن سربازان، سران حکومتی و پادشاهان مشاهده می‌شوند. در نقش برجسته‌های به جای مانده هیچ نشانی از اسارت، جنگ و خونریزی دیده نمی‌شود.

سعدیه

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

آرامگاه سعدی استاد بی‌بدیل سخن، یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی شیراز است که همیشه مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی و اهالی شعر و ادب بوده است. حال و هوای خاص این مجموعه برای هر مسافر و گردشگری جذابیت دارد و بنای منحصر‌به‌فرد آن با ترکیبی از معماری قدیم و جدید، ستون‌های افراشته و کاشی‌های لاجوردی، دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

این مکان که در زمان حیات محل زندگی سعدی بود، پس از درگذشت وی تبدیل به آرامگاه او می‌شود. پس از فرازو‌نشیب در طول تاریخ، آرامگاه سعدی در نهایت به‌شکل امروزی آن می‌رسد. سعدیه یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان است.

سعدیه در شمال شرق شیراز و در دامنه کوه قرار دارد و در چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان واقع شده است. برای رفتن به آرامگاه سعدی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی در نزدیکی این مکان، ایستگاهی به نام سعدیه دارند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ولیعصر است که از سعدیه چند کیلومتر فاصله دارد و تا مقصد به اندکی پیاده‌روی نیاز است.

بیشتر بخوانید:

بهترین مناطق گردشگری ایران در فصل تابستان

جاهای دیدنی تایلند

بازار وکیل

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
بهترین جاهای دیدنی شیراز

وکیل الرعایا، کریم خان زند خدمت بسیار زیادی به شکوفایی شیراز در دوره حکومتش بر ایران کرده است. بازار وکیل یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است و در قلب این شهر واقع شده است.

این مجموعه‌ با معماری خاص و زیبایش مملو از حجره‌های مختلف پارچه فروشی، سوغاتی شیراز، فرش فروشی‌های رنگارنگ و زیبا، ظروف مسی، لباس‌های محلی، عرقیجات و خاتم کاری است که اشتیاق خرید را دوچندان می‌کند.

بنای بازار وکیل از گچ، آجر و آهک است و ستون‌هایی از جنس سنگ تراشیده، به ساختمان آن استحکام بخشیده و این بازار قدیمی را به یکی از مستحکم‌ترین بناهای عهد زندیه تبدیل کرده‌اند.

در ابتدا سقف چهارسوق بازار پیش از این ارتفاعی در حدود ۱۱ متر داشت که هم‌اکنون به‌دلیل خاکریزی کف بازار ارتفاع آن به ۱۰ متر کاهش پیدا کرده است. از این سقف چهار بازار منشعب می‌شود. پیش از این، زیر سقف چهارسوق بازار حوض مرمرین بزرگی قرار داشت و آب آن از یک آبراه تامین می‌شد، اما اکنون حوض مرمرین به‌دلیل بالا آمدن سطح بازار از بین رفته است.

مجموعه وکیل همچون حمام، آب انبار و بازار وکیل یادآور خدمات‌رسانی دوران زندیه است. بازار وکیل از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان و تمام فصول سال است و بازدید از آن رایگان است.

باغ دلگشا

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

باغ دلگشا از خوش آب و هواترین و بهترین مکان های تفریحی شیراز است که در نزدیکی سعدیه قرار گرفته است. مساحت باغ دلگشا ۷٫۵ هکتار است و بیشترین درختی که در آن دیده می‌شود، نارنج است. این باغ از نظر موقعیت مکانی در سمت جنوب تنگ آب خان و در محیطی کوهستانی قرار دارد. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ و به شماره‌ ۹۱۲ به ثبت ملی رسیده و اکنون در اختیار شهرداری شیراز است.

باغ دلگشا پیش از اسلام و دوران ساسانیان نیز آباد و مفرح بوده است. همچنین در زمان حکومت تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده، به‌گونه‌ای که تیمور با دیدن آن، دستور ساخت باغی با همین نام در سمرقند را داد. این باغ باشکوه در دوران صفویه نیز از باغ‌های مهم و تفریحی و مورد علاقه‌ی گردشگران اروپایی بوده است.

سقف‌های چوبی با گچ‌بری‌های زیبا و آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌هایی از رنگ روغن، زیبایی این عمارت کهن را صد چندان می‌کند. مقابل ساختمان عمارت باغ دلگشا، حوض سنگی بزرگی قرار دارد. باغ دلگشا به دلیل قرار گرفتن در کنار یک قنات به نام ماریز سعدی، درختانی سرسبز و با طراوت دارد.

ساخت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ انجام شده است. در عمارت کلاه فرنگی مجموعه دلگشا، کلکسیونی از آثار تاریخی و اشیای قدیمی از جمله سکه‌، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند. در بخشی از این موزه کلکسیونی از ۵۰ رادیو قدیمی به نمایش گذاشته شده‌ است که دیدن آن‌ها بسیار لذت بخش است.

این باغ یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان است که در سعدیه شمالی، بلوار بوستان، خیابان نارنجستان (به فاصله ده دقیقه پیاده روی از سعدیه) قرار دارد.

سرای مشیر

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
مکان های تفریحی شیراز

سرای مشیر یا سرای گلشن که قدمت آن به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد، یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان است. ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر وقت فارس دستور ساخت این مجموعه‌ دیدنی را در ضلع جنوبی بازار وکیل و در مجاورت در خروجی داده بود.

این مجموعه‌ زیبا و دیدنی براساس شواهد و کتیبه‌های نصب شده، توسط ابوالحسن خان مشیر الملک، وقف امام محمد باقر علیه‌السلام شده است.

در دوره‌ی پهلوی حوضچه‌ بازار به‌شکل چایخانه درآمد و اتاق‌های بازار به مکانی برای نمایش هنرهای دستی و محلی استان فارس اختصاص پیدا کرد. از آن زمان به بعد بازار سرای مشیر یا سرای گلشن را «سرای هنر» نیز می‌نامند.

در محوطه سرای مشیر در چهار ضلع، حجره‌هایی در دو طبقه بنا شده‌اند. در سرای هنر تمام سقف‌ها به‌شکل طاق ضربی و بدون به کار بردن الوار ساخته شده‌اند که در نوع خود جالب توجه و منحصربه‌فرد است.

سرای گلشن (مشیر) یکی از مهم‌ترین و بهترین بازارهای استان فارس برای خرید صنایع دستی است. خاتم‌سازی، معرق، حکاکی، قلم‌زنی، حکاکی روی طلا و مس و گبه‌بافی برخی از صنایع دستی این مجموعه هستند.

سرای مشیر یکی از بخش‌های پررونق بازار و بهترین جاهای دیدنی شیراز است که در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به‌سمت بازار وکیل قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های قشم

بهترین هتل های آنتالیا

رصدخانه ابوریحان بیرونی

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

معرفی جاهای دیدنی شیراز در تابستان را با رصدخانه ابوریحان بیرونی ادامه می‌دهیم. رصدخانه ابوریحان بیرونی که در دانشگاه شیراز قرار گرفته، از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز برای دوستداران نجوم است.

رصدخانه ابوریحان بیرونی در سال ۱۳۵۵ افتتاح شده که بعد از رصدخانه مراغه جایگاه دوم را در ایران دارد. این رصدخانه در میان رصدخانه‌های فعال و حرفه‌ای جایگاه نخست را در زمینه تحقیقات و رصد‌های نجومی به خود اختصاص داده است.

از اهداف این مرکز تحقیقاتی می‌توان انجام رصد‌های حرفه‌ای نجوم و اختر فیزیک، آموزش و تعلیم دانشجویان و ترویج و اشاعه دانش نجوم را نام برد.

این رصدخانه بر بلندای تپه‌ای در شمال غرب شیراز خود نمایی می‌کند و از نظر موقعیت مکانی کمی صعب‌ العبور است. اما، بازدید از این رصدخانه ارزش سختی راه را دارد.

مسجد نصیرالملک

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان

مسجد نصیرالملک یکی از مکان های دیدنی شیراز در تابستان است که امروزه به خاطر رقص رنگ‌ها در پس شیشه‌هایش شهرت دارد. این بنای فوق‌العاده زیبا به دستور علی ملاباشی ملقب به نصیرالملک، که از سلسله ملاباشیون بود، ساخته شد. معماری این مسجد باشکوه کار محمد حسن معمار بوده و مدت ساخت بنا حدود ۱۲ سال به طول انجامید. در سال ۱۳۵۸ انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران مسجدنصیرالملک را به شماره‌ی ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرد.

درب ورودی مسجد نصیرالملک دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن را با کاشی‌های هفت رنگ تزیین کرده‌اند. این مسجد ارزشمند دارای دو شبستان شرقی و غربی است که هر دو شبستان برخلاف معمول به خاطر جهت‌گیری ساختمان قبله در امتداد محور قبله قرار گرفته‌اند.

مسجد نصیر الملک در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. بهترین زمان بازدید از این مسجد بسیار زیبا و تماشای بازی نور و رنگ از ساعت ۸ تا ۱۰ است.

دریاچه مهارلو

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

دریاچه خوش‌آب‌ورنگ مهارلو که زیبایی خیال‌انگیزی دارد، از پدیده‌های ناب طبیعت استان فارس و شهرستان سروستان است که برخلاف معمول، آبی‌رنگ نیست و به رنگ صورتی جلوه‌گری می‌کند.

دریاچه مهارلو رنگ صورتی خود را مدیون نوعی جلبک به‌ نام «دونالیلا سالینا» است و این رنگ رویایی با پرندگان مهاجر، قابی هنرمندانه از طبیعت را مقابل چشم هر بیننده می‌گستراند.

روستای مهارلو در همسایگی این دریاچه ۲۵ هزار هکتاری واقع شده است. این دریاچه منبعی غنی از نمک است و این ماده سفیدرنگ علاوه بر امتیاز غذایی و اقتصادی، سبب زیبایی ساحل دریاچه نیز شده است.

فلامینگو، اردک و عقاب طلایی، از مهمانان دریاچه صورتی مهارلو هستند. سه رودخانه سلطان‌آباد، خشک شیراز و چنارراه، آب دریاچه مهارلو را تامین می‌کنند. این دریاچه شور در تابستان بیشتر آب خود را از دست می‌دهد، اما بارش‌های فصلی در پاییز و زمستان جان دوباره به این دریاچه رویایی می‌بخشند. بنابراین نمی‌توان آن را به عنوان جاهای دیدنی شیراز در تابستان معرفی کرد و بهتر است در بهار، مخصوصا اردیبهشت ماه از آن دیدن کنید. با این‌حال، جای خالی آن در این فهرست احساس می‌شد.

برای رسیدن به دریاچه مهارلو، باید از شیراز وارد جاده منتهی به بندرعباس شوید. در امتداد مسیر دریاچه خوش‌رنگ مهارلو را مشاهده خواهید کرد.

شهر تاریخی استخر

جاهای دیدنی شیراز در تابستان
جاهای دیدنی اطراف شیراز

شهر تاریخی استخر از بخش‌های تاریخی تخت جمشید محسوب می‌شود. اما در حال حاضر تنها ویرانه‌هایی از دروازه سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی این شهر باقی مانده است.

شهر استخر تا پایان دو سلسله هخامنشیان و ساسانیان یکی از شهرهای باشکوه ایران باستان بوده، اما با حمله اعراب به ایران و تصرف استخر به دست آن‌ها و قتل عام مردم ایران، سرنوشت این شهر هم تغییر کرد و نابود شد. البته استخر مدت‌ها پس از فتح ایران به دست اعراب همچنان به عنوان سنگر دین زرتشت باقی ماند.

ویرانه‌های استخر با مساحتی حدود ۶۰ هکتار از مهم‌ترین شهرها و محوطه‌های تاریخی ایران به شمار می‌آیند. برخی از باستان‌شناسان استخر را با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تخت‌جمشید، بخش عامه‌نشین شهر پارسه ‌قلمداد می‌کنند.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان کدام‌ها هستند؟

باغ‌های شیراز، رصدخانه ابوریحان بیرونی، سرای مشیر، بازار وکیل، حافظیه و سعدیه برخی از جاهای دیدنی شیراز در تابستان هستند.

جاهای دیدنی اطراف شیراز کدام‌ها هستند؟

دریاچه مهارلو، پاسارگاد، تخت جمشید، آبشار ماگون و شهر باستانی استخر تنها برخی از جاهای دیدنی اطراف شیراز هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص جاهای دیدنی شیراز در تابستان چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر