coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

GPT 4o چیست ؟ بررسی ویژگی های ChatGPT جدید و تجربه تحول‌آفرین آنها

از «مکالمه در لحظه» گرفته تا «قابلیت‌های بینایی» و «پشتیبانی از چند زبان»؛ همه‌چیز در جی پی تی 4 او نشان می‌دهد که یک گام دیگر به هوش مصنوعی مکالمه ای نزدیک‌تر شدیم. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم GPT 4o چیست و چه ویژگی‌‌هایی دارد.

شب گذشته، OpenAI آخرین نسخه‌ی مدل هوش مصنوعی مکالمه ای خود، ChatGPT-4o را معرفی کرد. این هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را به همراه دارد که نوید یک انقلاب را در نحوه تعامل ما با هوش مصنوعی می‌دهد. GPT-4o با تکیه بر موفقیت نسخه‌های قبلی خود، پیشرفت‌های قابل توجهی را در درک زبان، آگاهی از موضوع و قابلیت‌های تعامل با کاربر ارائه کرده است. در این مقاله قصد داریم ویژگی ها و قابلیت های GPT 4o را بررسی کرده و هرآنچه درباره ChatGPT 4o می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


GPT 4o چیست

کمپانی OpenAI در 13 مه 2024 (24 اردیبهشت 1403) مدل هوش مصنوعی جدید خود، یعنی GPT 4o را به‌طور رسمی راه‌اندازی کرد. در حال حاضر، بسیاری از افراد در سراسر دنیا، ChatGPT 4 را می‌شناسند یا از آن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل، اخبار مربوط به ویژگی های GPT 4o مثل یک بمب در اجتماع کاربران هوش مصنوعی سر و صدا می‌کند.

در پاسخ به این سوال که GPT 4o چیست باید بگوییم که نسخه‌ای تکامل‌یافته از مدل هوش مصنوعی GPT-4 است که در حال حاضر در سرویس‌هایی همچون ChatGPT کمپانی OpenAI استفاده می‌شود. حرف o در عنوان GPT 4o، مخفف کلمه omni است و بیانگر ترکیب قابلیت‌های صوتی، بینایی و متنی است. این قابلیت های GPT 4o در تضاد با GPT 4 هستند که بیشتر، قابلیت‌هایی مثل تعامل از طریق متن تایپ شده را ارائه می‌دهد. البته GPT 4 قابلیت تولید عکس و متن به گفتار را دارد؛ اما این ویژگی‌ها کاملا با ویژگی های مکالمه در لحظه و قدرت بینایی GPT 4o تفاوت دارند.

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که ویژگی های GPT 4o چیست و چه زمانی در دسترس قرار می‌گیرد.

مکالمه صوتی در لحظه

یکی از اصلی ترین ویژگی های GPT 4o که توانست توجه بسیاری را جلب کند، قابلیت مکالمه صوتی در لحظه است. مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI می‌تواند لحن صدای شما را تشخیص دهد و سعی می‌کند با لحنی متناسب با لحن شما، پاسخ دهد. در برخی شرایط حتی می‌توانید از جی پی تی 4 او بخواهید که احساس صدای خود را شدیدتر یا ضعیف‌تر کند. همچنین می‌توانید از 4o بخواهید که از یک صدای رباتیک استفاده کند یا حتی آواز بخواند!

مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI
GPT 4o چیست

یکی از اصلی ترین ویژگی های GPT 4o که توانست توجه بسیاری را جلب کند، قابلیت مکالمه صوتی در لحظه است. مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI می‌تواند لحن صدای شما را تشخیص دهد و سعی می‌کند با لحنی متناسب با لحن شما، پاسخ دهد. در برخی شرایط حتی می‌توانید از جی پی تی 4 او بخواهید که احساس صدای خود را شدیدتر یا ضعیف‌تر کند. همچنین می‌توانید از 4o بخواهید که از یک صدای رباتیک استفاده کند یا حتی آواز بخواند!

یکی از مهم‌ترین ویژگی های قابلیت مکالمه صوتی GPT 4o این است که هر زمان که بخواهید، می‌توانید صحبت‌های او را قطع کنید؛ مثلا، وقتی پاسخی که به شما می‌دهد اشتباه است یا اگر می‌خواهید لحن یا نوع صدای خود را تغییر دهد، می‌توانید اصطلاحا وسط حرف او بپرید و درخواست دیگری از 4o داشته باشید. GPT 4o تمام تلاش خود را می‌کند تا خودش را اصلاح کند و از اطلاعات کل مکالمه برای یادگیری و اصلاح خود استفاده می‌کند.

OpenAI در رویداد شب گذشته‌ی خود، این قابلیت را به نمایش گذاشت که خیلی طبیعی به نظر می‌رسید. حتی وقتی کاربر اشاره کرد که در برخی داده‌های منبع مهم اشتباه کرده، از او عذرخواهی کرد.

قابلیت مکالمه در لحظه GPT 4o، در گام اول در دسترس مشترکین ChatGPT Plus قرار می‌گیرد؛ حتی همین کاربران هم باید تا پایان ماه ژوئن (اوایل تیر) منتظر بمانند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سایت های هوش مصنوعی

بهترین هوش مصنوعی رایگان

قابلیت‌های بینایی بهتر و پشتیبانی از چند زبان

GPT-4o می‌تواند به سوالات شما درباره یک عکس یا تصویری از صفحه دسکتاپ هم پاسخ دهد. این ویژگی شبیه به قابلیت عینک هوشمند متا / ری‌بن یا پین هوش مصنوعی Humane است. برای مثال، می‌توانید تصویری از یک شلوار را به GPT-4o نشان دهید و از او بپرسید که برند شلوار چیست. البته، GPT-4o می‌تواند سوالات پیچیده‌تر را هم جواب بدهد؛ مثل توضیح دادن کدهای یک اپلیکیشن یا ترجمه‌ی منوی یک رستوران.

ویژگی های GPT 4o
ویژگی های GPT 4o

OpenAI اعلام کرده که ممکن‌ است GPT-4o در آینده بتواند کارهای پیچیده‌تری مثل تماشای پخش زنده یک مسابقه ورزشی یا توضیح دادن قوانین آن را نیز انجام دهید.

ویدیوی زیر نشان می‌دهد که GPT 4o در حل یک معادله ریاضی به کاربر کمک می‌کند. کاربر معادله‌ای را روش کاغذ می‌نویسد و از GPT 4o می‌پرسد که چطور می‌تواند‌ آن را حل کند. این ویدیو نشان می‌دهد که قابلیت بینایی و فهم مدل هوش مصنوعی جدید GPT 4o تا چه‌اندازه پیشرفته است.

از دیگر ویژگی های مربوط به قابلیت بینایی GPT 4o می‌توان به پشتیبانی از چند زبان زنده دنیا اشاره کرد. OpenAI ادعا کرده که با 50 زبان می‌توان با GPT 4o صحبت کرد که API آن دوبرابر سریع‌تر از GPT-4 Turbo است.

بیشتر بخوانید:

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید متن

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا

قابلیت تبدیل هر نوع متن قابل خواندن به عکس

این ویژگی GPT-4o فراتر از تبدیل متن به عکس ساده است. ساخت عکس از روی متن تایپ‌شده، مدت‌هاست که یکی از نقطه ضعف‌های هوش مصنوعی است. اما شب گذشته اعلام شد که GPT-4o از این نظر بسیار پیشرفته است. در این ویژگی جدید، علاوه‌بر یک متن ساده و خوانا، می‌توانید متن‌هایی با نگارش خلاقانه، مثل صفحات ماشین تحریر، متن‌های روی پوستر فیلم یا تایپوگرافی‌های شاعرانه را هم به GPT-4o نشان دهید تا آن را به یک عکس تبدیل کند.

ویژگی های GPT 4o
قابلیت های GPT 4o

به نظر می‌رسد که GPT-4o در تقلید دست‌خط هم مهارت دارد؛ تا جایی‌که در برخی پرامپت‌ها ممکن است تصاویر، غیرقابل تشخیص از دست‌خط انسان واقعی باشند.

شما همچنین می‌توانید از GPT-4o بخواهید که نقاشی‌هایی را به اطراف تصاویر تولید شده اضافه کند.

اپلیکیشن های بومی مک و ویندوز

یکی از ویژگی های جی پی تی 4 او این است که یک اپلیکیشن اختصاصی مک با شورتکات کیبورد دارد و از اسکرین‌شات هم پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در حال حاضر در دسترس مشترکین چت جی‌پی‌تی پلاس است. گفته شده که اپلیکیشن نسخه ویندوز آن تا پایان 2024 برای کاربران ویندوز هم منتشر می‌شود. OpenAI برای قرار دادن یک کلاینت شخص اول در ویندوز 11 عجله‌ای ندارد؛ احتمالا به‌خاطر اینکه GPT پایه و اساس Copilot مایکروسافت است و این کمپانی نمی‌خواهد تکنولوژی هوش مصنوعی یکپارچه‌ی ویندوزش، تحت تاثیر قابلیت های GPT 4o قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید موسیقی

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی گوگل

دسترسی رایگان به GPT 4o

این یکی از مهم‌ترین ویژگی های جی پی تی 4 او است. OpenAI یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد و حالا می‌خواهد GPT 4o را بدون پرداخت هزینه اضافی، در دسترس تمام کاربران ChatGPT قرار دهد.

GPT 4o چیست
مدل هوش مصنوعی جدید چت جی پی تی

محدودیت اصلی، مربوط به قابلیت مکالمه در لحظه است که فقط در دسترس کاربران پلاس قرار می‌گیرد. همچنین از نظر تعداد پرامپت‌ها هم محدودیت‌هایی وجود دارد. تعداد درخواست پرامپت‌های مشترکان ChatGPT Plus و Team، پنج برابر بیشتر است. این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ چون وقتی از محدودیت تعداد درخواست‌ها عبور کنید، هوش مصنوعی به نسخه GPT 3.5 برمی‌گردد.

سوالات متداول

GPT 4o چیست ؟

GPT 4o مدلی تکامل‌یافته و پیشرفته‌تر از مدل هوش مصنوعی GPT 4 است. حرف O در این مدل،‌ برگرفته از کلمه‌ی Omni است و نشان‌دهنده‌ قابلیت‌های گسترده‌تر آن است. چت جی پی تی جدید می‌‌تواند صدا و لحن شما را تشخیص دهد و متناسب با لحن شما، پاسخ مناسب را در لحظه ارائه دهد.

GPT 4o چه زمانی و چگونه در دسترس قرار می‌گیرد؟

این مدل از 13 مه 2024 (24 اردیبهشت 1403) در دسترس تمام کاربران چت جی پی تی قرار می‌گیرد. البته، برخی قابلیت‌های آن فقط در دسترس مشترکان ChatGPT Plus و Team قرار می‌گیرند. قابلیت مکالمه در لحظه فقط برای مشترکان چت جی پی تی پلاس خواهد بود که از اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) در دسترس‌شان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ویژگی های GPT 4o چیست و چطور می‌توانند تجربه کاربری شما را دگرگون کنند؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر