coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

Apple Intelligence چیست ؟ آنچه باید درباره هوش مصنوعی جدید اپل بدانید

در این مطلب توضیح می‌دهیم که Apple Intelligence چیست، این هوش مصنوعی جدید اپل چه قابلیت‌هایی دارد و چه دستگاه‌هایی از آن بهره‌مند می‌شوند.

روز دوشنبه، شرکت اپل در رویداد WWDC 2024 از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی مولد خودش، به نام Apple Intelligence رونمایی کرد که مدت‌ها بود کاربران این شرکت منتظر معرفی آن بودند. اپل وعده داده که مثل همیشه، امنیت هم در کنار تجربیات شخصی سازی شده، یکی از اولویت‌های مهم در طراحی اپل اینتلیجنس است.

به گفته تیم کوک مدیر عامل اپل، این هوش مصنوعی درک بهتری از کاربر و شرایط شخصی او مثل روابط، روتین روزانه، ارتباطات و غیره دارد و در عین حال همانطور که اشاره شد، حریم خصوصی کاربران را کاملاً حفظ می‌کند. قرار است که این قابلیت جدید در سیستم‌عامل‌های مختلف اپل از جمله iOS، macOS و visionOS پیاده‌سازی شود.

در ادامه مطلب، توضیح می‌دهیم که Apple Intelligence چیست و چه کاربردها و امکاناتی دارد. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


Apple Intelligence چیست ؟

Apple Intelligence هوش مصنوعی چند وجهی و چند پلتفرمی شرکت اپل و پاسخ این شرکت نسبت به گرایش نوظهور شکل گرفته در رابطه با هوش مصنوعی است. این سیستم، تقریباً در همه پلتفرم‌های اپل و برای جدیدترین دستگاه‌های این شرکت ارایه می‌شود. این هوش مصنوعی جدید اپل قابلیت های هوش مصنوعی مولد را هم دارد مثل نویسندگی، تصویرپردازی، دستیار هوشمند پیشرفته و غیره.

Apple Intelligence چیست
Apple Intelligence چیست

رویکرد Apple Intelligence در زمینه حریم خصوصی هم مثل رویکرد همیشگی شرکت اپل است. این یعنی حداقل اطلاعات ممکن با دیگران از جمله خود اپل به اشتراک گذاشته می‌شود. بیشتر قابلیت های Apple Intelligence روی دستگاه کاربر اجرا می‌شوند. برای مواقعی که نیاز به قدرت پردازشی بیشتر وجود داشته باشد، استانداردی موسوم به Power Cloud Compute طراحی شده که می‌تواند از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران حفاظت کند. این یعنی، قدرت پردازشی ابر بدون نیاز به توزیع داده‌های کاربران بین سرورها و پلتفرم‌های مختلف، در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به این دلیل اشاره شد که حریم خصوصی برای اپل اولویت مهمی است که این شرکت چنین ادعایی را مطرح کرده و معمولاً سایر شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، چگونگی حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربران را مشخص نمی‌کنند.

اپل هم به اپل اینتلیجنس امکان داده که به نحو بی‌سابقه‌ای به داده‌های کاربران دسترسی پیدا کند. این هوش مصنوعی توانایی خواندن همه داده‌ها، نظارت بر تقویم، پیگیری نقشه‌ها و موقعیت مکانی، ضبط تماس‌های تلفنی، دسترسی به تصاویر و درک سایر انواع داده‌های شخصی کاربران را دارد. Apple Intelligence سطح جدیدی از قابلیت های زمینه‌ای (درک شرایط و زمینه کلی) را دارد چون تقریباً به همه اطلاعات شخصی شما دسترسی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

ترفندهای آیفون 13

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

Apple Intelligence چه کارهایی انجام می‌دهد؟

پس از پاسخ دادن به این سوال که Apple Intelligence چیست ؟ در این بخش نگاهی به قابلیت های این هوش مصنوعی جدید اپل داریم. اپل اینتلیجنس قابلیت های هوش مصنوعی مولد را دارد اما نسبت به مدل‌های هوش مصنوعی مولد معمولی مثل چت جی‌پی‌تی، پلتفرم قوی‌تری محسوب می‌شود. این پلتفرم، ابزارهای هوش مصنوعی مولد را برای نویسندگی، ویرایش، تصویرسازی و سازماندهی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین، Apple Intelligence هم مثل ابزارهای هوش مصنوعی فعلی، قابلیت خلاصه سازی متون را دارد.

Apple Intelligence چیست

هر جایی که متنی را وارد کرده یا تایپ انجام می‌دهید، Apple Intelligence توصیه‌های لازم را برای بهبود نویسندگی شما ارایه می‌دهد. این هوش مصنوعی قابلیت بازنویسی، اصلاح و خلاصه سازی متون را دارد.

Apple Intelligence از ایمیل‌ها و اعلان‌های دریافتی شما آگاه است و سعی می‌کند به اعلان‌هایی که برای شما اهمیت دارند، اولویت بیشتری بدهد. حالت جدید فوکوس Reduce Interruptions هم از قابلیت های Apple Intelligence استفاده می‌کند تا فقط پیام‌های با اولویتی را که نیاز به توجه و رسیدگی فوری شما دارند، نمایش دهد.

هوش مصنوعی جدید اپل قابلیت خلاصه سازی پیام‌ها و مکالمات را دارد و حتی می‌تواند صداهای ضبط شده را خلاصه کند. همچنین، می‌توانید تماس‌های تلفنی را ضبط کنید تا Apple Intelligence آنها را خلاصه سازی کند یا اینکه می‌توانید در اپلیکیشن Notes صدا ضبط کنید تا این صداها برای شما خلاصه شوند.

برای تصویرسازی، اپلیکیشن جدید Image Playground ساخته شده که بخشی از سیستم اپل اینتلیجنس است. ظاهراً خود ابزار، توصیه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها استفاده کرده و آنها را برای ساختن تصویری متناسب با شرایط و ویژگی‌های مورد نظرتان، ترکیب کنید.

برای مثال، اگر قصد دارید عکسی بسازید و پیام تبریک تولد مادرتان را به آن پیوست کنید، Apple Intelligence از یکی از تصاویر مادر شما به همراه سایر عکس‌های تولد استفاده می‌کند تا با یکی از سبک‌های آماده‌ای که شما انتخاب می‌کنید، یک تصویر جدید ایجاد کند.

Apple Intelligence چیست

به غیر از Image Playground، یک ابزار تصویرپردازی دیگر هم وجود دارد که متمرکز بر ایموجی است. این ایموجی‌های تولید شده با هوش مصنوعی، Genmoji نام دارند. کافیست یک توضیح بنویسید تا ایموجی مناسب با آن تولید شود.

اپل، ابزارهای هوش مصنوعی مولد خودش را به عکس‌ها هم اعمال کرده اما نه به شدت بعضی از رقبا. یک ابزار به سبک پاک کن جادویی وجود دارد که می‌تواند اشیای ناخواسته را در تصاویر پاک کرده و آنها را با یک پس زمینه طبیعی جایگزین کند.

همچنین، Apple Intelligence به شما برای جستجوی عکس و ویدیوها هم کمک می‌کند. مثلاً می‌توانید یک صحنه خاص را در یک ویدیو جستجو کنید. یا می‌توانید یک دسته‌بندی خاص از تصاویر را جستجو کنید تا Apple Intelligence یک ارایه ویدیویی متناسب با جستجوی شما ایجاد کند. این ارایه شامل عکس، ویدیو و همچنین موسیقی پس زمینه خواهد بود.

بیشتر بخوانید

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بررسی اپل واچ اولترا 2

Apple Intelligence چه زمانی منتشر می‌شود؟

به احتمال زیاد پس از اینکه متوجه شدید Apple Intelligence چیست و چه قابلیت‌هایی دارد، منتظر زمان رونمایی از آن هستید. در حال حاضر، فقط توسعه‌دهندگان به Apple Intelligence دسترسی دارند. در واقع، توسعه‌دهندگان بتای iOS 18، iPadOS 18 و macOS 15 Sequoia همین حالا به بعضی قابلیت های هوش مصنوعی اپل دسترسی دارند.

Apple Intelligence چیست

به گفته اپل، Apple Intelligence برای افرادی که در طرح بتای عمومی این پلتفرم‌ها ثبت نام کرده‌اند هم در دسترس است اما بعید است که نسخه بتا همه قابلیت‌ها را داشته باشد یا همه قابلیت‌ها در نسخه بتا درست کار کنند.

نسخه رسمی Apple Intelligence هم در نیمه دوم سال میلادی جاری برای عموم منتشر می‌شود. معمولاً اپل نسخه‌های جدید iOS را درست قبل از رونمایی از مدل‌های جدید آیفون منتشر می‌کند. بنابراین، اگر آیفون 16 هم در سپتامبر (شهریور) رونمایی شود، انتظار می‌رود که iOS 18 یک هفته پیش از این آیفون منتشر شود. همچنین، احتمالاً iPadOS 18 هم تقریباً در همان زمان منتشر می‌شود.

برای macOS Sequoia هم احتمال می‌رود که نسخه نهایی تقریباً همزمان با iOS 18 و iPadOS 18 در سپتامبر 2024 منتشر شود.

آیا سیری هم مجهز به Apple Intelligence خواهد بود؟

سیری هم به لطف Apple Intelligence آپدیت و تغییرات بزرگی خواهد داشت. حالا سیری صرفاً به شکل یک بالن مجازی در پایین صفحه قرار ندارد؛ بلکه زمانی که این دستیار هوشمند اپل را فعال می‌کنید، کل صفحه حالت موج دار پیدا می‌کند که نشان می‌دهد سیری کنترل کامل را در اختیار دارد.

Apple Intelligence چیست

عملکرد سیری هم در مجموع بهتر از همیشه شده و به گفته شرکت اپل، توانایی درک بهتر زبان‌های انسانی را پیدا کرده است. حالا سیری طبیعی‌تر و متناسب با شرایط و موضوع کلی صحبت می‌کند. وقتی گفتگویی را با سیری شروع می‌کنید، موضوع بحث را به خاطر می‌سپارد و می‌توانید درخواست بعدی را بدون تکرار توضیحات مطرح کنید.

همچنین، حالا می‌توانید با تایپ کردن هم با سیری ارتباط برقرار کنید و ارتباط با سیری صرفاً محدود به گفتار نیست. اگر تا به حال از سیری استفاده نکرده باشید، حتماً از اینکه قبل از این امکان برقراری ارتباط با سیری به روش نوشتاری وجود نداشته متعجب می‌شوید. خوشبختانه حالا می‌توانید از کیبورد هم برای ارسال فرمان به سیری استفاده کنید.

توانایی سیری برای توضیح دادن نحوه استفاده از دستگاه هم بهبود پیدا کرده است. حالا این دستیار هوشمند اپل می‌تواند به هزاران سوال درباره نحوه استفاده از آیفون، آیپد و مک پاسخ دهد. همچنین، سیری تشخیص می‌دهد که چه چیزی روی صفحه گوشی در جریان است و بر آن اساس توصیه‌های لازم را ارایه می‌دهد.

Apple Intelligence چیست

ویژگی های هوش مصنوعی جدید اپل برای سیری هم آپدیت مهمی محسوب می‌شوند و امکان انجام کارهای مختلف در انواع اپلیکیشن‌ها را توسط سیری فراهم می‌کنند. با استفاده از API جدید اپل به نام App Intent توسعه‌دهندگان می‌توانند فرمان‌هایی بنویسند که از Siri استفاده می‌کنند.

حالا سیری شما را می‌شناسد و اطلاعات بسیار بیشتری را درباره شما در اختیار خواهد داشت. مثلاً می‌توانید از سیری بخواهید آهنگی را که یکی از دوستانتان معرفی کرده پخش کند و سیری با توجه به مکالماتی که با آن دوستتان داشتید، این آهنگ را تشخیص می‌دهد. یا مثلاً اگر از سیری بپرسید که پرواز پدرم ساعت چند فرود می‌آید؟ اطلاعات پرواز را از گفتگوهایی که با پدرتان داشتید استخراج کرده و به صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

Apple Intelligence چگونه از حریم شخصی کاربران حفاظت می‌کند؟

در نطق اصلی کنفرانس WWDC 2024، اپل گفتگو درباره ویژگی های Apple Intelligence را با صحبت درباره حریم خصوصی شروع کرد و مشخص بود که حریم خصوصی و امنیت کاربران، جزء مهم‌ترین دغدغه‌های این شرکت است. طبق آنچه که تاکنون از قابلیت های هوش مصنوعی جدید اپل می‌دانیم، بر خلاف بسیاری از محصولات رقیب، حریم خصوصی جزء مهم‌ترین ویژگی های هوش مصنوعی اپل است.

Apple Intelligence چیست

تمامی پردازش‌های این هوش مصنوعی روی خود دستگاه انجام می‌شود و با اینکه سیری اطلاعاتی را که در پیام‌ها رد و بدل کردید به خاطر می‌سپارد، اما این اطلاعات را با هیچ شخص یا شرکت دیگری از جمله اپل به اشتراک نخواهد گذاشت.

وقتی با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی جدید اپل در Image Playground تصویری جدید ایجاد می‌کنید، اپل در جریان نیست که شما چه عکسی ایجاد کرده‌اید. حتی اگر مثلاً برای خلاصه سازی آخرین مکالمه شما نیاز به کمک گرفتن از پردازش‌های ابری وجود داشته باشد، هیچ گزارشی برای اپل ارسال نخواهد شد.

Apple Intelligence چیست

اپل درخواست‌های پردازشی پیچیده‌تر ابر را در یک محیط ابر خصوصی نگه می‌دارد که با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری، اطمینان می‌دهد که آیفون، آیپد و مک با هیچ سروری ارتباط برقرار نمی‌کنند مگر اینکه نرم‌افزار آن برای بررسی‌های عمومی ثبت شده باشد.

آیا Apple Intelligence از چت جی‌پی‌تی استفاده می‌کند؟

پس از درک اینکه Apple Intelligence چیست و چه کاربردهایی دارد، ارتباط این هوش مصنوعی با چت جی‌پی‌تی برای کاربران سوال برانگیز می‌شود. واقعیت این است که Apple Intelligence امکان دسترسی رایگان به چت جی‌پی‌تی را فراهم می‌کند. در واقع یک لینک مستقیم به چت جی‌پی‌تی وجود خواهد داشت و کاربران اپل می‌توانند از چت جی‌پی‌تی برای درک بهتر تصاویر و داکیومنت‌ها استفاده کنند. سیری هم قابلیت انتقال درخواست‌ها و پرسش‌های کاربران را به چت جی‌پی‌تی دارد.

Apple Intelligence چیست

اپل برای این درخواست‌های چت جی‌پی‌تی یک لایه حریم خصوصی اضافه کرده و به گفته این شرکت، هر زمان از طریق Apple Intelligence به چت جی‌پی‌تی دسترسی پیدا می‌کنید، آی‌پی شما مخفی شده و OpenAI امکان ذخیره درخواست شما را ندارد. در سایر مواقع، سیاست‌های چت جی‌پی‌تی در زمینه استفاده از داده‌ها اعمال می‌شود.

قرار است چت جی‌پی‌تی و مدل GPT-4 اواخر امسال به هر سه پلتفرم مهم اپل – macOS Sequoia، iPadOS 18 و iOS 18 – وارد شوند. اما اپل اعلام کرده که در آینده با سایر مدل‌های هوش مصنوعی هم همکاری خواهد داشت و این یعنی در بلند مدت، چت جی‌پی‌تی تنها مدل LLM نیست که با اپل همکاری دارد.

بیشتر بخوانید

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

اتصال کیبورد یو اس بی به گوشی اندروید

چه دستگاه‌هایی Apple Intelligence را دریافت می‌کنند؟

امکانات و ویژگی های Apple Intelligence تقریباً در همه پلتفرم‌های مهم اپل از جمله macOS Sequoia، iPadOS 18 و iOS 18 در دسترس خواهد بود. متأسفانه، همه دستگاه‌هایی که این سیستم‌عامل‌ها را اجرا می‌کنند، به قابلیت های Apple Intelligence دسترسی نخواهند داشت.

Apple Intelligence چیست

اپل اعلام کرده که Apple Intelligence در همه دستگاه‌های ساخته شده با تراشه‌های M1، M2، M3 و M4 اپل و همچنین چیپ‌ست A17 Pro در دسترس خواهد بود.

دستگاه‌های آیپد پرو و آیپد ایر فعلی و همچنین مدل‌های قبلی آیپدی که از تراشه‌های M1 و M2 استفاده می‌کردند، همگی پشتیبانی می‌شوند. آیپد 10.9 و آیپد مینی که با تراشه‌های قدیمی‌تر اپل بایونیک ساخته شده‌اند، پشتیبانی نخواهند شد.

تنها مدل‌های آیفونی که به ویژگی های هوش مصنوعی جدید اپل دسترسی دارند، آیفون 15 پرو و پرو مکس هستند. آیفون 15 و آیفون 15 پلاس که با چیپ‌ست A16 بایونیک ساخته شده‌اند، به این هوش مصنوعی دسترسی ندارند.

مک بوک ایر، مک بوک پرو، آی‌مک، مک استودیو یا مک مینی مجهز به چیپ‌ست M1 یا جدیدتر، به هوش مصنوعی جدید اپل دسترسی دارند. احتمالاً کامپیوترهای اپل که با پردازنده اینتل ساخته شده‌اند، به این سیستم دسترسی نخواهند داشت.

جمع‌بندی

در رویداد WWDC 2024 شرکت اپل هم به موج جدید هوش مصنوعی پیوسته و از سیستم جدید خودش به نام Apple Intelligence رونمایی کرد. همانطور که در این مطلب اشاره شد، Apple Intelligence یک اپلیکیشن هوش مصنوعی مولد یا یک چت بات معمولی مثل چت جی‌پی‌تی نیست؛ بلکه یک لایه هوش مصنوعی کامل است که در سیستم‌عامل‌های جدید شرکت اپل ادغام خواهد شد. امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب کاملاً متوجه شده باشید که Apple Intelligence چیست و چه کاربردهایی دارد.

سوالات پرتکرار

Apple Intelligence چیست ؟

Apple Intelligence سیستم هوش مصنوعی جدید چند وجهی و چند پلتفرمی شرکت اپل و یک لایه هوش مصنوعی کامل است که تقریباً در همه پلتفرم‌های اپل و برای جدیدترین دستگاه‌های این شرکت ارایه می‌شود.

Apple Intelligence چه زمانی در دسترس قرار می‌گیرد؟

نسخه رسمی Apple Intelligence در نیمه دوم سال میلادی جاری برای عموم منتشر می‌شود. معمولاً اپل نسخه‌های جدید iOS را درست قبل از رونمایی از مدل‌های جدید آیفون منتشر می‌کند. پس اگر آیفون 16 هم در سپتامبر (شهریور) رونمایی شود، انتظار می‌رود که iOS 18 یک هفته پیش از رونمایی این آیفون منتشر شود.

چه دستگاه‌هایی به Apple Intelligence دسترسی دارند؟

اپل اعلام کرده که Apple Intelligence در همه دستگاه‌های ساخته شده با تراشه‌های M1، M2، M3 و M4 اپل و همچنین چیپ‌ست A17 Pro در دسترس خواهد بود. این یعنی دستگاه‌های آیپد پرو و آیپد ایر فعلی و همچنین مدل‌های قبلی آیپدی که از تراشه‌های M1 و M2 استفاده می‌کردند، همگی پشتیبانی می‌شوند. بین گوشی‌های آیفون هم آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس به این سیستم دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره Apple Intelligence چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر