coinex
otetmarket
propification.com

نحوه ساخت پسورد قوی ؛ معرفی روش‌هایی که باید بدانید

در این مطلب با نحوه ساخت پسورد قوی آشنا می‌شوید و با رعایت نکات بررسی شده در این مطلب، می‌توانید خطر هک شدن حساب‌های کاربری خودتان را به حداقل برسانید.

با افزایش تهدیدات فضای آنلاین و با بیشتر شدن دورکاری در عصر دیجیتال و حجم اطلاعاتی که هر روز در این دنیای دیجیتال مبادله می‌کنیم، رعایت اصول امنیتی از جمله استفاده از رمزهای قوی روزبروز مهم‌تر می‌شود.

با وجود اینکه آگاهی مردم نسبت به اهمیت امنیت داده‌ها روزبروز افزایش پیدا می‌کند، اما هنوز هم بسیاری از کاربران برای حساب‌های شخصی و حرفه‌ای خودشان از رمزهای ضعیف استفاده می‌کنند.

طبق یکی از مطالعات جدید، 30 درصد از کاربران به این دلیل قربانی رخنه‌های امنیتی شده‌اند که از رمزهای ضعیف استفاده کرده اند. 59 درصد از بزرگسالان آمریکایی، در پسوردهای خودشان از اطلاعاتی مثل نام یا تاریخ تولد خودشان استفاده می‌کند و بیشتر از 13 درصد آنها، برای همه حساب‌های خودشان رمزهای یکسانی دارند.

به همین دلیل، آشنایی با نحوه ساخت پسورد قوی اهمیت زیادی دارد و به مقابله با بسیاری از تهدیدات سایبری کمک می‌کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


نحوه ساخت پسورد قوی

پسوردهایی قوی هستند که حدس زدن یا هک کردن آنها راحت نباشد. معمولاً هکرها از یکسری الگوریتم خاص برای ایجاد ترکیبات پرکاربرد حروف، اعداد و نمادها استفاده می‌کنند تا در نهایت به پسورد اصلی و درست کاربران برسند. رمزهای قوی ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای ویژه هستند و هکرها نمی‌توانند به راحتی آنها را هک کنند.

نحوه ساخت پسورد قوی
نحوه ساخت پسورد قوی

برای ساخت رمز عبور قوی باید یکسری اصول و نکات را رعایت کنید از جمله طولانی بودن رمز، عدم استفاده از نام‌ها یا کلمات پرتکرار در پسورد، استفاده از پسوردهایی متفاوت برای هر حساب کاربری و غیره. هر چقدر بیشتر با روش های ساخت پسورد قوی آشنا بوده و آنها را پیاده سازی کنید، امنیت حساب‌های شما بیشتر شده و احتمال هک شدن آنها کمتر خواهد شد.

در ادامه مطلب با نکات مهم برای ایجاد گذرواژه قوی آشنا شده و پاسخ این سوال مهم خودتان را پیدا می‌کنید که چطور پسورد قوی بسازیم؟

1. عدم استفاده از اعداد یا حروف پشت سر هم

قطعاً رمزهایی مثل 1234، QWERTY، 6789 و غیره که متشکل از اعداد یا حروف پشت سر هم هستند، جزء اولین رمزهایی هستند که هکرها برای هک حساب‌های کاربری امتحان می‌کنند. پس برای ساخت رمز عبور قوی از به کار بردن چنین حروف و اعدادی خودداری کنید.

2. عدم استفاده از اطلاعات شخصی در رمزها

بعضی از افراد، برای ساختن رمز خودشان از اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد یا اسم حیوان خانگی خودشان استفاده می‌کنند که ممکن است قبلاً چنین اطلاعاتی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته باشند. پس هنگام ساخت رمز عبور جدید از به کار بردن اطلاعاتی که به راحتی در پروفایل‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا می‌شوند، خودداری کنید.

بیشتر بخوانید

راهکارهای افزایش امنیت تلگرام

مخفی کردن شماره در تلگرام

3. استفاده از رمزهای طولانی

هر چقدر رمزعبور شما طولانی‌تر باشد، قدرت مقاومت آن در برابر هک بیشتر خواهد بود. توصیه می‌شود که رمزهایی با طول حداقل 12 کاراکتر بسازید چون هک کردن چنین رمزهایی نیاز به صرف زمان بسیار طولانی دارد.

نحوه ساخت پسورد قوی

مثلاً رمزی که شامل 12 کاراکتر از جمله 3 حرف بزرگ، 4 حرف کوچک، 2 عدد و 3 کاراکتر ویژه باشد، می‌تواند 475,920,314,814,253,376,475,136 حالت مختلف داشته باشد. پس حتماً هنگام ساخت پسورد جدید این نکته را رعایت کنید.

4. استفاده از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص

یک رمز عبور سخت و قوی، متشکل از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و کاراکترهای خاص است. فقط حرف اول را به صورت بزرگ ننویسید بلکه حروف کوچک و بزرگ را با هم ترکیب کنید. این کار باعث می‌شود که حدس زدن رمز شما برای مهاجمان و هکرها بسیار سخت‌تر باشد.

5. ترکیب کلمات نامرتبط

از به کار بردن عبارت‌های معنادار برای رمز عبور خودداری کنید. ترکیب کلمات را طوری کنار هم قرار دهید که حدس زدن آنها راحت نباشد. از به کار بردن شعارها، اسم فیلم‌ها، شعر یا جملات مشهور [به شکل دقیق و بدون تغییر] خودداری کنید. از سه یا چهار کلمه استفاده کنید که با اعداد و کاراکترهای ویژه ترکیب شده باشند.

بیشتر بخوانید

از کجا بفهمیم تلگرام هک شده ؟

چگونه بفهمیم گوشی هک شده ؟

6. عدم استفاده از کلمات دیکشنری

آموزش نحوه ساخت پسورد قوی را با یک نکته مهم و مؤثر دیگر ادامه می‌دهیم؛ یعنی عدم استفاده از کلمات دیکشنری. می‌توانید برای رعایت این نکته مهم، کلمات را عمداً با غلط املایی بنویسید یا یکسری از حروف آنها را با کاراکترهای ویژه جابجا کنید.

نحوه ساخت پسورد قوی

مثلاً می‌توانید عبارتی مثل patio garden را به P8tty0G#5dn تبدیل کنید.

7. استفاده از پسورد منیجر برای ذخیره رمزها

پس از آشنایی با نحوه ساخت پسورد قوی و ساختن یک رمز جدید بر اساس نکات ذکر شده، باید برای حفظ امنیت خودتان نکات مهم دیگری را رعایت کنید؛ از جمله عدم نوشتن رمزها روی یک فایل در کامپیوتر یا روی کاغذ. به جای این کار، از یک پسورد منیجر استفاده کنید که همه رمزهای شما را به شکل امن ذخیره می‌کند تا نیازی به حفظ کردن رمزهای طولانی و پیچیده برای تک تک حساب‌های کاربری خودتان نداشته باشید.

بعلاوه، خیلی از پسورد منیجرها قابلیت‌هایی مثل ایجاد گذرواژه قوی ، هشدار دادن به کاربران در صورت لو رفتن رمزهای آنها و امکانات امنیتی دیگری دارند که به پیشگیری از هک شدن حساب‌های کاربری کمک می‌کنند.

8. عدم استفاده از رمزهای تکراری

برای هر دستگاه، اپلیکیشن و سایتی از یک رمز منحصربفرد قوی استفاده کنید. در این صورت، اگر هکرها یا مجرمان سایبری به یکی از رمزهای شما دسترسی پیدا کنند، سایر حساب‌های کاربری شما در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

آموزش بلاک کردن افراد در تیک تاک

9. خودداری از به اشتراک گذاشتن رمز با دیگران

علاوه بر رعایت روش های ساخت پسورد سخت باید برای حفاظت از رمز عبور خودتان نکات مهم دیگری را هم رعایت کنید که یکی از آنها، خودداری از به اشتراک گذاشتن رمزها با دیگران است. شاید این موضوع بدیهی به نظر برسد اما بعضی از کاربران برای راحت‌تر شدن کارشان، رمزشان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که این کار امنیت و داده‌های آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نحوه ساخت پسورد قوی

البته گاهی اوقات هکرها با اجرای حملات فیشینگ در قالب تیم پشتیبانی یک شرکت، پرسنل بخش راهنمایی کاربران، همکاران و غیره رمز عبور کاربران را درخواست می‌کنند. در چنین مواقعی هم نباید به راحتی رمزعبور خودتان را در اختیار دیگران قرار دهید.

2 ترفند ساده برای ساختن رمزهایی قوی اما به یاد ماندنی

پس از یاد گرفتن اصول و نحوه ساخت پسورد قوی شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چطور می‌توان رمزی قوی و فراموش نشدنی ساخت. در ادامه با چند نکته آشنا می‌شوید که برای ایجاد رمز عبور سخت مفید هستند:

  1. استفاده از یک عبارت یا جمله به جای یک کلمه: این روش یکی از نکات مفید برای ساخت پسورد جدید است؛ طوری که با وجود قوی بودن، به خاطر سپردن آنها سخت نباشد. به جای استفاده از یک کلمه، سعی کنید چند کلمه را با هم ترکیب کنید تا یک عبارت یا جمله بسازید.
  2. انتخاب پسوردی شبیه به شعر: به یک شعر خاص فکر کنید که همیشه به خاطر دارید یا معنای خاصی دارد. یک خط از شعر را در نظر گرفته و از آن به عنوان پسورد استفاده کنید. البته همانطور که قبلاً اشاره شد، برای قوی شدن رمز، باید یکسری از حروف این شعر را با نمادها و اعداد جایگزین کنید.

جمع‌بندی

پسورد شما می‌تواند اولین و مهم‌ترین خط دفاع از شما در برابر هک و حملات سایبری باشد. پس حتماً برای ساخت رمز عبور جدید نکات و اصول بررسی شده در این مطلب را در نظر داشته باشید؛ چون استفاده از رمز قوی کار هکرها را بسیار سخت‌تر می‌کند. امیدواریم که پس از خواندن این مطلب، به خوبی با نحوه ساخت پسورد قوی آشنا شده باشید.

سوالات پرتکرار

چطور پسورد قوی بسازیم ؟

یک رمز قوی شامل ترکیبی طولانی و تصادفی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک است که قبلاً از آن استفاده نکرده باشید و کلمات آن به صورت دقیق با کلمات واژه‌نامه تطبیق نداشته باشند؛ مثل ^9ppy$Oda!4hone.

تکراری‌ترین رمزها که نباید از آنها استفاده کنیم، چه رمزهایی هستند؟

رمزهای تکراری که نباید استفاده کنید، عبارتند از:

  • Password
  • 123456
  • guest
  • qwerty
  • 111111

امن‌ترین روش نگه داشتن پسوردها چه روشی است؟

این موضوع بستگی به شرایط و ویژگی‌های خود شما دارد اما در مجموع، پسورد منیجرها برای بیشتر شرایط انتخاب بهتری هستند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره نحوه ساخت پسورد قوی چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام مرسی از مقاله خوبتون
    من برای ساخت پسورد قوی از سایت های passwordsgenerator، uNext، lastpass استفاده میکنم هر تعداد کاراکتر که بخواهید براتون پسورد میسازه.

    پاسخ

    ثبت نام پسورو

    پاسخ

    ببخشیددوست عزیز من گیر کردم وبلدش نیستم کمک کن مرسی

    پاسخ