;
coinex

مزایا و معایب دورکاری ؛ ریموت کار کردن چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

دورکاری یکی دیگر از پیامدهای پیشرفت تکنولوژی و توسعه‌ی جهان مدرن به شمار می‌رود. هر روز به تعداد افرادی که دورکاری را انتخاب می‌کنند، بیشتر می‌شود؛ اما مزایا و معایب دورکاری چیست و چطور می‌توان این روش را بهینه‌سازی کرد؟

دورکاری در مفهوم کلی خود، به هرگونه فعالیت و کار حرفه‌ای اطلاق می‌شود که فرد در آن نیازی به حضور در یک دفتر مشخص به عنوان محل کار اجباری ندارد.

در این سبک کار، به لطف عصر تکنولوژی و اینترنت، افراد بدون حضور در یک دفتر، یا حتی در یک شهر و کشور، می‌توانند با همکاران خود در یک کار تیمی مشارکت نموده و یا حتی تیمی را مدیریت کنند. به این معنی که فرد بدون الزام به حضور روزانه در دفتر و یا اتاق تاری یک شرکت، تا زمانی که به اینترنت و لپ تاپ دسترسی دارد، می‌تواند از هر جایی وظایف حرفه‌ای خود را انجام دهد.

مشاغل انعطاف پذیر به معنای کارهایی هستند که برنامه ریزی انجام آنها با خود فرد است. به بیان دیگر مشاغل انعطاف پذیر، کارهایی هستند که در آنها چه مقدار و چه زمان کار کردن مهم نیست. یعنی مهم نیست که این کار در چه ساعتی از شبانه روز و یا گاهی چه روزی از هفته قرار است انجام شود. همچنین مهم نیست که یک فرد این کار را به صورت پیوسته و طی چندین ساعت قرار است به ثمر برساند، و یا در چند بازه زمانی کوتاه قصد انجام کار را دارد.

مزایا و معایب دورکاری

اما در دورکاری زمان مهم است. یعنی ممکن است راس ساعت خاصی برای شما برنامه ریزی انجام کاری شده باشد. لزوما مشاغل دور کاری به معنای مشاغل انعطاف پذیر نیستند و در این گروه قرار نمی‌گیرند. اما ممکن است در این نوع کار، انعطاف پذیری هم وجود داشته باشد. در ادامه مزایا و معایب دورکاری را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب دورکاری

مزایا و معایب دورکاری از دو زاویه قابل بررسی است؛ مزایا و معایب دورکاری برای کارفرما؛ مزایا و معایب دورکاری برای کارمندان. از آنجا که شادکامی کارمند و کارفرما به یکدیگر وابسته است این همکاری سازنده در بلندمدت به نفع هر دو طرف تمام خواهد شد.

مزایای دورکاری

آزادی عمل بیشتر در برنامه‌ریزی

موارد زیادی هستند که می‌توان آنها را جزء مزایا و معایب دورکاری به حساب آورد؛ اما شاید بهترین مزیت دورکاری این باشد که شما از هر جایی می‌توانید کارهای خود را انجام دهید. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت دارد.

بیشتر بخوانید:‌

دورکاری به شما امکان می‌دهد تا به جای طی مسیری مشخص برای رسیدن به شرکت و میز کار خود، بتوانید در خانه، حیاط، کافه، رستوران، کنفرانس یا حتی هواپیما کارتان را انجام دهید. این انعطاف پذیری در انتخاب محل کار به این معنی است که شما می‌توانید جهت افزایش بهره‌وری، محیط کار ایده‌آل خود را طراحی کنید. همچنین، این انعطاف پذیری به شما امکان می‌دهد تا در حال انجام کار به سفر بروید، در جلسات حاضر باشید و در همایش‌های مختلف شرکت کنید.

البته این انعطاف پذیری تنها مربوط به مکان نیست، بلکه در مدیریت زمان نیز دست شما را باز می‌گذارد. برخی از محدودیت‌های زمانی مانند جلسات کاری یا زمان تحویل پروژه‌ها، بخش اجتناب ناپذیر شرایط کاری هستند، با اینحال بسیاری کارمندان دورکار می‌توانند طبق برنامه کاری خود جلساتشان را برنامه‌ریزی کنند. به عبارت دیگر، اولین مزیت دورکاری آزادی عمل و انعطاف پذیری است.

برای اغلب افراد، دورکاری می‌تواند فرصتی بی نظیر برای تعادل در زندگی حرفه‌ای و خانوادگی باشد، که حقیقتاً از اهمیت بسیاری برخوردار است.

افزایش بازدهی

افزایش بازدهی

نکته‌ی مثبت دیگری که می‌تواند یکی از مزایا و معایب دورکاری برای کارفرماها باشد، افزایش بهره وری کارمندان است. دورکاری یعنی کارکنان می‌توانند در هنگامیکه بیشترین بهره‌وری را دارند به فعالیت بپردازند. برخی از افراد در هنگام صبح، برخی در عصر و برخی هم در هنگام شب، بهره وری کاری بالایی دارند و برخی هم ترکیبی از این ساعت‌ها را مدنظر دارند. هر کارمند با انجام دورکاری می‌تواند فعالیت‌های کاری را در بهترین زمان ممکن برای خودش انجام دهد که باعث افزایش بهره وری کاری او می‌شود. در اینجا هر کارمند با استفاده از نقاط قوت خودش به فعالیت بهینه روی می‌آورد.

در اختیار داشتن استعدادها و مهارت‌های بیشتر

استارتاپ‌ها همواره به دنبال بهترین نیروها برای رسیدن به موفقیت هستند. یافتن نیروهای با استعداد، به خصوص برای شرکت‌های کوچک که در مرحله آغازین فعالیت خود هستند و شبکه ارتباطی کوچکی دارند می‌تواند دشوار باشد. بنابراین استارتاپ‌ها با جذب نیروهای دورکار، نه تنها خود را به منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌کنند بلکه می‌­توانند ساده‌تر و سریع‌تر به گستره وسیعی از کارمندان توانا و مستعد دسترسی داشته باشند. این هم ویژگی دیگری است که یکی از مزایا و معایب دورکاری به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

طبق گزارش وضعیت کار از راه دور، شرکت‌های کوچک با احتمال دو برابر نسبت به شرکت‌های بزرگ، کارمندان دورکار را به صورت تمام‌وقت استخدام می‌کنند. همچنین در این گزارش آمده است که به طور میانگین ۵۲% از کارکنان در تمام شرکت‌ها حداقل یک بار در طول هفته دورکاری می‌کنند.

در آمار دیگر نیز نشان داده شده است شرکت‌هایی که به صورت کامل از طریق دورکاری فعالیت می‌کنند، ۳۳% سریع‌تر از شرکت‌های دیگر نیروهای مورد نیاز خود را استخدام می‌کنند. بنابراین جذب نیروهای دورکار دسترسی استارتاپ‌ها را به نیروهای مستعد ساده‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.

استقلال بیشتر

در زمینه دورکاری دیگر فاصله معنایی نداشته و شما حتی می‌توانید با افرادی در دورترین نقاط جهان نیز همکاری داشته باشید. این امر به افزایش محدوده توانایی‌های شرکت کمک خواهد کرد. این امر در حالی است که در وضعیت معمول، نزدیک بودن محل زندگی به دفتر شرکت، امری حیاتی محسوب می‎شود. در غیر این صورت عملا امکان سر موقع رسیدن وجود نخواهد داشت. در نهایت فراموش نکنید که دورکاری، به زندگی شما انعطاف بالایی را خواهد بخشید.

برای مثال ممکن است شما به خاطر شرایط زندگی خود، تنها شب‌ها بتوانید برای کار وقت بگذارید. این مسئله کمک می‌کند تا با فشار کمتری مواجه شوید. این نکته را فراموش نکنید که در حال حاضر بسیاری از زوج‌ها محکوم به گرفتن پرستار برای فرزندان خود هستند. این امر در حالی است که از طریق دورکاری، دیگر نیاز به این مسئله از بین رفته و خانواده‌ها از یک هزینه سنگین نجات پیدا خواهند کرد. همچنین از بین رفتن مرزها کمک می‌کند تا امکان جذب استعدادهای بیشتر وجود داشته باشد. در نهایت این مسئله عملا نیاز کارمندان به مرخصی را از بین خواهد برد.

معایب دورکاری

معایب دورکاری

هماهنگی کارها به آن سادگی که تصور می‌کنید نیست

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که طی چند سال اخیر در ارتباطات انسانی حاصل شده، هنوز ارتباطات دورادور جایگزین کاملی برای حضور فیزیکی در محل کار نیستند. درحالیکه تیم‌هایی که اعضایشان به طور کامل به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند قادر به شبیه‌سازی تجربه حضور در محیط کاری هستند، اما یک مشکل کوچک همیشه وجود دارد: زمانیکه یکی از کارکنان در حین تبادل نظر به طور ناگهانی شروع به یادداشت ایده‌هایش می‌کند، چطور سایر همکاران می‌توانند با این شخص هماهنگی داشته باشند؟ این از جمله ویژگی‌های منفی است که جایگاه مهمی در فهرست مزایا و معایب دورکاری دارد.

بیشتر بخوانید:

شاید پاسخ این پرسش برای هر تیم متفاوت باشد، اما در چنین شرایطی اوضاع کمی پیچیده می‌شود. راه‌حل نهایی این است که کارمندان حضوری و کارکنان دورکار به طور مداوم و طبق برنامه‌ای خاص، تغییرات و اطلاعات جدید را با یکدیگر تبادل کنند. شرکت‌هایی که کارمندان دور کار دارند باید برنامه مشخصی برای ایجاد پل ارتباطی بین کارکنانشان داشته باشند. با وجود چنین شکاف ارتباطی بزرگی بین کارمندان، این احتمال وجود دارد که پس از مدتی متوجه شوید که بخشی از کارهای غیرضروری مرتباً در حال انجام شدن هستند، در حالیکه سایر پروژه‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ندارند.

روابط اجتماعی

شاید حضور در محل کار ناخوشایند به نظر برسد ولی فواید خاصی هم دارد که از جمله آنها، برقراری روابط بین فردی است. با تمامی همکاران در یک اتاق هستید پس با هم گفتگو می‌کنید. از طریق ارتباطات چهره به چهره به راحتی شرایط موجود را درک می‌کنید. در واقع حالات چهره، زبان بدنی و حس کلی افراد راهی برای پی بردن به افکار شخصی آنها است.

این تعاملات در دورکاری وجود ندارند و برقراری ارتباطات را دشوار می‌کنند. پس جنبه های ارتباطی را در حین دورکاری مدنظر قرار داده و مرتب در این باره با اعضای گروه صحبت کنید. از طرف دیگر کار در خانه و فقدان ارتباطات بین فردی به خاطر عدم خروج از خانه و عدم مردم آمیزی هم مسأله ساز است. شما به روابط انسانی نیاز دارید و نباید تمام روز را با پیژامه در مقابل لپ تاپ سر کنید.

عدم تعادل بین زندگی فردی و حرفه‌ای

عدم تعادل بین زندگی فردی و حرفه‌ای

از اصلی‌ترین نکات منفی که باید در لیست مزایا و معایب دورکاری به آن اشاره کنیم، عدم تعادل بین زندگی فردی و حرفه‌ای است. دورکاری می‌تواند حد و مرزهای میان کار و زندگی را به هم بریزد.

قرارگیری در محیطی بسیار راحت و آشنا که انجام امور شخصی را می‌طلبد، تمرکز روی کار کردن را دشوار می‌کند. برای برقراری حد و مرزهای مشخص، باید یک روال روزانه برای خودتان بسازید و کار کردن را به این روال روزانه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

برای مثال صبح ساعت 7 از خواب بیدار می‌شوید، دوش می‌گیرید، صبحانه می‌خورید و بعد کارتان را تا ساعت مشخصی ادامه می‌دهید. سعی کنید تا مکان مشخصی را برای دورکاری در منزل در نظر بگیرید که حداقل حواسپرتی را برایتان به همراه داشته باشد. در این مکان، فقط باید روی کار متمرکز شوید.

حواس‌پرتی‌ها بی‌شمارند

درست است که در خانه هیچ همکاری ندارید، اما این موضوع به این معنی نیست که حواس شما به هیچ چیز پرت نمی‌شود. دورکاری حواس‌پرتی‌های مخصوص خود را دارد که بنا بر شرایط هر فرد متفاوت هستند. برای مثال ممکن است یک پدر یا مادر برای آنکه در کنار کودک تازه متولد شده خود باشد، دورکاری را به کار کردن در دفتر ترجیح دهد. اما ممکن است همین نزدیک بودن به کودک باعث شود که بیشتر زمانشان به جای تمرکز بر کار، به مراقبت از فرزندشان بگذرد.

حتی افراد دورکار مجرد نیز با فهرست بلندی از حواس‌پرتی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. ممکن است وسوسه شوید و وقت خود را صرف مرتب کردن منزل و شست و شوی ظروف کنید. یا حتی از آنجایی که هیچ شخصی بر کار شما نظارت نمی‌کند، ممکن است بخواهید روی کاناپه دراز بکشید و در اینترنت گشت و گذار کنید. حواس‌پرتی‌ها همه جا هستند و اگر در محل کار رسمی حضور نداشته باشید، تعدادشان دوبرابر خواهد شد. به همین دلیل مقاومت در برابر آنها نیازمند عزت نفس بالایی است. این مورد از مزایا و معایب دورکاری را اصلا دست کم نگیرید.

فرصت‌های رشد کم‌تر

در اکثر استارتاپ‌ها بخش عمده‌ی کارمندان را نیروهای جوان که به دنبال پیشرفت کاری و موفقیت‌های بزرگ هستند تشکیل می‌دهند. این افراد عموماً به دنبال کسب دانش و تجربه و فرصت‌های رشد بیش‌تر هستند. بنابر گزارش‌ها، کارمندان دورکار به میزان ۲۵% مکالمات کم‌تری درباره‌ی موقعیت‌های رشد نسبت به سایر کارمندان دارند.

کاهش معایب دورکاری برای کارفرما

کاهش معایب دورکاری برای کارفرما

برای این موضوع موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • لازم نیست کارمندان در تمام طول هفته دورکار باشند. مثلا می‌توان افراد را یک هفته در میان دورکار کرد.
  • ناگهان تمام سازمان را دورکار نکنید. پیشنهاد می‌شود ابتدا یک سیستم دورکاری طراحی کنید و سپس با آسان‌ترین آنها شروع کنید. برای مدت حداقل یک ماه صبوری کنید و با بهینه کردن سیستم، کم‌کم سایرین را هم دورکار کنید.
  • بپذیرید که دورکاری ضمن داستن مزایایی بسیار والا، معایبی هم دارد.
  • صبور باشد. به دورکاری هنوز شناخت کافی وجود ندارد و باید با حوصله و صبوری پیش بروید.
  • با کارکنان صحبت کنید، آموزش دهید و به‌صورت مشارکتی سیستم دورکاری را طراحی کنید. در غیر این‌صورت باید کارمندان جدیدی را استخدام و برای آنها دورکاری را اجراکنید.
  • لیستی از مشکلات بنویسید و در خصوص آن دیگران به‌خصوص مشاوران منابع انسانی صحبت کنید، اما نسخه‌ی سازمانی خود را داشته باشید.
  • به کارکنان انتخاب شده برای دورکاری انگیزه بدهید و در عین حال با آنها صادق باشید.
  • از ابزارهای مناسب، ساده و به‌روز برای تقسیم کار و مدیریت کارکنان دورکار استفاده کنید.

کاهش معایب دورکاری برای کارمندان

همان طور که مشاهده کردید، مزایا و معایب دورکاری زیادی وجود دارند که می‌توانند تعادل بازدهی را برهم بزنند. آنچه برای یک شخص یا تیم نتیجه‌بخش است، ممکن است برای شخص یا تیم دیگری بی‌فایده باشد. با این حال با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و افزایش ارتباطات بین انسان‌، کاملاً واضح است که دورکاری نقش مهمی در آینده کسب و کارها ایفا خواهد کرد.

اگر با خواندن سطرهای بالا از دورکاری ناامید شده‌اید، صبر کنید. با افزایش تعداد دورکاران راه‌هایی هم برای کاهش اثرات منفی این شیوه از کار کردن پیدا شد. با کمک روش‌هایی می‌توانید هم دورکاری کنید و هم دچار مشکلات و سختی‌های آن نشوید.

کارفرمایانی که ارتباطات خارج از سازمان را برای کارمندان خود ایجاد می‌کنند، می‌توانند نقش بسزایی در کاهش معایب دورکاری داشته باشند. پیک‌نیک‌ها، تولدها و برگزاری جمع‌های صمیمانه و دوستانه در خارج از سازمان به کارمندان کمک می‌کند که دچار رخوت و یک‌جا نشینی نشوند.

ارتباط مستمر با همکاران و شرکت در گروه‌هایی که آنها تشکیل داده‌اند می‌تواند کمک کند تا دورکاران هم خودشان جزئی از آن جمع بدانند. تحقیقات دانشگاه کلگری در آمریکا می‌گوید که باید ابتدا دلیل موجهی برای انتخاب کارمندان دورکار داشته باشیم تا کارمند بتواند بیشتر از مزایای دورکاری بهره ببرد و گرفتار معایب نشود.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: thebalancecareers

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر