;
coinex

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟

برای فعالان در بورس همواره یک سوال و انتخاب مهم مربوط به کارگزاری بورس است. بر این اساس در جستار پیش رو به بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 می پردازیم.

همواره یکی از دغده های اصلی همه فعالان در بازار سهام ایران انتخاب یک کارگزاری خوب و مطمئن است. در نتیجه این سوال که بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند یک سوال اساسی برای همه سرمایه گذاران محسوب می شود.

در جستار پیش رو فهرستی از بهترین و مشهورترین کارگزاری های بورس ایران جمع آوری کرده و به برخی نکات مهم درباره انتخاب یک کارگزاری مطمئن خواهیم پرداخت. در ادامه ما را برای رسیدن به این مقصود همراهی کنید تا بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 را به شما معرفی کنیم.

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟

بورس طی سالیان اخیر در کشور ما رشد خوبی داشته و با اقبال عمومی افراد برای سرمایه گذاری به مرجع مهمی برای سرمایه گذاری تبدل شده که عموم افراد نسبت به آن متمایل هستند.

اما همانطور که همه جا با تنوع مواجه هستیم، در مورد انتخاب کارگزاری نیز چنین شرایطی حاکم است و بیش از 100 کارگزاری فعال در کشور ما وجود دارد. اما چگونه باید بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 را انتخاب کنیم. معیار انتخاب یک کارگزاری خوب چیست؟ اصلا کارگزاری چیست و چه کار می کند؟ با ما در ادامه همراه باشید.

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟

بیایید پیش از بحث خود درباره بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 نگاهی داشته باشیم به چیستی و کارکرد کارگزاری! مستقیم به سراغ توضیحات مربوط می روم. شما برای ورود به هر عرصه از سرمایه گذاری باید به یکی از نهادها مراجعه کنید. مثلا همانطور که باید برای افتتاح حساب سرمایه گذاری به یکی از بانک های مورد تایید بانک مرکزی مراجعه کنید، یا برای اخذ بیمه شخص ثالث به یکی از شعب بیمه، وقتی بخواهید وارد بورس شوید، واسط خدماتی و بازوی اجرایی اهداف و مقاصد شما کارگزاری است.

در واقع کارگزاری ها نقش واسطی را بین سرمایه گذاران و بازار سرمایه ایفا می کنند و سخت افزارهای لازم جهت تسهیل معاملا را فراهم می کنند. برای اینکه اهمیت نقش کارگزاری ها برای شما ملموس شود فرض کنید که کارگزاری ها وجود نداشتند! آن وقت برای سرمایه گذاری در بورس باید چ کرد؟

در این حالت شما باید به صورت حضوری در تالار بورس حاضر شده و دائما درخواست های خود را بین سایر حاضرین در تالار اعلام کرده تا بالخره درخواست شما اجرایی شده و معامله انجام شود.

بنابراین کارگزاران با به‌کارگیری معامله گران مختلف و جایگاه‌های مختلف معاملاتی این بخش را خود به عهده گرفته و از این دریچه معاملات را برای شما تسهیل می‌نمایند و البته در ازای ارائه این خدمات مهم کارمزدی را از شما دریافت می‌کنند.

لازم به ذکر است که کارمزد معاملات از سوی سازمان بورس به صورت بخشنامه ای به تمام کارگزاران بورس اعلام می شود. شما برای ورود به بورس باید به یکی از کارگزاری ها مراجعه کرده و کد بورسی دریافت کنید. پیش از این راهنمای انتخاب بهترین کارگزار بورس را به شما ارائه داده بودیم. اما در اینجا همانطور که گفتیم قصد داریم به بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 بپردازیم.

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟
بهترین کارگزاری بورس 1400

در حال حاضر شمار کارگزاری های فعال بورس ایران به 106 عدد می رسد که همه آن ها زیرنظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت می کنند. کارگزاری ها در واقع واسطه بین سهامداران و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. به زبان ساده تر، هر شخص حقیقی یا حقوقی که کارش خرید و فروش انواع اوراق بهادار است، باید حساب کارگزاری داشته باشد و از طریق کارگزاری این کار را انجام دهد. در اینجا به بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 خواهیم پرداخت.

صدور کد بورسی و کد معاملات آنلاین هم به عهده کارگزاری هاست که به صورت رایگان انجام می شود. البته برای ثبت نام در سامانه سجام و فرایند احراز هویت پرداخت مبلغی ضروری است که ربطی به کارگزاری ندارد. سهامدار هنگام خرید و فروش سهام باید کارمزد مشخصی بپردازد که بخشی از این کارمزد سهم کارگزاری است و منبع اصلی درآمد کارگزاری ها از همین محل است. در ادامه با بررسی بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 همراه باشید. بالطبع برای اطلاعات تکمیلی می توانید بهترین کانال های بورس تلگرام  و البته بهترین کانال سیگنال بورس را در نظر داشته باشید. ب علاوه از بهترین کانال سیگنال فارکس غافل نشوید.

نکاتی برای انتخاب بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟
بهترین کارگزاری بورس 1400

شما برای انتخاب بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 باید به برخی نکات و ترفندها آشنایی داشته باشید که در ادامه قصد پرداختن به آن ها را داریم. این نکات می تواند شما را در گزینش یک کارگزاری خوب یاری کند.

خدمات متنوع کارگزاری بورس

بازار بورس بخش های گوناگون و متنوعی دارد. درواقع به مرور زمان ابزارها و امکانات جدیدی به ابزارهای بازار سرمایه اضافه می شود. یک کارگزاری خوب باید بتواند با خدماتی که ارائه می کند این ابزارها را به خوبی به مشترییان خود معرفی کند و در اختیارشان بگذارد.

برای نمونه ابزار اختیار معامله یکی از ابزارهای مشتقه به شمار می آید، از جمله ابزارهای جدیدی است که امکان دسترسی به آن را همه کارگزاری ها ارائه نمی کنند.

زیرساخت مناسب کارگزاری

زیرساخت مناسب درباره کارگزاری های پرمشتری اهمیت بیشتری دارد. از ابتدای سال 1399 که با سیل ورود افراد جدید به بازار بورس مواجه شدیم، مشخص شد که بعضی کارگزاری ها زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات به مشتریان پرتعداد و جدیدشان را ندارند. مثلا امکان دارد در بعضی از روزهای پرترافیک دسترسی به سامانه آنلاین این کارگزاری ها وجود نداشته باشند.

البته بخشی از مشکلات به خاطر هسته معاملات خود بورس است که به نظر می رسد تا حد زیادی رفع شده است. ولی بخشی هم به خاطر ضعف سیستم آنلاین کارگزاری ‌ها بود و احتمالا در روزهایی که حجم معاملات افزایش قابل توجه دارد، بخشی از این مشکلات تکرار شود. پس بهتر است سراغ کارگزاری‌ هایی بروید که از این نظر مشکلی نداشته باشند.

احراز هویت آسان

برای ایجاد یک حساب کاربری در یک کارگزاری علاوه بر احراز هویت سجام، باید در کارگزاری هم احراز هویت شوید. بنابراین اگر فرصت مراجعه حضوری به شعبه کارگزاری را ندارید، سراغ کارگزاری هایی بروید که اجراز هویت آنلاین را برای شما ممکن می کنند.

باشگاه مشتریان کارگزاری

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟
بهترین کارگزاری بورس 1400

برخی کارگزاری ها خدمات ویژه ای را در قالب باشگاه مشتریان به افراد ارائه می دهند. خدماتی مانند آموزش های آنلاین و حضوری، تخفیف کارمزد، بسته های اعتباری و غیره. اگر جندنی خدماتی برایتان حائز اهمیت است، باید به کارگزاری هایی بینیدیشید که باشگاه مشتریان فعالی دارند.

پشتیبانی تلفنی

اکثر کارگزاری ‌های بزرگ بازار بورس مرکز تماس دارند و اگر سوال یا مشکلی درمورد خدمات کارگزاری داشته باشید، می‌توانید با مرکز تماس کارگزاری تماس بگیرید و سوال ‌تان را مطرح کنید. اگر این مورد برایتان اهمیت ویژه دارد، سراغ کارگزاری‌ های شلوغ نروید.

این روزها که بازار سرمایه به بحث داغ جامعه تبدیل شده، سر بعضی از کارگزاری‌ها بسیار شلوغ شده و ممکن است بعضی از روزها مدت زیادی پشت خط بمانید تا به سوال‌تان پاسخ داده شود.

عرضه اولیه اتوماتیک

یکی از مهمترین بخش های فعالیت بورسی برای همه و به خصوص افراد تازه وارد، به عرضه اولیه ها مربوط است. برای خرید عرضه اولیه باید در روز و ساعت خاصی سفارش خرید را وارد سامانه کنید تا سهام شرکت تازه وارد به شما تعلق بگیرد.

از آنجا که ممکن است در این زمان خاص به هر دلیلی به سامانه معاملات دسترسی نداشته باشید، بعضی کارگزاری ها این امکان را فراهم کرده اند که عرضه اولیه ها به طور خودکار برای فرد خرید شوند. البته که توصیه بهتر این است که خودتان ب طور دستی سفارش عرضه اولیه را ثبت کنید تا اشتباهی پیش نیاید، ولی در شرایطی که فرصت کافی برای ورود به سامانه یا اصلا دسترسی به سامانه نداشته باشید، گزینه خرید اتوماتیک گزینه مهمی است.

امکان تغییر کارگزار ناظر در سامانه آنلاین

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟
بهترین کارگزاری بورس 1400

این قابلیت بیشتر برای افرادی است که می خواهند سراغ یک کارگزاری جدید بروند. اگر به هر دلیلی از کارگزاری فعلی خود راضی نباشید و بخواهید در کارگزاری دیگری حساب باز کنید، باید سهام تان را هم به نوعی به آن وارد کنید. برای اینکار باید کارگزار ناظر را تغییر دهید.

بعضی از کارگزاری‌ها برای راحتی کار در سامانه آنلاین‌شان گزینه‌ای برای تغییر کارگزار ناظر در نظر گرفته‌اند. برای تغییر کارگزار ناظر هم کافی است وارد این بخش از سامانه آنلاین بشوید و تصویر برگه سهام مورد نظرتان را در این قسمت بارگزاری کنید و منتظر بمانید تا کارگزاری به درخواست تغییر کارگزار ناظر رسیدگی کند.

اعتبار معاملاتی

کارگزاری ها از این امکان بهره مند هستند که با توجه به سطح دارایی های مشتری و میزان خرید و فروش او به شخص اعتبار معاملاتی بدهندو مشتری با استفاده از این اعتبار می تواند نسبت به خرید سهم اقدام کند و باید در سررسید مدت اعتبار، اعتبار دریافتی را تسویه کند.

بدیهی است که اگر در این مدت سودی عاید مشتری شده باشد، این سود برای خود مشتری است. همچنین برخی کارگزاری در شرایط خاص میزانی از اعتبار به خرید عرضه اولیه اختصاص می دهند. بنابراین اگر دنبال دریافت اعتبار هستید، بهتر است تحقیق کنید که شرایط اعطای اعتبار در کارگزاری مورد نظرتان دقیقا چگونه است.

رتبه بندی کارگزاری ها : بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟

سازمان بورس و اوراق بهادار بر مبنای معیارهایی چون مبلغ گردش (مجموع خرید و فروش را گردش می گویند) تعداد کارکنان و مدرک آن ها و مواردی دیگر کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار را رده بندی می کند.

بر این اساس رتبه های الف، ب و ج به کارگزاران داده می شود تا از این دریچه سرمایه گذاران با چشم انداز بهتری بتوانند به این معیار مهم توجه کنند. البته باید به این نکته توجه کنید که تعداد کارگزاران دارای رتبه الف بسیار است و درنظر گرفتن صرف رتبه اکتسابی می تواند مشکل آفرین باشد. نمونه رتبه بندی کارگزاری های بورس را در جدول زیر مشاهده کنید.

نام کارگزاری رتبه اکتسابی در آخرین رتبه بندی سال ۱۳۹۶
فارابی الف
آگاه الف
بانک ملت الف
بانک سپه الف
بانک پاسارگاد الف
بانک صادرات الف
حافظ الف
مفید الف
بانک کشاورزی الف
تامین سرمایه نوین الف
تدبیرگران فردا الف
نهایت نگر الف
بانک آینده الف
بانک مسکن الف
سهم آشنا الف
بانک تجارت الف
مبین سرمایه الف
بانک سامان الف
خبرگان سهام الف
بورس بهگزین الف
آراد ایرانیان الف
نواندیشان بازار سرمایه الف
بهمن الف
اقتصاد بیدار الف
دنیای خبره الف
توسعه سرمایه دنیا الف
پارسیان الف
بانک ملی ایران الف
ارگ هومن الف
ایساتیس پویا الف
راهنمای سرمایه‌گذاران الف
کالای خاورمیانه الف
بانک خاورمیانه الف
امین آوید الف
بانک رفاه کارگران الف
سرمایه و دانش الف
اردیبهشت ایرانیان الف
آتیه الف
بانک توسعه صادرات الف
مهر اقتصاد ایرانیان الف
بانک اقتصاد نوین الف
صبا تأمین الف
آتی ساز بازار الف
آبان الف
بانک صنعت و معدن الف
بورس بیمه ایران الف
سرمایه گذاری ملی ایران الف
بانک دی الف
امین سهم الف
بانک انصار الف
توسعه سهند الف
مهرآفرین الف
اطمینان سهم الف
تدبیرگرسرمایه الف
آینده نگر خوارزمی الف
توسعه اندیشه دانا الف
پارس نمودگر الف
ساو آفرین الف
آثل الف
توسعه فردا الف
سهام گستران شرق الف
صبا جهاد الف
شهر الف
سهام بارز الف
رضوی الف
آرمان تدبیر نقش جهان الف
آفتاب درخشان خاورمیانه الف
آرمون بورس الف
بانک کارآفرین الف
پیشگامان بهپرور الف
پارس ایده بنیان الف
سی ولکس الف
فیروزه آسیا ب
بورسیران الف
مشاوران سهام ب
شاخص سهام ب
جهان سهم ب
ایمن بورس ب
بورس ابراز ب
ارزش آفرین الوند ب
کارآمد ب
راهبرد سرمایه‌گذاری
ایران سهام
ب
سیمابگون ب
ملل(عمران فارس) ب
فولاد مبنا ب
پگاه یاوران نوین ب
ایران سهم ب
برهان سهند ب
سهام پژوهان شایان ب
بازار سهام ب
نماد شاهدان ب
آپادانا ب
ستاره جنوب ب
آریا بورس ب
آریا نوین ب
سپهر باستان ب
امید سهم ب
بهین پویا ب
سهم یار ج
آبتین استاک ج
سهم آذین ج
دنیای نوین ج
توازن بازار غیر مشمول رتبه بندی
مدبر آسیا غیر مشمول رتبه بندی

انواع بورس در ایران

در بازار سرمایه بازارهای معاملاتی متنوعی وجود دارد که در بهترین کتاب های آموزش بورس اطلاعات خوبی درباره آن وجود دارد. اما در ادامه جستار پیش رو قصد داریم مهمترین موارد آن در ایران را برای شما ذکر کنیم.

بهترین کارگزاری های بورس در سال 1400 کدامند؟

بورس سهام: این بازار خود به سه بازار بورس، فرابورس عادی و فرابورس پایه تقسیم‌بندی می‌شود و در آن سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس مورد معامله قرار می‌گیرد و سهام پذیرفته‌شده در هرکدام از سه بازار فوق دارای استانداردهایی هستند و ریسکی‌ترین بازار در بین این سه، بازار پایه است که شرکت‌های فعال در آن دارای پایین‌ترین درجه اطمینان سرمایه‌گذاری هستند. با این‌ وجود در این بازار نیز می‌توان بازدهی‌های معقولی کسب کرد.

بورس کالا: در این بازار کالاهای مختلفی همچون محصولات پتروشیمی، فلزی، کشاورزی و غیره وجود دارد که معمولاً اشخاص حقوقی در آن در نقش خریدار ظاهر می‌گردند. هم‌چنین در این بازار کالاهایی همچون سکه و زعفران که در قالب قرارداد مشتقه (آتی) مورد معامله قرار می‌گیرند وجود دارد که عموماً افراد حقیقی در این حوزه بسیار فعال هستند و درصورتی‌که قراردادها منجر به تحویل فیزیکی بشود از طریق این بازار انجام خواهد پذیرفت.

بازار مشتقات: این بازارها در راستای حفظ سرمایه افراد در مقابل نوسانات شدید قیمت دارایی‌های مختلف مانند گندم، ذرت، طلا ایجادشده است و با توجه به نوع کالای هدف، معامله گران حقیقی یا حقوقی در آن حاضر خواهند بود. امروزه این بازار با سرعت روزافزونی در حال توسعه بوده و معامله گران حقیقی نقش پررنگی را در برخی از بخش‌های بازار مشتقات مانند سکه طلا ایفا می‌کنند.

بورس انرژی: در این بازار کالاهای حوزه انرژی مانند برق، برخی از محصولات پتروشیمی مانند متانول و بشکه‌های نفت مورد معامله قرار می‌گیرد.

بالطبع هر یک از بازارهای مورد بحث با توجه به علایق، شناخت و سطح ریسک پذیری افراد می تواند مورد توجه قرا گیرد. بنابراین هرچه دسترسی شما به بازارهای فوق بیشتر باشد، این موضوع می تواند برای شما مناسب تر در باشد.

عموم کارگزاری های مورد بحث در بازار اوراق بهادار فعال هستند، ولی این در مورد سایر بازارها صدق نمی کند و در صورتی که فکر می کنید علاوه بر بازار اوراق در بازارهای دیگری باید فعالیت کرد باید در انتخاب کارگزاری دقت بیشتری انجام دهید.

بالطبع باید بدانید که در دنیای مدرن امروزی یکی از مهمترین ابزارهای کارآمد در انجام معاملات گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها هستند. بر همین اساس پیش از این در تکراتو بهترین اپلیکیشن های بورس ایران را از جمله اپلیکیشن سیگنال و اپلیکیشن آساتریدر به شما معرفی کرده بودیم.

در اینجا توصیه می کنیم حتما نگاهی به بهترین سهام برای خرید در سال 1400 و عرضه اولیه های 1400 داشته باشید. به علاوه برای آشنایی با سایر حوزه های مهم سرمایه گذاری در سال پیش رو، بهترین سرمایه گذاری 1400 را ببینید.

برای تکمیل اطلاعات خود درباره هریک از حوزه های مهم سرمایه گذاری در سال 1400 نیز توصیه ما بررسی سود بانکی در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 است. به علاوه نباید پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، پیش بینی قیمت لپ تاپ در سال 1400  و پیش بینی قیمت گوشی 1400 را فراموش کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بهترین کارگزاری بورس 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر