coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

این روزها محتوای دیپ فیک سراسر شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند. اما از تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و تهدیدات آن چه می دانید؟

اگرچه هنوز این پدیده به اندازه سایر انواع دیپ فیک رایج نشده است، اما از تصاویر ماهواره ای دیپ فیک به عنوان تهدیدی به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت یاد می شود.

وقتی از دیپ فیک میگوییم شاید در درجه اول یاد ویدیوی پرسروصدای تام کروز در تیک تاک بیفتید مه مشخص شد محتوای دیپ فیک بوده است. اما باید بدانید که دیپ فیک مختص انسان های مجازی نیست و حالا جنبه های جدیدی یافته است.

تصاویر دیپ فیک اگرچه در مواردی می تواند سرگرم کننده باشد، اما می تواند به سادگی مورد سواستفاده افراد سودجو قرار بگیرد. مثلا فرض کنید تصویر فردی را بدون رضایت او روی بدنی برهنه قرار بدهند. یا موضوعی مانند تصاویر ماهواره ای دیپ فیک که از حالا از آن به عنوان یک تهدید بالقوه برای امنیت ملی یاد می شود.

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

شاید این تصور که از تکنولوژی دیپ فیک برای ایجاد تصاویری از مناظر شهری یا حومه شهرها استفاده شود کمی عجیب به نظر برسد، اما این موضوع رخ داده و نگرانی کارشناسان را در پی داشته است. محققان حالا از پخش نقشه های جعلی نگران اند. اما چرا تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و نقشه های جعلی باید نگران کننده باشند؟

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

خب به همان ترتیبی که جعل تصاویر افراد می تواند هویت و زندگی افراد را به چالش بکشد یا عاملی شود در سودجویی، نقشه های جعلی نیز به شیوه های مختلفی می تواند باعث فریب شود. باید بدانید که با استفاده از تصاویر ماهواره ای دیپ فیک می توان اطلاعاتی دروغیت درباره آتش سوزی، سیل یا مواردی از این دست منتشر کرد.

یک مثال ملموس تر، در جریان سیل های دائمی میانمار یا کشتار مسلمانان در این کشور، بخش مهمی از اطلاعات محصول تصاویر ماهواره ای بود. اگر دیپ فیک ها به طور گسترده منتشر و رایج شود، ممکن است دولت میانمار مدعی شود که گزارش های مربوط به این موضوع جعلی بوده اند! نقشه های دیپ فیک به این صورت حتی می تواند برای بی اعتبار کردن نهادهای دولتی به کار گرفته شود. زیرا افراد با نقشه های جعلی می توانند دولت ها را درگیر مسائل زیادی کنند.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن وب مانی (WM)

آموزش کار با اپلیکیشن این‌شات (InShot)

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک چه خطراتی دارد؟

ما پیش از این در بررسی اپلیکیشن MyHeritage از مشکلات و خطرات احتمالی فناوری جدید گفته بودیم. ارتش ایالات متحده در سال 2019 در این باره هشدار داده بود. تاد مایرز از تحلیلگران آزانس امنیت ملی، اطلاعات مکانی سناریویی را روایت کرد که در آن نرم افزار طرح ریزی عملیات ارتش توسط اطلاعاتی که پلی را در مکانی نادرست نشان می داد فریب خورد. او می گوید:

بدین ترتیب از منظر تاکتیکی یا برنامه‌ ریزی مأموریت، نیروهایتان را برای حرکت در مسیری خاص به سمت یک پل تعلیم می‌دهید؛ اما پل در آنجا قرار ندارد. در آنجا غافلگیری بزرگی منتظر شما خواهد بود.

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

بو ژائو، استادیار جغرافیا در دانشگاه واشنگتن، در این باره می گوید اولین قدم برای مقابله با مسائل اینچنینی، اطلاع رسانی کافی در این باره است. او می گوید باید مردم باید از موضوعات و خطرات این فناوری جدید آگاه باشند. ژائو و همکارانش اخیرا در مقاله ای با موضوع جغرافیای دیپ فیک، نقشه های دیپ فیک طراحی کرده و سراغ تشخیص نقشه های دیپ فیک رفتند.

ژائو در این باره می گوید هدف اصلی او و همکارانش از این بررسی این است که مردم بدانند نمی توان در همه موارد به طور کامل به تصاویر ماهواره ای اتکا کرد و باید بدانند احتمال نفوذ نقشه های دیپ فیک در فضای مجازی و رسانه ها وجود دارد. ژائو می گوید امروزه دیپ فیک در حوزه های گوناگونی به بحث گذاشته می شود. اما مقاله او احتمالا نخستین عنوانی است که فناوری دیپ فیک را از زاویه جغرافیایی مورد بررسی قرار می دهد.

بنابر گفته ژائو، بسیاری از متخصصان سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی از مزایای فنی یادگیری عمیق و دیگر فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی برای حل مسئله جغرافیایی تمجید کرده و صرفا تعداد کمی از آن ها تهدیدهای بالقوه دیپ فیک را شناسایی و از آن انتقاد کرده اند.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن دیسکورد (Discord)

آموزش کار با ادوبی کانکت (Adobe Connect)

قدمت نقشه های جعلی

سال ها پیش از مطرح شدن جغرافیای دیپ فیک در مقاله ژائو، انسان ها مشغول استفاده از نقشه های جعلی بوده اند. دانشمندان نقشه هایی جعلی با قدمت هزاران سال یافته اند. درواقع در تمام دورانی که قشه مورد استفاده بوده است، انسان ها نقشه های جعلی برای کلاهبرداری استفاده کرده اند.

از نقشه های جغرافیایی اساطیری که توط تمدن های باستانی نظیر بایلی ها ابداع شده و به کار گرفته شدند تا نقشه های پروپاگاندای مدرن برای از بین بردن روحیه دشمن در زمان جنگ به طور گسترده پخش می شوند.

تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

نمونه ای خاص از نقشه های جعلی را می توان شهرهای کاغذی یا خیابان های تله به حساب بیاوریم. این ها شهرک ها و جاده های جعلی هستد که توسط نقشه کش ها به درون نقشه ها وارد شده اند تا رقبایی که نتیجه کار نقشه کش ها را به سرقت می برند شناسایی کنند. ژائو می گوید جعل نقشه پدیده ای به قدمت تاریخ است! اما فناوری های جدید چالش های جدید خود را در پی دارد:

این پدیده تا حدی جدید محسوب می‌شود؛ چون تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک به‌ شکل ناخوشایندی واقع‌گرایانه به‌ نظر می‌رسند. چشم‌های آموزش‌ندیده به‌سادگی نقشه‌های دیپ فیک را به‌عنوان نقشه‌ معتبر تشخیص می‌دهند.

درواقع طراحی نقشه و تصاویر ماهواره ای دیپ فیک ، ساده تر از طراحی چهره واقعی انسان ها از طریق اپلیکیشن هایی نظیر اپلیکیشن Wombo است. تصاویری بدون وضوح و دقت کافی نیز می توانند مانند تصاویر ماهواره ای واقعی به نظر برسند. ژائو می گوید از آن جایی که عموم تصاویر ماهواره ای توسط افراد حرفه ای یا دولت ها تولید می شوند، مردم معمولا ترجیح می دهند به عنوان نقشه هایی معتبر نگاه کنند.

در مطالعه ای جدید، محققان نرم افزاری توسعه داده اند که می تواند با تکنیک شبکه های زایای دشمن گونه تصاویر ماهواره ای دیپ فیک تولید کند. محققان سپس ابزاری توسعه دادند که از روی مشخصه هایی نظیر بافت، کنتراست و رنگ توانایی تشخیص نقشه های دیپ فیک را داشته باشد.

محققان همواره درباره دیپ فیک های چهره انسان هشدار می دهند. همه ابزارهای تشخیص دیپ فیک باید به طور مداوم به روزرسانی شوند تا همواره هم سطح جدیدترین پیشرفت های فناروی دیپ فیک باشد. در اینجا بررسی بهترین اپلیکیشن های دیپ فیک را به شما توصیه می کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تصویر ماهواره ای دیپ فیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر