;
coinex

نقد سریال The Nevers (سریال نورز 2021) : قسمت چهارم

سریال The Nevers (سریال نورز) یک سریال در ژانر فانتزی است که داستان زنانی در دوره ویکتوریایی را روایت می‌کند که ناگهان درمی‌یابند قدرت‌های خارق‌العاده به دست آورده‌اند. حال باید با دشمنان پیش رویشان مبارزه کرده و برای هدفی بزرگ‌تر نیز بجنگند که ممکن است دنیا را متحول کند. اگر طرفدار دراماهای پرهیجان با قدرت‌های ویژه هستید، این مطلب از تکراتو و نقد سریال the nevers را از دست ندهید.

این سریال سه کارگردان داشته است: جاس وِدون (Joss Whedon)، دیوید سِمِل (David Semel) و زتنا فوئنتس (Zetna Fuentes) که هر کدام به ترتیب ساخت سه، دو و یک اپیزود از این سریال را به عهده داشته‌اند.

بازیگر نقش اول این مجموعه، لارا دانلی (Laura Donnelly) است.  دانلی در سریال غریبه (Outlander) و مرلین حضور داشته است. سایر بازیگران این سریال شامل الینور تاملینسون (Eleanor Tomlinson)، ان اسکلی (Ann Skelly)، جیمز نورتون (James Norton) و ایمی منسون (Amy Manson) هستند. با ما در این نوشتار همراه باشید تا به نقد سریال The Nevers (سریال نورز) و قسمت چهارم آن بپردازیم.

مروری بر سریال : نقد سریال The Nevers (سریال نورز)

در این مقاله از تکراتو مطالب زیر را خواهید خواند:

  • مروری بر سریال
  • خلاصه قسمت چهارم
  • نظر منتقدان
  • نتیجه‌گیری
  • دست‌اندر‌کاران و عوامل سریال
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز

قبل از هر چیزی اگر نظر صادقانه من را بخواهید، قدرت‌های ویژه جادویی با دوره‌های تاریخی قبل از دهه 1930 میلادی به هیچ وجه با هم در یک ظرف نمی‌گنجند.

چنین ویژگی‌هایی با دنیاهای مدرن‌تر همخوانی بیشتری دارد چرا که ماهیت مدرن‌تری دارد. شاید به این خاطر که چنین داستان‌هایی اساساً از زمانی که کتاب‌های کامیک متولد شدند وارد ادبیات و فرهنگ عامه شده‌اند. ماهیت قدرت‌های این چنینی نو است

تصور افرادی که در لباس‌های دست و پا گیر با ارابه‌ در حال رفت و آمد هستند و نه رایانه‌ای دارند و نه تلویزیونی، تفریحشان مجالس رقص است و شغلشان در متجددانه‌ترین حالت ممکن، روزنامه‌نگاری و نویسندگی یا مخترعی است، در قالب فانتزی ابرقدرت سخت است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های HBO در سال 2021

سریال House of Dragon ؛ تاریخ پخش، بازیگران و داستان خانه اژدها

طرفداران پاپ کالچر به ویژه داستان‌های فانتزی و ابرقهرمانی مدت‌ها بود منتظر یک دنیای جدید و شخصیت‌های اورجینال بودند. داستان‌هایی که اقتباس از آثار کامیک، بازسازی ساخته‌های پیشین فیلم و تلویزیون، اسپین آف، پیش درآمد و غیره و ذلک نباشد. چیزی بزرگ، عظیم و شکوهمند.

نورز (The Nevers) بالاخره پا به عرصه سریال گذاشت اما متاسفانه آن چیزی نبود که باید باشد. با گذشت چهار اپیزود از شروع پخش این سریال، خوره‌های ژانر فانتزی تنها ناامیدتر از گذشته هستند.

HBO می‌توانست با هوشمندی تمام این خلاء موجود در دنیای فیلم و سریال را پر کند اما در نهایت کار قابل قبولی ارائه نداده و بیشتر بینندگان را ناامید کرده است. البته چهار اپیزود برای قضاوت آخر خیلی زود است اما گاهی این مثل صدق می‌کند که: سریالی که نکوست، از دو سه تا قسمت اولش پیداست.

نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز

بر خلاف سریال دیگر HBO یعنی میر شهرک شرقی (Mare Of Easttown) که از همان قسمت‌های اولیه بسیار تحویل گرفته شد و تشویق‌های زیادی را به دنبال داشت، انتظار مشابهی از سریال The Nevers (سریال نورز) داشتیم که گویا بیخودی منتظر بودیم و سریال چیز دندان‌گیری از آب در نیامده است.

به بیانی دیگر، نورز در چهار قسمت اول خود یک شکست پر سر و صدا و پر زرق و برق است. سریال با عنوان پرطمطراق “سریال ابرقهرمانی ویکتوریایی” خیلی‌ها را مشتاق کرد اما ای کاش اندکی بهتر عمل می‌کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های کره ای نتفلیکس ؛ سریال کره ای Netflix چی ببینیم؟

سریال گروهی از زنان در دوره ویکتوریایی را دنبال می‌کند که خیلی ناگهانی متوجه می‌شوند قدرت‌های عجیبی به دست آورده‌اند. این گروه لمس شدگان (The Touched) نامیده می‌شوند.

برای آشنایی با فضای زمانی و مکانی این سریال، اجازه بدهید دوره ویکتوریایی و آثار سینمایی که در این دوره ساخته شده‌اند را با هم مرور کنیم. رمان‌های مشهور جین ایر، شرلوک هولمز، بلندی‌های بادگیر و آلیس در سرزمین عجایب و همچنین اقتباس‌های سینمایی از این رمان‌های مشهور جزو شناخته شده‌ترینشان هستند. انیمیشن زیبای عروس مرده از تیم برتون نیز متعلق به آن دوره است.

همانطور که پیش‌تر از این اشاره کردیم، جاس ودون (Joss Whedon) یکی از سه کارگردان نورز است. ودون در میانه راه از ساخت این سریال سر باز زده و به دلایل مشکلات شخصی ناشی از پاندمی کرونا پروژه را به کارگردان بعدی تحویل داده است.

ودون ید طولایی در نویسندگی و ساخت آثار موفق تخیلی چه به لحاظ فروش گیشه و چه راضی کردن منتقدان دارد. فیلم اونجرز (The Avengers) و بافی قاتل خون‌آشام (Buffy The Vampire Slayer) در رزومه این نویسنده و کارگردان به چشم می‌خورند.

ایده سریال نورز (The Nevers 2021) از ودون بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد جدایی او از این پروژه دلایلی جز علل شخصی داشته است. برخی اخبار حاکی از این هستند که ودون سر صحنه فیلمبرداری رفتار مناسبی با زنان نداشته است.

نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز

به گفته بسیاری، جدا شدن راه او از این سریال ضربه بزرگی به آن وارد کرده است. پیش از این نیز بسیاری ودون را به دورویی در قبال مسائل مربوط به زنان متهم کرده بودند.

خلاصه قسمت چهارم : نقد سریال The Nevers (سریال نورز)

اپیزود چهارم از این سریال با مراسم خاکسپاری مری (Mary) آغاز می‌شود. آملیا در اثر اندوه حاکم بر این مراسم و از دست دادن مری، به بار می‌رود تا لبی تر کند که طبیعتاً درگیر یک نزاع میخانه‌ای می‌شود.

اینجا املیا مجبور می‌شود درد خود را پنهان کند. زنانی که بین عموم جار بزنند جزو این ابرقهرمان‌ها هستند جانشان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وقتی سر و کله زنی به نام افی پیدا می‌شود که می‌خواهد از ماندی درباره عامل کشته شدن مری پرس و جو کند، متوجه می‌شویم که سایر خبرنگاران به هیچ وجه از حضور او و سوالاتی که می‌پرسد خوشحال نیستند. آخر سر افی با پافشاری بیش از حد از زیر زبان ماندی بیرون می‌کشد که قاتل از گروه لمس‌شدگان بوده است.

در همین حین نیز لرد مسن زیردستانش را مورد سرزنش قرار داده و تهدید می‌کند که اگر درست و با جان و دل به کارهایشان نرسند جایشان با نیروهای مهاجر عوض خواهد شد.

وقتی برای اولین بار لرد مسن را در نورز دیدیم، به نظر مشابه تمام آدم‌ بدهای کلاسیک سفید پوست پا به سن گذاشته می‌آمد.

با اتکا به ایجاد کردن ترس اجتماعی در برابر “لمس شدگان” قصد داشت اطرافیان خود را در مقابل این گروه متحد کند. به طوری که به آن‌ها برچسب تهدید علیه امنیت ملی بزند تا مقامات را به کنترل و دستگیری این گروه ترغیب کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی 2021

بهترین سریال های کره ای 2021

به طور مشخص در حال متحد شدن با سایر لردها و نجیب زادگان ات تا با هم یک برنامه برای شکست دادن لمس شدگان طرح‌ریزی کنند. اگر یادتان باشد در قسمت قبلی (Ignition) به همین منظور در حال کاغذبازی بودند.

نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز

او با لاوینیا بیدلو دوستی به مدت چند دهه دارد. همین موضوع این احتمال را مطرح می‌کند که لرد از آزمایشات لاوینیا و دکتر هاگ در مورد موجودات نیمه انسان- نیمه ماشین اطلاع دارد.

البته که لرد شرور است اما شاید وحشتش از این گروه با قدرت‌های عجیب و غریب منطقی است و بتوان او را درک کرد. به ویژه که به نظر می‌رسد آن موجودیتی که به این خانم‌ها قدرتشان را اعطاء کرده در حال برقراری تماس با آن‌ها می‌باشد.

در هر حال در این که لرد مسن انسان شروری است شکی نیست به ویژه که تقریباً مطمئنیم دختری دارد که او هم جزو گروه لمس شدگان است و در سیاهچال قلعه لرد زندانی است.

جهت‌گیری لاوینیا اندکی مبهم است اما دقت داشته باشید که در قسمت قبلی اشاره کرده بود که اگرچه او و لرد با هم همکاری داشته‌اند اما اهدافشان با هم در تعارض است. بنابراین باید انتظار یک نارو زدن سنگین از سمت لاوینیا به لرد را داشته باشیم چون مشخص نیست چه افکار شومی در سر دارد.

هر چیزی یا هر کسی که از طریق مری خدابیامرز با اعضای گروه ارتباط برقرار کرده بود، آملیا ترو را یک سرباز تنها نامیده بود، از یک تاریکی در پیش رویشان سخن گفته بود و به اعضا گفته بود که آن را درون شهر بجویند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

در مورد ترجمه شعر مری می‌توان گفت، اگر بپذیریم که به این معنی بوده که اتفاقات بزرگ‌تری در راه است آن هم با محوریت اعضای لمس شدگان، شاید قرار نیست اتفاقی برای این افراد بیفتد بلکه شاید قرار است خودشان باعث و بانی یک سری اتفاقات بشوند.

همه می‌دانیم که یکی از کاندیداهای احتمالای برای این تاریکی مخوف که مری در موردش هشدار داده بود، بساط دکتر هگز است که قربانیانش را با اعمال تغییراتی روی مغزشان برای یک نبرد آماده می‌کند.

در بخش بعدی این اپیزود املیا با لوسی درگیر می‌شود. لوسی موفق به فرار می‌شود اما وقتی متوجه می‌شود یادگاری مادرش را جا گذاشته است، به صحنه نبرد برمی‌گردد.

به این ترتیب املیا فرصت کافی برای پر کردن دوباره اسلحه‌اش را پیدا می‌کند و لوسی را گیر می‌اندازد. بعد از اینکه لوسی هر آنچه که درباره لرد مسن می‌داند را به او می‌گوید، املیا او را از بازگشت به لندن منع می‌کند.

نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز

سپس انبار لرد را نابود می‌کند. لرد به این ترتیب می‌فهمد که املیا از ماهیت حقیقی لوسی با خبر شده است.

در طول این چهار قسمت، سریال نورز The Nevers نتوانسته خود را از زیر بار داستان بی کیفیتش برهاند. اتفاقات بسیار پراکنده هستند. تعداد دشمنانی که نویسنده برای این گروه نگون بخت در نظر گرفته آنقدر زیاد است که بعید به نظر می‌رسد در این چند اپیزود باقیمانده بتواند هر کدام را به نتیجه رسانده و تکلیفشان را مشخص کند.

تا اینجای سریال و بعد از چهار اپیزودِ پخش شده می‌توان با اطمینان گفت سریال اگر چه در داستان و فیلمنامه حفره‌های بزرگی دارد اما از بابت کارگردانی هنری و چفت کردن عناصر بصری مختلف در کنار یکدیگر بسیار خوب عمل کرده و شاید در وهله اول همین بوده که بینندگان را جذب خود کرده و به سمت اپیزود اول سوق داده است. امیدواریم این تیم فنی را در پروژه‌های درخورتری ببینیم. جایی که استعدادشان به مدد قصه سریال آمده و در کنار هم یک اثر بی نظیر را خلق کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

نظر منتقدان : نقد سریال The Nevers (سریال نورز)

هالیوود ریپورتر در مورد این سریال نوشته است:

با اینکه هنوز بسیار زود است ولی، نورز سریالی است که نیاز مبرمی به تمرکز کردن دارد. با پیشرفت قسمت‌ها، کاراکترهای خیلی زیادی به برنامه اضافه می‌شوند.

به طوری که ارتباط ما با هسته تم اصلی سریال بیشتر و بیشتر رنگ می‌بازد. همانطور که روش ودون ایجاب می‌کند، مرگ‌ومیر‌های توخالی زیادی داریم.

هر بار فرصتی برای توجه به لایه‌های بیشتر و عمیق‌تری از یک شخصیت به وجود می‌آید، اتفاق پر زرق و برق، جدید و معمولا کمتر جذابی پیش می‌آید که حواس ما را پرت می‌کند.

مجله رولینگ استون راجع به سریال نورز (The Nevers 2021) چنین گفته است:

حتی اگر ودون می‌توانست همان تصویر دنیای اورجینال و یکپارچه سریال‌های اوایل قرن حاضر را پیاده کند، نورز هنوز هم یک ناامیدی تمام‌عیار بود.

این سریال بسیاری از المان‌های آشنا در کارهای ودون را دارد و در ابعادی بسیار بزرگ‌تر از تمامی آن‌ها ساخته شده، اما فقط برخی از این قطعات گاهی در مرکز توجه قرار می‌گیرند.

سایر آن‌ها برای شما این سوال را به وجود می‌آورند که اصلاً برای چه در این سریال وجود دارند.

مجله تایم نیز درباره این مجموعه قید کرده:

ممکن بود راهی برای نجت دادن این داستان ناخوشایند وجود داشته باشد چرا که دیالوگ‌ها، سطح تولید و بازی‌های قابل قبولی دارد (به ویژه دانلی در نقش اصلی) و بالاتر از حد میانگین هستند و می‌توانست توجه بینندگان را جلب کند. اما قابل فهم نبودن شیوه داستان‌سرایی این اثر به سختی به ما اجازه هضم کردن یک شخصیت را می‌دهد آن هم پیش از این که چهره جدیدی معرفی کند. به این ترتیب تماشای این سریال به ندرت می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

نتیجه گیری : نقد سریال The Nevers (سریال نورز)

با وجود تمام مشکلاتی که سریال The Nevers (سریال نورز) در روایت و خط داستانی خود دارد، برخی از منتقدین و بینندگان توانایی اجرای نقش را در تیم بازیگری این سریال ستوده و قبول دارند که این بازیگران با حداقل کیفیت فیلمنامه که در دست دارند، حداکثر توانشان را خرج کرده و چیزی کم نگذاشته‌اند.

درست است که قصه سریال ایرادات اساسی دارد اما از جلوه‌های بصری و طراحی لباس این مجموعه نمی‌توان راضی نبود. لباس‌ها و طراحی صحنه به خوبی فضای قرن نوزده میلادی در لندن را به نمایش گذاشته و حس آن دوران را منتقل می‌کنند. به هر حال هنوز سه اپیزود دیگر باقیمانده تا HBO بتواند سریال سریال نورز The Nevers را از یک بلندپروازی نافرجام به یک اثر متوسط فانتزی تبدیل کند در حدی که شاید بینندگان دیدن آن را به دیگران توصیه کنند.

نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز
نقد سریال The Nevers ؛ نقد سریال نورز

دست اندر کاران و عوامل سریال : نقد سریال The Nevers (سریال نورز)

  • کارگردانان: جاس وِدون، دیوید سِمِل و زتنا فوئنتس
  • تهیه کنندگان: برنادت کالفیلد، جین اپنسون، فیلیپا گزلت، ملیسا اقبال، سارا خان
  • بازیگران: لارا دانلی، ان اسکلی، اولیویا ویلیامز، تام رایلی، پیپ تورنز، جیمز نورتون
  • نویسندگان: جاس ودون، ملیسا اقبال، کوین لاو، لوری پنی، مادوری شکر،  جین اپنسون، داگلاس پتری
  • جلوه های ویژه: لیز بارون، مایکل داوسن، آدرین بنت
  • موسیقی: مارک ایشام
  • فیلمبرداری: سیموس مک گاروی، بن اسمیتارد، ریچارد دانلی، کیت رید
  • کارگردان هنری: ریچارد آلتون، مارتین جان، هیزل کین، گلن مارش، کلینت ولان
  • طراح لباس: میشل کلپتون، جین پتری

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد قسمت سوم سریال the nevers چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر