;
coinex

نقد فیلم Separation (جدایی 2021) : اختلافات زناشویی لابلای وحشت

چه می‌شود اگر روح مادر یک دختربچه بعد از فوتش دست از سر فرزندش برندارد؟ با نقد فیلم Separation (جدایی 2021) با ما و سایت تکراتو باشید تا بفهمیم.

فیلم “جدایی” از ویلیام برنت بل یک کار فجیع است، فیلمی که هم به عنوان یک درام داخلی و هم به عنوان یک فیلم ترسناک شکست میخورد و واقعاً چیزی نیست که فکرش را میکردم. انتها را همان اول بگویم، اصلا چرا حتی در وهله اول باید همچین فیلمی ساخته شده باشد.

و این یک فیلم شرورانه زن ستیز است که به نظر میرسد نتیجه اعمال یک انسان کم عقل در یک بار میباشد که فکر میکند همسر سابق او آنقدر ظالم است که او را شایسته این میداند که پس از مرگ هم عذابش دهد.

منتقدان دهه 20 اغلب متهم به قرار دادن برنامه های سیاسی یا اجتماعی در فیلم هایی میشوند که واقعاً شایسته چنین ارزش گذاری نیستند، اما دو شخصیت اصلی زن در فیلم “جدایی” بسیار ضعیف و بی رحمانه تعریف میشوند که کاملاً در مقابل نقش اصلی مرد است.

این مسئله تقریباً مانند این میباشد که فیلم مردم را به چالش میکشد که متوجه این نکته نشوند، مخصوصاً وقتی توجه میکنید که تنها شخصیت های مکمل داستان مرد هستند.

کارگردان این فیلم ویلیام برنت بل (William Brent Bell) که پیش از این کارگردانی آثاری چون پسر (The Boy 2016) و یتیم: اولین قتل (Orphan: First Kill) را به عهده داشته است که هر دو در ژانر ترسناک ساخته شده‌اند اینبار با فیلم جدایی خیلی ضعیف تر از فیلمهای ترسناک خوبِ قبلی خود عمل کرده است.

در ادامه میتوانید به نقد فیلم جدایی 2021 جهت خواندن نقدی متفاوت در سایت فیگار مراجعه کنید.

نقد فیلم Separation (جدایی 2021)

اختلافات زناشویی لابلای وحشت

فهرست مطالبی که در ادامه این نوشتار خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • اختلافات زناشویی لابلای وحشت
  • ابزاری بنام ترس
  • داستان ازدواج
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021
نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021

فیلم “جدایی” مانند یک درام خانگی نسبتاً ساده ای به نمایش در میآید که در آن مگی وان (مامی گامر) تصمیم میگیرد که هرجور که هست شوهر هنرمند خود جف (روپرت دوست) را داشته باشد و او را کنار خود حفظ کند.

در مجموعه ای از سکانسها به خوبی مشخص میشود مگی تبدیل به کاریکاتوری شیطانی میشود و بر سر شوهرش به راحتی فریاد میکشد، مردی که به علت پرورش یک رویای هنری میتوان او را دوست داشته باشیم. تلاشی که بیهوده به نظر می‌رسد و در نهایت این زوج دچار اختلافات شدیدی می‌شوند. و در نهایت مگی درخواست طلاق داده و حضانت کامل را می‌خواهد.

در طول این جدایی مگی طی یک تصادف توسط ماشین جان خود را از دست میدهد و نمیتواند با منع کردن شوهر سابقش از دیدن دختر خود انتقام خود را بگیرد. آخرین کلماتی که از زبان مگی در حال مرگ می‌شنویم این جمله است:

زیرا او مال من است.

تقریباً بلافاصله، اتفاقات عجیبی در اطراف جف و جنی رخ میدهد که باعث میشود حرف آخر مگی در زندگی پس از مرگ هم گسترش یابد. باز هم، زمینه اصلی شروع این فیلم این است که:

اگر همسر سابق من بعد از مرگش در تلاش باشد که زندگی من را خراب کند، چه میشود؟

جنی و جف شروع به دیدن موجوداتی عروسک مانند میکنند درواقع مگی برای ترساندن اهالی این خانه از هیبت موجوداتی آشنا استفاده می‌کند. آثار هنری جف، پدر جنی. (به نقاشی های اولیه تیم برتون فکر کنید). بل نمیتواند خود را با ترفندهای ترسناک بی ارزش و ساده آرام کند.

نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021
نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021

جدایی بسیار نزدیک میشود به یک فیلم نسبتا خوب اما هرگز به طور کامل در آنجا جایگاه خود را پیدا نمیکند. باید بگویم که این فیلم بسیار شبیه فیلم کرامر علیه کرامر میباشد فیلمی با محوریت طلاق و بچه‌ای که بین دو والدش دست به دست می‌شود. تمایل به استفاده از پتانسیل مفهوم اختلافات زناشویی در فضایی ترسناک اینجا هم در جریان میباشد.

Separation روی کاغذ بسیار خوب عمل میکند و این نوید را میدهد که هر آنچه که از یک فیلم ترسناک مدرن میخواهید را دارد. یک بازیگر متناسب با فضاهای وحشت انگیز محوری، یک دختر بچه ساده لوح در مرکز درام، ترس های فراوان و یک طرح عجیب و غریب. اما ویلیام برنت بل، کارگردان فیلمهای بسیار خوبی مثل پسر و یتیم: اولین قتل، نمیتواند آن مفهومی که میتوانست درخور یک فیلم ترسناک باشد را ارائه دهد.

من بیشتر از این فیلم انتظار داشتم. درواقع بیشتر در زمینه ارائه تصاویر عجیب و غریب و هیولاهای متنوع میخواستم تصاویر بهتری ببینم. دوربین های مخفی تنظیم شده از جهتی یادآور فیلم Paranormal میباشد که هرگز کارساز نیست و اصلا به فرم کلی فیلم نمیخورد هیچ بلکه آسیب هم به ساختار کلی فیلم میزند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

مرگ زودرس مادر همه چیز را برهم میزند، شاید اگر فیلمسازی دیگر این فیلم را میساخت حضور واقعی و زنده مادر را برای ایجاد شکافهای جدی تر برای نشان دادن ترسِ حضور وی بعد از مرگ در دنیای واقعی را بیشتر کند.

عروسک ها و صداهای نفرت انگیز کابوس وار و رویا گونه، از کنکات مثبت فیلم میباشد. اما از عروسک ها به اندازه کافی و مناسب استفاده نشده است تا تأثیر درست درمانی را روی ما بگذارد.

اینکه آیا سکانسی یا نمایی ترسناک جلوه میکند، واقعاً باید به بیننده و زیستی که تجربه کرده واگذار کرد، اما من نمیتوانم تصور کنم که کسی در این فیلم بتواند فضای ترسناک قابل توجهی را ببیند.

نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021
نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021

استفاده بیش از حد از CGI سطح ترسناک را به میزان بی اندازه ای پایین میاورد. اگر بخواهم از چیزی تعریف درستی بکنم بازی ممی گامر میباشد که به عنوان مادر جنی خوب است، نقشی حیاتی برای عناصر مافوق طبیعی.

ایده های جالب در مورد ازدواج، مرگ و اوج گرفتن روایت در پشت این مسائل و مفاهیم برای “دیدن چیزهایی که کاملاً نمیتوانیم توضیح دهیم” سخت تلاش میکنند تا تأکید کنند که این موارد بیش از آنچه تصور میشود وجود دارد. این وحشتناک نیست، اما چیزی که در فیلم جدایی میبینیم قطعاً میتواند  طلاق بدترکیبی را به ما نشان دهد، مخصوصاً برای طرفداران وحشت با نگاه انتقادی.

ابزاری بنام ترس ؛ نقد فیلم Separation (جدایی 2021)

وحشت از آنجا شروع میشود که مگی توسط راننده ای فوت میکند. بلافاصله پس از مرگ مگی، جف شروع به دیدن موجودات کمیک بوک خود که در روزهای شادی و خوشی، جف و همسرش مگی با هم این کتاب را نوشته و طراحی کرده‌، که موفقیت قابل توجهی هم کسب کرده بودند، میکند. که زندگی رویایی او را آشفته میکنند.

در همین حال، جنی در حال و هوای خود. شروع به بازی با عروسک های الهام گرفته از آن شخصیت هایی میکند که به اعتقاد او دوستان او هستند. این وقایع دوگانه باعث ایجاد اختلاف بین پدر و دختر میشود،

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

و همچنین با حضور پرستار کودک سامانتا (مادلین برور)، که به نظر میرسد گوشه چشمی به جف دارد، همه چیز را حتی خراب تر هم میکند و ترسی که مگی از آن دنیا بر فضای خانه حاکم میکند دو چندان میشود.

نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021
نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021

جدایی از ترس به عنوان ابزاری برای مقابله با طلاق استفاده میکند. مثل تأثیر روانی که روی کودکان میگذارد، تمایل به “کسب امتیاز” و تعیین سرزنش، و غیره. همه این ایده ها در متن وقایع شبح وار که پس از مرگ مگی رخ میدهد مشخص است.

با وجود همه این مسائل، جدایی خیلی ترسناک نیست. وجود صحنه های پر دیالوگی که در این فیلم خودنمایی میکند باعث میشود سکانس های ترسناک خیلی تاثیرگذار واقع نشوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

و نکته مهمی که در فیلم وجود دارد این است که جف به عنوان یک هنرمند به خاطر خلاقیت های خود و رویاهای نابی که در ذهن خود پرورانده است در معرض خطر جدی قرار میگیرد که آنها کاملا قصد دارند به او آسیب برسانند. این فیلم به همان اندازه که لازم است، قادر به پیدا کردن جایگاه خود نمیباشد.

داستان ازدواج ؛ نقد فیلم Separation (جدایی 2021)

در یک بحث و گفتگوی انفجاری لفظی در سکانسی بینظیر در فیلم داستان ازدواج در سال 2019، آدام درایور کنترل خود را از دست میدهد و به همسرش که اسکارلت جوهانسون نقش آن را بازی میکند میگوید که:

آرزو می کند کاش با اتومبیل برخورد کنی و بمیری.

شاید فیلم جدایی ساخته ویلیام برنت بل براورده کردن آرزوی آدام درایور باشد.

در چارچوب یک مفهوم ترسناک و فضای وحشت آلود، سازندگان فیلم میتوانند برخی پویایی های جذاب را با توجه به مفاهیم اختلافات زناشویی ایجاد کنند. وهمان 30 دقیقه ابتدای فیلم، به نظر میرسد جدایی و اختلافات زناشویی کاملا فضای خود را حاکم کرده و فیلم و فضاسازی ها بر روی شخصیت های غمگین تمرکز کرده اند.

نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021
نقد فیلم Separation ؛ نقد فیلم جدایی 2021

با این حال، به نظر میرسد فیلم نامه Nick Amadeus و Josh Braun بیشتر به دنبال ایجاد یک پیچ و تاب سطحی باشد. برای توصیف شخصیت های خاص با جزئیات بیشتر اصلا خوب عمل نکرده اند.

عوامل فیلم ؛ جدایی 2021

  • کارگردان: ویلیام برنت بل
  • نویسندگان: نیک آمادئوس، جاش براون
  • بازیگران: ممی گامر، پیتر فرند، وایولت مک گرا، مدلین برووِر
  • تدوین: تیم میرکوویچ
  • جلوه‌های بصری: دیوید گدی
  • فیلمبردار: کارل والتر لیندل لاوب

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Separation چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر