;
coinex

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) : صرفاً برای سرگرمی

سریال Shadow And Bone از جدیدترین ساخته‌های شبکه نتفلیکس است که سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با هم به بررسی و نقد سریال Shadow And Bone بپردازیم.

این سریال که یادآور شکوه و جلال دنیای خیالی بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) و جادو و رمز و راز دنیای ویچر (The Witcher) است، از سری رمان‌های منتشر شده به همین نام اقتباس شده است البته مخاطبانش بیشتر جوانان هستند. ژانر این سریال فانتزی تخیلی و ماجراجویانه است.

رمان Shadow And Bone به نویسندگی لی باردوگو (Leigh Bardugo) در سال 2012 منتشر شده است. این سریال در مجموع چهار کارگردان داشته که هر کدام دو اپیزود از سریال Shadow And Bone را کارگردانی کرده‌اند.

دو بازیگر نقش اول این سریال جسی می لی (Jessie Mei Li) و بن بارنز (Ben Barnes) هستند. بارنز را از و سریال وست ورلد Westworld به خاطر داریم.

لی اما ستاره‌ای نوظهور است و اثر مشهوری در کارنامه‌اش به چشم نمی‌خورد. در ادامه این مطلب سریال سایه و استخوان Shadow And Bone را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آن را نقد می‌کنیم.

نقد سریال Shadow And Bone

صرفاً برای سرگرمی

لیست مطالب نوشته شده در این مقاله از تکراتو به صورت زیر است:

  • خلاصه داستان – صرفاً برای سرگرمی
  • نظر منتقدان
  • نتیجه‌گیری
  • عوامل سریال
نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان
نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان

قبل از توضیح خلاصه داستان باید اشاره‌ای به مخاطبان غالب این سریال، به عنوان یکی از بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021 داشته باشیم. گروه سنی بزرگسالان جوان یا به اصطلاح انگلیسی آن Young Adults بازه هجده الی بیست و پنج سال را شامل می‌شود.

در ژانر فانتزی، مشهورترین نمونه آثار ساخته شده برای این گروه سنی در دنیای سینما، بازی‌های گرسنگی (The Hunger Games) و واگرا (Divergent) است.

در سریال Shadow And Bone ، آلینا استارکوف را داریم. آلینا (می لی) دختری نوجوان است که در یک یتیم‌خانه بزرگ شده است. در قلمرویی که او زندگی می‌کند یعنی راوکا (Ravka)، قسمتی تاریک‌تر و خطرناک‌تر به نام Unsea وجود دارد. داستان از جایی شروع می‌شود که آلینا به همراه مالیِن (با بازی آرچی رنا Archie Renaux)، دوست دوران بچگی‌اش به درون این قسمت از قلمرو برای حمل کالاهای مختلف و داد و ستد می‌تازند.

دید و بازدید به آنسی Unsea به دلیل حضور موجوداتی به نام ولکرا (volcra) خطرناک و پر دردسر است. در یکی از این بازدیدها به آنسی، این دو جوان مورد حمله ولکراها قرار می‌گیرند و اینجاست که آلینا متوجه می‌شود قدرتی خارق‌العاده دارد.

بیشتر بخوانید:

سریال House of Dragon ؛ تاریخ پخش، بازیگران و داستان خانه اژدها

فصل نهم دکستر ؛ تاریخ پخش، بازیگران و داستان فصل 9 سریال Dexter

قدرت او در نور و روشنایی است. بدین ترتیب آلینا می‌فهمد که یک گریشا Grisha است؛ مردمی که قدرت کنترل عناصر مختلف را دارند و به نوعی، جادوگر هستند.

این توانایی تازه کشف شده در آلینا، توجه ژنرال کیریگان (بارنز) را جلب می‌کند چرا که در تئوری، آنسی تحت تسلط تاریکی به این روز افتاده و شاید قدرت آلینا که روشنایی است، بتواند سیاهی و سایه‌ای که آنسی را به جایی خطرناک تبدیل کرده است از بین ببرد.

همچنین حضور آلینا موجب به وجود آمدن جنب و جوشی در دنیای سیاست می‌شود. اما و باید مراقب باشد چرا که به دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارد توجه افراد خبیثی را هم به خود جلب کرده که می‌خواهند با دزدیدن آلینا به اهداف خودشان دست پیدا کنند.

در واقع هسته این سریال را کسب اعتماد به نفس و پروراندن قدرت‌ها تشکیل داده است. قهرمان قصه در مسیر خودشناسی قدم برمی‌دارد در عین حال که عشق را تجربه می‌کند – همانطور که از سریالی که برای مخاطبان جوان تولید شده انتظار داریم.

هرچند این موضوعی تازه نیست اما با توجه به ژانر این سریال، مخاطبانش و نمونه‌های مشابهش در سینما و تلویزیون به هیچ وجه انتظاری جز این هم نباید داشته باشیم.

نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان
نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان

بیشتر سریال در اطراف بوداپست مجارستان فیلمبرداری شده است. در واقع این نویسندگی اریک هایسرر (Eric Heisserer) است که این اقتباس را به سطحی بالاتر برده است.

با انتخاب درست بازیگران برای هر نقش، سکانس‌های نبرد قابل قبول و توسعه شخصیت کاراکترهای داستان سریال سایه و استخوان در مجموع عملکرد مطلوبی دارد.

اگر بخواهیم از پشت عینک سخت‌گیری به این سریال بنگریم، باید بگوییم که شاید اگر نویسندگی هاسرر نبود ممکن بود این سریال به یک شکست تمام عیار و یک آبروریزی ابدی برای نتفلیکس تبدیل شود.

هایسرر نویسنده آثار شاخص سینمایی مانند رسیدن (Arrival) به کارگردانی دنی ویلنوو و آثار گیشه‌ای‌تر مثل جعبه پرنده (Bird Box) است. سپردن این پروژه به یک فیلمنامه‌نویس ماهر و کار کشته تصمیم بسیار درستی بوده است.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن نتفلیکس ؛ نصب، ساخت اکانت و پخش سریال های Netflix

سریال The Nevers ؛ بازیگران، داستان و هرآنچه باید بدانیم

در نهایت هیچ فاکتور خاصی وجود ندارد که این سریال را متمایز و برجسته کند. صرفاً اگر به جادو، فضاهای باستانی، ژانر خیالی و فانتزی و دراماهای عاشقانه جوان‌پسند علاقه دارید این سریال گزینه بدی برای سپری کردن اوقات فراغت نیست.

به نظر می‌رسد طراحی لباس این مجموعه عجله‌ای و سرسری و بدون خلاقیت اتفاق افتاده است. بله، این یک دنیای خیالی است که نمی‌توان با قوانین دنیای واقعی سنجید اما این مجموعه حداقل در انتخاب لباس هویت محکمی ندارد. مثل این است که سریال پزشک دهکده و حریم سلطان (یا نمونه غربی آن، سلطنت Reign) را در یک مخلوط‌کن ریخته باشند و ترکیبی از لباس‌های بکار رفته در این دو دوره زمانی را برای کاراکترهای سریال استفاده کنند.

نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان
نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان

البته دور از انصاف است اگر نگوییم خود رمان چنین رویکردی را در پیش گرفته است. بنابراین طراحی لباس هرچند ضعیف بوده اما به تناسب فضای سریال انتخاب شده است. شاید خود طراحان لباس هم از این بابت زیاد خوشحال نباشند.

در واقع دنیایی که سریال Shadow And Bone به تصویر کشیده است، بازه زمانی گسترده‌ای دارد. تیر و کمان جای خود را به سلاح‌های گرم ابتدایی داده‌اند.

این قلمروی خیالی در آستانه صنعتی شده قرار گرفته است در حالی که در جنگ با کشورهای همسایه جادو و جادوگران را بکار می‌گیرد. چنین رویکردی ممکن است مخاطب را گیج کند و این امکان را از او بگیرد که دنیای خلق شده توسط نویسنده را در ذهنش ثبت کند چرا که قسمت‌های مختلف آن با هم همخوانی ندارند.

بیشتر بخوانید:

مینی سریال Mare of Easttown : معرفی درام جدید HBO با بازی کیت وینسلت

بهترین سریال های کره ای نتفلیکس ؛ سریال کره ای Netflix چی ببینیم؟

مشکل دیگر این سریال معرفی شخصیت‌هایی است که مشخص نیست چرا مخاطب باید برایش  دنبال کردن داستانشان مهم باشد؛ شخصیت‌هایی که فقط می‌توان حدس زد برای ایفای نقش‌های مهم‌تری در فصل آینده حضور دارند.

برای مثال شخصیت‌هایی از یک نوع فال تاروت به نام شش شمشیر (Swords Of Six) به دنیای این سریال اضافه شده‌اند که البته در رمان اصلی اسمی از آن‌ها برده نشده و می‌توان حدس زدن برای همین منظور آمده‌اند: تنیده شدن در داستان آلینا.

در واقع کتاب اول فقط به آلینا، دوست صمیمی‌اش و ژنرال اختصاص دارد اما کتاب دوم داستان افراد متفاوتی را روایت می‌کند بدون هیچ گونه قصدی برای پیوند زدن این دو به هم. در صورتی که سریال می‌خواهد تمام این شخصیت‌ها را به هم ربط دهد.

اگر نویسندگان سریال Shadow And Bone قصد چنین کاری را داشتند شاید بهتر بود اگر در فصل آتی شخصیت‌هایی که خارج از خط روایی اصلی هستند را معرفی کند و جاهایی که لازم است فلش بک بزند تا از پیشینه آن‌ها با خبر شویم.

اما این کار را نکرده‌اند که باعث می‌شود مخاطب در نیمه‌ی راه سریال از آن جدا شود چون آلینا و ماجراهایش برایش اهمیت دارند نه دیگران.

نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان
نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان

با وجود تمام این مشکلات، مخاطب این سریال می‌تواند از قلمروهای جدید، ماجراهای پشت پرده، مناسبات سیاسی و دشمنان جادویی لذت ببرد.

رابطه آلینا و ژنرال هم جای سوال دارد. هنگام تماشای این سریال، حس نمی‌کنید این دو نفر واقعا به هم علاقه دارند و کاملاً از پیش تعیین شده و روی کاغذ نوشته شدن این رابطه محسوس است. برایتان اهمیت خاصی نخواهد داشت که بالاخره این دو زوجی را تشکیل خواهند داد یا نه.

میزان خشونت بکار رفته در صحنه‌های سریال Shadow And Bone بیش از حد انتظار است. افراد به شیوه‌های مختلفی به دیار باقی می‌روند از جمله قطع شدن سر، بریده شدن گلو، نصف شدن با جادو، چاقو خوردن، تیر خوردن، گلوله خوردن و غیره و ذلک. شاید مخاطب به این حجم از خشونت نیازی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2021

بهترین سریال های HBO در سال 2021

نقد سریال Shadow And Bone : نظر منتقدان

عبیده زید / Geek Culture

Shadow And Bone در عین حال که با پایان ماجرای هر کاراکتر مخاطبان را راضی می‌کند، امکان ساخت فصل بعدی را به نتفلیکس می‌دهد. در کل از آن دسته از سریال‌هایی است که دلتان می‌خواهد کتابش را هم بخرید و بخوانید و با شما کاری می‌کند که بیشتر و بیشتر منتظرش بمانید.

بیاترین شهزاد / Discussing Film

این سریال همانی بود که با دلواپسی انتظارش را می‌کشیدیم. مشخص است که تیم تولید نه تنها دغدغه وفاداری به دنیای فانتزی فوق‌العاده‌ای که باردوگو خلق کرده دارد، بلکه حواسش به خلق کاراکترهای پیچیده هم هست که با هم در یک راستا و برای هدفی بزرگ‌تر به پیش می‌روند.

این سریال زیبا و هوشمندانه ساخته شده است. مخاطب را به خوبی درگیر کرده و در مورد جنگیدن در برابر هر چیز بدی به امید رسیدن به خوبی‌هاست که به طور هنرمندانه‌ای در تار و پود سریال تنیده شده است.

والری اتن هافر / Film School Rejects

در نهایت، واکنش مثبت بینندگان به سریال Shadow And Bone احتمالاً به دلیل تاثیری است که گیم آف ترونز بر ما داشته: در قلبمان جایی برای فانتزی و سریال‌های خیالی باز کرده است.

البته سایه و استخوان هیچگاه به آن حد از موفقیت نمی‌رسد اما تماشای سریال خیالی جذاب تر و تمیز بسیار لذت‌بخش است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی 2021

بهترین سریال های کره ای 2021

رکسانا حدادی / Rogerebert

Shadow And Bone زیادی پرملات است و باید اعتراف کنیم که بعضی قسمت‌هایش درست از آب در نیامده است.

داستان‌های فرعی راجع به وافل بسیار بی‌ربط هستند. بعضی المان‌ها هم مشخصاً از تاریخ روسیه گرفته شده‌اند مثلا شخصیت راس پوتین. با این وجود بازی‌ها حرفه‌ای هستند، سرعت وقوع حوادث در هر اپیزود مناسب است و ترکیب دیالوگ‌ها هوشمندانه به نظر می‌رسد.

We Have A Hulk

بر خلاف سریال نفرین شده (Cursed) نتفلیکس، تولید و جنبه‌های بصری این سریال خیره‌کننده هستند که به طور مشخص با ویچر The Witcher در رقابت است. لباس‌ها مشخصاً بی ‌نظیر بوده و از لباس شب پر از جزئیات آلینا تا لباس‌های قانون شکنانه کلاغ‌ها و پیراهن‌های رنگی گریشاها.

جورج سایلکس

Shadow And Bone کاراکترهای ساده اما گیرایی را با ترکیب گسترده‌ای از ساختارهای فرهنگی جهانی را در خدمت می‌گیرد تا یک تجربه راضی‌کننده از ژآنر خیالی را ارائه دهد.

این سریال از نتفلیکس خود را با بازی‌های قوی، روایتی جذاب و ساخت جهانی خیره‌کننده خود را متمایز کرده است.

استیون اسکایف

سریال از مشکل در تنظیم سرعت پیشبرد داستان به دلیل اینکه اقتباس مستقیمی نبوده رنج می‌برد. کز برکر Kaz Brekker و رفقایش در رمان اصلی بسیار دیرتر در داستان حضور پیدا می‌کنند. هر چند داستان آن‌ها با سوگلی قصه در تضاد خوبی قرار گرفته است. آشوب و هرج و مرجی که به تصویر کشیده شده به قدر کافی سرگرم‌کننده هست.

جروم وتزل

بله درست است، این سریال به نظر جالب می‎‌‎‌آید اما برای من هیجان‌انگیز و جذاب نبود. برخی از کاراکترها دلنشین هستند اما نه آنقدر که در کنار هم سریال متقاعدکننده‌ای بسازند. پیچیدگی دیده شده در سریال گیم آو ترونز یا سایر نمونه‌های مشابه را ندارند.

برای شخص من سخت بود بتوانم به اینکه “بعدش چه اتفاقی می‌افتد یا حتی “متوجه بشوم قضیه از چه قرار است” اهمیتی بدهم.

حسم این است که کسانی که از قبل رمان سایه و استخوان را خوانده‌اند، چون از قبل می‌دانند چی به چی است از دیدن این جهان خیالی لذت خواهند برد؛ اما کسانی که تازه با این دنیا آشنا شده‌اند برایشان سردرگم‌کننده و اندکی خسته‌کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های عاشقانه 2021

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

نقد سریال Shadow And Bone : نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت سریال Shadow And Bone ملغمه‌ای از زمان‌ها و مکان‌های مختلف است و حتی در مورد کاراکتر اصلی هم چیز جدیدی برای ارائه ندارد. بیشتر شبیه یک لحاف چهل تکه است که نتفلیکس به زور به هم دوخته است.

با وجود تمام این مشکلات اما به نظر می‌رسد مخاطبان زیادی از این آش شله قلمکار لذت برده و منتظر فصل‎‌های بعدی آن هستند. این میزان استقبال از چنین سریالی غافلگیر کننده بود.

به هر حال اگر به دنبال گذراندن وقت هستید این سریال گزینه خوبی است اما اگر می‌خواهید یک سریال درجه یک با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بی‌نظیر ببینید، سریال Shadow And Bone توصیه نمی‌شود و گزینه‌های بهتری برای تماشا وجود دارد.

در انتها باید بگوییم فصل اول سریال Shadow And Bone چیزی بیشتر از دختر جوانی که قدرت‌های جادویی دارد و به جنگ آدم بدها رفته و این وسط عاشق هم می‌شود، نیست.

نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان
نقد سریال Shadow And Bone ؛ نقد سریال سایه و استخوان

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های سریالی 2020 

بهترین سریال های ومپایری جهان

عوامل سریال : نقد سریال Shadow And Bone

  • کارگردان‌ها: : میرزی آلماس، لی تالند کریگر، دن لیو و جرمی وب
  • نویسندگان: وانیا آشر، لی باردوگو، اریک هایسرر، شلی میلز، کریستینا استرین، ام. اسکات ویچ
  • تهیه‌کنندگان: لی باروگو، جاش اس. بری، دن کوهن، رند گیگر، دن لوین، شان لِوی
  • بازیگران: جسی می لی، بن بارنز، آرچی رنا، فردی کارتر، آمیتا سومان، کیت یانگ
  • طراحی لباس: وندی پتریج
  • طراحی صحنه: مگان بوسا، کوین داونی
  • تدوین: نیون هاوی، تایلر نلسون، دیوید تراچتنبرگ
  • آهنگساز: جوزف تراپانیز
  • کارگردان هنری: آنتونیو دومینگز، کارل پروبرت
  • انتخاب بازیگران: سوزان اسمیت

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد سریال Shadow And Bone چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    شش شمشیر؟؟؟؟
    شش کلاغ!!
    و سوال اینه ک واقعا آلینا مهمه؟

    پاسخ