;
coinex

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead : فریادی از سمت مادر زمین

فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم آخرین فیلم آنجلینا جولی است که در ژانر هیجان‌آور ساخته شده است. در نقد فیلم Those Who Wish Me Dead با سایت تکراتو همراه ما باشید.

داستان دیگری از قهرمانان ناهموار، زنان مقاوم و اشرار بی رحم که درام های کوچک آنها در پس زمینه نابخشودنی فضای عالی و نابسامان آمریکا شکل میگیرد.

دو دلیل وجود دارد که من مشتاقانه منتظر فیلم کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند بودم. اولی آنجلینا جولی و دومی تیلور شریدان. دومی البته بیشتر به خاطر کارهای فیلمنامه نویسی که تیلور شریدون قبلتر در سیکاریو (2015) و اگر سنگ از آسمان ببارد (2016) انجام داده است. هر دوی آنها از بهترین تریلرهای جنایی بودند که در سال های اخیر نوشته شده اند.

اکنون در سال 2021 فیلمی منتشر میشود که آنجلینا جولی در جدیدترین فیلم شریدان، که دومین تلاش کارگردانی او پس از رودخانه ویند به نوعی یک نئو وسترن در سال 2017 بود، بازی می کند.

لازم به ذکر است که برای خواندن نقدی متفاوت به صفحه نقد فیلم Those Who Wish Me Dead در سایت فیگار مراجعه بفرمایید.

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead

فریادی از سمت مادر زمین

فهرست مطالبی که در ادامه این نوشتار به آنها پرداخته میشود به شرح زیر است:

  • فریادی از سمت مادر زمین
  • بار روانشناختی
  • خانواده و ارتباط
  • تکنیک
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

با توجه به اینکه فیلمنامه توسط تیلور شریدان، نویسنده فیلمنامه سیکاریو بر اساس رمانی از مایکل کوریتا نوشته شده است، امیدهای زیادی یرای درخشیدن این فیلم وجود داشت. اما بنظر من بهیچوجه این امیدها را برآورده نکرد که نکرد. قابل ذکر میباشد که شریدن همچنین کارگردانی فیلم جنایی هیجانی رود باد (Wind River) را در رزومه خود دارد که میتوان از این فیلم به عنوان یکی از فیلمهای مهم هم یاد کرد.

این فیلم به وضوح نسبت به شخصیت های اصلی خود وابسته میباشد، درصورتی که اگر با فیلمهای دیگر از همین ژانر بخواهیم این فیلم را مقایسه کنیم چیز جدید زیادی را نخواهیم یافت. هانا (با بازی آنجلینا جولی) پس از یک آتش سوزی ویرانگر که باعث نبود شدن جنگلی شد او هم با این جنگل به سمت ویرانی رفت. زیرا او نتوانست جلوی این اتفاق را بگیرد و بنابراین احساس مسئولیت در مورد جان باختگان در آنجا را میکند.

او در طول روایت فیلم درحالی که جنگل در حال آتش گرفتن و نابودی میباشد با کانر جوان (فین لیتل)، پسر 12 ساله ای که از چنگال دو قاتل بی رحم (آیدن گیلن و نیکلاس هولت) فراری است، برخورد میکند. برای اینکه ریتم و تمپوی روایت فیلم به اندازه کافی کشش خوبی پیدا کند و مخاطب را با خود همراه کند، شخصیت های دیگری مانند کلانتر محلی اتان ساویر (جون برنتال) و همسر باردارش آلیسون (مدینه سنقور) درگیر این ترکیب میشوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

در طول فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم که نسبتاً 100 دقیقه به طول می انجامد، ایجاد فضای لازم برای این افراد آنها را مجبور میکند تا فقط از آسیب دیدگی هانا و تأثیر تحول آفرین مبارزه او برای کمک به کانر ابراز شود.

اگرچه دیدن شخصیت های فرعی یکبار مصرف مثل ایتان و آلیسون در واقع در حال جریان سازی تازه کننده حس میشود، اما میتوان زمان را برای استفاده بهتر از پویایی هانا-کانر  و حتی رابطه بین قاتلان در نظر گرفت.

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

با این حال، گرچه دیدن آنجلینا جولی در حالت اکشن حس خوبی به آدم میدهد و باورش سخت است که امسال او 45 ساله شده است، درواقع اصلا به او نمیاید که 45 سال داشته باشد. اما شخصیت او به طور شگفت انگیزی مبهم است. با توجه به این واقعیت که شریدان با شخصیت های ناقص و متناقض در گذشته غریبه نیست، من به سختی میتوانم روی شخصیت ظاهرا آسیب پذیر او که درد و گناه را پشت سر گذاشته تمرکز کنم و با او همدردی خود را داشته باشم.

علاوه بر این، جولی به عنوان بازیگر توانایی کافی را دارد که میتواند نقشی چشمگیر و چشمگیر داشته باشد، همانطور که در فیلم های جیا (1998) و کلی فیلم دیگر این مسئله را به اثبات رسانده است.

بار روانشناختی ؛ نقد فیلم Those Who Wish Me Dead

یکی از نکاتی که باعث میشود به فیلم بار روانشناختی بدهد و هسته های مرکزی طرح اصلی فیلم را جابجا کند این است که در اوایل فیلم میفهمیم که هانا پس از یک اتفاق وحشتناک که در آخرین آتش سوزی رخ داده است، دچار PTSD شده است.

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD (مخفف Posttraumatic Stress Disorder) نوعی از عارضه های بلندمدت است که پس از تجربه عوامل استرس زای شدید در انسان‌ها مشاهده می‌شود. تجربه های نزدیک به مرگ (تصادف و سانحه و جنگ و زلزله و تجاوز) می‌توانند از جمله عوامل استرس زای قدرتمندی باشند که اثر خود را در قالب اختلال استرس پس از سانحه بر زندگی ما باقی بگذارند.

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

خانواده و ارتباط ؛ نقد فیلم Those Who Wish Me Dead

مسئله مهمی که در نگاه شریدان وجود دارد این است که از نظر شریدان، خانواده مسئله صرف خویشاوندی نیست، بلکه روابط ناشی از تجربیات است. همانطور که کانر، فین لیتل، پسری است که خانواده خود را از دست داده است. و حالا هانا و کانر با اینکه یک خانواده نیستند، اما در نهایت آنها با هم هستند و رابطه آنها بسیار نزدیک حس میشود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

از طرفی قاتلان، آیدان گیلن و نیکلاس هولت، برادران و با مهارتی بالا در وظایف خود، یک گروه خانوادگی کنجکاو را نیز تشکیل میدهند. با پیشرفت خط روایت، هر دو در اجرای وظایف خود بسیار مردد به نظر میرسند، نه به دلیل عدم تمایل، بلکه شرایط نیز بر آنها سنگینی میکند. حتی بدون هیچ اشاره ای به آنها، آنها قانع کننده ترین شخصیت ها هستند. تکامل آنها در طول فیلم با آنچه میبینیم بسیار مطابقت دارد و لحظات مسخره آمیزی را پشت سر میگذارند.

شریدان اغلب ردپایی از عشق خود را به محیط های طبیعی و شیوه زندگی نزدیک به آنها بر جای میگذارد. کانر فقط در معاشرت حیوانات و در یک محیط باز به لحظات آرامش بخش خاصی می رسد. ما همچنین میتوانیم به صحنه ای اشاره کنیم که در آن شخصیت ها مستقیماً استفاده از فناوری را به نفع انتقال در ابتدایی ترین سطح ممکن رد میکنند.

در تصویر میبینیم که چگونه پیوندهایی بین طبیعت و شخصیت ها برقرار میشود. بعضی اوقات عناصر برخلاف ایده هایی که دنبال میکنند، حرکت خود را ادامه میدهند، اما سرانجام نوعی تعادل وجود دارد که در نهایت برای کل افراد مفید واقع میشود

بخشی از آن طبیعت رام نشده آتش است که با پیشرفت ساختار روایت فیلم برجسته میشود. همانطور که تصاویر به ما نشان میدهد، آتش به یک نیرو برافروخته تبدیل میشود که در نهایت دوباره پیکربندی وقایع را به خوبی انجام میدهد.

کارهایی که بن ریچاردسون به عنوان فیلمبردار انجام میدهد، کسی که به عنوان همکار همیشگی شریدان حضور دارد، قابل توجه است. از تصویرهای درخشانی که در محیط باز در مناطق سبز گرفته تا تفریح ​​شوم آتش سوزی که همان فضاها را در خود فرو میشکد.

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

تیلور شریدان در حرفه خود نشان داده است که میداند چگونه شخصیت های زن بسیار جالب را بسازد. وی این کار را قبلاً در فیلمنامه سیکاریو، کار دوگانه کارگردان و فیلمنامه نویسی در رودخانه ویند یا در Yellowstone انجام داده است. شخصیت الیزابت اولسن در رودخانه ویند با یک سری مشکلات روبرو بود که شخصیت او را تحت فشار قرار میداد، همانطور که در مورد امیلی بلانت در سیکاریو اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

در اینجا او چیزی شبیه شخصیت هانا را امتحان میکند، اما نمیتواند زمینه های آشفته آنجلینا جولی را جمع بندی کند. شاید این به دلیل عجله در نشان دادن شوکه ای است که آن را تحمل میکند، یا حتی در تکرار آن در آغاز. نکته این است که اگر این ضربه یا شوکه برای مخاطب اهمیت داشته باشد شخصیت میتواند بسیار جالب تر به نظر برسد.

با وجود این، تفسیر آنجلینا جولی سازگار است و همراه با فین لیتل یک زوج بسیار جالب را تشکیل میدهند. بگذارید بگوییم که قسمت آخر سفر رستگاری هانا بسیار باورپذیرتر از آغاز پر پیچ و خم آن است. این فیلم هوای کلاسیک مشخصی دارد. به عنوان نمونه، کمدی با درام و اکشن همزیستی میکند.

تکنیک ؛ نقد فیلم Those Who Wish Me Dead

استفاده بیش از حد از جلوه های بصری که اصلاً موثر نیستند و من نمیدانم که چقدر با طرح اولیه چفت بوده اند، یک شوخ طبعی نسبتا بی تناسب را برای من به ارمغان آورد. فیلم با افزایش سرعت و مناسبات یک فیلم وسترن معجزه میکند (دو شخصیت گمشده در طبیعت در تلاش برای فرار از همه و هر چیز). اما عناصر زیادی وجود دارند که هیچ تناسبی با حضورهای غیر قابل توضیح ندارند.

در واقع، طرح به خودی خود کاملاً ناقص است و چنان انتهای سست را به جا میگذارد که نمیدانیم این یک بخش استارتر میباشد یا یک فیلم. این مسئله ممکن است به عهده نویسنده و نویسنده رمان، مایکل کوریتا باشد. اما قابل ذکر میباشد که این فیلم به مراتب کیفیت پایینتری از فیلم جنایی هیجانی رود باد (Wind River) را که در رزومه خود دارد، دارا میباشد. قابل ذکر است که بیابانهای تماشایی مونتانا در این فیلم به شدت جلوه خوب و متناسبی را به فیلم میدهد، به ویژه در توالی وحشتناک آتش سوزی جنگل.

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

کسانی که آرزو می کنند من مرده باشم، تمام ویژگی های یک هیجان بالقوه متشنج برای بقا را دارد. شریدان لحظات ارزشمندی را برای ما رقم میزند (صحنه مختصر اما درگیر کننده تیراندازی و تصادف اتومبیل) در حالی که ترکیبی از جلوه های ویژه به دنبال آتش سوزی در جنگل میباشد؛ از نظر فنی خوب به تصویر کشیده میشود. این فیلم همچنین به خاطر فیلمبرداری خیره کننده بن ریچاردسون در مکان واقع در نیومکزیکو به عنوان لوکیشن در بیابان مونتانا قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

بخش آخر کسانی که آرزو میکنند من بمیرم بسیار قابل توجه میباشد، مخلوط جلوه های ویژه با مناظر واقعی مجموعه ای بسیار چشمگیر را تشکیل میدهد. و جو ایجاد شده با خاکستر غم انگیز فضایی زیبا را به تصویر میشکند. در بعضی مواقع به نظر میرسد که شخصیت ها زیر بارش برف خاکستر قرار دارند. با این فضاسازی ایمان میاوریم که ریچاردسون قادر به ساخت صحنه هایی با زیباییشناسی متعالی میباشد.

نقاط ضعف ؛ نقد فیلم Those Who Wish Me Dead

تازه واردی که در فیلم حضور دارد، فین لیتل به عنوان کانر از بازیگر مقابل مناسبی برخوردار است اما باز هم تعجب آور میباشد که فاقد ارتباط صحیح و تاثیرگذار بین او و جولی هانا هست، جایی در فیلم که باید بیشترین اهمیت را داشته باشد. در این میان آیدن گیلن و نیکلاس هولت به عنوان دو قاتل خونسرد بهتر عمل میکنند.

این فیلم علی رغم مدت زمان 100 دقیقه ای به ظاهر زمان مناسبی که دارد، از سرعت و ریتم و تمپوی نامنظم رنج میبرد که رسیدن به اصل موضوع خیلی طول میکشد. اگرچه  شریدان از همان رویکرد آگاهانه ای که قبلاً با موفقیت در رودخانه ویند استفاده می شد، استفاده نمیکند، اما این مسئله به سختی جا میافتد،

این واقعیت که این فیلم  اولین فیلمنامه اقتباسی بود که شریدان نوشته، ممکن است بر روی مشکلاتی که این فیلم دارد، عمدتا در مورد ساخت شخصیت تأثیر داشته باشد. فیلمنامه ها و کارگردانی او معمولاً جنبه ای کاملاً شخصی را نشان میدهد و اینجا بعضی اوقات وجود ندارد. همانطور که، میتوانید جهش روایی نسبتاً عجیبی را در فیلم شاهد باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

این فیلم قطعا یکی از فیلمهای خوب در کارنامه شریدان نیست، حتی پیشرفتی نسبت به کارهای قبلی او وجود ندارد، اما هنوز هم یک فیلم اکشن بسیار لذت بخش است و دارای جنبه بصری چشمگیر میباشد.

نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم
نقد فیلم Those Who Wish Me Dead ؛ نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

عوامل تولید ؛ نقد فیلم Those Who Wish Me Dead

  • کارگردان: تیلور شریدن
  • نویسندگان: مایکل کوریتا، چارلز لویت، تیلور شریدن
  • تهیه‌کنندگان: گرت بش، داریا گرکک، جیسون کلات، مایکل فریدمن
  • بازیگران: آنجلینا جولی، تایلر پری، آیدان گیلن، نیکلاس هالت، فین لیتل، جان برنتهال
  • تدوین: چاد گلستر
  • فیلمبردار: بن ریچاردسون
  • آهنگساز: برایان تایلر

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر