;
coinex

نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021) ؛ مرگ از منظر تکنولوژی

در این نوشتار به نقد فیلم Oxygen به کار گردانی الکساندر اجا میپردازیم. با ما و سایت تکراتو همراه باشید تا بیشتر در رابطه با این فیلم بدانیم.

Alexandre Aja فیلمی بس هیجان انگیز با فضای بسیار محدودی را ایجاد میکند تا با مانور عالی خود در تصاویری با نام اکسیژن فیلمی را در Netflix به نمایش بگذارد که همه بخواهند آن را ببینند.

فیلم اکسیژن یک فیلم در مورد انزوا، از دست دادن و آینده نامشخص میباشد. در ژوئیه سال 2020 میگذرد، و به وضوح تمام نگرانی های بین المللی در مورد کاهش میزان اکسیژن دریافتی را منعکس میکند حتی اگر چیزی غیر قابل باور وجود داشته باشد. اگر میخواهید نقدی متفاوت و کامل تر را در رابطه با فیلم اکسیژن بخوانید میتوانید به صفحه نقد فیلم اکسیژن 2021 (Oxygen) ؛ تابوت هوشمند در سایت فیگار سر بزنید.

از همه چیز مهمتر، این فیلم نمایش خیره کننده ای از ملانی لورنت، که مالک صفحه نمایش در این فیلم و به عنوان تنها شخصیت واقعی فیلم میباشد.. “اکسیژن” با جهت گیری قوی در فضایی کاملاً محدود و بازی خارق العاده لورنت، باید مانند نفس تازه ای برای افرادی باشد که به دنبال چیزی برای تماشا در Netflix هستند.

نقد فیلم Oxygen

مرگ از منظر تکنولوژی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم اکسیژن خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • مرگ از منظر تکنولوژی
  • با همه ی علمی تخیلی ها فرق دارد
  • بازیگری
  • یادآوری دنیای اکنون
  • سینمای آجا
  • ساختار روایت
  • تکنیک
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن
نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن

لورانت در نقش لیز هانسن بازی میکند، پزشکی که در یک اتاق برودتی از خواب بیدار میشود و هیچ خاطره ای از نحوه ورود به آنجا ندارد. در حقیقت، به نظر میرسد خاطرات او کاملاً آشفته و متناقض باشد و این عامل باعث سردرگمی او میشود.

در ابتدا، او حتی از نام خود یا سوابق شغلی یا شخصی خود مطمئن نیست. هنگامی که این خاطرات شروع به فیلتر شدن میکنند، او با یک کامپیوتر داخلی به نام MILO (با صداگذاری ماتیو آمالریک) ارتباط برقرار میکند، که وقتی صحبت از پیش بینی های مربوط به احتمال زنده ماندن هانسن میشود، گاهی اوقات همه چیز غریب بنظر میرسد.

شما در طل فیلم شاهد این هستید و میبینید که اتاق به سرعت اکسیژن خود را از دست میدهد. لیز باید بفهمد او کیست، چرا در آنجا است و چگونه میتواند وضعیت کابوس خود را برطرف کند. بی شباهت به “Buried” با “2001: Space Odyssey” نیست که یک جهنم را برای تنها شخصیتهای در انزوا و به گور کشیده را به تصویر میکشند.

نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن
نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن

نیم ساعت اول فیلم “اکسیژن” در حالی که فیلم مانند یک رمز و راز در جریان است، قربانی باید پرسش و پاسخ های درستی را بپرسد تا بداند چگونه زندگی خود را نجات دهد، همین فعل و انفعالات در جهت ساختار روایت داستان و فیلم بسیار موثر میباشند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

او یک ابر رایانه در اختیار دارد بنام MILO اما این سیستمی است که فقط پاسخ میدهد. خودش فکر نمیکند. او نمیتواند به MILO بگوید که گریه کند. درواقع میلو چیزی نیست که احساسات ما را درک کند.

کاراکتر ما در فیلم اکسیژن باید سوالات درست را بپرسد تا بداند چرا آنجاست و چگونه میتواند فرار کند. چرا به نظر میرسد تماس با خانه و مقامات او را به جایی نمیرساند؟ چرا او حتی گذشته خود را غیر از تصاویر زودگذر نمیتواند به خاطر بسپارد؟

نقد فیلم Oxygen ؛ با همه ی علمی تخیلی ها فرق دارد

یکی از چیزهای جالب در مورد “اکسیژن” این است که تا زمان پایان فیلم پاسخ های مشخصی برای همه این سوالات بوجود میاید  شما را در تاریکی پر از پرسش وا نمیگذارد. برخلاف برخی از فیلم های علمی-تخیلی اخیر که برچسب فیلم های مفهومی – فلسفی را هم روی خود گذاشته اند

“اکسیژن” مثل پازل در ذهن شما جای خود را باز میکند. ممکن است تماشای دوباره فیلم پس از فاش شدن همه رازهای آن زیبا باشد، این عامل که وقتی ما برای بار اول فیلم را میبینیم به همان اندازه که لیز میداند ما هم میدانیم، عاملی بس جذاب و غریب میتواند باشد.

نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن
نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن

بازیگری ؛ نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021)

طبیعتاً، با توجه به اینکه کل فیلم (به غیر از نگاهی اجمالی از فلش بک یا خاطرات) در اتاق اتفاق میافتد، آجا از لوران زیاد کار میکشد. او هم به خوبی پاسخ اجا را میدهد و در طول فیلم لحظه ای کم نمیاورد.

با اجرای طیف وسیعی از احساسات از ترس تا عصبانیت تا غم و اندوه، لورن به راحتی یکی از بهترین نمایش های سال 2021 را ارائه میدهد. او برای این فیلم عالی است، دامنه باورنکردنی خود را در حوزه بازیگری به بینندگان یادآوری میکند.

نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن
نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن

یادآوری دنیای اکنون ؛ نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021)

لیز با موقعیتی که هرگز تصور نمیکرد از خواب بیدار میشود و باید بفهمد چگونه قبل از اتمام اکسیژن خود را نجات دهد. این فیلم مرا یاد حضور در بیمارستان هایی که بیماران ماسک دار را در دوران COVID آنجا میبرند میاندازد.

در حالی که هرگز به طور واضح این مورد را نمیخواهد ربط دهد یاد فضای حاکم بر دنیایی که در حال حاضر ما را احاطه کرده میافتیم. اجا بسیار خوب از تنش، کنش و واکنشی که در دنیای ویروسی الان حاکم هست استفاده میکند و تنش را هر لحظه در طول فیلم افزایش میدهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

بدون خراب کردن چیزی، به فیلمی تبدیل میشود که هم غم و هم خوش بینی را در هم می آمیزد، و به نوعی تعریف میکند که در چه سالی از جهان در 2021 قرار دارد، و آنچه را که از دست داده ایم ارزیابی میکند در حالی که به آینده امیدوار هستیم.

سینمای آجا ؛ نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021)

آجا همیشه وقتی پشت صحنه قرار میگیرد، تقریباً در تمام پروژه هایش با یک قدرت روایت مثال زدنی کارساز میشود، چه یک فیلم ترسناک با تمساح، چه یک فیلم نفرین آلود با شوخ طبعی زیاد یا داستان زنی که از خواب بیدار میشود در یک اتاق.

اما، مدتی است که دیگر، درخشش خیره کننده ای را پیدا نمیکنیم که او را به یکی از فیلمسازانی تبدیل کرده است که به نظر میرسید مایلند فضای فانتزی فعلی را تغییر دهند. سینمای او سرگرم کننده و مستحکم است، اما در این فیلم بسیار پرتنش میباشد.

نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن
نقد فیلم Oxygen ؛ نقد فیلم اکسیژن

ساختار روایت ؛ نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021)

باز هم تاکید میکنم زنی در کابینی خاص از خواب بیدار میشود و نمی داند کیست. او حافظه خود را از دست داده و به خاطر نمی آورد که چگونه یا چه کسی او را در کپسول قرار داده است.

جایی که فقط صدای رایانه او را همراهی میکند، که ما نمیدانیم او میخواهد کمک کند یا خیر؛ یا به عبارتی او دشمنش هست یا خیر. ناامیدانه مقدار اکسیژن موجود پایین میآید، که زندگی او لابلای ربات، عامل حیات و هر آنچیزی که قبلا جهت حفض بقاء از آن ها یاد میشد، حالا در خطر است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

زن سعی میکند همه ناشناخته های پیش روی خود را حل کند و شخصی را به کمک خود بیاورد. حتی اگر هیچ چیزی آن چیزی که به نظر میرسد نباشد.

ملانی لوران قهرمان با شکوه اکسیژن میباشد و بدون او وجود فیلمی بنام اکسیژن را نمیتوان تصور کرد. بازیگر به طور مداوم در تصویر حضور دارد، حضوری نفس گیر، حضوری بس متقابل با مرگ. تقریباً 99٪ از فیلم در یک مکان کوچک و بسته مانند کپسول برودتی اتفاق میافتد، بنابراین فضای کمی برای بازیگر زن وجود دارد تا بتواند از حضور فیزیکی خود یا شیوه بیان شخصیت خود استفاده کند.

لورنت در ساختاری که فیلمنامه نویس کریستی لبلانس در نظر گرفته کاری میکند که از همان دقیقه اول با او همدلی کنیم و رنج ببریم.

تکنیک ؛ نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021)

اکسیژن ریتم را با وجود اینکه مدت زمان فیلم 100 دقیقه میباشد حفظ میکند. ریتمی که بوی مرگ میدهد اما آنقدر شارپ در اختیار وجود شما قرار میگیرد که هیجان را تا سر حد مرگ به شما منتقل میکند.

از نظر بصری آجا موفق میشود بیننده را با فضای کمی که در فیلم وجود دارد خسته نکند، عناصری را فراهم میکند که شرایط را آرام میکنند مانند فلاش بک یا برخی از عناصر غافلگیر کننده درون کپسول.

یک کار کاملاً برنامه ریزی شده اما همانطور که قبل تر هم گفتیم همچین فضاسازیی را فیلم Buried هم انجام داده بود، ولی فیلم اکسیژن با تم رنگی آبی فضای سرد و بی روح را بیشتر منتقل میکرد. و بیشتر در خدمت ساختار دراماتیک روانی مخاطب و فیلمنامه میباشد.

ما رنج، ترس، گیجی قهرمان را تقریباً در تنظیمات تک رنگ (معمولاً آبی، گاهی قرمز)، با کلوزآپ، بو برخی حرکات دایره ای و با تماس های خارجی از طریق تماس اینترنتی احساس میکنیم. تصاویر شاد در فلاش بک، دردسرهای موجود را برجسته میکند.

این فیلم می تواند قربانی را در موقعیت کنترل دوجانبه ای توسط دولت های تمامیت خواه، محکومیت از قدرت تا سرنوشت نامشخص با مرد به عنوان خوکچه هندی یک آزمایش پزشکی – علمی قرار دهد. اما نه، در نهایت این فیلم ما را در احساساتی واضح، در احساساتی اساسی، با درگیری یکنواخت در مقابل نگرانی قرار میدهد و لاغیر.

نقد فیلم Oxygen ؛ عوامل

  • تهیه­کنندگان: الکساندر آجا، گرگوری لواسور، وینسنت ماراوال، برام چوآ و نوئِم دوید
  • کارگردان: الکساندر آجا
  • فیلمنامه: کریستی لوبلانک
  • بازیگران: ملانی لارنت، متیو آمرلیک، مالک زیدی
  • موسیقی: راب
  • سینماتوگرافی: ماکسیم الکساندر
  • تدوین: هروی اشناید
  • تاریخ انتشار: 12 می 2021
  • طول فیلم: 101 دقیقه
  • محصول مشترک آمریکا و فرانسه
  • زبان اصلی: فرانسوی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Oxygen چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر