;
coinex

مسابقه تلویزیونی افغانستان ؛ تحقیر پول ایران توسط مجری برنامه [+فیلم]

اخیرا بخشی از یک مسابقه تلویزیونی افغانستان در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن مجری پول ایران را تحقیر می‌کند.

یک مسابقه تلویزیونی در افغانستان با پرسش سوالی در رابطه با بی‌ارزش‌ترین پول جهان به تازگی جنجالی بزرگ به پا کرده است. در این مسابقه، پول ایران را تحقیر کرده و آن را به عنوان بی‌ارزش‌ترین پول جهان معرفی می‌کنند در صورتی که این سخن درست نیست. در ادامه به جزئیات این خبر و مشاهده کلیپ این مسابقه می‌پردازیم.

مسابقه تلویزیونی افغانستان

طرح یک سوال و پاسخ به ظاهر درست آن در یک مسابقه تلویزیون افغانستان جنجال برانگیز شد. در این برنامه از مسابقه دهندگان پرسیده می‌شود که بی ارزش ترین پول های جهان متعلق به چه کشوری است و مسابقه دهنده در جواب نام ایران را به زبان می‌آورد و این مسئله انتقاد تند کاربران ایرانی را به دنبال داشته است.

در واقع ایرانیان بر این باورند که جواب اشتباه این سوال توهین به مردم ایران است چراکه کشورهای دیگری نیز وجود دارند که پولشان از ارزش کمتری برخوردار باشد و نمی‌توان گفت که ایران کم ارزش‌ترین پول جهان را دارد.

بنا بر ارزیابی‌های مختلف که در مورد با ارزش ترین پول های جهان 2021 انجام شده است، دینار کویت رتبه‌ اول با ارزش‌ترین پول را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده که هر واحد از آن در حدود ۸۴۰۰۰ تومان ارزش دارد و پس از آن دینار بحرین، ریال عمان، دینار اردن، پوند انگلستان، دلار جزایر کیمن، یورو اتحادیه اروپا، فرانکس سوئیس و پس از آن دلار آمریکا را می‌توان نام برد.

اما کشورهایی وجود دارند که در چند سال اخیر، معضلاتی هم‌چون جنگ و تحریم‌ گریبان‌شان را گرفته و باعث افت شدید ارزش پولشان شده است. از بی‌ارزش‌ترین واحدهای پولی دنیا می‌توان به واحد پولی بولیوار ونزوئلا که نرخ برابری با هر دلار معادل ۱۵۵۲۴۲۰ بولیوار بوده اشاره کرد و پس از آن ریال ایران است که هر دلار چیزی در حدود ۲۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ تومان ارزش دارد و به ترتیب واحد پولی دانگ ویتنام با ارزش ۲۳۰۰۰، و روپیه اندونزی، سوم ازبکستان و فرانک گینه می‌توان اشاره کرد.

بعضی از مردم حرکت و سوال مجری مسابقه تلویزیونی افغانستان را توهین به مردم ایران خواندند و برخی دیگر با اشاره به مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به ایران حرکت آن‌ها را قدرنشناسی تلقی کردند.

در عین حال، تعدادی از کاربران پایین بودن ارزش پول ایران را حقیقتی تلخ دانستند و عده‌ای دیگر دلایل آن را جنگ و نابرابری بین کشورهای منطقه بیان کردند. عده‌ای نیز با لحن طنزآمیز بیان کردند اگر ارزش پول بالا نداریم در عوض حالمان با اتفاقات هر روز ایران خوب است.

در حقیقت، محاسبات نشان می‌دهد بر اثر سیاست‌های غلط اقتصادی دولت ایران در هشت سال گذشته، سالانه چیزی حدود 60 درصد از ارزش پول ملی کم شده است و ما در این حوزه بالاترین سرعت افت ارزش در سال گذشته را به ثبت رسانده‌ایم.

علاوه بر این حقیقت تلخ، آمار اشتغال نیز حاکی از این است که در سال ١٣٩٩، تعداد شاغلان از ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته که بخش مهمی از آن تحت تاثیر کرونا رخ داده و این فشار به اقشار کم درآمد را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص این مسابقه تلویزیونی افغانستان و تحقیر پول ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر