;
coinex

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

لوگو و نام اپل، نامی برجسته و شناخته شده در دنیای محصولات تکنولوژی است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

در سال 1977 نخستین نمونه رایانه های اپل توسط استیو وزنیاک و استیو جابز، در گاراژ خانه جابز به شکل دستی تولید شد. همزمان با آن از شرکت اپل ایجاد شد و محصولات آن وارد بازار شد.

برای این پرسش که علت نامگذاری شرکت اپل چیست؟ پاسخ های جالب و جذاب زیادی وجود دارد، که قطعا برای علاقمندان به فناوری های نوین و خریداران محصولات برند نام آشنای اپل که نزدیک به نیم قرن است در فضای تکنولوژی جهان می درخشد، می تواند خواندنی و قابل توجه باشد.

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

داستان نخستی که برای علت نامگذاری شرکت اپل و در واقع لوگوی معرف این شرکت یعنی همان تصویر یک سیب گاز زده بیان می شود، را استیو وزنیاک یکی از دو بنیان گذار شرکت اپل روایت می کند. به نظر می رسد محتمل ترین و واقعی ترین دلیل نام گذاری هم باشد. بر اساس گفته ی استیو ورزنیاک علت نامگذاری شرکت اپل به کار و فعالیت دوستش استیو جابز در یک باغ میوه برمی گردد. او  می گوید: البته در ابتدا فقط یک اتفاق بود که به ذهن جابز خطور کرد، اما در ادامه ی کار به رغم جستجوی ان ها برای یک نام دیگر برای شرکت، هیچ نامی بهتر از اپل نیافتند.

محصولات پرطرفدار و محبوب کمپانی اپل، حاصل رابطه ی دوستی و همکاری استیو جابز و استیو وزنیاک است. اما شاید اگر رونالد وین برای مدت کوتاهی به آن ها نمی پیوست، اکنون آی پد و آیفون این دو نسخه ی محبوب شرکت اپل هم وجود نداشت. داستان رونالد وین از این قرار بود که جابز که با او رابطه ی دوستی داشت توانست او متقاعد کند تا 10 درصد از سهام کمپانی اپل را در اختیار بگیرد. خرید سهام توسط وین، بر ساز و کار تولیدات این شرکت تاثیری مثبت داشت و از به عنوان نقطه عطف داستان شرکت اپل یاد می شود.

البته حضور و سهام داری رونالد وین در اپل تنها 12 روز بود. او پس از 12 روز سهام خود را فقط به قیمت 500 دلار واگذار کرد. شاید اگر رونالد وین پیش بینی می کرد بعد از 50 سال ارزش برند اپل به به بیش از 72 میلیارد دلار می رسد، هرگز سهام خود را واگذار نمی کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری ؛ مقاصد ایده آل برای کار و زندگی

قوانین جدید و عجیب فوتبال ؛ کارشناسان چه می گویند؟

چرا سیب نماد اپل شد ؟

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

و اما دیگر داستانی که برای پاسخ به این پرسش، چرا سیب نماد اپل شد ؟ ما را تا دوران عهد عتیق پیش می برد و می رساند به داستان سیب سرنوشت ساز حضرت آدم و حوا در متون دینی مسیحی، بر اساس روایت این متون زندگی آدم و حوا با گاز زدن یک سیب که میوه ممنوعه بود، متحول شد و آن ها به زمین آمدند.  با توجه به اینکه آن سیب ممنوعه را به عنوان سمبل دانش و دانایی هم می شناسند، شرکت اپل در لوگوی خود می خواهد بگوید: با یک گاز زدن شما را وارد دنیایی از دانش و دانایی می کند؛ پس شما هم یک گاز به این سیب بزنید.

همکاری و دوستی صمیمانه ی استیو وزنیاک و استیو جابز، آغازی برای بنیان گذاری اپل بود. وزنیاک با آنکه نخستین نمونه  های رایانه های اپل را طراحی و ساخته بود اما این طور فکر می کرد که خلاقیت او در برابر تکنولوژی های عصرش چیزی بالاتر ندارد و آن چنان متفاوت وخاص نیست. اما جابز مانند وزنیاک فردی خجالتی نبود و اپل 1 از سوی او به شدت مورد تحسین قرار گرفت، تا جایی که این دو دوست و همکار تصمیم به راه اندازی رسمی شرکت خود گرفتند.

آن ها برای این تصمیم از ارزشمندترین دارایی خود هم گذشتند؛ جابز خودروی فولکس واگن خود را به فروش رساند و وزنیاک هم ماشین حساب HP را فروخت، و سرانجام در 1 آوریل سال 1976 یکی از بزرگترین و محبوب ترین برندهای تجاری در به نام Apple Computer lnc  به صورت رسمی راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید:

آهنربا در واکسن ؛ شایعه آهن ربا شدن پس از تزریق واکسن [+نظرات کاربران]

فجیع ترین قتل های تاریخ ؛ آشنایی با وحشتناک ترین و بدترین و معروف ترین قاتل های دنیا

چرا سیب نماد اپل شد ؟

سوال علت نامگذاری شرکت اپل داستان سومی هم دارد که می گوید: در لوگوی اولیه نام تجاری اپل تصویری از اسحاق نیوتن که زیر درخت سیب نشسته بود، طراحی و انتخاب شده بود، این طرح اولیه روی این برند ذهن را از یک سو به داستان معروف سقوط سیب و کشف نیروی جاذبه توسط نیوتن سوق می دهد و سوی دیگر به ما می گوید: این شرکت تجاری بر پایه علم و دانش و خلاقیت شکل گرفته است.

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

البته با آن که این لوگوی اپل که تصویر پدر اسحاق نیوتن را نشان می داد و توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده بود، خیلی زود با طرح دیگر و معروف سیب رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده بود، عوض شد، اما هنوز به عنوان یکی از داستان هایی است که برای سوال؛ چرا سیب نماد اپل شد ؟ یا علت نامگذاری شرکت اپل چیست؟ بیان می شود.

تاریخچه اپل

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

نخستین نمونه از رایانه هایی برند اپل که وزنیاک مبتکر و سازنده ی آن بود، کامپیوتری بود که یک صفحه کلید مانند ماشین تایپ داشت و امکان اتصالش به تلویزیون معمولی هم فراهم بود. می توان تولید این رایانه جز اولین گام های کمپانی اپل به سوی اپل 1و اپل 11 دانست. در سال 2006 در مصاحبه ای که استیو وزنیاک با رادیو ملی (NPR )داشت، در مورد نخستین نمونه ی رایانه ای ساخته بود این طور توضیح داد که:

آن زمان که من اولین کامپیوتر یا همان اپل 1 را ساختم، نشان دادم که باید هر رایانه مثل یک ماشین تایپ صفحه کلید و مانند یک تلویزیون صفحه نمایش داشته باشد. آن زمان من در پی این نبودم تا مسیر جدیدی را به جهانیان نشان دهم، بلکه من تنها می خواستم با طراحی و تولید اولین نمونه از رایانه های اپل، به اطرافیانم بگویم و نشان دهم می توانند خلاق و باهوش باشند و به آن افتخار کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین زیردریایی های دنیا ؛ فهرست قدرتمندترین زیردریایی های جهان!

بهترین سرمایه گذاری ها در سال 2021 ؛ شناخت حوزه های جدید سرمایه گذاری

شرکت اپل، در نخستین فروش از نمونه های اولیه رایانه هایش، اعتبار قابل توجهی را کسب کرد. شرکت اپل که با لوگوی جالب و جذاب سیب گاز زده شناخته می شد، با تولید و رونمایی نمونه هایی مانند اپل 11 و اپل 111 که با سیستم عامل داس و فلاپی درایو تجهیز شده بودند، توانست در کنار بهترین برند های دنیای فناوری های نوین قرار بگیرد و به عنوان یک شرکت رسمی با نام تجاری اپل به شهرت برسد.

اکنون به داستان چهارم علت نامگذاری شرکت اپل می رسیم. این داستان کمی تلخ است و به موضوع مرگ Alan Turing اشاره می کند. کارگر خانه ی آلن تورینگ پدر علم کامپیوتر و علم محاسبه نوین، جسد او را در 8 ژوئن سال 1954 در حالی پیدا کرد که روز قبل بر اثر سم سیانور جان باخته بود. یکی از دلایل مرگ او سیب نیم خورده ی آلوده به سیانور کنار تختش عنوان شده است. حالا عده ای معتقدند که شرکت اپل به رسم یاد بود پدر کامپیوتر ، آلن تورینگ که با دانش خود جامعه بشری را متحول کرده است، لوگوی خود را سیب گاز زده انتخاب کرده است. اما طراح لوگوی شرکت اپل Rob Janoff دلیلی دیگر را در وب سایت رسمی خود بیان می کند. او می گوید:

علت این که نماد سیب شرکت اپل گاز زده است، متمایز کردن آن از سایر میوه ها به ویژه گیلاس را نشان می دهد. اگر طرح اصلی و کلی سیب در قالب abstract را با دقت مشاهده کنید، می بینید که ممکن است با گیلاس اشتباه گرفته شود، بنابراین تصمیم گرفتند در لوگو اپل تصویر یک سیب گاز زده را جایگزین سیب کامل کنند.

به نظر می رسد هدف طراح نماد اپل، این است که شما با دیدن سیب گاز زده لوگوی این شرکت اولین چیزی که به ذهنتان می آید این باشد که شما هم یک گاز محکم از این سیب خوشمزه بگیرید! همچنین علت خط های رنگین کمانی نخستین لوگوی اپل در سه دلیل توضیح داده شده است:

علت نامگذاری شرکت اپل و لوگوی سیب گاز زده چیست؟

  • به این خاطر که محصولات شرکت اپل مورد پسند همه و همین طور جذاب تر جلوه کنند
  • تاکیدی بر توانمندی شرکت اپل در نمایش با عکس ها با کیفیت خوب
  • علاقه ی زیاد استیو جابز به جلب توجه دانش آموزان به محصولات شرکت اپل

بیشتر بخوانید:

ثروتمندترین فرد دنیا در سال 2021 کیست؟

بهترین پاسپورت دنیا 2021 ؛ لیست معتبرترین و با ارزش ترین پاسپورت ها در جهان

جمع بندی

داستان شرکت اپل هم مانند هر برند مطرح و نام آشنای دیگر فراز و نشیب های زیادی را در دل خود دارد. شاید باورش سخت باشد، اما این برند محبوب حال حاضر جهان که در دهه 70 و 80 میلادی انقلابی در فضای فناورری رقم زده بود، در سال های 1989 تا 1990 میلادی با آن که سهام و محصولات زیادی داشت با افت فروش روبرو شد. اما برند خلاقی مانند اپل پرتلاش به کارش ادامه داد و توانست از آن روزهای سخت عبور کند و در کنار برند های نام آشنای دنیای فناوری نوین امروز جهان، هم چون قبل بدرخشد.

به هر حال مهم تر از علت نامگذاری شرکت اپل و یا اینکه چرا سیب نماد اپل شد ؟ تحقق مفاهیمی چون خلاقیت و ابتکار مبتنی بر علم و دانش است که شرکت اپل برای رسیدن به بهترین و بروزترین فناوری های نوین بر پایه آن استوار است. به طوری که آمارها نشان می دهند سهم این شرکت از فروش همه ی محصولات از جمله گوشی های هوشمند، رایانه، آی پد و اپل واچ در بازار جهان، صدر یا نزدیک به صدر است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص علت نامگذاری شرکت اپل چیست؟ چرا سیب نماد اپل شد ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر